Fedtafgiftens afskaffelse var en glædelig begivenhed for de danske mejerier – men betyder også nedgang i omsætningen for Arlas danske forretning.
Det viser det netop fremlagte halvårsregnskab fra mejerikoncernen, der måtte indkassere et fald på 1,8 procent til 3,173 mia. kr. på consumer-forretningen i Danmark.
– Den væsentligste årsag til nedgangen er, at fedtafgiften er faldet bort, siger direktør for den danske forretning i Arla, Peter Giørtz-Carlsen.
Men en anden faktor spiller også ind som årsag til den lavere omsætning.
Ved indgangen til 2013 meldte Coop nemlig, at man ikke længere ville forhandle en række af Arlas økologiske produkter i Kvickly, SuperBrugsen og Fakta, men i stedet ville have Thises varer i kølediskene.
– Det er klart, at Coop har haft en betydning. Men når vi kigger på det, så er vi lykkes med at opveje det, vi desværre har tabt i Coop, andre steder hos vore andre kunder. Derfor har vi nok mærket det mindre, end vi havde forventet, siger han.
Arla lancerede for nylig sin Lærkevang mælk i et nyt 24-timers koncept i stedet for det tidligere græs-mælks-koncept. Ifølge Arla-chefen er det gået planmæssigt.
– En række af vores mærkevarer er igen i fremgang, blandt andet yoghurtmærkerne Yoggi og Cheasy, mens der også er fremgang i Lærkevang. Det er positivt, at vi har fået bremset lidt for den vækst i private label, som vi så i 2012, konstaterer han.