Coronakrisen har fremskubbet Arlas planer om at blive førende inden for online salg af mejeriprodukter på det europæiske marked.
Arla har under Coronakrisen oplevet en stor online efterspørgsel og fremskynder som følge heraf, deres planer for at udvide onlinesalget. Selskabet stræber efter at fordoble detailsalget online fra 300 til 600 millioner Euro i Europa inden udgangen af 2024.
– Vi har et klart mål om at blive førende inden for onlinesalg af mejeriprodukter i Europa og fortsat være vores kunders foretrukne partner. Før COVID-19-krisen var online-handlen i fremgang i Europa, og vi var ved at forberede os på den tekniske del sammen med vores kunder. Den globale COVID-19krise ændrede vores købsadfærd markant i retning af onlinekanaler, og dette skift gør det muligt at fremskynde vores e-handelsambitioner og innovationspipelinen. Arbejdet er allerede godt i gang, siger Executive Vice President og CCO for Arla Europe, Peter Giørtz Carlsen.
Online dagligvareindkøb er kommet for at blive
Nu hvor anden bølge af COVID-19-krisen igen begrænser den fri bevægelighed i hele verden, er online-indkøb af dagligvarer, herunder friske fødevarer som mejeriprodukter, ved at udvikle sig til en blivende ændring af forbrugernes adfærd. Med de øgede investeringer i online-handel er Arla fortsat en vigtig partner og vil kunne støtte sine kunders udvidelseaf onlinebutikker og sikre, at forbrugerne har samme hurtige og nemme adgang til de mejeriprodukter, de kender fra de fysiske butikker.
– Vi ved, at forbrugerne stadig gerne vil have mulighed for at vælge sunde og bæredygtige fødevarer som mejeriprodukter, når de handler online. Derfor ønsker vi at maksimere vores tilgængelighed og synlighed online hos vores kunder. Med vores nye ambitiøse strategi og øgede investeringer øger vi vores onlinetilstedeværelse og vil kunne levere velkendte mejeriprodukter til europæiske forbrugere via mange forskellige platforme, siger Executive Vice President og CCO for Arla Europe, Peter Giørtz Carlsen.
Med den nye online handelsstrategi har Arla sat sig et ambitiøst mål om, at 10 % af det samlede detailsalg på tværs af de europæiske kernemarkeder skal komme fra e-handel.
Arla møder millioner af forbrugere online hver dag
Hvert år interagerer Arla med forbrugerne 600 millioner gange på egne digitale platforme som f.eks. websteder og sociale medier. Det er mere end 1,6 millioner gange hver dag året rundt. Med de nye investeringer og den nye strategi for online-handel ønsker Arla at skabe endnu lettere adgang til Arlas produkter ved at arbejde tættere sammen med europæiske online forhandlere for at sikre, at friske mejeriprodukter som mælk, yoghurt, smør og ost er synlige på hylderne i online dagligvarebutikker. Et eksempel på dette er tjenesten Click&Cook i Danmark og Sverige. Når forbrugerne slår en opskrift op, kan de klikke på en Click & Cook-knap, hvorefter en online indkøbskurv automatisk fyldes med de nødvendige ingredienser.
I øjeblikket er et af Arlas største markeder for online-handel Storbritannien, hvor 17 procent af det samlede detailsalg foregår online. På Arlas øvrige europæiske markeder udgør det en mindre, men hastigt stigende del af det samlede salg. På nøglemarkederne Danmark og Sverige tegner online-handlen sig for omkring 4-5 procent af salget.