Vores spisevaner har ændret sig. Vi spiser fx mere take-away, på café og på restaurant. Det skaber grobund for markante vækstmål hos Arla Pro, som har sat et mål om at vækste med 4 mia. inden 2026.
De seneste års coronanedlukninger har vendt op og ned på vores spisemønstre.
En ny undersøgelse fra Arla Pro, Arlas foodserviceforretning, viser blandt andet, at 20 procent af danskerne forventer at øge sit take-away-forbrug i 2022, selvom vi i forvejen har spist meget take away under nedlukningen i 2021. Derudover forventer vi generelt at spise mere på restaurant, på farten og på café.
Derfor har foodservicesektoren fået en markant plads i Arla Foods strategi for de næste fem år, hvor Arla blandt andet planlægger at investere i foodservice-innovation og teknologi. Målet for Arla Pro på europæisk niveau er helt konkret en fordobling i omsætning svarende til 4 milliarder kroner.
I Danmark står Arla Pro allerede stærkt på foodservicesektoren, og de er i dag primær leverandør på mejeriprodukter til de danske storkøkkener. Alligevel har den danske del af forretningen også et ambitiøst mål om at være vækstet med 24 procent i 2026.
– Hele markedet er i bevægelse. Både i Danmark og i landene omkring os ændres vores forhold til mad og måltider. Det er der store muligheder i. For selvom vi havde et dyk i vores salg under nedlukningen, kan vi allerede nu se, at vi er tæt på niveau med salgstallene i 2019, siger Jesper Vanghøj, marketingchef i Arla Pro.
– Derfor tør vi godt at gå ud med et ambitiøst mål om at være 24 procent større i 2026. Den vækst skal blandt andet findes i samarbejde med vores kunder.
Arla Pro vil endnu tættere på kunderne
En afgørende del af Arla Pros danske strategi for de kommende fem år, er et strategisk samarbejde kaldet partners at heart, som skal skabe endnu mere værdi for Arla Pros grossister og kunder.
Indkøberne på fx restauranter og caféer kan derfor forvente et endnu højere niveau af alt fra indsigter til sparring på bæredygtige løsninger fra Arla Pro over de næste år.
– Vi skal endnu tættere på vores kunder, så vi bedre kan forstå deres behov, og så vi i højere grad kan fungere som sparringspartner end blot leverandør. Det er ikke kun os, der skal finde os til rette i de nye spisemønstre. Vores kunder har også brug for sparring, siger Jesper Vanghøj.
– Derfor vil vi indgå i endnu mere dialog, end vi er vant til og blandt andet tilbyde bedre løsninger til de enkelte køkkener, sparring og viden om slutforbrugere og e-commerce samt data insights, siger han.
Vækst i det grønne salg
Derudover forventer Jesper Vanghøj, at de næste års vækst i salget skal komme fra restauranter, caféer og det såkaldte ’front of house’ salg af fx Cocio, Starbucks og Lurpak, som danskerne køber på hoteller, kaffebarer osv.
På disse områder spiller bæredygtig innovation i form af blandt andet nye, grønne produkter som JÖRĐ fortsat en afgørende rolle.
– Et stigende antal af danskerne er nysgerrige på at smage havredrik i deres kaffe fremfor mælk eller ost i burgeren i stedet for den klassiske bøf. Så der ligger et stort potentiale i at videreudvikle flere bæredygtige løsninger til storkøkkener og flere grønne produkter til fx hoteller og kaffebarer, siger Jesper Vanghøj og fortsætter:
– Der er mange potentielle partnerskaber, innovative løsninger og nye behov blandt danskerne, som vi kan gribe fat i over de næste år. Så vi ser ind i en rigtig spændende vækstperiode for Arlas foodserviceforretning og Arla Pro Brand.