Dugfriske tal fra bookingportalen DinnerBooking viser, at danskerne har udnyttet genåbningen af landets restauranter og antallet af bookinger nærmer sig normalen.
Da landets restauranter lukkede ned, faldt antallet af bookinger fra omkring 10.000 om dagen via DinnerBooking til et stort rundt nul. Det er det tal, der så småt er på vej til at stabilisere sig omkring de samme 10.000, endda med et positivt hop til de omkring 11.000 darestauranterne åbnede den 18. maj.
Under Corona-nedlukningen lancerede DinnerBooking et take away site, med formålet, at holde live i restauranternes omsætning og tillade danskerne at spise ude hjemme.
– Corona har ramt os alle. Også i restaurationsbranchen, der i forvejen er en hårdtprøvet branche. I DinnerBooking gør vi alt, hvad vi kan for at hjælpe i en tid, hvor det er vigtigt, vi står sammen. Vi håber, at vores indsats som platform og oplysningskilde kan gøre det nemt for gæsterne at støtte restauranterne, fortalte Peter Thygesen, partner i DinnerBooking tilbage i marts.
Tiltaget gjorde, at man trods den totale nedlukning, har kunne registrere, ikke bord-, men take away bookinger i et niveau af mellem 5 og 15 % i forhold til den normale periode, i perioden mellem 11. marts og d. 18. maj.
Tallene viser også tydeligt, at danskerne op til åbningen nok var forsigtige, men der var en klar stigende interesse for at komme ud og spise.
– Ved genåbningen så vi, at danskerne var forsigtige med at vende tilbage til restauranterne. Men efterhånden er der begyndt at komme gang i hjulene, og gæsternes interesse for igen at spise ude stiger. Selvom det stadig er usikkert, hvordan tingene vil udvikle sig i den kommende periode, ser tallene lovende ud, og de begynder at nærme sig normalen, siger Dan Vogelius Hansen Head of Relation i DinnerBooking til FødevareFOKUS.