• Facebook
  • Instagram
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltMarkedsføringRåvarer og ingredienser18. 08. 2022 | Helle Friemann Nielsen

Ansjoser er det nye ananas

AktueltMarkedsføringRåvarer og ingredienser18. 08. 2022 By Helle Friemann Nielsen

Pizza-toppings er og har altid været et emne, der har skabt store diskussioner ved middagsbordet. Omdrejningspunktet har længe været den velkendte ananas, der som topping har skabt både had og kærlighed blandt pizzaelskere. En ny undersøgelse fra YouGov og Ooni af danskernes had-kærligheds-forhold til pizza- toppings viser, at den store frugt må se sig slået i kategorien ”synes mindst om”. Ananas som pizza-topping må vige pladsen for ansjoser, som dobbelt så mange rynker på næsen af.

I en YouGov-undersøgelse foretaget i sommeren 2022 for Ooni, , der producerer transportable pizza-ovne, blandt 1010 personer i Danmark, har én ud af fem adspurgte svaret, at de ikke er vilde med ananas på pizza. Men en større foragt vises der for ansjoser, som er mere end dobbelt så foragtet på pizzaen, og Hawaiipizzaen øjner dermed sin overlevelse.
Om diskussionen omkring pizza toppings ved middagsbordet efterhånden får fokus på ansjoser i stedet for ananas, må stå i det uvisse, men der er større sandsynlighed for at blive upopulær ved at pryde pizzaen med ansjoser fremfor ananas. Der kan være drøje hug i vente til pizzabageren, der vælger at tilberede en klassisk ansjospizza i pizzaovnen derhjemme.
Derimod ser det lyst ud for Hawaiian Pizza Day – den 20. august.

Forskellige præferencer i Norden
Særligt to kød-toppings forener danskerne – nemlig pepperoni og parmaskinke.
Modsat har man i Finland en forkærlighed til kogt skinke, mens man i Sverige har en forkærlighed for kebab. Men fælles for alle adspurgte i Norden er, at de elsker frisk mozzarella.
Den særlige svenske pizza med Banan & Karry er ikke et hit i hverken Danmark eller Finland. Næsten hver anden adspurgte i undersøgelsen i Danmark og Finland har ”banan & karry” blandt de øverste på listen over toppings, de mindst bryder sig om.

Making Pizza Around the Clock
-For Ooni er det vigtigt at have et indblik i, hvilke pizza-toppings vores kunder foretrækker. Vi vil gerne udvide vores kulinariske horisont, og give Ooni-kunder – og alle andre som laver pizza – inspiration til nye opskrifter, som både er sjove og lækre, men også er relevante lokalt. Resultaterne fra undersøgelsen hjælper os med at lave nye opskrifter, der testes af vores team of pizzakokke i testkøkkenet på Ooni´s hovedkontor, fortæller Arthur Bovino, Ooni Head of Pizza content.
-Pizzaen er allerede en ikonisk ret, og vanens magt er stor. Men i takt med udbredelsen af pizzaovne til hjemmebrug, har der været et naturligt fokus på kreativitet og at udfordre de klassiske toppings – om end ofte uden ansjoser. Vi lever, ånder og drømmer om pizza – morgen, middag og aften, og eksperimenterer med toppings, dej og sauce. Lige meget om det er til morgenmad, frokost, middag eller dessert, så er vores fokus på at inspirere folk til at lave gode pizzaer til alle typer måltider året rundt. Vi kalder det ”Making Pizza Around the Clock, og vil altid være en del af Ooni´s DNA, forklarer Arthur Bovino.

Da ægteparret Kristian Tapaninaho og Darina Garland i 2012 grundlagde Ooni, revolutionerede de udendørs køkkenet. En ny virkelighed blev skabt, da de lancerede verdens første transportable pizzaovn med træpiller som varmekilde. Med Ooni Pizza ovne kan man lave autentiske stenovnspizzaer på blot 60 sekunder. Ooni’s ovne er forvarmede og klar til brug på mindre end 25 minutter med en temperatur op til 500˚C. Det er den dobbelte temperatur af en normal ovn, og alt du skal bruge for at lave den fantastiske napolitanske pizza.
Ovnene fra Ooni er blevet en global sensation, og de har flere modeller i produktsortimentet sammen med en omfattende samling af must-have udstyr til pizzakokke og en tilhørende serie af støbejern til madlavning.
Siden startskuddet har Ooni vokset sig til en prisvindende familiedrevet virksomhed med base i Skotland. Ooni er stolte over deres passionerede online fællesskab af pizza-elskere fra hele verden.

Skrevet i: Aktuelt, Markedsføring, Råvarer og ingredienser

 
 

Seneste nyt fra redaktionen

Påskebryg tæt på udsolgt og Carlsberg når ikke at brygge flere

Drikkevarer31. 03. 2023

Påsketørsten var større end forventet. Carlsbergs varianter af påskebryg er tæt på udsolgt, og bryggeriet når ikke at brygge flere. Hvis man skal fylde påskebordet med den populære påskeøl Tuborg Påskebryg, også kaldet ”Kylle Kylle”, eller en af Jacobsens påske varianter, skal man til at skynde

De 12 finalister til Produktprisen 2023 er fundet

AktueltMesser og konferencer30. 03. 2023

Hele 90 spændende produkter fra hele landet blev reduceret til 12, som nu skal dyste om Produktprisen 2023 i kategorierne Mad, Konfekture, Drikke og Innovation. Finalen bliver afholdt under kokkekonkurrencen Sol over Gudhjem d. 24. juni 2023 på havnen i Gudhjem på Bornholm. Efter en god, lang

Coop har reduceret energiforbruget med 9,4 procent på ét år

Detailhandel og en gros30. 03. 2023

Coop investerer løbende i energibesparende projekter i butikker og på varelagre. Nye tal viser, at koncernen har reduceret energiforbruget med knap 10 procent fra 2021 til 2022. Og målt fra 2018 er virksomhedens CO2e-udledning fra energiforbruget reduceret med ca. 31.500 ton. Coop har siden

Bud fra Foodora

Foodora vokser i Europa

Foodservice30. 03. 2023

Efter gode takter i Danmark og en stærk position i Sverige, Norge og Finland bliver fire nye europæiske lande del af takeawaytjenesten Foodora. Det styrker også brandet i Danmark, siger den danske landechef. Det er gået stærkt hos takeawaytjenesten Foodora, siden opstarten i Danmark i fjerde

Øl fra FUR Bryghus

Øl fra Fur skal ud til flere

Drikkevarer30. 03. 2023

Fur Bryghus har netop indgået en strategisk samarbejdsaftale med Drinx og Kjær og Sommerfeldt, som sikrer, at øl fra Fur kommer ud til endnu flere danske ontrade-kunder. Blæsten går frisk over Limfjordens vande! Og nu kommer øl fra FUR Bryghus til at blæse udover Drinx’ og Kjær og Sommerfeldts

Planter på et bord

1000 madprofessionelle skal give Planteløfter 

FoodserviceMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserTopØkologi og bæredygtighed30. 03. 2023

Til maj afholder Food Organisation of Denmark en række masterclasses under navnet Planteløftet. Det er fem fagdage over hele landet med fokus på inspiration, vidensdeling og konkrete værktøjer. Målet er at få flere planter ind i landets køkkener og det er ikke blot en mulighed. Planteløftet

Andreas Tancula Møller, ny køkkenchef på Restaurant Salt

Ny køkkenchef på SALT på Admiral Hotel

Foodservice30. 03. 2023

Den anmelderroste kok og tidligere vinder af den prestigefyldte kokkekonkurrence Sol over Gudhjem, Andreas Tancula Møller, er ny Køkkenchef i SALT restaurant på det Admiral Hotel ved Københavns havnefront. Med den nye køkkenchef ved roret slår SALT restaurant for alvor tonerne an for

Blåmuslinger, arkivfoto

Ny forskning vil koble havmølle-energi- og fødevareproduktion

AktueltFødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed30. 03. 2023

Hvordan kan man producere fossilfri havmøllestrøm, og bæredygtige muslinger og tang i ét og samme havområde? Og hvilke effekter har det på havmiljø og biodiversitet? Det skal et nyt samarbejde mellem danske universiteter og virksomheder finde ud af. Danmark er omgivet af hav med særdeles gode

Høsten Borreby Gods

Vi kommer til at spise meget mere fuldkorn i fremtiden

FødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed28. 03. 2023

Fremtidens fødevarer er langt mere korn, grøntsager og bælgfrugter, og der skal mere fuldkorn på tallerkenen, hvis vi vil spise på en måde, der både gør noget for sundheden og klimaet. Er en avocado fra Sydamerika mere klimavenlig end et stykke kylling fra Danmark? Som forbruger kan det være

Lastbiler fra Dagrofa Foodservice

For første gang i en årrække: Overskud hos Dagrofa Foodservice

AktueltDetailhandel og en grosFoodservice28. 03. 2023

Dagrofa Foodservice, en af landets største fødevaregrossister, kan for første gang i en årrække præsentere et positivt årsresultat på 38,9 mio. kroner, hvilket er en klar forbedring sammenlignet med 2021. Fremgangen skyldes bl.a. generelt øget aktivitet i foodservicebranchen, en optimering af

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Sådan sparer du rengøringen efter vedligeholdelsesarbejde

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Sikker køling af salat takket være vakuumteknologi

  • Spirax Sarco Danmark

    Desuperheatere til genanvending af restvarme

  • Beckhoff Automation ApS

    Beckhoff på Hannover Messen

  • DENIOS ApS

    Øg sikkerheden ved dit opsamlingskar med tre små justeringer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Vakuum bevarer den gode smag

  • Merrild Lavazza Danmark ApS

    Er kaffe sundt?  

  • Nemco Machinery A/S

    Slicing & Packaging Days hos Nemco

  • Beckhoff Automation ApS

    Nyt ansigt i Beckhoff

  • Kastberg Is ApS

    Molskroens Brasserie

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Påskebryg tæt på udsolgt og Carlsberg når ikke at brygge flere

    31.03.2023

  • Coop har reduceret energiforbruget med 9,4 procent på ét år

    30.03.2023

  • De 12 finalister til Produktprisen 2023 er fundet

    30.03.2023

  • Foodora vokser i Europa

    30.03.2023

  • Øl fra Fur skal ud til flere

    30.03.2023

  • 1000 madprofessionelle skal give Planteløfter 

    30.03.2023

  • Ny køkkenchef på SALT på Admiral Hotel

    30.03.2023

  • Ny forskning vil koble havmølle-energi- og fødevareproduktion

    30.03.2023

  • Vi kommer til at spise meget mere fuldkorn i fremtiden

    28.03.2023

  • For første gang i en årrække: Overskud hos Dagrofa Foodservice

    28.03.2023

  • Retter skarp kritik af kommunalt udbud

    28.03.2023

  • Karolines Køkken vil have flere danskere i køkkenet

    28.03.2023

  • Den optimale påskefrokost skal pirre hjernen

    28.03.2023

  • Påskekyllinger og søde forfriskninger hos Lagkagehuset

    28.03.2023

  • Tæt på hver anden danske sodavand er sukkerfri

    28.03.2023

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 3 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 3 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik