Restauranter og caféer bliver nødt til at gennemføre væsentlige ændringer af deres menukort, hvis de vil have kunderne til at vende tilbage efter corona-lukningen. Sådan lyder anbefalingen fra to eksperter i forbrugeradfærd, Toke Høgild og Nicolai Broby Eckert fra konsulenthuset Simon-Kucher & Partners.
– Restauranterne bør ændre menukortets indhold, så det imødekommer kundernes behov. Vores vurdering er, at behovet har bevæget sig i retning af mere ”funktionel spisning”. Desuden må man nytænke priserne på hele menukortet og være opmærksom på de psykologiske grænser for, hvor meget kunderne vil betale, siger Nicolai Broby Eckert.
Behovet for at ændre menukortenes indhold og priser skyldes, at coronakrisen har medført forandringer mht. forbrugernes vaner og den mængde penge, de er klar til at afsætte til restaurationsbesøg.
– Allerede ved genåbningen i går så vi eksempler på restauranter, der bruger særtilbud til at tiltrække kunderne på ny. Det kommer vi til at se mere af. Det vil simpelt hen være nødvendigt for mange restauranter og caféer at have særlige tilbud, så de får boostet deres genstart, siger Toke Høgild.
Ifølge Toke Høgild må hver restaurant eller café fastsætte egne mål og samtidig sikre, at de med tilbuddene imødekommer de rette gæster, anledninger og behov.
– Eksempelvis bør man omhyggeligt overveje den anledning, man sigter på, altså om det fx er frokost, middag eller et mini-selskab. Desuden bør man overveje, hvilke menuer der skal indgå i tilbuddet, samt hvor markant tilbuddet skal være, og hvordan det skal kommunikeres, siger Toke Høgild.
Prioriter take-away og online-salg
Nicolai Broby Eckert og Toke Høgild forventer, at der trods genåbningen af restauranter og caféer fortsat vil være efterspørgsel efter take-away-mad, som købes via nettet.
– Her bør man i restaurationsbranchen også lytte til kundernes behov og sikre, at levering og muligheder for bestilling via nettet opfylder folks ønsker. Vi mener ikke, at kunderne vil stoppe med at benytte online-salgsplatforme som fx Wolt, JustEat og Roomservice. Derfor anbefaler vi, at man justerer sin prissætning i forhold til de kundesegmenter, der benytter disse platforme, lyder rådet fra Toke Høgild.
Nicolai Broby Eckert påpeger, at det er usikkert, hvad det “nye normale” vil blive, og hvordan tingene vil udvikle sig i den kommende periode.
– Man bliver nødt til at være klar til at identificere, hvad der virker – og tilpasse sig til den nye virkelighed. Virkeligheden vil sikkert variere fra forbrugersegment til forbrugersegment. Så det vil være afgørende for en succesfuld genåbning, at man kan navigere hurtigt og målrettet, siger Nicolai Broby Eckert.