• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Detailhandel og en grosDrikkevarerMiljø og sundhedPolitik og eksport27. 09. 2018 | Kasper Mundt-Nielsen

Aldersgrænse på køb af energidrikke?

Detailhandel og en grosDrikkevarerMiljø og sundhedPolitik og eksport27. 09. 2018 By Kasper Mundt-Nielsen

– Vi har været meget grundige i vores forberedelser, så butikkerne og personalet er parat til, at aldersgrænsen træder i kraft, udtaler CSR-ansvarlig for Lidl, Lærke Skaksen

Fra søndag den 30. september skal man vise ID ved kassen for at købe energidrikke i Lidl. Lidl er den første af dagligvarekæderne i Danmark til at indføre aldersgrænse på 16 år på køb af energidrikke, og her ser man positivt på den debat, som tiltaget har skabt. Med aldersgrænsen håber dagligvarekæden at kunne bidrage til en holdningsændring hos de unge, og man ser samtidig gerne, at andre i branchen følger eksemplet, lyder det fra kæden.

Fra søndag d. 30. september skal du kunne vise gyldigt billed-ID for at købe energidrikke i Lidls 115 butikker. Det er nemlig første dag, hvor Lidls aldersgrænse på 16 år for at købe de koffeinholdige drikke træder i kraft.

Og hos Lidl har man haft travlt med at forberede de ansatte og med at opdatere informationen rundt omkring i butikkerne:
– Vi har været meget grundige i vores forberedelser, så butikkerne og personalet er parat til, at aldersgrænsen træder i kraft, udtaler CSR-ansvarlig for Lidl, Lærke Skaksen, og fortsætter:
– Vores personale er grundigt informeret om det nye tiltag og bliver mindet om at spørge efter ID, når en energidrik scannes ind ved kassen. Hertil har vi opdateret vores skilte og prismærker i butikken, så kunderne kan se, at aldersgrænsen nu er indført, og at du skal være minimum 16 år for at kunne købe energidrik.

Debatten er i gang
Lidl er den første dagligvarekæde i landet, der har indført en aldersgrænse på salget af energidrik. Det har medført en debat, som er nået helt op til politikerne på Christiansborg. Det er man glade for hos Lidl:
– Salget af energidrikke til børn og unge er steget markant de sidste år, og vi vil som virksomhed være med til at tage et ansvar. Ved at sætte en aldersgrænse på salget har vi taget stilling til emnet, og vi er meget positive overfor den debat, der er afledt af vores tiltag. Unges forbrug af koffeinholdige drikke er et kompleks emne, som skal tages alvorligt af forhandlerne af energidrikkene, men også af politikerne på højeste niveau, siger Lærke Skaksen.

Hos foreningen Hjernesagen bifalder man indførelsen af aldersgrænsen på energidrik i Lidl:
– Energidrikke kan være problematiske for børn og unge, fordi selv mindre indtag af koffein kan påvirke kroppen negativt. Hjernen er ekstra sårbar, når du er barn eller ung, fordi den stadig er under udvikling. Børn bør slet ikke drikke energidrikke. Hjernesagen støtter derfor initiativet med at indføre en aldersgrænse for køb af energidrik, som Lidl nu har taget,” siger Lise Beha Erichsen, der er landsformand i Hjernesagen.

Selvom tilføjelsen af aldersgrænsen sandsynligvis vil få salget af energidrikke til at falde i butikkerne, ser man det kun som en positiv udvikling i Lidl:
– Det er selvfølgelig usædvanligt, at man som dagligvarekæde gerne ser et fald i salget af en vare, men hvis det betyder, at vi med vores nye initiativ har været med til at mindske unges forbrug af energidrik, så er vi meget tilfredse. Vi vil gerne sætte et godt eksempel for de unge, og i Lidl tror vi på, at det er den rette vej at gå, og vi håber at andre i branchen følger trop, tilføjer indkøbsdirektør for Lidl, Mikko Forsström.

Lidl meddelte tilbage i juni, at de fra den 30. september vil indføre en aldersgrænse på køb af energidrik. Beslutningen blev taget på baggrund af DTU Fødevareinstituttet og interesseorganisation Hjerteforeningens anbefalinger for børn og unges indtag af koffein.

Indførelsen af aldersgrænsen bliver også synlig i Lidls tilbudsaviser, hvor energidrikke markeres med et ”16 års”-logo. Også på Lidls hjemmeside og på Facebook markeres det nye tiltag med blandt andet en informationsfilm.

Skrevet i: Detailhandel og en gros, Drikkevarer, Miljø og sundhed, Politik og eksport

Seneste nyt fra redaktionen

Charcuteri kan også være grønt

FoodserviceFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed26. 06. 2025

Charcuteri er normalt lavet på kød, men sådan behøver det ikke at være, hvis man spørger slagter Michael Museth. Han har gennem flere år eksperimenteret med plantebaseret charcuteri. Det har givet både spændende resultater og masser af udfordringer. Hvad laver en slagter egentlig? Er det noget

Partnerskab: Madens Folkemøde skal være et fast event i Nykøbing Falster

Messer og konferencer26. 06. 2025

Det var positivt for både antallet af gæster og omsætningen i byens butikker, at Madens Folkemøde i år blev afholdt i Nykøbing Falster. Økonomiudvalget i Guldborgsund Kommune har derfor besluttet at indgå en partnerskabsaftale med Madens Folkemøde og støtte eventet økonomisk de næste tre

To dages burgerfest: Burgerlegenden George Motz vender tilbage til Gasoline Grill

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ26. 06. 2025

Den amerikanske ”Burger Scholar” og manden bag den ikoniske dokumentar HamburgerAmerica, George Motz, gæster Gasoline Grill igen den 2. og 3. juli. Hvis man missede ham i2019 og 2022, får du man en ny og eksklusiv chance for at sætte tænderne i hansverdensberømte Fried Onion Burger – direkte fra

Ni grønne organisationer: Danmark bør bruge EU-formandskabet til at gentænke landbrugsstøtten

LandbrugMiljø og sundhedPolitik og eksportTopØkologi og bæredygtighed26. 06. 2025

Når Danmark overtager EU-formandskabet i 2025, falder det sammen med opstarten af forhandlingerne om EU’s landbrugspolitik efter 2027. I den forbindelse opfordres regeringen til at bruge formandskabet aktivt til at fremme en grøn omstilling af landbruget på europæisk plan. Økologisk

Dagrofas inspirationsmesse vender tilbage med endnu flere masterclasses

AktueltFoodserviceMesser og konferencer26. 06. 2025

Den 10. september bliver TAP1 i København omdannet til et madmekka, når ’Madscenen - for professionelle’ finder sted. Her bliver det muligt at opleve over 150 udstillere og masser af gastronomiske events/masterclasses. Sidste år deltog mere end 1.400 madentusiaster i inspirationsmessen, som

Organic Summit 2025 i København præsenterer sit speaker line-up

LandbrugMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed24. 06. 2025

Stærke speakere fra hele Europa samles til Organic Summit i København den 18. og 19. august for at blive enige om et fælles charter med konkrete anbefalinger til, hvordan økologisk produktion og forbrug i EU kan vokse til 25 procent i 2030 og dermed bidrage til omstillingen af den fremtidige

Gode tilbud – dårligt for klimaet: Supermarkeders mængderabat fører til madspild

Detailhandel og en grosFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed24. 06. 2025

Et nyt studie afslører en uheldig effekt af supermarkedernes populære “2 for 1”-tilbud: De får os ikke bare til at købe mere – de får os også til at smide mere mad ud. Madspild er et enormt globalt problem – både økonomisk og klimamæssigt. FN estimerer, at en tredjedel af al mad går til

Veteran og nyslået Michelinkok vinder Sol over Gudhjem

AktueltFoodserviceMesser og konferencer24. 06. 2025

Sidste uge var en god uge for kokkeveteranen Allan Schultz. Først fik hans restaurant Parsley Salon i Hellerup tildelt i Michelinstjerne, og lørdag kunne han hæve trofæet som vinder af Danmarks største kokkekonkurrence kokkekonkurrence, Sol over Gudhjem. Det blev Allan Schultz, som med teknisk

De nominerede til Køkkenprisen 2025 er nu fundet

AktueltFoodserviceØkologi og bæredygtighed24. 06. 2025

Landbrug af Fødevarer kan nu afsløre, hvilke tre offentlige køkkener, der er nomineret til Køkkenprisen 2025. Landbrug & Fødevarer og Køkkenprisens jury er klar til at hædre de offentlige køkkener, hvor faglighed, smag og bæredygtighed går op i en højere enhed. For sjette år i træk uddeles

AAU-forskere: Proteiner fra græs kan være fremtiden

Forskning og uddannelseFrugt og grøntFødevareproduktionMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserTopØkologi og bæredygtighed24. 06. 2025

Indenfor få år kan protein udvundet fra almindeligt kløvergræs være en hovedingrediens i en lang række almindelige fødevarer som f.eks. is, yoghurt og proteindrikke. Forskere på AAU har længe arbejdet på at trække de rene proteinstrenge ud af græsset, og nu er det lykkes at fjerne både smag og farve

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    NYHED: Her er fremtidens opbevaring af farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    MRPC modtager “Innovation in Vacuum Busch Award”

  • DENIOS ApS

    Hvilket batteriskab er det rigtige for dig?

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Vacuum Solutions præsenterer den intelligente TYR PLUS kapselblæser

  • DENIOS ApS

    Dette er, hvad der sker, når batterier bryder i brand

  • Spirax Sarco Danmark

    Bestil en anlægsgennemgang af dit dampsystem

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Sommer vedligeholdelsestips til din vakuumpumpe: 6 gode anbefalinger

  • DENIOS ApS

    Sådan udnytter du den stille periode i sommerferien

  • DENIOS ApS

    Så er det sidste chance

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Høj præcision i CNC-fræsning takket være vakuum

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Charcuteri kan også være grønt

    26.06.2025

  • Partnerskab: Madens Folkemøde skal være et fast event i Nykøbing Falster

    26.06.2025

  • To dages burgerfest: Burgerlegenden George Motz vender tilbage til Gasoline Grill

    26.06.2025

  • Ni grønne organisationer: Danmark bør bruge EU-formandskabet til at gentænke landbrugsstøtten

    26.06.2025

  • Dagrofas inspirationsmesse vender tilbage med endnu flere masterclasses

    26.06.2025

  • Organic Summit 2025 i København præsenterer sit speaker line-up

    24.06.2025

  • Gode tilbud – dårligt for klimaet: Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    24.06.2025

  • Veteran og nyslået Michelinkok vinder Sol over Gudhjem

    24.06.2025

  • De nominerede til Køkkenprisen 2025 er nu fundet

    24.06.2025

  • AAU-forskere: Proteiner fra græs kan være fremtiden

    24.06.2025

  • Lagkagehuset leverer rekordomsætning i 2024 og forbedrer driften markant

    19.06.2025

  • Energidrik bliver officiel partner på Roskilde Festival

    19.06.2025

  • Klar til indstillinger til Årets Ret Med Gris og Årets Ret med Ost

    19.06.2025

  • Nyt innovationsprogram skal skabe mere bæredygtige løsninger i convenience-branchen

    19.06.2025

  • Pantsystem sparer over 50 kg engangsplast årligt i Nordhavn-kantine

    19.06.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik