• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Detailhandel og en grosDrikkevarerMiljø og sundhedPolitik og eksport27. 09. 2018 | Kasper Mundt-Nielsen

Aldersgrænse på køb af energidrikke?

Detailhandel og en grosDrikkevarerMiljø og sundhedPolitik og eksport27. 09. 2018 By Kasper Mundt-Nielsen

– Vi har været meget grundige i vores forberedelser, så butikkerne og personalet er parat til, at aldersgrænsen træder i kraft, udtaler CSR-ansvarlig for Lidl, Lærke Skaksen

Fra søndag den 30. september skal man vise ID ved kassen for at købe energidrikke i Lidl. Lidl er den første af dagligvarekæderne i Danmark til at indføre aldersgrænse på 16 år på køb af energidrikke, og her ser man positivt på den debat, som tiltaget har skabt. Med aldersgrænsen håber dagligvarekæden at kunne bidrage til en holdningsændring hos de unge, og man ser samtidig gerne, at andre i branchen følger eksemplet, lyder det fra kæden.

Fra søndag d. 30. september skal du kunne vise gyldigt billed-ID for at købe energidrikke i Lidls 115 butikker. Det er nemlig første dag, hvor Lidls aldersgrænse på 16 år for at købe de koffeinholdige drikke træder i kraft.

Og hos Lidl har man haft travlt med at forberede de ansatte og med at opdatere informationen rundt omkring i butikkerne:
– Vi har været meget grundige i vores forberedelser, så butikkerne og personalet er parat til, at aldersgrænsen træder i kraft, udtaler CSR-ansvarlig for Lidl, Lærke Skaksen, og fortsætter:
– Vores personale er grundigt informeret om det nye tiltag og bliver mindet om at spørge efter ID, når en energidrik scannes ind ved kassen. Hertil har vi opdateret vores skilte og prismærker i butikken, så kunderne kan se, at aldersgrænsen nu er indført, og at du skal være minimum 16 år for at kunne købe energidrik.

Debatten er i gang
Lidl er den første dagligvarekæde i landet, der har indført en aldersgrænse på salget af energidrik. Det har medført en debat, som er nået helt op til politikerne på Christiansborg. Det er man glade for hos Lidl:
– Salget af energidrikke til børn og unge er steget markant de sidste år, og vi vil som virksomhed være med til at tage et ansvar. Ved at sætte en aldersgrænse på salget har vi taget stilling til emnet, og vi er meget positive overfor den debat, der er afledt af vores tiltag. Unges forbrug af koffeinholdige drikke er et kompleks emne, som skal tages alvorligt af forhandlerne af energidrikkene, men også af politikerne på højeste niveau, siger Lærke Skaksen.

Hos foreningen Hjernesagen bifalder man indførelsen af aldersgrænsen på energidrik i Lidl:
– Energidrikke kan være problematiske for børn og unge, fordi selv mindre indtag af koffein kan påvirke kroppen negativt. Hjernen er ekstra sårbar, når du er barn eller ung, fordi den stadig er under udvikling. Børn bør slet ikke drikke energidrikke. Hjernesagen støtter derfor initiativet med at indføre en aldersgrænse for køb af energidrik, som Lidl nu har taget,” siger Lise Beha Erichsen, der er landsformand i Hjernesagen.

Selvom tilføjelsen af aldersgrænsen sandsynligvis vil få salget af energidrikke til at falde i butikkerne, ser man det kun som en positiv udvikling i Lidl:
– Det er selvfølgelig usædvanligt, at man som dagligvarekæde gerne ser et fald i salget af en vare, men hvis det betyder, at vi med vores nye initiativ har været med til at mindske unges forbrug af energidrik, så er vi meget tilfredse. Vi vil gerne sætte et godt eksempel for de unge, og i Lidl tror vi på, at det er den rette vej at gå, og vi håber at andre i branchen følger trop, tilføjer indkøbsdirektør for Lidl, Mikko Forsström.

Lidl meddelte tilbage i juni, at de fra den 30. september vil indføre en aldersgrænse på køb af energidrik. Beslutningen blev taget på baggrund af DTU Fødevareinstituttet og interesseorganisation Hjerteforeningens anbefalinger for børn og unges indtag af koffein.

Indførelsen af aldersgrænsen bliver også synlig i Lidls tilbudsaviser, hvor energidrikke markeres med et ”16 års”-logo. Også på Lidls hjemmeside og på Facebook markeres det nye tiltag med blandt andet en informationsfilm.

Skrevet i: Detailhandel og en gros, Drikkevarer, Miljø og sundhed, Politik og eksport

Seneste nyt fra redaktionen

Medaljeregn til Slagter Lampe

FødevareproduktionKød, fisk og fjerkræMesser og konferencer15. 05. 2025

Det blev til hele 22 medaljer - 21 af guld og sølv - da Slagter Lampe deltog med deres produkter ved fagkonkurrencen på IFA-messen i Frankfurt. Kvaliteten er i fokus i det sønderjyske, familiedrevet pølsemageri i Hammelev, og produkterne testes løbende i fagkonkurrencer i ind- og udland. I en

Ukraine og Danmark udbygger samarbejdsaftale på landbrugsområdet

FødevareproduktionLandbrugPolitik og eksport15. 05. 2025

Fødevareminister Jacob Jensen (V) og den ukrainske landbrugsminister Vitalii Koval har på et møde i København underskrevet en aftale, der skal udbygge det samarbejde, som landene etablerede i 2023. Aftalen styrker det gode forhold mellem Danmark og Ukraine og samarbejdet om landbrug, fiskeri og

Simon Mosegaard Fibiger bliver ny CEO for Orkla Danmark

AktueltFødevareproduktion15. 05. 2025

Orkla Danmark har ansat Simon Mosegaard Fibiger som ny administrerende direktør med tiltrædelse den 1. august 2025. Simon Mosegaard Fibiger kommer med solid ledelseserfaring og har arbejdet med nogle af de allerstørste FMCG-brands, senest som direktør for Carlsberg Tyskland. Tidligere har Simon

Her er de danske mejeriprodukter med mest x-faktor 2025

MejeriTop15. 05. 2025

Årets vindere af Mejeriforeningens Gourmetprisen er Syrnet fåremælksfløde fra Hårbølle Mejeri, Fyrtårnsost fra Thise Mejeri og Sølvræv fra Arla Unika samt Gammeldags kærnet smør med Læsø sydesalt og flødeis med pistacie begge fra Aabybro Mejeri. Vinderne blev fundet af en stærk dommertrio bestående

Det er blevet dyrere at spise varme hveder

AktueltBrød og kagerDetailhandel og en grosMejeriRåvarer og ingredienser15. 05. 2025

Selvom Store Bededag ikke længere er en helligdag, så ynder danskerne fortsat at spise varme hveder aftenen inden. Men med stigende fødevarepriser er denne tradition blevet dyrere at holde i hævd. En krydderbolle med smør er tradition for mange dagen inden Store Bededag. Men med stigende

Alternativ til amerikansk cola: Hallernes Smørrebrød lancerer BRØL Kola Kola

DrikkevarerFoodservice13. 05. 2025

I maj måned siger Hallernes Smørrebrød farvel til Coca Cola og byder i stedet velkommen til BRØL Kola Kola – en danskproduceret, økologisk og cirkulær cola, som matcher både smag og værdier bag Hallernes Smørrebrød. BRØL Kola Kola er brygget lokalt på genanvendte kaffekirsebær, der er et biprodukt

Mejeriprisen 2025: Nu med nyt koncept og forbrugerperspektiv

Detailhandel og en grosMejeri13. 05. 2025

I 2025 relanceres Mejeriprisen med et nyt og styrket koncept. For første gang bliver prisen landsdækkende - og det er nu hele butikskædens mejeriafdeling, der vurderes og kan vinde – ikke blot én enkelt butik. Samtidig får forbrugerne en større stemme i bedømmelsen. Landbrug & Fødevarer

Fra startup til storkøkkener: FÆRM vinder Mavens Hule og sikrer foodservice-samarbejde

AktueltFoodserviceFødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed13. 05. 2025

Det plantebaserede mejeriprodukt FÆRM er blevet kåret som vinder af Mavens Hule 2025 – en innovationskonkurrence for grønne fødevareiværksættere, arrangeret af Compass Group og Dagrofa Foodservice. Sejren åbner døren til et skræddersyet udviklingsforløb og muligheden for at få produktet ud og leve

Nyt liveformat bringer kvæget direkte ind i de professionelle køkkener 

AktueltFoodserviceFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræLandbrug13. 05. 2025

Hvordan taler vi om kvæg, bæredygtighed og ernæring på en måde, der giver mening både for dem, der passer dyrene, og dem, der laver maden til tusindvis af danskere hver dag? Det spørgsmål undersøger en ny webinar-serie for madprofessionelle.   Oksekød og mejeri står ofte for

Dansk forbud mod PFAS i pizzabakker og engangsemballage virker

EmballageFoodserviceFødevaresikkerhedMiljø og sundhedTop13. 05. 2025

Paptallerkener, pizzabakker og bagepapir købt i udlandet er ofte produceret med PFAS, som kan være sundhedsskadeligt. I Danmark har forhandlerne stort set fjernet problemet med PFAS i fødevarekontaktmaterialer, viser Fødevarestyrelsens kontrol. PFAS kan bruges til at gøre pap og papir fedt- og

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    centrotherm clean solutions bliver til Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer den nye HiCube Neo RGA

  • DENIOS ApS

    Ved du, hvornår det er tid til at vedligeholde, udskifte eller flytte dit opsamlingskar?

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Nemco Machinery A/S

    Nemco har nyt med hjem fra Europas største fødevaremesse

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch på IFFA 2025: Vacuum Diagnostics til intelligente vakuumløsninger til kødforarbejdning

  • DENIOS ApS

    3 sikkerhedsfunktioner, du skal kigge efter på dit opsamlingskar

  • Spirax Sarco Danmark

    Steam Insight: En digital forbindelse til optimering af dit dampsystem

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Vakuumsystemer: En guide til turn-key projekter

  • DENIOS ApS

    Service og vedligeholdelse – overholder du loven?

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Medaljeregn til Slagter Lampe

    15.05.2025

  • Ukraine og Danmark udbygger samarbejdsaftale på landbrugsområdet

    15.05.2025

  • Simon Mosegaard Fibiger bliver ny CEO for Orkla Danmark

    15.05.2025

  • Her er de danske mejeriprodukter med mest x-faktor 2025

    15.05.2025

  • Det er blevet dyrere at spise varme hveder

    15.05.2025

  • Alternativ til amerikansk cola: Hallernes Smørrebrød lancerer BRØL Kola Kola

    13.05.2025

  • Mejeriprisen 2025: Nu med nyt koncept og forbrugerperspektiv

    13.05.2025

  • Fra startup til storkøkkener: FÆRM vinder Mavens Hule og sikrer foodservice-samarbejde

    13.05.2025

  • Nyt liveformat bringer kvæget direkte ind i de professionelle køkkener 

    13.05.2025

  • Dansk forbud mod PFAS i pizzabakker og engangsemballage virker

    13.05.2025

  • Ny institutdirektør på DTU Aqua

    08.05.2025

  • Rynkeby Foods udvider med Valsølille Vitamin Water

    08.05.2025

  • Dragsbæk: Nordens olivenolie skal være økologisk

    08.05.2025

  • Nyt millionprojekt reducerer madspild og giver restprodukter større værdi

    08.05.2025

  • Lagkagehuset indgår omfattende partnerskab med Dagrofa

    08.05.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik