• Facebook
  • Instagram
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Certificering
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Emballage
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Klimateknologi

AktueltFrugt og grøntØkologi og bæredygtighed27. 03. 2021 | Kasper Mundt-Nielsen

4 millioner kroner skal få dig til at spise grim mad

AktueltFrugt og grøntØkologi og bæredygtighed27. 03. 2021 By Kasper Mundt-Nielsen

Den danske fødevarevirksomhed Eat Grim vil have danskerne til at spise grimme frugter og grøntsager. Siden 2018 har selskabet, der er stiftet af Petra Kaukua og Carolin Schiemer, arbejdet for at bekæmpe madspild og give grimme afgrøder et nyt liv på forbrugernes tallerkener. Med et lån fra Vækstfonden skal Eat Grim ud til endnu flere kunder.

En misformet agurk, et æble i en forkert farve eller en gulerod, der er for stor. Listen er lang, når det kommer til, hvorfor frugt og grønt fravælges af detailhandlen og går til spilde, før det overhovedet når ud på supermarkedernes hylder. Det var en af grundene til, at Eat Grim tilbage i 2018 blev stiftet. De to stiftere Petra og Carolin ville madspildet til livs, og det blev til idéen bag Eat Grim: At skabe en alternativ markedsplads, hvor der er plads til økologiske frugter og grøntsager i alle størrelser, farver og former. Det bringer de til forbrugeren i form af en grøntsagskasse på abonnement, og til fødevarevirksomheder, der gerne vil inkludere bæredygtige afgrøder i deres produktion.

– Det er uhyggeligt, så mange friske, økologiske grøntsager og frugter, som bliver kasseret, fordi de ikke lever op til de kriterier, vi er blevet vænnet til som forbrugere. Madspild er en kæmpe udfordring for klimaet, og samtidig opdagede vi, at forbrugere efterspørger bæredygtige produkter, men kan have svært ved at finde dem. Derfor startede vi Eat Grim – for at gøre det let for folk at leve og spise klimabevidst.  fortæller Petra Kaukua, stifter og CEO i Eat Grim

Med selskabets abonnementsløsning kan forbrugere enten vælge at få kassen leveret til døren eller at hente den selv. Det er forskelligt fra uge til uge, hvilke grøntsager og frugter kassen indeholder, men fælles for dem alle er, at de er blevet fravalgt af forhandlerne. Og det vil Eat Grim gøre op med. Selskabets vision er at skabe et fødevaresystem, hvor vi producere og konsumere smartere og bæredygtigt og ikke nødvendigvis mere.

– Manglen på fødevarer vil blive en udfordring i fremtiden, når vi bliver flere og flere mennesker, og samtidig er produktion af fødevarer meget omkostningstungt for klimaet. Derfor er det virkelig uforståeligt, at vi i dagens verden kasserer fødevarer alene af kosmetiske hensyn. Det er den tankegang, vi vil ændre, siger Carolin Schiemer, stifter og marketingsansvarlig.

Coronakrisen har givet medvind til forretningsmodel
De seneste år har været særligt for mange virksomheder, og det er heller ingen undtagelse for Eat Grim. Men mens mange virksomheder har måttet holde lukket og slukket, har Eat Grims forretningsmodel netop været attraktiv for forbrugerne.

– Vi kan levere friske og bæredygtige grøntsager direkte til hoveddøren. Det er der mange forbrugere, som har kunnet se fidusen i under Coronakrisen. Men vi har også oplevet, at det kan være svært at vækste og igangsætte nye investeringsplaner under krisen, så vi har også haft behov for ekstra kapital til at nå ud til nye kunder. Derfor har vi fået et Covid-19 Investorlån fra Vækstfonden, fortæller Petra Kaukua. 

Louise Flyger, kundeansvarlig i Vækstfonden:
– Eat Grim leverer et bæredygtigt produkt, der er med til at bekæmpe madspild og samtidigt lette hverdagen for forbrugere. Nu skal virksomheden ud at have fat på endnu flere kunder, og derfor er vi glade for at kunne bidrage med et Covid-19-lån, så vi kan være med til at sikre, at Eat Grim fortsat har kapital til at nå deres mål.

Med lån af 4 millioner kroner fra Vækstfonden er Eat Grims mål at nå ud til endnu flere kunder. Foruden Storkøbenhavn og Aarhus, har de netop lanceret deres abonnementsløsning i Odense og vil åbne for flere nye byer i Danmark og også Sverige i løbet 2021.  

Skrevet i: Aktuelt, Frugt og grønt, Økologi og bæredygtighed

 

Seneste nyt fra redaktionen

Bilka åbner ubemandede PickUp-stationer

Detailhandel og en grosTop22. 04. 2021

Vores indkøbsmønstre har ændret sig meget, siden COVID-19's ankomst. Onlinehandel fylder mere end nogensinde og nu åbner Bilka en række ubemandede og fuldautomatiske PickUp-stationer. Den første åbner i Fredericia. Nu bliver det endnu nemmere og hurtigere at handle i Bilka. Det sker, når Bilka

Nestlé vokser sig større og større

Detailhandel og en gros22. 04. 2021

Fødevarevirksomheden Nestlé leverede i årets første kvartal en omsætning på 21,1 mia. CHF (142,2 mia. DKK) og en organisk vækst på 7,7 pct. Nestlé topchef, Mark Schneider, siger om 1. kvartalstallene: - Vi er tilfredse med Nestlés stærke organiske salgsvækst i første kvartal – en vækst, der

Robot håndterer 20 tons kål

AktueltFødevareproduktion22. 04. 2021

Hos Daloon i Nyborg anvendes dagligt mellem 15 og 20 tons kål til produktionen af omkring en million forårsruller. Det har hidtil været en forholdsvis manuel proces, men nu skal en robotløsning fremover håndtere de mange kålhoveder Antallet af rullende kålhoveder hos Danmarks

Hvem skal vinde Den Dybe Tallerken

Detailhandel og en grosFoodserviceMesser og konferencer22. 04. 2021

Nu er det muligt at indstille kandidater til 'Den Dybe Tallerken'-prisen, der uddeles til en fødevarevirksomhed, en organisation eller en person i fødevarebranchen, som helhjertet og på exceptionel vis skaber innovation og kvaltiet i harmoni med omverdenen. Det skriver Landbrug & Fødevarer i en

Rekordresultat hos Salling Group

AktueltDetailhandel og en gros22. 04. 2021

Corona-pandemien har været god ved detailkoncernens bundlinje. Sidste år voksede omsætningen i Salling Group til 60,9 mia. kr. mens EBIT steg til 2,8 mia. kr. svarende til en EBIT-margin på 4,6 procent. Salling Groups omsætning steg sidste år med mere end 4 mia. kr. og nåede for første gang i

Nullermænd i restauranten får kunderne til at vende om

Foodservice21. 04. 2021

Ligger der nullermænd i hjørnerne? Bliver bordene ikke tørret grundigt af? Og bliver spritdispenserne ikke altid fyldt op? I givet fald skal man se at komme i gang med at få styr på hygiejnen – hvis man altså driver en restaurant eller café. En amerikansk undersøgelse fra konsulenthuset

Opråb efter kakaopriserne står i frit fald

Politik og eksportØkologi og bæredygtighed21. 04. 2021

Faldet i prisen på kakao i Elfenbenskysten er med til at underminere vejen til en højere indkomst for vestafrikanske kakaobønder, mener Fairtrade. EU-regulering af kakaoindustrien kan være et vigtigt skridt på vejen til at opnå leveløn for vestafrikanske kakaobønder. Fairtrade opfordrer

Ny vakuumløfter

Fødevareproduktion21. 04. 2021

Hovmand, der leverer skræddersyede løfteløsninger til eksempelvis levnedsmiddelbranchen, præsenter en ny mobil vakuumløfter, der gør det hurtigt og let at håndtere af store emner med en flad og jævn overflade. Det sparer tid - samtidig med, at ergonomien forbedres, hvorved ryg- og muskelskader hos

Kæmpe opbakning til spisestederne fra befolkningen

FoodserviceTop20. 04. 2021

De danske restauranter og caféer får travlt, når der endelig bliver åbnet for både udendørs- og indendørsservering. Ifølge en befolkningsundersøgelse fra Arla Pro vil 38 procent af danskerne spise ude mindst hver anden uge efter genåbningen. Det skyldes i høj grad ønsket om at støtte

DRC bekymret: kan testkapaciteten følge med genåbningen?

AktueltFoodservice20. 04. 2021

Der er stadig en del forhindringer på vejen, lyder det fra brancheorganisationen Danmarks Restauranter og Caféer. De savner fortsat retningslinjer for indendørsservering fra Erhvervsministeriet, og besked, om hvordan kompensationsordningen vil se ud - og mest af alt, bliver coronapasset en betydelig

Tilmeld Nyhedsbrev

Arkiv over seneste nyhedsbreve
 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Kan du gætte, hvor meget et DENIOS opsamlingskar kan klare?

  • Fødevareleverandører vil etablere ny markedsplads på internettet

    Nye detekterbare pakninger giver øget sikkerhed i fødevareindustrien

  • Fødevareleverandører vil etablere ny markedsplads på internettet

    Nye detekterbare pakninger giver øget sikkerhed i fødevareindustrien

  • DENIOS ApS

    Er dit skab for småt, men en container for stor?

  • Carsten Holm A/S

    Sealing solutions to meet all your needs

  • DENIOS ApS

    Lithium-ion-batterier brændte alt ned – på nær én ting

  • Beckhoff Automation ApS

    Ny medarbejder pr. 1/4-2021

  • DENIOS ApS

    Vil du have dine medarbejdere til at lette rumpen?

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Effektivisering af trappe produktion

  • DENIOS ApS

    Er du også hoppet på elcyklen?

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Bilka åbner ubemandede PickUp-stationer

    22.04.2021

  • Nestlé vokser sig større og større

    22.04.2021

  • Robot håndterer 20 tons kål

    22.04.2021

  • Hvem skal vinde Den Dybe Tallerken

    22.04.2021

  • Rekordresultat hos Salling Group

    22.04.2021

  • Nullermænd i restauranten får kunderne til at vende om

    21.04.2021

  • Opråb efter kakaopriserne står i frit fald

    21.04.2021

  • Ny vakuumløfter

    21.04.2021

  • Kæmpe opbakning til spisestederne fra befolkningen

    20.04.2021

  • DRC bekymret: kan testkapaciteten følge med genåbningen?

    20.04.2021

  • Ny adm. direktør i Lidl

    20.04.2021

  • Ny madpris hylder ildsjæle i fødevarebranchen

    19.04.2021

  • Tivolis restauranter åbner den 23. april

    19.04.2021

  • Brygger øl, hvor overskuddet går til personalefester

    19.04.2021

  • Madmødet gennemføres i slutningen af maj

    19.04.2021

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 3 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 3 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk

Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk

Privatlivspolitik
Denne hjemmeside benytter cookies. Acceptér Afvis Læs mere om vores brug af cookies her: Brug af cookies
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Nødvendige
Altid slået til

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Ikke nødvendige

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.