• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltFoodserviceMarkedsføringPolitik og eksport17. 08. 2020 | Kasper Mundt-Nielsen

30 fødevarevirksomheder mødes for at dele erfaringer fra Covid-19

AktueltFoodserviceMarkedsføringPolitik og eksport17. 08. 2020 By Kasper Mundt-Nielsen

Den 19. august lyder startskuddet til fødevareindsatsen Den Kreative og Kompetente Madscene, når mere end 30 fødevarevirksomheder samles til opstartsmøde i Aarhus. Målet med indsatsen er at give en håndsrækning til den trængte branche og hjælpe fødevarevirksomheder i hele landet med at omstille sig til den nye virkelighed efter Covid-19

Hos Skanderborg Bryghus har Covid-19 været en øjenåbner, og de har bl.a. tilmeldt sig forløbet i Århus for at få indsigt i markedet og den strategiske retning. Foto: Per Bille.

Covid-19 har forandret virkeligheden for fødevarevirksomheder og spisesteder i hele landet. Mange steder er salget, indtjeningen og kunderne forsvundet, og branchen har været nødt til at finde nye måder at tjene penge på.

Nu er fødevareindsatsen Den Kreative og Kompetente Madscene klar med de første initiativer, der skal hjælpe branchen ved at sætte fokus på forretningsudvikling og nye salgskanaler. Den 19. august er der opstartsmøde på forløbet ”Boost din virksomhed – fra corona til cash” i Aarhus, hvor mere end 30 virksomheder er tilmeldt.

– Covid-19 har efterladt mange virksomheder i en helt ny virkelighed. Derfor har vi håndplukket det stærkeste hold af eksperter og kommercielle praktikere, der skal hjælpe virksomhederne i det forandrede marked. Lige nu skal der træffes velplacerede valg, som får sikret virksomhedernes fremtidige vækst, siger Anna Lund, direktør FOOD-Aarhus.

Indsatsen skal hjælpe virksomhederne med de problemstillinger, der er opstået i kølvandet på Covid-19. Derfor er aktiviteterne i fødevareindsatsen tilrettelagt i tæt dialog med fødevarevirksomhederne.

– Vi har talt med mange folk i fødevarebranchen for at forstå, hvad det er for nogle udfordringer, de står med. Den viden har vi omsat til konkrete udviklingsforløb, hvor vi tager fat i presserende opgaver som likviditet, nye salgskanaler og udvikling af forretningen. Indsatsen handler kort og godt om at hjælpe de kriseramte virksomheder og give en håndsrækning til branchen, forklarer Anna Lund, direktør i FOOD-Aarhus.

Branchen: ”Covid-19 har været en øjenåbner”
Skanderborg Bryghus er en af de virksomheder, der har tilmeldt sig forløbet i Aarhus. Skanderborg Bryghus blev grundlagt i 2015. Det startede som et mikrobryggeri, men i dag producerer bryghuset op til 4 mio. liter økologisk specialøl.

Virksomheden har som mange andre været ramt af nedlukning, fyringer og manglende salg. Anders Lund, der er direktør i bryggeriet, glæder sig til at møde andre fra branchen med samme udfordringer og få noget kvalificeret sparring.

– For os har COVID-19 været en øjenåbner. Fra den ene dag til den anden stod vi med et lukket marked og en total ændret købsadfærd. Vi bliver nødt til at retænke vores set-up og strategi. Jeg håber, at det her forløb giver os nye indsigter i markedet, kunderne og den strategiske retning. Samtidig vil jeg gerne udvide mit netværk i drikkevarebranchen, for der er uden tvivl andre virksomheder, der står i samme situation som os, siger Anders Lund, administrerende direktør i Skanderborg Bryghus.

Der er stadig mulighed for at tilmelde sig arrangementet i Aarhus den 19. august.

Fødevareindsatsen dækker hele landet, og der er aktiviteter og udviklingsforløb i både Aarhus og København. Målet er at samle branchen og blive klogere på den nye virkelighed, og på hvordan man træffer kloge valg, der får virksomheden fremad og sikrer fortsat vækst.

Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har bevilget midler fra den såkaldte Covid-19 pulje til at forlænge fødevareprojektet Den Kreative og kompetente Madscene. Projektet forlænges frem til udgangen af 2021 og udbredes fra Hovedstaden til en landsdækkende indsats.

Aktiviteterne i projektet er delt op i tre målrettede forløb. De to første forløb er for henholdsvis fødevareproducenter og måltidsproducenter, mens det tredje forløb styrker samarbejdet mellem producenter og spisesteder.

Målet er at hjælpe 150 virksomheder og 300 medarbejdere i hele landet.

Projektet er udviklet af Food Organisation of Denmark, der også varetager planlægningen og afviklingen af aktiviteterne. Projektet er støttet af EU’s Socialfond.

Der er forløb i både Aarhus og København.

Aarhus

Boost din business – fra corona til cash
19. august kl. 14.00 – 17.30
Adresse: Njord Gin, Kalkværksvej 2, 8000 Aarhus C

Arrangementet er målrettet fødevareproducenter. Der er stadig mulighed for tilmelding hos mop@thefoodproject.dk


København

Økologi – en vej gennem krisen
24. august kl. 10.00 – 14.30
Adresse: Vigerslev Allé 18, 2500 Valby

Arrangementet er målrettet restauranter

 

Branchemandage
31. august & 28. september
Adresse: Vigerslev Allé 18, 2500 Valby

Arrangementet er målrettet restauranter

 

Skrevet i: Aktuelt, Foodservice, Markedsføring, Politik og eksport

Seneste nyt fra redaktionen

Ny institutdirektør på DTU Aqua

Forskning og uddannelseKød, fisk og fjerkræ08. 05. 2025

Professor Anna Rindorf vil som ny leder af DTU Aqua bakke op om innovation på både instituttet og i samfundet: ”Vi skal vokse videre på trods af en usikker verden.” DTU har udpeget professor og sektionsleder Anna Rindorf til ny direktør for DTU Aqua med tiltrædelse den 1. juli. Hun har både

Rynkeby Foods udvider med Valsølille Vitamin Water

DrikkevarerMiljø og sundhed08. 05. 2025

Rynkeby Foods A/S udvider sin produktportefølje under Valsølille-brandet ved at lancere Valsølille Vitamin Water – en vitaminvand uden brus og med 20 procent frugt. Med lanceringen af Valsølille Vitamin Water styrker Rynkeby Foods sin position på markedet for funktionelle drikkevarer og

Dragsbæk: Nordens olivenolie skal være økologisk

AktueltFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed08. 05. 2025

Det handler om at styrke landbrug, folkesundhed og fødevareindustri: Økologien er atter på dagsordenen hos fødevaregiganten Dragsbæk, der nu vil sende klart signal til landmænd, politikere og privatforbrugere om de mange fordele ved den danske raps. Efter en periode med stilstand er økologien

Nyt millionprojekt reducerer madspild og giver restprodukter større værdi

AktueltFødevareproduktionØkologi og bæredygtighed08. 05. 2025

Danmarks fødevareindustri genererer årligt 385.000 tons madspild. Nu skal et nyt projekt til 13 millioner kroner hjælpe virksomheder med at udnytte deres sidestrømme fra fødevareproduktionen mere effektivt og dermed nedbringe madspildet. Projektet er støttet og sat i gang af Industriens Fond,

Lagkagehuset indgår omfattende partnerskab med Dagrofa

Brød og kagerDetailhandel og en grosFoodserviceTop08. 05. 2025

Lagkagehuset har underskrevet deres hidtil største samarbejdsaftale. Valget er faldet på fødevarekoncernen Dagrofa. Fremover skal Dagrofa Foodservice levere fødevarer til bagerkædens 108 danske butikker, og bagerkæden udbygger MENY-samarbejdet med yderligere 10 shop-in-shop-butikker og en fælles

Madiværksættere sigter efter 100 millioner i omsætning efter fire år

FoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed06. 05. 2025

Holdet der driver noon, catering- og kantinevirksomheden, og BaneGaarden, mad- og kulturdestinationen i København, går nu efter en trecifret millionomsætning i 2025 svarende til en vækst på 26 pct. fra 2024 Table, moderselskabet stiftet af Carl Johan Paulsen, Ida Marie Banke André og Karlos

Jagten er gået ind: DM i Bålmad søger deltagere

FoodserviceMesser og konferencer06. 05. 2025

Eftersøgningen efter Danmarks bedste kok til mad over bål er skudt i gang. For andet år i træk afholdes DM i Bålmad – en krævende kokkekonkurrence, hvor kun en lille udvalgt skare får lov at stille til start.  Kan du kreere gastronomiske oplevelser i særklasse – også selv om røgen svider i

Tivoli Food Festival: Fiskeauktion, Danmarksmesterskaber og verdens (måske) bedste bouillabaisse

AktueltFoodserviceMesser og konferencer06. 05. 2025

Mad og drikke bliver de vigtigste forlystelser, når Tivoli igen byder inden for til Tivoli Food Festival. Ni dage i maj bliver Tivoli fyldt med gastronomiske oplevelser, råvarer fra forskellige egne af landet, langbordsmiddage med stjernekokke, workshops og smagninger. Mere end 40.000 madglade

Aflysning af Esrum Kloster Ølfestival

AktueltDrikkevarerMesser og konferencer06. 05. 2025

Et krav om habitatvurdering gør det umuligt for Esrum Kloster & Møllegård at gennemføre årets traditionsrige ølfestival. Esrum Kloster Ølfestival 2025 bliver aflyst. Det står nu klart efter Gribskov Kommune har meddelt, at der skal foretages en habitatvurdering af det naturområde, som Esrum

Salget af miljømærket tun stiger med 24 procent

CertificeringKød, fisk og fjerkræMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed06. 05. 2025

Mængden af tun, der blev solgt globalt med Marine Stewardship Council (MSC)'s blå miljømærke, voksede med 24 pct. fra år til år til næsten 300.000 tons i 24-25 år, ifølge nye data offentliggjort af MSC i den seneste udgave af sin Sustainable Tuna Yearbook. Dataene omfatter både salg af tun fra

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Ved du, hvornår det er tid til at vedligeholde, udskifte eller flytte dit opsamlingskar?

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Nemco Machinery A/S

    Nemco har nyt med hjem fra Europas største fødevaremesse

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch på IFFA 2025: Vacuum Diagnostics til intelligente vakuumløsninger til kødforarbejdning

  • DENIOS ApS

    3 sikkerhedsfunktioner, du skal kigge efter på dit opsamlingskar

  • Spirax Sarco Danmark

    Steam Insight: En digital forbindelse til optimering af dit dampsystem

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Vakuumsystemer: En guide til turn-key projekter

  • DENIOS ApS

    Service og vedligeholdelse – overholder du loven?

  • Busch Vakuumteknik A/S

    De 7 bedste praksisser: Bliv en mester i lækagesøgning

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Inspirationskatalog: 44 siders tips til din menu

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Ny institutdirektør på DTU Aqua

    08.05.2025

  • Rynkeby Foods udvider med Valsølille Vitamin Water

    08.05.2025

  • Dragsbæk: Nordens olivenolie skal være økologisk

    08.05.2025

  • Nyt millionprojekt reducerer madspild og giver restprodukter større værdi

    08.05.2025

  • Lagkagehuset indgår omfattende partnerskab med Dagrofa

    08.05.2025

  • Madiværksættere sigter efter 100 millioner i omsætning efter fire år

    06.05.2025

  • Jagten er gået ind: DM i Bålmad søger deltagere

    06.05.2025

  • Tivoli Food Festival: Fiskeauktion, Danmarksmesterskaber og verdens (måske) bedste bouillabaisse

    06.05.2025

  • Aflysning af Esrum Kloster Ølfestival

    06.05.2025

  • Salget af miljømærket tun stiger med 24 procent

    06.05.2025

  • Højer Pølser vinder guld til buffetklassikere

    01.05.2025

  • 16 ISS-kantiner hos Bygningsstyrelsen får Svanemærket

    01.05.2025

  • Det smager af larm: Hvordan påvirker støj smagsløgene?

    01.05.2025

  • Ældste frigivelse fra Stauning Whisky nogensinde

    01.05.2025

  • 50 år med smag – Bryggeriet Apollo fejrer jubilæum og forvandling

    01.05.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik