• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltFoodserviceMarkedsføringPolitik og eksport17. 08. 2020 | Kasper Mundt-Nielsen

30 fødevarevirksomheder mødes for at dele erfaringer fra Covid-19

AktueltFoodserviceMarkedsføringPolitik og eksport17. 08. 2020 By Kasper Mundt-Nielsen

Den 19. august lyder startskuddet til fødevareindsatsen Den Kreative og Kompetente Madscene, når mere end 30 fødevarevirksomheder samles til opstartsmøde i Aarhus. Målet med indsatsen er at give en håndsrækning til den trængte branche og hjælpe fødevarevirksomheder i hele landet med at omstille sig til den nye virkelighed efter Covid-19

Hos Skanderborg Bryghus har Covid-19 været en øjenåbner, og de har bl.a. tilmeldt sig forløbet i Århus for at få indsigt i markedet og den strategiske retning. Foto: Per Bille.

Covid-19 har forandret virkeligheden for fødevarevirksomheder og spisesteder i hele landet. Mange steder er salget, indtjeningen og kunderne forsvundet, og branchen har været nødt til at finde nye måder at tjene penge på.

Nu er fødevareindsatsen Den Kreative og Kompetente Madscene klar med de første initiativer, der skal hjælpe branchen ved at sætte fokus på forretningsudvikling og nye salgskanaler. Den 19. august er der opstartsmøde på forløbet ”Boost din virksomhed – fra corona til cash” i Aarhus, hvor mere end 30 virksomheder er tilmeldt.

– Covid-19 har efterladt mange virksomheder i en helt ny virkelighed. Derfor har vi håndplukket det stærkeste hold af eksperter og kommercielle praktikere, der skal hjælpe virksomhederne i det forandrede marked. Lige nu skal der træffes velplacerede valg, som får sikret virksomhedernes fremtidige vækst, siger Anna Lund, direktør FOOD-Aarhus.

Indsatsen skal hjælpe virksomhederne med de problemstillinger, der er opstået i kølvandet på Covid-19. Derfor er aktiviteterne i fødevareindsatsen tilrettelagt i tæt dialog med fødevarevirksomhederne.

– Vi har talt med mange folk i fødevarebranchen for at forstå, hvad det er for nogle udfordringer, de står med. Den viden har vi omsat til konkrete udviklingsforløb, hvor vi tager fat i presserende opgaver som likviditet, nye salgskanaler og udvikling af forretningen. Indsatsen handler kort og godt om at hjælpe de kriseramte virksomheder og give en håndsrækning til branchen, forklarer Anna Lund, direktør i FOOD-Aarhus.

Branchen: ”Covid-19 har været en øjenåbner”
Skanderborg Bryghus er en af de virksomheder, der har tilmeldt sig forløbet i Aarhus. Skanderborg Bryghus blev grundlagt i 2015. Det startede som et mikrobryggeri, men i dag producerer bryghuset op til 4 mio. liter økologisk specialøl.

Virksomheden har som mange andre været ramt af nedlukning, fyringer og manglende salg. Anders Lund, der er direktør i bryggeriet, glæder sig til at møde andre fra branchen med samme udfordringer og få noget kvalificeret sparring.

– For os har COVID-19 været en øjenåbner. Fra den ene dag til den anden stod vi med et lukket marked og en total ændret købsadfærd. Vi bliver nødt til at retænke vores set-up og strategi. Jeg håber, at det her forløb giver os nye indsigter i markedet, kunderne og den strategiske retning. Samtidig vil jeg gerne udvide mit netværk i drikkevarebranchen, for der er uden tvivl andre virksomheder, der står i samme situation som os, siger Anders Lund, administrerende direktør i Skanderborg Bryghus.

Der er stadig mulighed for at tilmelde sig arrangementet i Aarhus den 19. august.

Fødevareindsatsen dækker hele landet, og der er aktiviteter og udviklingsforløb i både Aarhus og København. Målet er at samle branchen og blive klogere på den nye virkelighed, og på hvordan man træffer kloge valg, der får virksomheden fremad og sikrer fortsat vækst.

Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har bevilget midler fra den såkaldte Covid-19 pulje til at forlænge fødevareprojektet Den Kreative og kompetente Madscene. Projektet forlænges frem til udgangen af 2021 og udbredes fra Hovedstaden til en landsdækkende indsats.

Aktiviteterne i projektet er delt op i tre målrettede forløb. De to første forløb er for henholdsvis fødevareproducenter og måltidsproducenter, mens det tredje forløb styrker samarbejdet mellem producenter og spisesteder.

Målet er at hjælpe 150 virksomheder og 300 medarbejdere i hele landet.

Projektet er udviklet af Food Organisation of Denmark, der også varetager planlægningen og afviklingen af aktiviteterne. Projektet er støttet af EU’s Socialfond.

Der er forløb i både Aarhus og København.

Aarhus

Boost din business – fra corona til cash
19. august kl. 14.00 – 17.30
Adresse: Njord Gin, Kalkværksvej 2, 8000 Aarhus C

Arrangementet er målrettet fødevareproducenter. Der er stadig mulighed for tilmelding hos mop@thefoodproject.dk


København

Økologi – en vej gennem krisen
24. august kl. 10.00 – 14.30
Adresse: Vigerslev Allé 18, 2500 Valby

Arrangementet er målrettet restauranter

 

Branchemandage
31. august & 28. september
Adresse: Vigerslev Allé 18, 2500 Valby

Arrangementet er målrettet restauranter

 

Skrevet i: Aktuelt, Foodservice, Markedsføring, Politik og eksport

Seneste nyt fra redaktionen

Lagkagehuset henter international marketingchef hos Starbucks London

Brød og kagerMarkedsføring05. 06. 2025

Sarah Harris tiltræder som ny Chief Marketing Officer hos Lagkagehuset. Hun kommer fra en stilling som Marketing Director hos Starbucks UK, og med indgående kendskab til digital marketing og ESG-strategi skal hun styrke bagerkædens kommercielle profil i ind- og udland. Sarah Harris har de

Dansk Vegetarisk Forening: Generalsekretær skal stå i spidsen for international organisation

Frugt og grøntMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed05. 06. 2025

Generalsekretæren i Dansk Vegetarisk Forening (DVF), Rune-Christoffer Dragsdahl, er blevet valgt til forperson for den internationale organsation IVU. Rune-Christoffer Dragsdahl, der er generalsekretær i Dansk Vegetarisk Forening (DVF), er blevet valgt til forperson for den internationale

Sundhedsparadoks: Danske teenagere vil det sunde, men fristelser og fællesskab vinder

AktueltBrød og kager05. 06. 2025

I en ny digital publikation, Kernetal 2025, går Schulstad tæt på de 14-18-åriges madvaner og spørger: hvad spiser de unge egentlig – og hvad styrer deres valg? Tre omfattende undersøgelser tegner et billede af en generation, der gerne vil spise sundere, blive mætte og hygge sig over maden, men som

Arla Foods investerer stort i Linköping for at imødekomme skyr-boom

AktueltFødevareproduktionMejeri05. 06. 2025

Andelsejede Arla Foods investerer 34,5 mio. euro i en ny produktionslinje til skyr på mejeriet i Linköping, Sverige. Investeringen er en del af kooperativets langsigtede strategi og skal imødekomme den stigende efterspørgsel på skyr. Den nye produktionslinje vil primært producere skyr til det

Nye økologiske gourmet-sodavand til de danske café- og restaurantgæster

DrikkevarerFoodserviceTopØkologi og bæredygtighed05. 06. 2025

Når danskerne træder ind på en café eller sætter sig til rette på en restaurant, forventer de mere end blot mad og drikke – Rynkeby Foods lancering af Dagmar-serien tapper direkte ned i den tendens. Produkterne er skabt til den moderne forbruger, der træffer bevidste valg og efterspørger naturlige,

Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

Emballage03. 06. 2025

Nemco opfordrer virksomhederne til at søge rådgivning og medlemskab af en kollektiv ordning. Den 31. maj var der deadline for indberetning af emballagemængder til Dansk Producentansvar. Både fødevarevirksomheder og andre virksomheder med producentansvar for emballage skulle sikre, at deres

Arla slår alarm om manglende madfærdigheder

FoodserviceForskning og uddannelseMiljø og sundhed03. 06. 2025

Danskernes madfærdigheder bliver dårligere og dårligere, og det får nu Danmarks største fødevarevirksomhed Arla til at slå alarm. Madfærdigheder er nemlig afgørende, når det kommer til danskernes sundhed, klimaet og det sociale samvær. 42 pct. af danske børn og unge siger, at de ikke kan koge

Køkkenprisen 2025: Kender du et køkken, der går forrest?

AktueltFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed03. 06. 2025

For sjette år i træk sætter Landbrug & Fødevarer fokus på de offentlige køkkener, der gør en forskel. Med Køkkenprisen 2025 hyldes de madhåndværkere, der kombinerer faglighed, smag og bæredygtighed i hverdagen - og viser vejen for fremtidens offentlige måltider. Hver dag serveres mere end

Programmet klar for Copenhagen Cooking 2025

AktueltMesser og konferencer03. 06. 2025

15.-24. august bliver Københavns gader igen fyldt med langborde og leben, når årets Copenhagen Cooking løber af stablen. I år kan gæsterne glæde sig til 100 oplevelser på tværs af hele byen: Fra petanqueturneringer til pizzakonkurrence, en ny version af Smørrebrødets Dag og middag midt på Kongens

Danskerne skærer ned på chokoladen, men smør og kaffe skal der ikke røres ved

Detailhandel og en grosKonfektureMejeriTop03. 06. 2025

De seneste år har danskerne oplevet prisstigninger på mange varer. Nye tal viser, at danskerne ændrer forbrug på nogle varer, mens andre må koste, hvad de koster. Prisen på chokolade har gennem de seneste år været på himmelflugt. Ifølge nye tal fra analysevirksomheden YouGov er kiloprisen for

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Spirax Sarco Danmark

    Vi sætter fokus på damp som en naturlig energikilde

  • DENIOS ApS

    Lær at håndtere lækager på 90 min.

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mød Busch på Spildevand Teknisk Forenings Årsmøde 2025

  • Nemco Machinery A/S

    Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

  • DENIOS ApS

    Sådan vælger du det rigtige opbevaringsskab til farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Group præsenterer innovative vakuumløsninger på Battery Show Europe 2025 i Stuttgart

  • DENIOS ApS

    Sådan transporterer du lithiumbatterier sikkert

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Deltag i masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

  • DENIOS ApS

    Her er den oversete vej til et sundere arbejdsmiljø

  • Busch Vakuumteknik A/S

    centrotherm clean solutions bliver til Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Lagkagehuset henter international marketingchef hos Starbucks London

    05.06.2025

  • Dansk Vegetarisk Forening: Generalsekretær skal stå i spidsen for international organisation

    05.06.2025

  • Sundhedsparadoks: Danske teenagere vil det sunde, men fristelser og fællesskab vinder

    05.06.2025

  • Arla Foods investerer stort i Linköping for at imødekomme skyr-boom

    05.06.2025

  • Nye økologiske gourmet-sodavand til de danske café- og restaurantgæster

    05.06.2025

  • Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

    03.06.2025

  • Arla slår alarm om manglende madfærdigheder

    03.06.2025

  • Køkkenprisen 2025: Kender du et køkken, der går forrest?

    03.06.2025

  • Programmet klar for Copenhagen Cooking 2025

    03.06.2025

  • Danskerne skærer ned på chokoladen, men smør og kaffe skal der ikke røres ved

    03.06.2025

  • Online dagligvarehandel løfter sløret for omkostningerne ved friskhedsgaranti

    27.05.2025

  • 150-årig familievirksomhed rykker til Aarhus: Oluf Brønnum & Co A/S åbner nyt domicil på Runetoften

    27.05.2025

  • Dansk vinproduktion træder ind i SMVdanmark

    27.05.2025

  • Food&Drink på gaden med fokus på kød

    27.05.2025

  • Premiere på Roskilde Festical: Ny øl brygget på juicerester og øko-boller

    27.05.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik