• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Detailhandel og en grosDrikkevarerMarkedsføring27. 09. 2017 | Peter Friis

Iværksættere skal sætte iværk

Detailhandel og en grosDrikkevarerMarkedsføring27. 09. 2017 By Peter Friis

– Jeg vidste allerede fra start, at jeg skulle sælge på et tidspunkt, fortæller Peter Schaltz
Professor Anders Drejer mener modsat politikere, at flere iværksættere bør sælge virksomheden, når evnerne til at udvikle firmaet mangler. I stedet skal de fokusere på nye virksomheder, der vil øge væksten.

Danmark er fyldt med iværksættere, der har gode forretningsidéer, men modsat de politiske intentioner om, at iværksættere skal vokse sig store, er det sjældent en god idé for grundlæggeren at drive og udvikle forretningen på den lange bane. Det mener professor Anders Drejer, der pointerer, at Danmark går glip af værdifuld vækst, fordi iværksættere bruger tiden forkert.
– Lykken for mange iværksættere er at sætte nye virksomheder i spil, men ikke så meget at udvikle og køre driften af ældre, mere modne virksomheder. Det betyder, at virksomhederne ikke bliver drevet optimalt, og samtidig får iværksætterne ikke mulighed for at starte nye virksomheder, der ellers kan drive samfundsvæksten frem, fortæller Anders Drejer, der påpeger, at det er blandt SMV’er og iværksættere, at arbejdspladserne bliver skabt i Danmark.

Vinfirma solgt til medarbejderne
Ifølge professoren er det allerede fra en virksomheds grundlæggelse en god idé, at iværksætteren har en klar exitstrategi. Det var netop, hvad Peter Schaltz, der driver Østjysk Vinforsyning, havde, da han satte sig i ejerstolen for over 12 år siden.
– Jeg vidste allerede fra start, at jeg skulle sælge på et tidspunkt, og overdragelsen til tre ledende medarbejdere, der effektueres 1. oktober, har været undervejs i en del år. Det er vigtigt at involvere medarbejdere i driften løbende, fordi det samlet set motiverer mere og skaber de bedste resultater, mener Peter Schaltz, der også påpeger, at det er vigtigt, at den tidligere ledelse er helt ude af den operationelle ledelse af virksomheden, når den formelle overdragelse finder sted.

Intern overtagelse har flere fordele
Ifølge Anders Drejer er det fornuftigt at sælge virksomheden til betroede medarbejdere. I hvert fald, hvis ejeren gerne ser virksomheden udvikle sig på den lange bane. – Ved en intern overtagelse kommer der nye øjne på forretningen, og da virksomheden stadig er ejerledet, er det ofte stadig forretningens langsigtede mål, der er for øje. Samtidig er det ofte også nemmere at holde en god motivation og stemning internt i organisationen, mens det åbenlyse minus er, at der ikke kan hentes de synergier og konkurrencefordele, der er mulighed for ved eksempelvis en konkurrentovertagelse.
– Det er også en mulighed, at en kapitalfond køber virksomheden, men det er ofte med et kort sigte for øje, hvor bundlinjen skal forbedres for at gøre sig klar til salg uden at skele synderligt til udviklingen på langt sigt. Virksomheder er ofte mindre levedygtige, når kapitalfonde sælger igen, fortæller Anders Drejer.
Det er branchespecifikt hvilken overdragelsesform, der er bedst, men for især SMV’er er det ifølge professoren ofte mest hensigtsmæssigt at lave en intern overdragelse som i tilfældet med Østjysk Vinforsyning. De små virksomheder er ofte kendetegnet ved en stærk virksomhedskultur, hvor medarbejderne arbejder for fællesskabet, og det kan lide skade både ved overtagelse af en kapitalfond eller konkurrerende virksomhed.
Peter Schaltz indtræder som menigt bestyrelsesmedlem hos Østjysk Vinforsyning og starter en ny virksomhed, Schaltz Firmagaver, hvor virksomhedsejeren i samarbejde med Østjysk Vinforsyning ser muligheder for et nyt koncept.

Skrevet i: Detailhandel og en gros, Drikkevarer, Markedsføring

Seneste nyt fra redaktionen

Geia Group køber bake & take

Brød og kagerFoodservice20. 11. 2025

Med opkøbet styrker Geia Group sin position inden for bl.a. instore-bagerier og convenience-kæder, hvor der vil blive sat yderligere fokus på innovation til både danske og udenlandske kunder. bake & take er en velrenommeret leverandør af innovative og kundetilpassede bageriprodukter til

Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

Forskning og uddannelseFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

Torsdag modtager Bornholms Lakseklækkeri i Nexø de allerførste larver af varmtvandsrejer. Det er en vigtig milepæl i opbygningen af en helt ny fødevareproduktion på øen og etableringen af Danmarks første lokale produktion af varmtvandsrejer. I alt 10.000 rejelarver er på vej til Bornholm, efter

Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

I løbet af 2027 åbner Sticks’n’Sushi sin første lufthavnsrestaurant som en del af udvidelsen af Terminal 3 i Københavns Lufthavn. Med panoramaudsigt over landingsbanen, en ny bar og et specialdesignet koncept for rejsende kan både faste gæster og førstegangsbesøgende se frem til et nyt sted, hvor de

30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

AktueltDetailhandel og en gros20. 11. 2025

Julen handler om at dele, og i år kan støtten blive til 6 måltider. Støt FødevareBankens indsamling i Netto, og køb julens smukkeste til- og fra-mærker. For kun 30 kroner får du fire juleornamenter, der støtter en vigtig sag, pynter på gaverne og sikrer seks måltider til borgere som denne jul spiser

Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

Miljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed20. 11. 2025

Nyt innovativt fellowship-program, støttet af Novo Nordisk Fonden, skal uddanne nye frontløbere, der skal bekæmpe madspild og bane vejen for bæredygtige fødevaresystemer. Teknologisk Institut står i spidsen for at drive BioSustainability Design Fellowship Programmet, der samlet set er

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Nemco Machinery A/S

    Ny serie termoformere vil blive en gamechanger inden for pakkemaskiner

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Geia Group køber bake & take

    20.11.2025

  • Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

    20.11.2025

  • Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

    20.11.2025

  • 30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

    20.11.2025

  • Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

    20.11.2025

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik