• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Detailhandel og en grosDrikkevarerFoodserviceTop18. 09. 2019 | Kasper Mundt-Nielsen

Hjælp, vi er løbet tør for hvidvin

Detailhandel og en grosDrikkevarerFoodserviceTop18. 09. 2019 By Kasper Mundt-Nielsen

Alt udsolgt, lød det hos enkelte forhandlere hen over sommeren, når talen faldt på hvidvin fra Rhône. Men dansk Rhôneekspert maner til besindighed, for det er stadig rødvinen, der dominerer salget af vine fra den sydfranske region. Men salg og efterspørgsel er støt stigende.

Det er ingen hemmelighed, at salget af hvid- og rosévin stiger i takt med temperaturen. Sidste år udtalte analysechef hos Coop, Lars Aarup, til Børsen, at på blot en enkelt uge steg salget af rosévin med hele 230 procent. Men faktisk er salget af både hvid- og rosévin også stigende, fordelt over hele året, viser tal fra Danmarks Statistik, som samtidig melder om en generel tilbagegang for rødvinene. Den seneste rapport fra 2017 viser, at fra 2006 til 2015 faldt forbruget af rødvin med 20 procent, mens vi drak 10 procent mere hvidvin, 57 procent mere mousserende vin og imponerende 77 procent mere champagne.

Det er tal, man i Côtes du Rhône holder skarpt øje med, for trods en nedgang i dansk import af fransk vin, der fra 2006 er gået fra 20 procent af den samlede import til 12 procent i 2015, er Danmark stadig et vigtigt og interessant marked for franskmændene. For at modarbejde den nedadgående kurve har foreningen Inter Rhône, der repræsenterer Côtes du Rhône og Rhônedalens AOC-vine, hægtet sig på den opadgående hvidvins- og rosétrend. Som vi fortalte sidste år, blev formanden, Michael Chapoutier, blandt andet valgt til sit hverv på hans løfter om at prioritere eksport for at sikre fremtidig vækst, hvor hvidvin og rosévin skal spille en væsentlig rolle. Dengang udtalte han:

– Jeg er overbevist om, at vores fremtid ligger i hvidvinsproduktion.

Hos Philipson Wine oplever de en større interesse for hvidvine fra Rhônedalen, som de ellers mener har været lidt overset i mange år. Vinene har noget anderledes at byde på end de hvide klassikere fra Bourgogne, Bordeaux, Loire og Alsace og kan sagtens byde asiatiske og eksperimentelle fusionskøkkener op til dans. Foto: BlueBreezeWiki

Mere rosé- og hvidvin i fremtiden

Men det tager lang tid at omlægge produktionen til vin af den ønskede kvalitet. Således bliver der på nuværende tidspunkt produceret cirka 80 procent rødvin, 13 procent rosé og seks procent hvidvin, viser tal fra Inter Rhône. Den sidste ene procent må forsvinde i decimalerne, ligesom hvidvinsflaskerne, der kan være svære at opdrive. De tal skal inden for de næste 15 år ændre sig betragteligt, hvis det står til Michael Chapoutier og Inter Rhône. De forudsiger, at der om 15 år vil blive produceret cirka 60 procent rød, 25 procent rosé og 15 procent hvid. Et kæmpe paradigmeskift i en region, som forbrugeren og den professionelle både kender og elsker for dens rødvine.

– I Rhône er det efter vores opfattelse klart rødvinen, der bliver prioriteret og så kommer rosé og hvid i de sekundære og tertiære miljøer. Der bliver stadig produceret forsvindende lidt hvid i forhold til rød. Vi oplever et fint salg af hvidvin fra både appellationerne til de forskellige cruer, men det er en overdrivelse, at de bliver revet væk, siger Steen H. Rasmussen, der er direktør hos The Wine Company.

Danske The Wine Company har en stor indsigt i Côtes du Rhône og arrangerer desuden årligt en dansk Rhônefestival i samarbejde med Inter Rhône .

Store ændringer i selve vinproduktionen

Steen H. Rasmussen fortæller, at der, siden de startede virksomheden for knap 25 år siden, er sket store ændringer i trends og måden, man producerer de hvide Rhônevine på; et naturligt tegn på, at man respekterer den øgede globale interesse for hvidvine.

– Da vi startede i branchen, var den typiske hvidvin fra Rhône som regel meget alkoholtung, lettere oxideret og meget krydret. Den manglede meget af det, som vi er mange, der godt kan lide ved en hvidvin: floralitet, friskhed og spændstighed. Men det er de kommet efter, forklarer han.

Og det kan være en del af forklaringen på den øgede interesse for deres hvidvine, for de gode hvidvine i regionen har ramt et højt niveau, hvor man tager spændstigheden fra Chablis og krydrer den med charmen fra Rhône.

– Forbrugerne vil have vine med lavere alkoholprocenter end tidligere, vinen skal ikke være oxidativ, men frisk, spændstig og fyldig, uddyber Steen H. Rasmussen.

Da vi startede virksomheden for knap 25 år siden, mødtes vi med en vinproducent i Châteauneuf-du-Pape, som lavede hvidvin på samme måde, som de lavede deres rødvin. Hvidvinen fik to år på fad, og resultatet var fedladent og lettere oxidativt. Vi foreslog at tappe vinen allerede i det første år, og resultatet blev i stedet en mere frisk, spændstig og syrlig vin uden de oxidative noter, fortæller Steen H. Rasmussen fra The Wine Company. Billedet er ikke af den omtalte producent. Foto: Jeanne Menjoulet / Flickr

De store navne sælger bedst

Helt overordnet er Côtes du Rhône inddelt i to regioner: Nord- og Sydrhône, som har hvert deres regelsæt for vinproduktion, men naturligvis også forskellige klimaer og produktionsforhold. Hovedparten af AOC-vinene stammer fra den sydlige del, hvor landskabet er mere fladt og har arealer, som er egnede til masseproduktion. I den nordlige del finder man de stejle og ufremkommelige skråninger, der giver grobund for store vine. De to regioner har forskellige krav til brug af druer, hvilket åbenlyst giver forskellige vine, men temperaturer, vindforhold og højdemeter spiller i den grad også ind. Mount Ventoux i det sydlige Rhône er kendt blandt de fleste herhjemme som et af de bjerge, der hver sommer bliver besteget af et hav af cykelryttere, men bjerget er også hjemsted for habile hvidvinsproducenter, såsom Domaine Vintur, der netop laver hvidvine med den af forbrugerne efterlyste spændstighed. Bevæger man sig mod det lidt køligere nord, finder man Saint-Peray-appellationen, hvor man kun producerer hvidvin (med og uden bobler), tæt ved prominente Cornas, som kun laver rød.

Men forbrugerne går efter, hvad de kender, også selv om de sætter sejl for at prøve noget nyt, såsom en hvidvin.

– Vi oplever størst interesse for hvid Châteauneuf-du-Pape, Hermitage, Condrieau og Saint-Peray; de mere prestigiøse producenter generelt. Det er naturligt for restauranter og vinbarer at vælge de store og prestigefulde navne, for vinene skal ofte konkurrere med alverdens topproducenter på vinkortet. En af de appellationer, der virkelig har value-for-money-hvidvine er Crozes-Hermitage, siger Steen H. Rasmussen.

– Det sælger bedre, hvis kunden kender vinen, og alle kender Côtes du Rhône og Châteauneuf-du-Pape. Men der bliver kun lavet små mængder hvidvin i regionen, og kendskabet til de hvide vine er generelt lavt, uddyber han.

Det er altså op til sommelieren at sælge hvidvinen i restauranten, for selv en uerfaren vindrikker kender til stereotypen om den store, kraftige, mørke, alkoholrige og frugtrige rødvin fra Côtes du Rhône, men han vil formentlig ikke vide, om det er samme stil, der går igen i hvidvinen – hvilket jo bestemt ikke længere er tilfældet. Hvidvine fra Rhônedalen har noget anderledes at byde på end de hvide klassikere fra Bourgogne, Bordeaux, Loire og Alsace og er en oplagt dansepartner til asiatisk inspireret mad.

Alsidige hvidvinsdruer

De hvide Rhônevine kan laves på en lang række druer, men hoveddruerne i nord er rousanne og marsanne, og så fortjener biognier nok også at blive nævnt; den giver en sød og madvenlig vin, især til stærk mad, men derudover indgår den også i topblends med syrah. rousanne er parfumeret, fyldig, olieret og rig på noter af friske blomster, stenfrugter, krydderurter, pære og peber. Vinen kan for eksempel serveres til grillet kylling, svin eller hårde oste. Marsanne indgår ofte i blends med rousanne og tilføjer dybde og tekstur til vinen, hvor rousanne står for syren og den aromatiske elegance. Den har flere lyse eksotiske noter i forhold til rousanne: noter som honningmelon, hvide ferskner og ristede nødder. Marsanne kan produceres både tørt og sødt og er et godt match til fisk og skaldyr. I Sydrhône dominerer grenache blanc med sin fedme og frugt, alkoholrige og syremilde clairette og bourboulenc, der tilfører citrus og nogle gange et let hint af røg. Viognier og marsanne indgår også i blends i syd, og i voigniers tilfælde, også som solodrue.

Skrevet i: Detailhandel og en gros, Drikkevarer, Foodservice, Top

Seneste nyt fra redaktionen

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

Forskning og uddannelseMejeriØkologi og bæredygtighed12. 11. 2025

En ny forskningsgennemgang viser, at fem enkle tiltag kan gøre osteproduktion mere effektiv og bæredygtig. Et forskerteam fra DTU har gennemgået den eksisterende forskning om fermentering og modning af ost i et litteraturstudie og peger på fem underudnyttede videnskabeligt baserede tiltag, som kan

Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

AktueltFoodservice12. 11. 2025

Den toscanske michelinrestaurant Saporium rykker for en periode ind i Tivoli. I Toscanas bølgende bakker ligger et af Italiens mest eksklusive og idylliske hoteller: det danskejede Borgo Santo Pietro, som for nyligt er blevet tildelt de maksimale 3 nøgler i Michelin-guiden. Blandt hotellets

Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

AktueltDetailhandel og en grosKød, fisk og fjerkræ12. 11. 2025

Ved mandagens World Steak Challenge vandt irske Dawn Meats og Lidl titlen som 'World's Best Steak' for deres irske græsfodrede sirloin. I alt sikrede Irland sig 24 guldmedaljer - og ud af de i alt 304 uddelte medaljer tog Irland den største samlede medaljehøst med 68 guld-, sølv- eller

Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

Forskning og uddannelseFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed12. 11. 2025

Forskning i økologi skal ikke have mindre, men større investeringer, for at Danmark kan leve op til sine grønne ambitioner om en fordobling af økologien. Det sikrer en ny politisk aftale. Med et nybrud i dansk forskningspolitik gennemfører regeringen flerårige investeringer i forskning og

FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

FødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed11. 11. 2025

Den danske ingrediensproducent FERM FOOD ApS fra Bække i Vejen har vundet EY Entrepreneur Of The Year’s regionale pris i kategorien Scale-Up. Prisen blev uddelt ved EY’s kåring i Syd-og Sønderjylland torsdag den 6. november og markerer en vigtig milepæl for virksomheden, der leverer fermenterede

Indonesisk svamp tryller ølrester om til pølser

DrikkevarerForskning og uddannelseKød, fisk og fjerkræMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed11. 11. 2025

I jagten på nye måder at producere protein på, har forskere på Aalborg Universitet forvandlet restprodukter fra ølproduktion til et proteinrigt produkt, som kan erstatte almindeligt kød i f.eks. pølser. Resultatet er både velsmagende, bæredygtigt og økonomisk fordelagtigt. For mange går en øl

Hotel Vejlefjord investerer massivt i talentudvikling i en presset branche

AktueltFoodserviceForskning og uddannelse11. 11. 2025

Mens hotel- og restaurationsbranchen kæmper med mangel på kvalificeret arbejdskraft, har Hotel Vejlefjord succes med at fastholde og udvikle medarbejdere gennem målrettede talentprogrammer. Hotel- og restaurationsbranchen har i flere år været blandt de hårdest ramte af forgæves rekrutteringer.

Økologikongres 2025 skal vise, hvad økologien kan præstere på basis af naturlige metoder

AktueltFødevareproduktionLandbrugMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed11. 11. 2025

Den 18.–19. november samles landmænd, forskere, rådgivere og virksomheder i Kolding til Økologikongres 2025. Med 47 faglige sessioner og temaer fra grøn trepart til sundhed og økologisk regenerativt landbrug sætter kongressen fokus på, hvordan økologien kan levere løsninger på tidens største

Ultraforarbejdede fødevarer: Eksperter efterlyser fokus på ernæring frem for proces

Forskning og uddannelseFødevareproduktionMesser og konferencerMiljø og sundhedTop11. 11. 2025

Den offentlige debat om ultraforarbejdede fødevarer fylder meget hos både forbrugere og fødevaresektor. På årets fødevarekonference, Fremtidens Fødevarer, hos Teknologisk Institut satte forskere og aktører problemstillingen under lup og opfordrede til at flytte fokus fra proces til

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Stor fødevaremesse med juletema kommer igen i år til Brande

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

  • Indonesisk svamp tryller ølrester om til pølser

    11.11.2025

  • Hotel Vejlefjord investerer massivt i talentudvikling i en presset branche

    11.11.2025

  • Økologikongres 2025 skal vise, hvad økologien kan præstere på basis af naturlige metoder

    11.11.2025

  • Ultraforarbejdede fødevarer: Eksperter efterlyser fokus på ernæring frem for proces

    11.11.2025

  • Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

    06.11.2025

  • RAWBITE udvider produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

    06.11.2025

  • 7-Eleven åbner ny runde af Innovation Corner og sætter fjerde iværksætterprodukt på hylderne

    06.11.2025

  • Årets Wiuff 2025: Marie Bojsen fra Birthesminde modtager Danmarks første råvarepris

    06.11.2025

  • Sund jord giver sunde grøntsager – og det kan smages

    06.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik