
De senere år er det i stigende grad økovin, der bliver hældt i glasset, når danskerne er på restaurationsbesøg.
– Salget af økologisk vin er vokset markant på de danske restauranter, lyder det fra en af de store leverandører herhjemme, Østjysk Vinforsyning, der har øget andelen af økologisk vin fra fire procent af omsætningen i 2015 til 11 procent i 2016.
– Tidligere var der næsten ingen salg af økovin, men i dag udgør salget til restaurationsbranchen en markant del. Så det ser ikke ud til, at danskernes store interesse for økologi begrænser sig til frugt og grønt, fortæller Peter Schaltz, der er direktør hos Østjysk Vinforsyning. Han tilføjer, at interessen for økologiske druer også giver øget efterspørgsel på økovin i detailledet, men her fylder andelen dog mindre af det samlede marked end hos restauratørerne.
Toprestauranter er frontløbere
Som med mange andre tendenser på fødevareområdet har interessen for økovine sit udspring i gourmetrestauranter.
– De seneste år har vi dog set, at efterspørgslen på økovine er blevet spredt på forskellige restauranttyper. Hvor det for år tilbage næsten udelukkende var gourmetrestauranter, der tilbød vinen, er der i dag også bæredygtige vine på vinkortet hos de fleste restauranter i de øvrige segmenter, siger Peter Schaltz, der forventer fortsat massiv fremgang i salget af økovin i de kommende kvartaler og år.
Hotelkæden Comwell er en af frontløberne i den økologiske bølge, og virksomheden har nogle ambitiøse mål for fremtidens vinmarked. For driftsdirektør Peer Rysgaard er det muligt at forfølge den grønne drøm netop nu, fordi vinen nu er fuldt ud på linje med den konventionelle produktion.
– Indtil for få år siden var det mest historien om den økologiske vin, der var attraktiv, men det er helt anderledes i dag, hvor kvalitet og pris hænger lige så godt sammen som ved konventionelle vine, siger Peer Rysgaard.



