• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

DrikkevarerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed03. 10. 2023 | Mikkel Bækgaard

Verdens første globale samarbejde om cirkulær økonomi i kaffebranchen

DrikkevarerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed03. 10. 2023 By Mikkel Bækgaard

Den 1. oktober var kaffens dag, men hvis man ønsker en fremtid for vores kaffe, skal der skrues op for indsatserne for en mere bæredygtig kaffeproduktion. Hele kaffebranchen arbejder på højtryk for at imødekomme FN’s verdensmål og fremtidssikre verdens kaffeproduktion. Derfor er Lavazza Foundation nu indgået i et samarbejde med andre aktører som fx United Nations Industrial Development Organization (UNIDO), International Trade Centre (ITC) og International Coffee Organization (ICO), som har skabt verdens første vidensdelingscenter, der skal fremme cirkulær økonomi i branchen.

`Center for Circular Economy in Coffee´ er etableret af samarbejdspartnere i Torino og er et helt nyt vidensdelingsnetværk, der er åbent for alle, der beskæftiger sig professionelt med produktion og forarbejdning af kaffe. Det gælder både kaffebønder, risterier, forskere, organisationer og virksomheder. Formålet er at forbedre miljømæssig, social, kulturel og økonomisk bæredygtighed i alle led af kaffesystemet ved at dele viden og erfaringer om cirkulær økonomi ifm. kaffeproduktion og mobilisering af ressourcer til at implementere relevante løsninger. Det skal ske gennem samarbejde på tværs af aktører og til gavn for alle. Sammen vil kaffeproducenter, lokalsamfund og eksperter fx dykke ned i innovative løsninger, der kan mindske spild i produktionen og derved reducere miljøpåvirkningen, eller som skal optimere kaffebøndernes udbytte og dermed øge effektiviteten i hele værdikæden.

Erfaring med samarbejder på tværs

Lavazza Foundation var med til at starte initiativet `Center for Circular Economy in Coffee´ på baggrund af erfaringer fra den selvstændige nonprofitorganisation Lavazza Foundation. Siden 2004 har organisation arbejdet med bæredygtig udvikling i de lokale kaffesamfund, som i dag tager udgangspunkt i FN’s verdensmål og er vokset til 33 projekter i 22 lande. Disse initiativer er et resultat af samarbejder på tværs af interessenter.

”Der var et behov for at sætte skub i omstillingen til cirkulær økonomi, så vores Foundation fik med udgangspunkt i vores særlige tilgang til samarbejder – blend for better – idéen til at arbejde sammen med interessenter på tværs af organisationer. Alle aktører er nødt til at skride til handling, men hvis vi slår os sammen med andre spillere i kaffebranchen, kan vi virkelig gøre en forskel for den cirkulære omstilling. Innovation og samarbejde er nøgleord i vores strategi. I det nye center lægger vi vores indbyrdes konkurrence til side for en stund for at skabe værdifulde tiltag, der har potentiale til at minimere miljøpåvirkning og forbedre indtjeningen for kaffedyrkere og andre interesserenter: Det er en meget god grund til, at alle aktører i forsyningskæden bør slutte sig til gruppen og deltage aktivitet,” forklarer Mario Cerutti, Lavazza Foundation Secretary og chef for Institutional Relations & Sustainability i Lavazza Group.

Medspiller der samler aktører

I den internationale kaffeorganisation ICO, er de vant til at samle branchens aktører på tværs af værdikæden for at dele og lære om nye værktøjer og se på initiativer til at fremskynde fremskridt i kaffesektoren – både ved hjælp af offentlige og private sektorers støtte. Center for Circular Economy in Coffee er opstået som et samarbejde mellem Lavazza Foundation, Politecnico di Torino, University of Gastronomic Sciences, International Coffee Organization (ICO), International Trade Centre (ITC) and United Nations Industrial Development Organization (UNIDO).

“Innovation er afgørende for at forbedre kvaliteten, reducere risici og ændre kaffeforsyningskæden, fra bønne til kop og videre til et profitabelt og bæredygtigt system, der er i stand til at imødekomme den voksende efterspørgsel, samtidig med at vi værner om naturens ressourcer og sikrer velstand for millioner af kaffedyrkere og arbejdstagere,” fortæller Administrerende direktør ofr ICO, Vanúsia Nogueir, og fortsætter ”Centeret for Circular Economy in Coffee er et perfekt eksempel på, hvordan ICO kan mobilisere lokale og globale partnere for at støtte verdens kaffesamfund. Ved at fremme løsninger inden for cirkulær økonomi, kan vi være med til at sikre verdens kaffeforsyning, imødekomme efterspørgsel for bæredygtig kaffe, omdanne affald til nye job- og indtjeningsmuligheder og håndtere de miljøproblemer, som sektoren står over for.”

Skrevet i: Drikkevarer, Miljø og sundhed, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

Forskning og uddannelseMejeriØkologi og bæredygtighed12. 11. 2025

En ny forskningsgennemgang viser, at fem enkle tiltag kan gøre osteproduktion mere effektiv og bæredygtig. Et forskerteam fra DTU har gennemgået den eksisterende forskning om fermentering og modning af ost i et litteraturstudie og peger på fem underudnyttede videnskabeligt baserede tiltag, som kan

Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

AktueltFoodservice12. 11. 2025

Den toscanske michelinrestaurant Saporium rykker for en periode ind i Tivoli. I Toscanas bølgende bakker ligger et af Italiens mest eksklusive og idylliske hoteller: det danskejede Borgo Santo Pietro, som for nyligt er blevet tildelt de maksimale 3 nøgler i Michelin-guiden. Blandt hotellets

Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

AktueltDetailhandel og en grosKød, fisk og fjerkræ12. 11. 2025

Ved mandagens World Steak Challenge vandt irske Dawn Meats og Lidl titlen som 'World's Best Steak' for deres irske græsfodrede sirloin. I alt sikrede Irland sig 24 guldmedaljer - og ud af de i alt 304 uddelte medaljer tog Irland den største samlede medaljehøst med 68 guld-, sølv- eller

Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

Forskning og uddannelseFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed12. 11. 2025

Forskning i økologi skal ikke have mindre, men større investeringer, for at Danmark kan leve op til sine grønne ambitioner om en fordobling af økologien. Det sikrer en ny politisk aftale. Med et nybrud i dansk forskningspolitik gennemfører regeringen flerårige investeringer i forskning og

FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

FødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed11. 11. 2025

Den danske ingrediensproducent FERM FOOD ApS fra Bække i Vejen har vundet EY Entrepreneur Of The Year’s regionale pris i kategorien Scale-Up. Prisen blev uddelt ved EY’s kåring i Syd-og Sønderjylland torsdag den 6. november og markerer en vigtig milepæl for virksomheden, der leverer fermenterede

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

  • Indonesisk svamp tryller ølrester om til pølser

    11.11.2025

  • Hotel Vejlefjord investerer massivt i talentudvikling i en presset branche

    11.11.2025

  • Økologikongres 2025 skal vise, hvad økologien kan præstere på basis af naturlige metoder

    11.11.2025

  • Ultraforarbejdede fødevarer: Eksperter efterlyser fokus på ernæring frem for proces

    11.11.2025

  • Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

    06.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik