• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

FoodserviceFødevareproduktionRåvarer og ingredienserTop25. 10. 2022 | Kasper Mundt-Nielsen

Velsmag fra testkøkkenet og ud til resten af verden

FoodserviceFødevareproduktionRåvarer og ingredienserTop25. 10. 2022 By Kasper Mundt-Nielsen

At innovation i et gourmetkøkken kan komme både almindelige forbrugere og fødevareindustrien til gavn, er toprestauranterne Amass og Noma gode eksempler på. De har hver sendt produkter på gaden, som tager vilde ideer fra testkøkkenet og gør dem tilgængelige for både industrien og menigmand.

Annika de Las Heras fra Noma Projects og Thomas Frebel fra Noma fortæller, at de på sigt forestiller sig, at de skal opskalere produktionen af deres produkter, så de kan komme bredere ud. Men det er en krævende proces, de står overfor.

Tekst: Mikkel Bækgaard

Fotos: Mikkel Bækgaard og PR

Hvad har en is lavet på brødrester og en flaske flydende svampegarum tilfælles? Altså udover både at være velsmagende og samtidig noget andet end det, forbrugerne kender til i forvejen?

De har også det tilfælles, at der er tale om produkter, der oprindeligt er blevet til på en af landets toprestauranter – og som siden er blevet sat til salg til offentligheden uden for restauranten. Dermed er de eksempler på, hvad der sker, når landets toprestauranter åbner sig for omverdenen. Og så viser de, hvordan ideer og ekspertise fra gourmetkøkkenet kan komme andre end restaurantens egne gæster til gavn.

Restbrød bliver til ny ressource

For isens vedkommende er der tale om en idé fra Restaurant Amass. Her bliver rester af surdejsbrød omdannet til en sirup, der igen danner grundlaget for en is.

– Vi fandt ud af, at ved at køre tørt brød gennem en særlig proces, kunne vi få en sirup som slutprodukt. Det er en sirup, som er rig på både sukker og smagsstoffer fra brødet, som vi så fandt ud af kunne fungere rigtigt godt i en is. Vi erstatter ganske enkelt mange af de normale smagsgivere samt stort set hele sukkerindholdet i isen med den her sirup, siger Christian Møller Bach, der er director of operations hos Restaurant Amass på Refshaleøen i København.

Artiklen forsætter efter billedet.

Rester af brød fra bageriet Jalm&B er blevet til is hos Hansen Is og sælges blandt andet i Irma.

Egentlig var isen og brødsiruppen noget, som restauranten på Refshaleøen i København blot lavede til sine egne gæster. Men på Amass har man gerne villet prøve kræfter med en større produktion, og her så man et potentiale i at opskalere produktionen af isen til andet og mere end blot en dessert på restaurantens egen menu.

Det førte til et samarbejde, hvor rester af brød fra bageriet Jalm&B er blevet lavet til is hos Hansen Is, og som så siden er blevet solgt i blandt andet Irma.

– Vi har egentlig længe haft et ønske om at tage nogle af ideerne og koncepterne fra restauranten og se, hvad der ville ske, hvis vi opskalerede dem. Og her viste det sig, at det mest oplagte var at arbejde videre med vores brød-is. Her fik vi så kontakt til Jalm&B, der som bageri har et stort overskud af brødrester – brød, der ellers bare ville blive smidt ud eller ende som dyrefoder, fordi det måske var blevet bagt forkert, mangler salt eller lignende. Det blev starten på en rejse, hvor vi er gået tilbage i værdikæden og udnytter et restprodukt til en ny ressource, siger Christian Møller Bach.

Vil give folk noget til deres eget køkken

Det andet eksempel stammer fra Noma, der i foråret satte første batch af deres såkaldte Mushroom Garum til salg online. Det er første produkt fra Noma Projects, der er sat i søen for at afsøge, hvordan ideer og koncepter fra restauranten kan komme omverdenen til gode.

– Noma Projects er tænkt som et output for den kreativitet og den filosofi, vi har på Noma. De ideer og det kreative arbejde, der er kommet ud af restauranten Noma, vil vi gerne kanalisere ud til en bredere gruppe af mennesker. Vi vil gerne dele nogle af de vilde og spændende ting fra vores verden og tilbyde et produkt, som folk faktisk kan bruge hjemme i deres eget køkken. Vi vil gerne hjælpe folk til at få noget lækkerhed ind i deres egne køkkener ved at bruge noget af den samme filosofi, som vi arbejder med, fortæller Annika de Las Heras, der er chief operating officer hos Noma Projects.

Artiklen forsætter efter billedet.

Noma Projects svampegarum er en slags nordisk udgave af både fiskesauce og miso-sauce, og essensen af Nomas tankegang i en flaske, som bliver tilgængelig for den almene forbruger.

Tankegangen bag Noma Projects er, at man her videreudvikler nogle af produkterne fra restaurantens køkken og gør dem tilgængelige og brugbare for almindelige mennesker. I første omgang sker det i mindre skala, hvor en begrænset mængde produkter bliver sat til salg via Noma Projects hjemmeside.

Her har en garum på koji-fermenterede brune champignoner været første produkt, der i flere omgange er blevet solgt online. Og netop en svampegarum – en slags nordisk udgave af både fiskesauce og miso-sauce – er essensen af Nomas tankegang, forklarer Thomas Frebel, som er creative director hos Noma og en slags højre hånd for Nomas stifter René Redzepi:

– Grunden til, at vi startede med en garum – og ikke en hotsauce eller en eddike, der måske ville være nemmere at forstå – er, at den virkelig udtrykker den filosofi, vi har arbejdet med igennem de sidste 20 år i restauranten. At vi kan tilføje smag via de her processer, som vi har udviklet og forfinet gennem vores testkøkken og vores mange rejser ud i verden.

Der er dog andre produkter på vej også, slår han fast:

– Vi er netop ved at lancere en hybenroseeddike – også i et begrænset oplag.

Håber på at kunne opskalere

Hos Noma Projects bliver produkterne indtil videre raffinerede og fremstillet i restaurantens egne køkkener uden eksterne samarbejdspartnere. Men på sigt forestiller man sig, at man kan opskalere produktionen og lave dem i en helt anden skala – også selvom det kan være krævende, slår Annika de Las Heras fast:

– Det er ret kompliceret at tage ting, der er lavet til en restaurantskala og så skalere det op – for eksempel at gå fra 10-20 liter og så til måske tusind liter. Det ændrer rigtig meget og kræver meget. Nogle af vores kommende produkter kræver måske 10-15 forskellige råvarer, og produkterne er samtidig så nye, at vi ikke bare kan overdrage en opskrift til eksterne partnere. Og fordi det er så nyt, så vil vi også rigtigt gerne være involveret i hele processen, så vi er sikre på, at for eksempel hver eneste flaske har den fornødne kvalitet.

Lige nu ligger begrænsningen for Noma Projects både i, hvor krævende produktet er at lave, og hvor specielt det er.

– Måske en dag – sikkert mange år ud i fremtiden – finder vi noget, som folk virkelig elsker, og som vi kan sælge i stor skala og som vi kan opskalere. Vores mål er jo i sidste ende at gøre vores produkter mere tilgængelige til en fornuftig pris, siger Annika de Las Heras.

Åbnet forretningen for nye muligheder

Hvor produktionen hos Noma indtil nu er foregået i restaurantens egne køkkener og i meget begrænset oplag, er man hos Amass gået til værks i en anderledes stor skala med deres isprojekt. Her har man fra starten tænkt eksterne partnere ind i og sat gang i markant større produktion, der indtil nu har mundet ud i omkring 90.000 producerede ispinde. Det har dermed også krævet større brødmængder, andre produktionsfaciliteter og et iskundskab i en helt anden skala, end restauranten selv har kunnet levere.

Artiklen forsætter efter billedet.

Matt Orlando smager på isen hos Hansen Is. Chefkokken, der blandt andet har en fortid hos Noma, åbnede Amass i 2013, og har med projektet skabt et unikt samarbejde mellem restaurant og flere fødevareproducenter.

På den måde har Amass skabt et unikt samarbejde mellem restauranten og flere fødevareproducenter, der ellers ikke normalt har de helt store snitflader. Således har man kunnet aftage store mængder overskudsbrød fra bageriet Jalm&B, udnytte gæringstanke hos destilleriet Empirical Spirits og iskundskaben og produktionsfaciliterer hos Hansen Is i Jægerspris.

Og det har været yderst givtigt, mener Christian Møller Bach fra Amass:

– Det har åbnet vores forretning for helt nye muligheder og skabt nye netværk. Der er jo en kæmpe efterspørgsel efter innovation i fødevarebranchen, som vi kan være med til at give.

Isproducent er blevet inspireret

Også hos Hansen Is er man glade for den innovation og nytænkning, man har oplevet i mødet med Amass og ispinden lavet på brød.

– Innovationsgraden i et gourmetkøkken som det hos Amass er jo enormt. Deres innovation er jo normalt ikke kommercielt tænkt, og derfor bliver det helt magisk, når vores verdener mødes. For der er virkelig vitaminer i det her samarbejde, hvor vi adresserer nogle udfordringer og så i sidste ende får lavet et produkt, der smager helt vildt godt. Det med at arbejde sammen på tværs af forskellige mindsets føles ret potent, siger Anders Eibye Hansen, der er kommunikationsdirektør hos Hansen Is.

Faktisk har projektet været så lærerigt, at Hansen Is også selv er blevet inspireret til at gå nye veje – også uden restaurantens kreativitet i ryggen.

– Smagsmæssigt er vi med brød-isen kommet et sted hen, vi ikke har været før. Så det har været et springbræt til at tænke, hvordan vi kan arbejde videre med samme mindset. Det har ført til, at vi har lavet et nyt produkt, hvor vi har anvendt overskudskirsebær fra Frederiksdals produktion af kirsebærvin. Her har vi taget bundfaldet fra vinproduktionen og lavet en is ud af det. Det er ellers et produkt, der normalt bliver brugt til dyrefoder. Men efter samarbejdet med Amass havde vi en idé om, at det sagtens kunne lade sig gøre. Så med kirsebærisen har vi upcyclet et produkt og lavet noget andet end det, vi normalt ville lave, lyder det fra Anders Eibye Hansen.

Artiklen er fra Food&Drink, der netop er udkommet og som kan læses gratis her: Food&Drink nr. 8

Skrevet i: Foodservice, Fødevareproduktion, Råvarer og ingredienser, Top

Seneste nyt fra redaktionen

Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

AktueltMesser og konferencer11. 09. 2025

Onsdag den 10. september var fødevareleverandøren Dagrofa Foodservice værter for inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’ i TAP1 i København. Der var i år rekordstor opbakning til arrangementet med over 160 udstillere og 1.700 deltagere. En stor del af den danske fødevarebranche

Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

Messer og konferencer11. 09. 2025

Med omkring 4.300 udstillere og 135 fællesstande åbner Anuga Fine Food 2025 i Köln i sin hidtil største udgave. Fagmessen under Anuga-paraplyen viser, hvordan delikatesser, gourmetprodukter og basisfødevarer vinder global betydning. Fra Altunkaya Ins. Nak. Gida Tic. A.S. over Calvo

Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

Detailhandel og en gros11. 09. 2025

Dagrofa har stigende salg af kædernes egne mærker. Nu kan kunderne møde mere end 40 nye produkter i premium-mærket OMHU. Ost, pølser, laks, ris, pasta og pastasovs. Dagrofas premiumbrand OMHU har lige fået tilført mere end 40 nye varer, som er rettet mod forbrugere, der også kigger efter luksus

Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

AktueltMejeriMesser og konferencer11. 09. 2025

Lørdag den 20. september serverer ’Cheese Copenhagen’ et stort - og gratis - ostebord i TorvehallerneKBH: 86 danske oste fra store og små mejerier.  Er man interesseret i ost, bør man lægge vejen forbi det københavnske madmekka TorvehallerneKBH lørdag den 20. september. Fra kl. 11 til 16

Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

DrikkevarerMesser og konferencerTop11. 09. 2025

Festivalen Kaffe & Sensorik, der vender tilbage til Aarhus i oktober, samarbejder med den socialøkonomiske virksomhed Social Craft om at skabe nye arbejdspladser til dém, der befinder sig på kanten af arbejdsmarkedet. Når festivalen Kaffe & Sensorik indtager Aarhus Congress Center den

Ny digital løsning skal fjerne administrativt bøvl i danske professionelle køkkener

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed09. 09. 2025

Fødevaregrosissten Dagrofa Foodservice og techvirksomheden FoodOp har forenet kræfterne i et nyt partnerskab, der skal gøre det nemmere drive et professionelt køkken. En digital assistent skal sikre, at der kommer mere fokus på madglæde og på kampen mod madspild i en travl hverdag. Dagrofa

Bager fra Ørum skal kæmpe for Danmark ved EuroSkills 2025 i Herning

AktueltBrød og kagerForskning og uddannelse09. 09. 2025

Line Munk Erikslev, der er bager hos KonditorBager i Ørum, deltager ved EuroSkills 2025 i Herning. Med masser af træning og lokal opbakning sætter hun barren højt og sigter efter øverste trin på podiet.  Den efterhånden rutinerede Skills-deltager og bager Line Munk Erikslev, som sidste år vandt

DLG Group kickstarter pilotprojekt, der skal dokumentere effekterne af regenerativ dyrkning

LandbrugMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed09. 09. 2025

I de seneste to år har DLG Group arbejdet for at fremme det regenerative landbrug, og nu tager andelsselskabet endnu et skridt, når man samler 10 udvalgte landbrug i et pilotprojekt, der skal opsamle data og beregne effekterne på dyrkningsformen. ”Et er, at vi kan se og mærke med vores egne

To nye profiler i Danish Crowns bestyrelse

FødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ09. 09. 2025

På et møde i sidste uge har Danish Crowns repræsentantskab godkendt, at Mogens Nørgaard Mogensen og Carsten Rasmussen træder ind i bestyrelsen for Danish Crown AmbA. På indstilling fra Nominerings- og Evalueringsudvalget har Danish Crowns repræsentantskab i sidste uge godkendt to ændringer i

Nyt ambassadørkorps skal styrke Food Festivals fremtid

AktueltMesser og konferencer09. 09. 2025

Danmarks største madfestival ”Food Festival” stifter et nyt ambassadørkorps med målet om at konsolidere og styrke festivalens fremtid. Blandt ambassadørerne er blandt andre Aarhus’ borgmester Anders Winnerskjold, regionsrådsformand Anders Kühnau og næstformand i Salling Fondene Karin

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Vacuum Solutions fremviser avancerede produkter fra Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions på LabDays

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

  • DENIOS ApS

    Ses vi på HI-messen?

  • DENIOS ApS

    Her er nøglen til at undgå kontakt med defekte lithium-ion-batterier

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Guide: Hvornår skal du reparere vs. udskifte din vakuumpumpe?

  • DENIOS ApS

    NYHED: Brandsikkert opsamlingskar til opbevaring i sprinklerområder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer nyt globalt websted

  • DENIOS ApS

    Slut med at lede – få overblik over dine materialer 24/7

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mindre vedligeholdelse takket være avanceret vakuumgenerering fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Mere end 500 er allerede tilmeldt – skal du med?

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

    11.09.2025

  • Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

    11.09.2025

  • Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

    11.09.2025

  • Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

    11.09.2025

  • Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

    11.09.2025

  • Ny digital løsning skal fjerne administrativt bøvl i danske professionelle køkkener

    09.09.2025

  • Bager fra Ørum skal kæmpe for Danmark ved EuroSkills 2025 i Herning

    09.09.2025

  • DLG Group kickstarter pilotprojekt, der skal dokumentere effekterne af regenerativ dyrkning

    09.09.2025

  • To nye profiler i Danish Crowns bestyrelse

    09.09.2025

  • Nyt ambassadørkorps skal styrke Food Festivals fremtid

    09.09.2025

  • Toms Gruppen giver nyt liv til den ikoniske Guldæske

    04.09.2025

  • Food&Drink på gaden med fokus på brød, mel og bagværk

    04.09.2025

  • 1400 studerende fra amerikanske universiteter skal opleve dansk madkultur og gastronomi

    04.09.2025

  • Danmarkshistoriens største uddannelsesevent starter snart

    04.09.2025

  • Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet

    04.09.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik