• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltKød, fisk og fjerkræ18. 12. 2024 | Mikkel Bækgaard

Stryhns Gruppen: Forbrugerne vælger mærkevarerne til – ser frem mod vækst og udvikling

AktueltKød, fisk og fjerkræ18. 12. 2024 By Mikkel Bækgaard

Efter et år med vækst i et udfordret marked ser Stryhns Gruppen frem mod 2025 med en vis optimisme og klare strategiske prioriteringer. 

Trods et marked præget af prisfølsomme forbrugere og svingende omkostninger på energi, råvarer og bæredygtighed har fødevarevirksomheden formået at styrke sin position som markedsleder inden for kernekategorierne postej, pålægssalater, kølesaucer og dressinger. Stryhns Gruppen står bag mærkerne Stryhn’s Leverpostej, K-Salat, Graasten Salater og Jensens Køkken Saucer inden for kategorierne.

”De seneste år har været præget af betydelige udfordringer, og vi har alligevel vundet markedsandele inden for vores kernekategorier. Vi glæder os selvfølgelig over, at danskerne fortsat gerne vil have deres kendte mærkevarer, hvilket skaber optimisme for 2025, selvom fødevarebranchen stadig ser ind i mange nye strømninger,” udtaler adm. direktør Kristian Kornerup Jensen.

Konkret er markedet for postej, pålægssalater og kølesaucer samlet steget med 3,3% i volumen år til dato, hvoraf Stryhns Gruppens mærkevarer inden for kategorierne står for 88% af stigningen de sidste 12 måneder. Stigningen er især drevet af postej og pålægssalater. Stigningen skyldes bl.a. Stryhns Gruppens strategisk arbejde med at tilbyde konkurrencedygtige hylde- og kampagnepriser.

”Det er nødvendigt at tilpasse organisatoriske indsatser løbende og implementere optimeringsmuligheder for at absorbere en del af prisstigningerne ud mod forbrugerne og tilbyde vores mærkevarer til konkurrencedygtige priser. Det kræver et tæt samarbejde med vores kunder i detailhandlen og en agil organisation, der løfter i fællesskab,” uddyber Kristian Kornerup Jensen.

Strategiske prioriteter for 2025

Ved årsskiftet tager Stryhns Gruppen hul på andet år af den tre-årige forretningsstrategi Fuld Fart Frem, som fortsat har fokus på at styrke kerneforretningen. Stryhns Gruppen har en klar ambition om at videreudvikle sin position som markedsleder i kernekategorierne, hvilket bl.a. skal opnås gennem fortsat fokus på konkurrencedygtige kampagne- og hyldepriser, understøttet af øget markedsføring og produktudvikling. Bl.a. arbejder fødevarevirksomheden på at udvikle et nyt kommunikationsunivers for K-Salat, hvor børn og sundhed er i fokus. Udrulningen af Stryhn’s vikingen Rune Sten, som både er frontfigur for produkterne og ambassadør for samarbejdet med Børnetelefonen, fortsætter også. Rune Sten, som er blevet taget rigtig godt imod af danskerne, er senest kommet på Instagram, hvor han gør en solid indsats for at sprede glæde, smil og samtidig udbrede viden om Børnetelefonen.

På produktionsområdet fortsætter Stryhns Gruppen med at optimere, blandt andet ved at færdiggøre Go Green-projektet på Gråsten-fabrikken, som forventes at reducere produktspild med 155 tons årligt. Denne indsats er en del af fødevarevirksomhedens bæredygtighedsstrategi, som sigter mod at opnå CO2-neutralitet i egen produktion inden 2030. Herudover arbejder Stryhns Gruppen på at leve op til de nye rammebetingelser inden for bæredygtighed, som eksempelvis udvidet producentansvar, bæredygtighedsrapportering og CO2-afgifter. Stryhns Gruppen har fortsat ambitiøse vækstmål for det seneste opkøb, foodserviceforretningen Delitaste, og arbejder på at vækste hurtigere end foodservicemarkedet generelt.

Fremtiden byder på både muligheder og udfordringer

Stryhns Gruppen forventer en gradvis normalisering af markedet, men ser også ind i et marked med dårlig sigtbarhed og nye omkostninger. Samtidig stiger forbrugernes fokus på sundhed, bæredygtighed og lækker mad, der er klar på kort tid – trends, som fødevarevirksomheden er klar til at imødekomme.

”Vi er klar til at gribe de muligheder, der opstår, men vi forbliver realistiske omkring de udfordringer, vi står over for i 2025. Vi har fortsat ambitioner om at være danskernes foretrukne valg inden for vores kategorier. Det arbejder vi for gennem kombinationen af vores stærke mærker, samarbejde i organisationen og med vores kunder, samtidig med at vi arbejder for at bidrage positivt til samfund og miljø,” siger Kristian Kornerup Jensen.

Skrevet i: Aktuelt, Kød, fisk og fjerkræ

Seneste nyt fra redaktionen

Geia Group køber bake & take

Brød og kagerFoodservice20. 11. 2025

Med opkøbet styrker Geia Group sin position inden for bl.a. instore-bagerier og convenience-kæder, hvor der vil blive sat yderligere fokus på innovation til både danske og udenlandske kunder. bake & take er en velrenommeret leverandør af innovative og kundetilpassede bageriprodukter til

Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

Forskning og uddannelseFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

Torsdag modtager Bornholms Lakseklækkeri i Nexø de allerførste larver af varmtvandsrejer. Det er en vigtig milepæl i opbygningen af en helt ny fødevareproduktion på øen og etableringen af Danmarks første lokale produktion af varmtvandsrejer. I alt 10.000 rejelarver er på vej til Bornholm, efter

Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

I løbet af 2027 åbner Sticks’n’Sushi sin første lufthavnsrestaurant som en del af udvidelsen af Terminal 3 i Københavns Lufthavn. Med panoramaudsigt over landingsbanen, en ny bar og et specialdesignet koncept for rejsende kan både faste gæster og førstegangsbesøgende se frem til et nyt sted, hvor de

30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

AktueltDetailhandel og en gros20. 11. 2025

Julen handler om at dele, og i år kan støtten blive til 6 måltider. Støt FødevareBankens indsamling i Netto, og køb julens smukkeste til- og fra-mærker. For kun 30 kroner får du fire juleornamenter, der støtter en vigtig sag, pynter på gaverne og sikrer seks måltider til borgere som denne jul spiser

Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

Miljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed20. 11. 2025

Nyt innovativt fellowship-program, støttet af Novo Nordisk Fonden, skal uddanne nye frontløbere, der skal bekæmpe madspild og bane vejen for bæredygtige fødevaresystemer. Teknologisk Institut står i spidsen for at drive BioSustainability Design Fellowship Programmet, der samlet set er

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Nemco Machinery A/S

    Ny serie termoformere vil blive en gamechanger inden for pakkemaskiner

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Geia Group køber bake & take

    20.11.2025

  • Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

    20.11.2025

  • Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

    20.11.2025

  • 30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

    20.11.2025

  • Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

    20.11.2025

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik