• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Detailhandel og en grosDrikkevarerFoodserviceMesser og konferencerTop17. 10. 2019 | Kasper Mundt-Nielsen

Stor øldiversitet i Nürnberg

Detailhandel og en grosDrikkevarerFoodserviceMesser og konferencerTop17. 10. 2019 By Kasper Mundt-Nielsen

Foto: NuernbergMesse / Frank Boxler

Fra 12. til 14. november mødes drikkevarebranchen på BrauBeviale, der er en af verdens vigtigste messer, når det kommer til ølbrygning, udstyr og ingredienser, men også en lang række andre drikkevarer er repræsenteret

Det er indiskutabelt, at BrauBeviale har sin oprindelse i øl, men messen favner i dag meget bredere. Det hele startede som en udstilling, der løb sammen med et træningskursus for bryggerier, men blev snart en social begivenhed for hele drikkevaresektoren. I 1978 var udstillingen blevet så populær, at der var behov for mere plads, og udstillingen blev rykket til Nürnbergs messehaller. Fra en branchesammenkomst for bryggerier udviklede den sig til en international samling for hele drikkevaresektoren. Sidste år var messen større og mere international end nogensinde, men BrauBeviale har aldrig mistet sit sociale element af syne, og selv om der nu er blevet plads til segmenter som cider, spiritus, mousserende vin, vin, vand, juice, læskedrikke og flydende mejeriprodukter, så lover messearrangøren, at emnet øl som altid vil blive dækket godt.

Mikrobryg-symposium
Dagen før messen starter er der en minioptakt med det 7. europæiske MicroBrew-symposium arrangeret af VLB, det Berlin-baserede forsknings- og træningsinstitut for brygning. Ud over at give et indblik i de internationale markedstendenser inden for mikrobryg vil symposiet først og fremmest fokusere på de tekniske og teknologiske aspekter af craft beer-produktionen, såsom generelle koncepter for små bryggere, produktdiversitet og den nødvendige kvalitetskontrol. Malt vil være et andet fokusområde i år. Symposiet er rettet mod internationale craft beer-bryggerier, brewpub-indehavere og producenter og forhandlere af malt.

Temaområder og ølbarer
Under BrauBeviale vil der være forskellige temaområder, og i craft beer-området vil det være muligt at smage på de håndbryggede øl samt andre drikkevarespecialiteter kurateret af uafhængige eksperter. Hos de i alt otte temabarer kan besøgende opleve en bred variation af smage. Fem ølbarer med ølspecialiteter fra forskellige lande samt alkoholfri øl og lav-alkoholiske øl, en spiritusbar, en bar med vand og innovative alkoholfri drinks og en bar, hvor besøgende kan lære, hvordan kvaliteten af glasset spiller en nøglerolle i drikkevarens sensoriske egenskaber. Sidste år samlede dette område alene 10.000 besøgende ud af et samlet besøgertal på mere end 40.000.

Bryggerieksplosion
I Danmark er vi siden år 2000 gået fra 12 bryggerier til over 200, og den tendens kan man opleve mange steder på verdensplan. Mange af disse er små eller såkaldte mikrobryggerier, og de har haft en stor indflydelse på ølsektoren, hvilket også har haft en påvirkning på BrauBeviale. Messen er et oplagt sted for de små bryggerier og restauratører, der bevæger sig ind i bryggeriverdenen, samt hobbybryggere, når de skal finde samarbejdspartnere og søge eksperthjælp. De kan søge mod temaområdet Artisan and Craft Beer Equipment og det specielle displayområde Brau @ Home. Det tilhørende Speakers Corner er også en kilde til faglig ekspertise, værdifulde indslag og diskussioner.

Vind en guldmedalje til din øl – også for mikrobryggeren
På BrauBeviale er det også muligt at indsende sine øl til bedømmelse og dermed være med i opløbet til en European Beer Star. På messens første dag vil de besøgende desuden kunne stemme på deres favorit blandt de udpegede guldmedaljevindere. Sidste år var 2.344 øl fra 51 lande blevet præsenteret for et panel bestående af 144 eksperter. I år kan man indstille øl i 67 kategorier, inklusive de nye kategorier ”Stout” og ”Non-alcoholic wheat yeast (top fermented)”.

Foruden alt dette vil man kunne opleve talks, præsentationer og paneldiskussioner om relevante emner for drikkevareindustrien. Det vil så at sige være muligt at følge øllen fra marken til udvælgelsen af de enkelte råvarer, gennem produktionen og slutteligt i markedsføring og salg.

 

 

 

Skrevet i: Detailhandel og en gros, Drikkevarer, Foodservice, Messer og konferencer, Top

Seneste nyt fra redaktionen

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

Forskning og uddannelseMejeriØkologi og bæredygtighed12. 11. 2025

En ny forskningsgennemgang viser, at fem enkle tiltag kan gøre osteproduktion mere effektiv og bæredygtig. Et forskerteam fra DTU har gennemgået den eksisterende forskning om fermentering og modning af ost i et litteraturstudie og peger på fem underudnyttede videnskabeligt baserede tiltag, som kan

Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

AktueltFoodservice12. 11. 2025

Den toscanske michelinrestaurant Saporium rykker for en periode ind i Tivoli. I Toscanas bølgende bakker ligger et af Italiens mest eksklusive og idylliske hoteller: det danskejede Borgo Santo Pietro, som for nyligt er blevet tildelt de maksimale 3 nøgler i Michelin-guiden. Blandt hotellets

Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

AktueltDetailhandel og en grosKød, fisk og fjerkræ12. 11. 2025

Ved mandagens World Steak Challenge vandt irske Dawn Meats og Lidl titlen som 'World's Best Steak' for deres irske græsfodrede sirloin. I alt sikrede Irland sig 24 guldmedaljer - og ud af de i alt 304 uddelte medaljer tog Irland den største samlede medaljehøst med 68 guld-, sølv- eller

Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

Forskning og uddannelseFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed12. 11. 2025

Forskning i økologi skal ikke have mindre, men større investeringer, for at Danmark kan leve op til sine grønne ambitioner om en fordobling af økologien. Det sikrer en ny politisk aftale. Med et nybrud i dansk forskningspolitik gennemfører regeringen flerårige investeringer i forskning og

FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

FødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed11. 11. 2025

Den danske ingrediensproducent FERM FOOD ApS fra Bække i Vejen har vundet EY Entrepreneur Of The Year’s regionale pris i kategorien Scale-Up. Prisen blev uddelt ved EY’s kåring i Syd-og Sønderjylland torsdag den 6. november og markerer en vigtig milepæl for virksomheden, der leverer fermenterede

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

  • Indonesisk svamp tryller ølrester om til pølser

    11.11.2025

  • Hotel Vejlefjord investerer massivt i talentudvikling i en presset branche

    11.11.2025

  • Økologikongres 2025 skal vise, hvad økologien kan præstere på basis af naturlige metoder

    11.11.2025

  • Ultraforarbejdede fødevarer: Eksperter efterlyser fokus på ernæring frem for proces

    11.11.2025

  • Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

    06.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik