Når Food Festival 5.-7. september slår dørene op til Danmarks største madfestival, sætter det professionelle program fokus på et brændende aktuelt emne: Høje priser på især oksekød tvinger både offentlige og private kantiner og storkøkkener til at tænke nyt og grønt. Med målrettede arrangementer skaber festivalen rammer for nye samarbejder mellem leverandører og aftagere i en del af fødevarebranchen, er dagligt serverer over en million måltider til danskerne.

”Der er masser af tårnhøj faglighed ude i de danske produktionskøkkener, der kan være med til at bringe kødforbruget ned på en måde, hvor alle er glade og mætte. Det, der virkelig sætter skub i omstillingen er, når der bliver delt praktiske erfaringer, tricks og teknikker på tværs af køkkenerne,” fortæller Trine Krebs, der som grøn chef i Food Organisation of Denmark står bag arrangementet ”Grønt der mætter” på Food Festival.
Her mødes kantine- og køkkenpersonale fredag for at få praktisk inspiration til at sammensætte gode, planterige måltider, der tilfredsstiller både sanser og næringsbehov. På scenen kan deltagerne eksempelvis opleve både kokke og køkkenchefer fra private og offentlige køkkener, der har det til fælles, at de arbejder målrettet med grønne retter i en hverdag, hvor både tilfredshed, arbejdsgange og budgetter skal gå op i en højere enhed. Søndag er det restauranter og spisesteder, der mødes til netværksmorgenmad, hvor de under overskriften “Planter og Business på menuen” sætter fokus på de særlige udfordringer i den branche.
Matchmaking mellem kantinekæder og plantefokuserede leverandører
Noget af det, der kan gøre det nemmere for kantiner og storkøkkener er nye fødevareprodukter, der er specielt udviklet med henblik på grønnere måltider. Fredag mødes ti større kantineselskaber med nye leverandører, der kan hjælpe dem med at nedbringe kødforbruget. Det er udviklingsprojektet Turbo Plant, der har håndplukket en række både nye og etablerede virksomheder med hvert sit bud på en genvej til mere grønt på tallerkenen i de professionelle køkkener og matchet dem med kantinekæderne.
“Fra at der for få år siden næsten kun var fokus på kødefterligninger, så er innovationen i dag meget bredere. Det betyder nye forarbejdninger af bælgfrugter, det betyder specialfonder til at skabe smagsdybde i grøntsagsretterne, det betyder gode hybridprodukter – alt sammen ting, der hjælper kantiner og storkøkkener med at lave gode måltider med mindre kød,” forklarer Gyda Bay, projektchef for Turbo Plant, der er støttet
Fokus på grønne proteiner
Interessen for at supplere eller udskifte kødet fylder i det hele taget meget på dette års Food Festival. Food & Bio Cluster Denmark er vært for en food walk, en guidet tur rundt på festivalpladsen, hvor deltagerne møder virksomheder på pladsen med særligt fokus på alternative proteiner og mad med planter i centrum. De kommer bl.a. til at lægge turen forbi Planteriget, der er et helt nyt område på Food Festival med fokus på planterige fødevarer, der udover smagsprøver og demonstrationer af en ny generation planteprodukter, byder på nye forbrugerindsigter og faglige debatter mellem fødevareproducenter, detailhandel, politikere og andre aktører med indflydelse på markedet.
Okse på dagsordenen
Vil man være klogere på fremtiden for kvæg og oksekød i Danmark byder Food Festivals fredagsprogram på flere paneldebatter, hvor kvægholdere, politikere, forskere og madprofessionelle belyser fordele og ulemper i forhold til biodiversitet, klima, ernæring, livet i landdistrikterne og de mange andre dele af samfundet, som koen er betydning for.
Om BrancheFredag på Food Festival
BrancheFredag er en del af Food Festival forbeholdt fødevarebranchen og dens medarbejdere. Udover særlige events har deltagere i BrancheFredag mulighed for at besøge festivalpladsen fra kl. 10, inden den åbner for offentligheden.