• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

DrikkevarerMiljø og sundhedTop04. 01. 2022 | Kasper Mundt-Nielsen

Salget af alkoholfri øl går frem med 10 procent

DrikkevarerMiljø og sundhedTop04. 01. 2022 By Kasper Mundt-Nielsen

Der ruller en alkoholfri bølge over ølbranchen, hvor bryggerierne kæmper for, at deres alkoholfrie øl skal blive forbrugernes foretrukne. Salget af alkoholfri øl steg med knap 10 % i 2021. Det varsler gode muligheder for nye 3,5 %-øl, mener Bryggeriforeningen. Men det kræver, at politikerne benytter sig af nye EU-rammer for øl-afgifter.

Flere og flere danskere skænker alkoholfri øl i glasset. Siden 2014 er salget næsten firedoblet, og i 2021 steg det med knap 10 % til 7,2 millioner liter, viser foreløbige tal fra Bryggeriforeningens medlemmer.

– Alkoholfri øl rammer lige ned en trend, hvor folk er sundhedsbevidste, samtidig med at de ønsker at drikke noget, der smager godt. Derfor snupper flere danskere indimellem gerne en alkoholfri øl, som jo også harmonerer fint med at køre bil, siger Bryggeriforeningens direktør, Niels Hald.

De nye tal viser, at salget af alkoholfri øl især er steget i detailhandlen, mens folk oftere foretrækker procenter i øllet, når de går på bar, restaurant eller café.

Danskernes smag for alkoholfri øl, der i Danmark højst må indeholde 0,5% alkohol, har medført et boom i antallet af forskellige varianter fra de danske bryggerier. Mens forbrugerne for ti år siden kun kunne vælge mellem to alkoholfri øl, nærmer antallet sig nu 100.

Bryggerierne kæmper for forbrugernes gunst og for at blive den foretrukne variant på hylden. Fra det danske bryggeri Teedawn, der udelukkende fokuserer på alkoholfri og lavalkohol øl, mener de, at corona har været en katalysator for den forsatte vækst på det alkoholfri marked. Henrik Wiese, direktør hos Teedawn mener at samfundets sundhedsfokus er blevet styrket under coronaen på trods af forventninger om det modsatte. Det er især Millennials (født 1981 til 1996), der flytter markedet.

– Millennials har styrket deres fokus på sundhed i coronaperioden. Det er gruppen, hvor de fleste har et medlemskab til fitness, så sundheden er altid for øje. Samtidig har gruppen været bekymret for corona, så de har været mere forsigtige til deres tilgang til alkoholiske drikke. Den fokus har været med til at stimulere efterspørgslen på alkoholfri alternativer, siger han til FødevareFOKUS.

Nye øl med lavt indhold af alkohol

Den stigende interesse for øl med ingen eller meget lidt alkohol tyder på, at der også er et marked for øl med lidt færre procenter end de gængse øl, mener Bryggeriforeningen.

Et nyt EU-direktiv giver mulighed for, at medlemslandene pr. 1. januar 2022 kan fritage øl for afgifter, hvis de holder sig på 3,5 % alkohol eller derunder. Den tidligere grænse var 2,8 %, og den indførte Danmark, dengang det blev muligt.

– Danmark var med til at hæve EU-loftet for afgiftsfrihed til 3,5 %, og det giver os forhåbninger om, at de danske politikere vil implementere den nye grænse herhjemme. Det vil stille vores internationale bryggerier godt i konkurrencen. Det vil give de danske forbrugere et væld af nye interessante øl med lav alkoholstyrke at vælge imellem. Og det vil blive lettere for danskerne at holde sig under såvel Sundhedsstyrelsens anbefalede genstandsgrænser som under promillegrænsen for kørsel, siger Niels Hald.

Henrik Wiese og Teedawn forventer, at Danmark vil hæve afgiftsfrihedsloftet herhjemme:

– Jeg kan ikke forestille mig, at Danmark vil gå enegang go stå uden for den aftale, de selv har været med til at hæve. Hvis den gængse pilsner falder fra 4,6 % til 3,5 % vil det have en positiv effekt på folkesundheden, forudser direktøren.

Skrevet i: Drikkevarer, Miljø og sundhed, Top

Seneste nyt fra redaktionen

Rekordhøj returprocent: Genanvendelige krus satte ny standard på Smukfest 2025

DrikkevarerEmballageMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed23. 10. 2025

Ét år efter introduktionen af Danmarks første genanvendelige festivalkrus har Smukfest, Royal Unibrew og Faerch bevist, at cirkularitet ikke bare er en ambition – det er noget, der virker i praksis. På Smukfest 2025 nåede returprocenten for de genanvendelige krus hele 97 procent – et resultat,

Plant Food Festival: Øksnehallen bliver til plantemekka

Messer og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed23. 10. 2025

Øksnehallen i København bliver fyldt med smagsoplevelser, inspiration og grønne løsninger, når Plant Food Festival åbner dørene for tusindvis af besøgende. Den første weekend i november forvandles hallen til et mødested for alle, der er nysgerrige på fremtidens mad. Plant Food Festival

Hørkram-stifter er død

AktueltDetailhandel og en grosFoodservice23. 10. 2025

Stifteren af en af Danmarks største fødevaregrossister er død, 84 år gammel. Alex Buchardt Pedersen, der døde d. 18. oktober, betragtes som en pioner indenfor den danske fødevarebranche. Han stod nemlig bag Hørkram, som stiftede tilbage i 1978. Det skete i første omgang som en lokal

Arla vil kåre Årets Madsjæl 2025 – se de nominerede

AktueltFoodservice23. 10. 2025

Hvert år hylder Arla dem, der gør noget særligt for at skabe sundere og mere bæredygtige madvaner blandt børn og unge. Det gør de med prisen Årets Madsjæl, hvor årets tre nominerede nu er klar. Årets Madsjæl er en pris, der gives til personer, som inspirerer, engagerer og gør en forskel i

Linse-bolo på menuen i hele Danmark: Ny kampagne skal få flere til at spise bælgfrugter

FoodserviceFrugt og grøntMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserTopØkologi og bæredygtighed23. 10. 2025

Fra kantiner til køkkenborde: Ny landsdækkende kampagne sætter fokus på, hvor nemt bælgfrugter kan blive en del af hverdagsmaden. Aviser og kantiner landet over vil i dag være krydret med lækre linser, når Bælgfrugtspartnerskabet lancerer en landsdækkende kampagne, der skal inspirere danskerne

Vin kan også komme nordfra

AktueltDrikkevarer21. 10. 2025

Selvom breddegraderne ligger højt mod nord, og klimaet er koldt, er vin fra Norge på vej op. For i små lommer med særlige mikroklimaer langs fjordene og især i Sydnorge er det faktisk muligt med produktion af druevin. Og kvaliteten er stigende, siger producenterne selv. Kan man virkelig dyrke

Økologer diskuterer trepart og grøn omstilling med minister og borgmester

AktueltLandbrugMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed21. 10. 2025

Hvordan kan økologien drive den grønne omstilling og treparten? Det spørgsmål stiller Økologisk Landsforening til trepartsminister Jeppe Bruus og Middelfarts borgmester Johannes Lundsfryd Jensen, når foreningens medlemmer og andre interesserede møder de to politikere i Middelfart. Minister for

Dansk Akvakultur: Lystfiskeri, spildevand og turisme presser havmiljøet langt mere end havbrug

FødevareproduktionKød, fisk og fjerkræMiljø og sundhed21. 10. 2025

Marin akvakultur udgør en meget begrænset del af det samlede pres på de danske havområder. Det mener Dansk Akvakultur efter nye besvarelse af dokumenter fra miljøministeren. Et svar fra Miljøministeren siger, at havbrug kun udgør 0,3 procent af den samlede presfaktor i de danske farvande. Det

Køkkenchef og restaurantchef bliver medejere, når Domestic fejrer 10 år

Foodservice21. 10. 2025

Da Restaurant Domestic i Aarhus i sidste uge fejrede sit 10-års jubilæum, markerede det samtidig begyndelsen på et nyt kapitel. Køkkenchef Ben Hurley og restaurantchef Mathias Thorstein Breinholtbliver medejere af restauranten og træder dermed ind i ejerkredsen sammen med stifter, medejer og

Danmarks madspild er dobbelt så stort som det europæiske gennemsnit

Miljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed21. 10. 2025

Danmark ligger fortsat i bunden af Europa, når det gælder madspild. Det viser de nye tal fra Eurostat, der er blevet offentliggjort i dag. Ifølge opgørelsen har Danmark et samlet madspild på 261 kilo pr. indbygger, hvor det europæiske gennemsnit ligger på 130 kilo pr. indbygger. I sidste uge

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Stor fødevaremesse med juletema kommer igen i år til Brande

  • Spirax Sarco Danmark

    Skal vi hjælpe jer med at nå jeres mål for bæredygtighed?

  • DENIOS ApS

    Spar 432 kr* hver gang, du tømmer din IBC

  • DENIOS ApS

    Sådan tjekker du, om dit lithiumbatteri er defekt – og udgør en brandfare

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Højtiden nærmer sig – skal du med til ‘Julens Madscene’?

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mød Busch Vacuum Solutions på DanFish International 2025 i Nordens Paris

  • Spirax Sarco Danmark

    Steam Insight: En digital forbindelse til optimering af dit dampsystem

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Rekordhøj returprocent: Genanvendelige krus satte ny standard på Smukfest 2025

    23.10.2025

  • Plant Food Festival: Øksnehallen bliver til plantemekka

    23.10.2025

  • Hørkram-stifter er død

    23.10.2025

  • Arla vil kåre Årets Madsjæl 2025 – se de nominerede

    23.10.2025

  • Linse-bolo på menuen i hele Danmark: Ny kampagne skal få flere til at spise bælgfrugter

    23.10.2025

  • Vin kan også komme nordfra

    21.10.2025

  • Økologer diskuterer trepart og grøn omstilling med minister og borgmester

    21.10.2025

  • Dansk Akvakultur: Lystfiskeri, spildevand og turisme presser havmiljøet langt mere end havbrug

    21.10.2025

  • Køkkenchef og restaurantchef bliver medejere, når Domestic fejrer 10 år

    21.10.2025

  • Danmarks madspild er dobbelt så stort som det europæiske gennemsnit

    21.10.2025

  • Ny professor i grøntsagsvidenskab: ”Vi skal tage grøntsagerne langt mere alvorligt”

    16.10.2025

  • Første hotel vest for Storebælt med ny Michelin-nøgle: Falsled Kro sætter Sydfyn på landkortet

    16.10.2025

  • Is-gigant overtager Mejerigaardens isforretning

    16.10.2025

  • Forskningsprojekt undersøger, om PFAS fra foder havner i grisekød

    16.10.2025

  • Horesta: Rekrutteringspresset aftager – men forskelle mellem landsdele består

    16.10.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik