• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

DrikkevarerMarkedsføring07. 03. 2024 | Mikkel Bækgaard

Rynkeby satser på tørstige unge

DrikkevarerMarkedsføring07. 03. 2024 By Mikkel Bækgaard

Rynkeby vil være mere i øjenhøjde med de 18-35-årige forbrugere. Derfor har det fynske juicebrand allieret sig med reklamebureauet &Co om at udvikle den største kampagne i årevis.

Morgenmaden er under pres i de danske familier. Undersøgelser viser, at op imod 7 ud af 10 unge springer morgenmaden over i det daglige. Derfor går kommunikationen også tit hen over hovedet på de unge, når Rynkeby Foods i sit reklameunivers har haft en stærk tradition for at tale produkterne ind i et morgenmadsritual, hvor familien samles omkring et veldækket morgenbord bestående af søndagskryddere, croissanter – og naturligvis juice fra signaturbrandet Rynkeby.

De 18-35-årige forbrugere skal rammes på nye måder. Derfor har Rynkeby-brandet over de seneste år også været på en foryngelsesrejse, hvor nye produktlanceringer har været med at flytte Rynkeby fra at dominere juice-kategorien og morgenmadssituationen til nu også at være til stede i kategorien for frugtbaserede drikke. De frugtbaserede drikke indtages i langt højere grad på farten og er med til at gøre Rynkeby relevant i flere sammenhænge i løbet af dagen.

Nu skruer Rynkeby Foods op for kommunikationen mod de unge med den største kampagne i flere år. Kampagnen er udviklet i samarbejde med reklamebureauet &Co.

“Rynkeby-brandet er måske blevet lidt støvet, når man ser det med de 18-35-årige forbrugeres øjne. Derfor har vi over de senere år, arbejdet med at revitalisere brandet og styrke brandopfattelsen blandt de unge. Den nye kampagne er en del af den proces, så selvom kampagnen måske udefra virker som en pludselig revolution af brandet, så ser vi det mere som en evolution, der løber over flere år,” siger Kathrine Bjerrum, marketingdirektør i Rynkeby Foods.

Udvider kategorien

Omdrejningspunktet for den storstilede kampagnelancering er frugtdrikken TØRST, som er Rynkebys bud på et produkt, der kan erobre hyldemeter i to-go-segmentet og dermed tale Rynkeby ind i nye sammenhænge. Produktet findes både i en række økologiske varianter, samt to nye Zero-varianter uden tilsat sukker.

“TØRST er et produkt, der udvider kategorien for frugtdrikke og kan passe ind i andre anledninger i løbet af dagen end blot morgenmåltidet. Det er også årsagen til, at TØRST er blevet omdrejningspunktet for en så omfattende kampagne, som naturligvis skal være med til at løfte salget af det pågældende produkt, men også være med til at løfte brandopfattelsen af Rynkeby som helhed,” siger Kathrine Bjerrum.

Kampagnen har fået navnet ”Find din TØRST, sluk din TØRST” og er bygget op omkring et eventyrunivers, hvor en excentrisk mormor bor langt ude i en skov med sine fem børnebørn. Hun er træt af, at de altid bare ligger på verandaen og dovner, så hun sender dem ud i skoven for at finde deres tørst i form af forskellige TØRST-smagsvarianter.

“Kommunikationsmæssigt har vi ønsket at holde et fokus på produktet, men samtidig gøre det på en måde, hvor vi ikke tager os selv alt for alvorligt. På den måde trækker vi også en tydelig rød tråd til tidligere kampagner, hvor orangutangen Rynke spillede hovedrollen,” siger Kathrine Bjerrum.

Udfordrende opgave

Det er det københavnske reklamebureau &Co, der sammen med Rynkeby har skabt det skæve ungdomsunivers, og her lægger Robert Cerkez, Executive Creative Director, ikke skjul på, at det har været en krævende, men sjov opgave. 

“Det er aldrig en nem opgave at skulle ramme et ungt publikum. Til gengæld er det altid en sjov udfordring. For det kræver, at vi rykker Rynkeby et nyt sted hen,” siger han.

“Med konceptet “Find din TØRST, sluk din TØRST” har vi skabt et univers, der er markant anderledes og virkelig sjovt at arbejde med. Både visuelt og indholdsmæssigt. Det handler ikke kun om at drikke noget med frugt, men også om at finde sin egen vej ud i verdens mangfoldighed. Det bliver udgangspunktet for Rynkebys samlede univers fremadrettet: Ungdommens mod, alderens visdom og et strejf af uventet magi,” siger Robert Cerkez. 

Den nye kampagne bliver lanceret i landets biografer i uge 10, og samtidig bliver den lanceret på YouTube og Meta i samarbejde med PL&Partners, der håndterer Rynkebys SoMe. Fra uge 11 kommer den på landsdækkende tv, hvorefter der er planlagt en større influencerkampagne og eventpakke med en række sampling-events rundt i landet. 

Skrevet i: Drikkevarer, Markedsføring

Seneste nyt fra redaktionen

Ny institutdirektør på DTU Aqua

Forskning og uddannelseKød, fisk og fjerkræ08. 05. 2025

Professor Anna Rindorf vil som ny leder af DTU Aqua bakke op om innovation på både instituttet og i samfundet: ”Vi skal vokse videre på trods af en usikker verden.” DTU har udpeget professor og sektionsleder Anna Rindorf til ny direktør for DTU Aqua med tiltrædelse den 1. juli. Hun har både

Rynkeby Foods udvider med Valsølille Vitamin Water

DrikkevarerMiljø og sundhed08. 05. 2025

Rynkeby Foods A/S udvider sin produktportefølje under Valsølille-brandet ved at lancere Valsølille Vitamin Water – en vitaminvand uden brus og med 20 procent frugt. Med lanceringen af Valsølille Vitamin Water styrker Rynkeby Foods sin position på markedet for funktionelle drikkevarer og

Dragsbæk: Nordens olivenolie skal være økologisk

AktueltFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed08. 05. 2025

Det handler om at styrke landbrug, folkesundhed og fødevareindustri: Økologien er atter på dagsordenen hos fødevaregiganten Dragsbæk, der nu vil sende klart signal til landmænd, politikere og privatforbrugere om de mange fordele ved den danske raps. Efter en periode med stilstand er økologien

Nyt millionprojekt reducerer madspild og giver restprodukter større værdi

AktueltFødevareproduktionØkologi og bæredygtighed08. 05. 2025

Danmarks fødevareindustri genererer årligt 385.000 tons madspild. Nu skal et nyt projekt til 13 millioner kroner hjælpe virksomheder med at udnytte deres sidestrømme fra fødevareproduktionen mere effektivt og dermed nedbringe madspildet. Projektet er støttet og sat i gang af Industriens Fond,

Lagkagehuset indgår omfattende partnerskab med Dagrofa

Brød og kagerDetailhandel og en grosFoodserviceTop08. 05. 2025

Lagkagehuset har underskrevet deres hidtil største samarbejdsaftale. Valget er faldet på fødevarekoncernen Dagrofa. Fremover skal Dagrofa Foodservice levere fødevarer til bagerkædens 108 danske butikker, og bagerkæden udbygger MENY-samarbejdet med yderligere 10 shop-in-shop-butikker og en fælles

Madiværksættere sigter efter 100 millioner i omsætning efter fire år

FoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed06. 05. 2025

Holdet der driver noon, catering- og kantinevirksomheden, og BaneGaarden, mad- og kulturdestinationen i København, går nu efter en trecifret millionomsætning i 2025 svarende til en vækst på 26 pct. fra 2024 Table, moderselskabet stiftet af Carl Johan Paulsen, Ida Marie Banke André og Karlos

Jagten er gået ind: DM i Bålmad søger deltagere

FoodserviceMesser og konferencer06. 05. 2025

Eftersøgningen efter Danmarks bedste kok til mad over bål er skudt i gang. For andet år i træk afholdes DM i Bålmad – en krævende kokkekonkurrence, hvor kun en lille udvalgt skare får lov at stille til start.  Kan du kreere gastronomiske oplevelser i særklasse – også selv om røgen svider i

Tivoli Food Festival: Fiskeauktion, Danmarksmesterskaber og verdens (måske) bedste bouillabaisse

AktueltFoodserviceMesser og konferencer06. 05. 2025

Mad og drikke bliver de vigtigste forlystelser, når Tivoli igen byder inden for til Tivoli Food Festival. Ni dage i maj bliver Tivoli fyldt med gastronomiske oplevelser, råvarer fra forskellige egne af landet, langbordsmiddage med stjernekokke, workshops og smagninger. Mere end 40.000 madglade

Aflysning af Esrum Kloster Ølfestival

AktueltDrikkevarerMesser og konferencer06. 05. 2025

Et krav om habitatvurdering gør det umuligt for Esrum Kloster & Møllegård at gennemføre årets traditionsrige ølfestival. Esrum Kloster Ølfestival 2025 bliver aflyst. Det står nu klart efter Gribskov Kommune har meddelt, at der skal foretages en habitatvurdering af det naturområde, som Esrum

Salget af miljømærket tun stiger med 24 procent

CertificeringKød, fisk og fjerkræMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed06. 05. 2025

Mængden af tun, der blev solgt globalt med Marine Stewardship Council (MSC)'s blå miljømærke, voksede med 24 pct. fra år til år til næsten 300.000 tons i 24-25 år, ifølge nye data offentliggjort af MSC i den seneste udgave af sin Sustainable Tuna Yearbook. Dataene omfatter både salg af tun fra

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Ved du, hvornår det er tid til at vedligeholde, udskifte eller flytte dit opsamlingskar?

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Nemco Machinery A/S

    Nemco har nyt med hjem fra Europas største fødevaremesse

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch på IFFA 2025: Vacuum Diagnostics til intelligente vakuumløsninger til kødforarbejdning

  • DENIOS ApS

    3 sikkerhedsfunktioner, du skal kigge efter på dit opsamlingskar

  • Spirax Sarco Danmark

    Steam Insight: En digital forbindelse til optimering af dit dampsystem

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Vakuumsystemer: En guide til turn-key projekter

  • DENIOS ApS

    Service og vedligeholdelse – overholder du loven?

  • Busch Vakuumteknik A/S

    De 7 bedste praksisser: Bliv en mester i lækagesøgning

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Inspirationskatalog: 44 siders tips til din menu

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Ny institutdirektør på DTU Aqua

    08.05.2025

  • Rynkeby Foods udvider med Valsølille Vitamin Water

    08.05.2025

  • Dragsbæk: Nordens olivenolie skal være økologisk

    08.05.2025

  • Nyt millionprojekt reducerer madspild og giver restprodukter større værdi

    08.05.2025

  • Lagkagehuset indgår omfattende partnerskab med Dagrofa

    08.05.2025

  • Madiværksættere sigter efter 100 millioner i omsætning efter fire år

    06.05.2025

  • Jagten er gået ind: DM i Bålmad søger deltagere

    06.05.2025

  • Tivoli Food Festival: Fiskeauktion, Danmarksmesterskaber og verdens (måske) bedste bouillabaisse

    06.05.2025

  • Aflysning af Esrum Kloster Ølfestival

    06.05.2025

  • Salget af miljømærket tun stiger med 24 procent

    06.05.2025

  • Højer Pølser vinder guld til buffetklassikere

    01.05.2025

  • 16 ISS-kantiner hos Bygningsstyrelsen får Svanemærket

    01.05.2025

  • Det smager af larm: Hvordan påvirker støj smagsløgene?

    01.05.2025

  • Ældste frigivelse fra Stauning Whisky nogensinde

    01.05.2025

  • 50 år med smag – Bryggeriet Apollo fejrer jubilæum og forvandling

    01.05.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik