• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

DrikkevarerFødevareproduktion25. 04. 2024 | Mikkel Bækgaard

Rynkeby Foods tjener igen penge

DrikkevarerFødevareproduktion25. 04. 2024 By Mikkel Bækgaard

Rynkeby Foods har vendt det negative resultat fra 2022 til et tilfredsstillende overskud i 2023 på trods af, at juiceproduktionen er udfordret af global mangel på appelsiner og appelsinkoncentrat. Prisstigninger og en fordobling af salget af Valsølille er blandt de medvirkende årsager til den positive udvikling.

Rynkeby Foods med hovedsæde i Ringe kommer ud af regnskabsåret 2023 med et tilfredsstillende overskud. Den fynske fabrikant af juice og frugtbaserede drikke leverede et positivt resultat før skat på 10,5 mio. kr. for sine aktiviteter i Danmark og Norden og vendte dermed det negative resultat fra 2022 til et overskud. Sammenlignet med det forrige regnskabsår er der tale om en fremgang på lidt mere end 20 mio. kr. Dertil kommer, at Rynkeby Foods i 2023 investerede små 14 mio. kr. i produktionsudstyr.    

I 2023 rundede toplinjen 1,03 mia. kr. mod 978 mio. kr. året før. Den udvikling er ifølge adm. direktør Mark Hemmingsen primært drevet af prisstigninger i kølvandet på markant stigende priser på råvarer og emballage. 

 ”Efter et svært 2022 har vi taget et pænt skridt i den rigtige retning, selvom udfordringerne også har været til at få øje på i 2023. Vi har fået gennemført nødvendige prisstigninger, så de matcher vores omkostninger bedre, og det er i sig selv en ganske tilfredsstillende udvikling,” siger han.

Valsølille i flot vækst

På positivsiden fremhæver direktøren også særligt en flot vækst i salget af kølejuicebrandet Valsølille. I 2023 kunne Rynkeby Foods notere en fordobling af salget sammenlignet med året før. 
Markedsdata for det samlede marked for frugtbaserede drikke viser samtidig, at Rynkeby Foods i 2023 løftede sin markedsandel fra 21,5% til 22,5%. 

”Markedet for frugtbaserede drikke blev generelt lidt større i 2023, og her glæder vi os selvfølgelig særligt over, at vi har taget markedsandele og kan se en rigtig god udvikling for vores kølejuicebrands Valsølille og God Morgen®. På Valsølille har vi oplevet en fordobling af salget,” siger Mark Hemmingsen.

Appelsinkrisen fortsætter og har bidt sig fast   

Omvendt er ambient-segmentet – produkter, der kan opbevares ved stuetemperatur – mere påvirket af, at forbrugerne søger mod billigere produkter, når de har færre penge mellem hænderne eller oplever prisstigninger.

Samtidig er produktionen af frugtbaserede drikke med appelsin generelt markant påvirket af global mangel på appelsiner og deraf også appelsinkoncentrat. 
Manglen skyldes en række faktorer, blandt andet en plantesygdom og ekstremt vejr på kritiske tidspunkter, og det har udfordret appelsinhøsten i 2023 med knaphed og voldsomt stigende priser som konsekvens.

”Som alle andre producenter bliver vi ramt ganske hårdt af knapheden af både appelsiner og koncentrat. Det har været tilfældet i 2023, og vi forventer, at det vil fortsætte i de kommende år. Med Eckes-Granini i ryggen kan vi glæde os over, at vi står så stærkt som muligt, når vi skal indkøbe råvarer, men vi skal samtidig være meget bevidste om, at appelsinkrisen er et særligt vilkår, vi må forholde os til,” siger direktøren. 

Situationen er én af flere årsager til, at Rynkeby Foods gennem en længere periode har arbejdet strategisk med at gøre sine brands og produkter relevante ikke alene i morgenmadssituationen, men hele dagen. Blandt andet har Rynkeby lanceret sin hidtil største kampagne for den tørstslukkende drik, TØRST. 

Den udvikling medvirker til, at Rynkeby Foods i 2024 forventer et overskud før skat i størrelsesordenen 10-15 mio. kr.

Skrevet i: Drikkevarer, Fødevareproduktion

Seneste nyt fra redaktionen

Ny digital løsning skal fjerne administrativt bøvl i danske professionelle køkkener

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed09. 09. 2025

Fødevaregrosissten Dagrofa Foodservice og techvirksomheden FoodOp har forenet kræfterne i et nyt partnerskab, der skal gøre det nemmere drive et professionelt køkken. En digital assistent skal sikre, at der kommer mere fokus på madglæde og på kampen mod madspild i en travl hverdag. Dagrofa

Bager fra Ørum skal kæmpe for Danmark ved EuroSkills 2025 i Herning

AktueltBrød og kagerForskning og uddannelse09. 09. 2025

Line Munk Erikslev, der er bager hos KonditorBager i Ørum, deltager ved EuroSkills 2025 i Herning. Med masser af træning og lokal opbakning sætter hun barren højt og sigter efter øverste trin på podiet.  Den efterhånden rutinerede Skills-deltager og bager Line Munk Erikslev, som sidste år vandt

DLG Group kickstarter pilotprojekt, der skal dokumentere effekterne af regenerativ dyrkning

LandbrugMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed09. 09. 2025

I de seneste to år har DLG Group arbejdet for at fremme det regenerative landbrug, og nu tager andelsselskabet endnu et skridt, når man samler 10 udvalgte landbrug i et pilotprojekt, der skal opsamle data og beregne effekterne på dyrkningsformen. ”Et er, at vi kan se og mærke med vores egne

To nye profiler i Danish Crowns bestyrelse

FødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ09. 09. 2025

På et møde i sidste uge har Danish Crowns repræsentantskab godkendt, at Mogens Nørgaard Mogensen og Carsten Rasmussen træder ind i bestyrelsen for Danish Crown AmbA. På indstilling fra Nominerings- og Evalueringsudvalget har Danish Crowns repræsentantskab i sidste uge godkendt to ændringer i

Nyt ambassadørkorps skal styrke Food Festivals fremtid

AktueltMesser og konferencer09. 09. 2025

Danmarks største madfestival ”Food Festival” stifter et nyt ambassadørkorps med målet om at konsolidere og styrke festivalens fremtid. Blandt ambassadørerne er blandt andre Aarhus’ borgmester Anders Winnerskjold, regionsrådsformand Anders Kühnau og næstformand i Salling Fondene Karin

Toms Gruppen giver nyt liv til den ikoniske Guldæske

Konfekture04. 09. 2025

Toms Gruppen relancerer den ikoniske Guldæske med fokus på mindre emballage og bedre genanvendelighed. Det klassiske design og antallet af de elskede praliner bevares, mens æsken får et moderne og funktionelt løft. Toms Gruppen annoncerer en relancering af den ikoniske Guldæske, som er

Food&Drink på gaden med fokus på brød, mel og bagværk

AktueltBrød og kagerFoodservice04. 09. 2025

Der er fokus på alt godt fra kornet i den seneste udgave af magasinet Food&Drink. Læs blandt andet om de seneste trends og om brødserveringen på den nye Restaurant Paula. Vi har dog også fyldt glasset med dansk pinot noir og ser på Sveriges største madmesse i Malmø. Det er årets femte

1400 studerende fra amerikanske universiteter skal opleve dansk madkultur og gastronomi

FoodserviceForskning og uddannelse04. 09. 2025

By- og madoplevelsen Moveat går i partnerskab med uddannelsesinstitutionen DIS og skræddersyer 26 gastronomiske gåture i 10 byer i Danmark. 1400 studerende fra USA bliver introduceret til dansk madkultur og lokal gastronomi. De skal opleve klassikere som smørrebrød, tarteletter og gammeldags

Danmarkshistoriens største uddannelsesevent starter snart

AktueltForskning og uddannelse04. 09. 2025

H.M. Kong Frederik 10. gæster EuroSkills Herning 2025, hvor han blandt andet skal overvære en række konkurrencer og møde en stribe af de danske deltagere. Det officielle europamesterskab for unge faglærte finder sted i MCH Messecenter Herning 10.-12. september, hvor Herning samtidig er vært for et

Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet

Detailhandel og en grosFødevareproduktionTop04. 09. 2025

Sol over Gudhjem har, sammen med Kvickly og SuperBrugsen, igen sat dansk madiværksætteri i centrum med kåringen af vinderne i Produktprisen og den nye Irma-Prisen 2025, hvor vinderen nu kan se frem til at indgå i Irma-vareserien. Den spændende finale fandt sted på Coops hovedkontor i Albertslund,

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Vacuum Solutions fremviser avancerede produkter fra Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions på LabDays

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

  • DENIOS ApS

    Ses vi på HI-messen?

  • DENIOS ApS

    Her er nøglen til at undgå kontakt med defekte lithium-ion-batterier

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Guide: Hvornår skal du reparere vs. udskifte din vakuumpumpe?

  • DENIOS ApS

    NYHED: Brandsikkert opsamlingskar til opbevaring i sprinklerområder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer nyt globalt websted

  • DENIOS ApS

    Slut med at lede – få overblik over dine materialer 24/7

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mindre vedligeholdelse takket være avanceret vakuumgenerering fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Mere end 500 er allerede tilmeldt – skal du med?

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Ny digital løsning skal fjerne administrativt bøvl i danske professionelle køkkener

    09.09.2025

  • Bager fra Ørum skal kæmpe for Danmark ved EuroSkills 2025 i Herning

    09.09.2025

  • DLG Group kickstarter pilotprojekt, der skal dokumentere effekterne af regenerativ dyrkning

    09.09.2025

  • To nye profiler i Danish Crowns bestyrelse

    09.09.2025

  • Nyt ambassadørkorps skal styrke Food Festivals fremtid

    09.09.2025

  • Toms Gruppen giver nyt liv til den ikoniske Guldæske

    04.09.2025

  • Food&Drink på gaden med fokus på brød, mel og bagværk

    04.09.2025

  • 1400 studerende fra amerikanske universiteter skal opleve dansk madkultur og gastronomi

    04.09.2025

  • Danmarkshistoriens største uddannelsesevent starter snart

    04.09.2025

  • Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet

    04.09.2025

  • McDonald’s og Toms lancerer McFlurry Heksehyl

    02.09.2025

  • Stigende kødpriser tvinger kantiner til omstilling: Food Festival samler branchen om praktiske løsninger

    02.09.2025

  • 7-Eleven og Carlsberg lancerer limited edition-øl brygget på upcyclet kaffe

    02.09.2025

  • 45 millioner æbler reddet siden opstarten af Årets Ævlerov

    02.09.2025

  • Madspild koster Danmark 11 milliarder kroner årligt – kunstig intelligens kan være løsningen

    02.09.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik