• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

DrikkevarerFødevareproduktion25. 04. 2024 | Mikkel Bækgaard

Rynkeby Foods tjener igen penge

DrikkevarerFødevareproduktion25. 04. 2024 By Mikkel Bækgaard

Rynkeby Foods har vendt det negative resultat fra 2022 til et tilfredsstillende overskud i 2023 på trods af, at juiceproduktionen er udfordret af global mangel på appelsiner og appelsinkoncentrat. Prisstigninger og en fordobling af salget af Valsølille er blandt de medvirkende årsager til den positive udvikling.

Rynkeby Foods med hovedsæde i Ringe kommer ud af regnskabsåret 2023 med et tilfredsstillende overskud. Den fynske fabrikant af juice og frugtbaserede drikke leverede et positivt resultat før skat på 10,5 mio. kr. for sine aktiviteter i Danmark og Norden og vendte dermed det negative resultat fra 2022 til et overskud. Sammenlignet med det forrige regnskabsår er der tale om en fremgang på lidt mere end 20 mio. kr. Dertil kommer, at Rynkeby Foods i 2023 investerede små 14 mio. kr. i produktionsudstyr.    

I 2023 rundede toplinjen 1,03 mia. kr. mod 978 mio. kr. året før. Den udvikling er ifølge adm. direktør Mark Hemmingsen primært drevet af prisstigninger i kølvandet på markant stigende priser på råvarer og emballage. 

 ”Efter et svært 2022 har vi taget et pænt skridt i den rigtige retning, selvom udfordringerne også har været til at få øje på i 2023. Vi har fået gennemført nødvendige prisstigninger, så de matcher vores omkostninger bedre, og det er i sig selv en ganske tilfredsstillende udvikling,” siger han.

Valsølille i flot vækst

På positivsiden fremhæver direktøren også særligt en flot vækst i salget af kølejuicebrandet Valsølille. I 2023 kunne Rynkeby Foods notere en fordobling af salget sammenlignet med året før. 
Markedsdata for det samlede marked for frugtbaserede drikke viser samtidig, at Rynkeby Foods i 2023 løftede sin markedsandel fra 21,5% til 22,5%. 

”Markedet for frugtbaserede drikke blev generelt lidt større i 2023, og her glæder vi os selvfølgelig særligt over, at vi har taget markedsandele og kan se en rigtig god udvikling for vores kølejuicebrands Valsølille og God Morgen®. På Valsølille har vi oplevet en fordobling af salget,” siger Mark Hemmingsen.

Appelsinkrisen fortsætter og har bidt sig fast   

Omvendt er ambient-segmentet – produkter, der kan opbevares ved stuetemperatur – mere påvirket af, at forbrugerne søger mod billigere produkter, når de har færre penge mellem hænderne eller oplever prisstigninger.

Samtidig er produktionen af frugtbaserede drikke med appelsin generelt markant påvirket af global mangel på appelsiner og deraf også appelsinkoncentrat. 
Manglen skyldes en række faktorer, blandt andet en plantesygdom og ekstremt vejr på kritiske tidspunkter, og det har udfordret appelsinhøsten i 2023 med knaphed og voldsomt stigende priser som konsekvens.

”Som alle andre producenter bliver vi ramt ganske hårdt af knapheden af både appelsiner og koncentrat. Det har været tilfældet i 2023, og vi forventer, at det vil fortsætte i de kommende år. Med Eckes-Granini i ryggen kan vi glæde os over, at vi står så stærkt som muligt, når vi skal indkøbe råvarer, men vi skal samtidig være meget bevidste om, at appelsinkrisen er et særligt vilkår, vi må forholde os til,” siger direktøren. 

Situationen er én af flere årsager til, at Rynkeby Foods gennem en længere periode har arbejdet strategisk med at gøre sine brands og produkter relevante ikke alene i morgenmadssituationen, men hele dagen. Blandt andet har Rynkeby lanceret sin hidtil største kampagne for den tørstslukkende drik, TØRST. 

Den udvikling medvirker til, at Rynkeby Foods i 2024 forventer et overskud før skat i størrelsesordenen 10-15 mio. kr.

Skrevet i: Drikkevarer, Fødevareproduktion

Seneste nyt fra redaktionen

Geia Group køber bake & take

Brød og kagerFoodservice20. 11. 2025

Med opkøbet styrker Geia Group sin position inden for bl.a. instore-bagerier og convenience-kæder, hvor der vil blive sat yderligere fokus på innovation til både danske og udenlandske kunder. bake & take er en velrenommeret leverandør af innovative og kundetilpassede bageriprodukter til

Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

Forskning og uddannelseFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

Torsdag modtager Bornholms Lakseklækkeri i Nexø de allerførste larver af varmtvandsrejer. Det er en vigtig milepæl i opbygningen af en helt ny fødevareproduktion på øen og etableringen af Danmarks første lokale produktion af varmtvandsrejer. I alt 10.000 rejelarver er på vej til Bornholm, efter

Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

I løbet af 2027 åbner Sticks’n’Sushi sin første lufthavnsrestaurant som en del af udvidelsen af Terminal 3 i Københavns Lufthavn. Med panoramaudsigt over landingsbanen, en ny bar og et specialdesignet koncept for rejsende kan både faste gæster og førstegangsbesøgende se frem til et nyt sted, hvor de

30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

AktueltDetailhandel og en gros20. 11. 2025

Julen handler om at dele, og i år kan støtten blive til 6 måltider. Støt FødevareBankens indsamling i Netto, og køb julens smukkeste til- og fra-mærker. For kun 30 kroner får du fire juleornamenter, der støtter en vigtig sag, pynter på gaverne og sikrer seks måltider til borgere som denne jul spiser

Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

Miljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed20. 11. 2025

Nyt innovativt fellowship-program, støttet af Novo Nordisk Fonden, skal uddanne nye frontløbere, der skal bekæmpe madspild og bane vejen for bæredygtige fødevaresystemer. Teknologisk Institut står i spidsen for at drive BioSustainability Design Fellowship Programmet, der samlet set er

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Geia Group køber bake & take

    20.11.2025

  • Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

    20.11.2025

  • Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

    20.11.2025

  • 30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

    20.11.2025

  • Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

    20.11.2025

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik