I år kan festivalgæsterne på Roskilde Festival glæde sig til en helt unik øloplevelse, der ikke kun slukker tørsten, men også bidrager til bæredygtighed. Husbryggeriet Jacobsen lancerer en specialbryg, der er skabt af juicerester og økologiske boller – et innovativt skridt mod at minimere madspild og reducere klimaaftryk.

Bag den bæredygtige øl står tre københavnske virksomheder – Frankly Juice, Jalm&B og Husbryggeriet Jacobsen. Øllet er brygget med 330 kg juicepulp (1/3 rødbede, 2/3 gulerod) og 75 kg økologiske brødrester, som tilsammen erstatter 25 procent af malten i brygningen. Dette gør det muligt at reducere affald og klimaaftryk i produktionen, samtidig med at festivalgæsterne får en frisk og velsmagende øloplevelse.
“Vi er meget stolte af at kunne tilbyde festivalgæsterne en øl, der ikke kun smager fantastisk, men også er et skridt i retning af en mere bæredygtig fremtid. Vi har arbejdet hårdt på at udvikle en øl, som både er frugtig og krydret, men samtidig har et lavt klimaaftryk,” siger Bjarke Bertelsen, brygmester hos Husbryggeriet Jacobsen.
En øl med et formål
Øllet, der har en frugtig og let krydret smag inspireret af en belgisk blond, er ikke kun et interessant produkt, men også et konkret eksempel på, hvordan upcycling kan tænkes ind i nye produktionskæder. Ved at bruge overskudsfrugt og brød, der ellers ville være blevet kasseret, reduceres spild og ressourceforbruget i produktionen af øllet.
“Vi håber, at denne øl kan inspirere flere til at tænke i cirkulære løsninger, hvor affald bliver til nye ressourcer. Det er et perfekt eksempel på, hvordan vi som bryggeri kan være med til at gøre en positiv forskel i forhold til klima og bæredygtighed,” tilføjer Bjarke Bertelsen.
“Hos Jalm&B arbejder vi hver dag på at få mest muligt ud af de råvarer, vi bruger – også det, der normalt kasseres. At vores restparti af øko-boller nu bliver brugt til en Jacobsen festivaløl viser, hvordan vi sammen med dygtige partnere kan tænke mere cirkulært og skabe produkter, der både smager godt og giver god mening,” siger Anne Mette Dyrman Lyngbakke, Marketing Manager, Jalm&B.
Lanceres på Roskilde Festival
Den færdige øl, cirka 6.000 liter, vil være tilgængelig på Roskilde Festival og vil være en del af festivalens stærke fokus på innovation og bæredygtige løsninger. Øllet er en af flere specialbryg, som Jacobsen præsenterer under festivalen. Derudover vil Jacobsen-baren, som i år er bygget af genbrugsmaterialer, byde på øl brygget med overskudsingredienser og blive en central del af festivaloplevelsen.
“Med vores nye Jacobsen-bar vil vi give festivalgæsterne en mulighed for at smage på noget helt anderledes og samtidig være en del af en bevægelse mod mere bæredygtige festivaloplevelser,” siger Rune Söholt Schlosser, Brand Manager hos Jacobsen.