• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Brød og kagerDrikkevarerMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed27. 05. 2025 | Mikkel Bækgaard

Premiere på Roskilde Festical: Ny øl brygget på juicerester og øko-boller

Brød og kagerDrikkevarerMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed27. 05. 2025 By Mikkel Bækgaard

I år kan festivalgæsterne på Roskilde Festival glæde sig til en helt unik øloplevelse, der ikke kun slukker tørsten, men også bidrager til bæredygtighed. Husbryggeriet Jacobsen lancerer en specialbryg, der er skabt af juicerester og økologiske boller – et innovativt skridt mod at minimere madspild og reducere klimaaftryk.

Bag den bæredygtige øl står tre københavnske virksomheder – Frankly Juice, Jalm&B og Husbryggeriet Jacobsen. Øllet er brygget med 330 kg juicepulp (1/3 rødbede, 2/3 gulerod) og 75 kg økologiske brødrester, som tilsammen erstatter 25 procent af malten i brygningen. Dette gør det muligt at reducere affald og klimaaftryk i produktionen, samtidig med at festivalgæsterne får en frisk og velsmagende øloplevelse.

“Vi er meget stolte af at kunne tilbyde festivalgæsterne en øl, der ikke kun smager fantastisk, men også er et skridt i retning af en mere bæredygtig fremtid. Vi har arbejdet hårdt på at udvikle en øl, som både er frugtig og krydret, men samtidig har et lavt klimaaftryk,” siger Bjarke Bertelsen, brygmester hos Husbryggeriet Jacobsen.

En øl med et formål

Øllet, der har en frugtig og let krydret smag inspireret af en belgisk blond, er ikke kun et interessant produkt, men også et konkret eksempel på, hvordan upcycling kan tænkes ind i nye produktionskæder. Ved at bruge overskudsfrugt og brød, der ellers ville være blevet kasseret, reduceres spild og ressourceforbruget i produktionen af øllet.

“Vi håber, at denne øl kan inspirere flere til at tænke i cirkulære løsninger, hvor affald bliver til nye ressourcer. Det er et perfekt eksempel på, hvordan vi som bryggeri kan være med til at gøre en positiv forskel i forhold til klima og bæredygtighed,” tilføjer Bjarke Bertelsen.

“Hos Jalm&B arbejder vi hver dag på at få mest muligt ud af de råvarer, vi bruger – også det, der normalt kasseres. At vores restparti af øko-boller nu bliver brugt til en Jacobsen festivaløl viser, hvordan vi sammen med dygtige partnere kan tænke mere cirkulært og skabe produkter, der både smager godt og giver god mening,” siger Anne Mette Dyrman Lyngbakke, Marketing Manager, Jalm&B.

Lanceres på Roskilde Festival

Den færdige øl, cirka 6.000 liter, vil være tilgængelig på Roskilde Festival og vil være en del af festivalens stærke fokus på innovation og bæredygtige løsninger. Øllet er en af flere specialbryg, som Jacobsen præsenterer under festivalen. Derudover vil Jacobsen-baren, som i år er bygget af genbrugsmaterialer, byde på øl brygget med overskudsingredienser og blive en central del af festivaloplevelsen.

“Med vores nye Jacobsen-bar vil vi give festivalgæsterne en mulighed for at smage på noget helt anderledes og samtidig være en del af en bevægelse mod mere bæredygtige festivaloplevelser,” siger Rune Söholt Schlosser, Brand Manager hos Jacobsen.

Skrevet i: Brød og kager, Drikkevarer, Miljø og sundhed, Top, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Ny frontperson i Alsiks køkken med fokus på madoplevelsen

Foodservice02. 10. 2025

Hotel Alsik i Sønderborg opruster på den gastronomiske front med Mette Gassner som ny Food & Beverage Director. Hun kommer med erfaring fra den roste Michelinrestaurant 10 Trin Ned i Fredericia. Og nu skal hotellet smage endnu mere af Sønderjylland. Mette Grassner er kendt fra den

Lurpak, Lillebror og islandsk skyr vinder nordisk mejeridyst

MejeriMesser og konferencer02. 10. 2025

Årets vindere i International Food Contest: Laktosefri skyr med mokka fra det islandske mejeri MS Selfossi, LURPAK usaltet smør fra Arla Holstebro Mejeri og Lillebror Ostehaps fra Arla Birkum Ost på Fyn. Det blev to danske og et islandsk produkt, der løb med sejren i mejeridysten ved dette års

Makrel i frit fald – MSC opfordrer regeringer til at handle nu

AktueltCertificeringKød, fisk og fjerkræMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed02. 10. 2025

Den globale standard for bæredygtigt fiskeri, MSC, opfordrer nordatlantiske nationer til at indgå en retfærdig kvoteaftale for at beskytte fiskerier, marine økosystemer og lokalsamfund. Marine Stewardship Council (MSC) advarer om, at de nordøstatlantiske bestande af makrel, sild og blåhvilling

Her er restauranterne, der er nomineret til Årets ret med gris og Årets ret med ost 2025

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræMejeri02. 10. 2025

Siden sommeren er det strømmet ind med indstillinger fra hele landet til dette års kokkekonkurrencer, Årets ret med gris og Årets ret med ost, og nu er de nominerede fundet. I løbet af efteråret skal de norminerede til de to priser præsentere deres retter for den besøgende fagjury. Her skal

Bred alliance klar til et historisk løft af dansk frugt og grønt

Detailhandel og en grosFoodserviceFrugt og grøntMiljø og sundhedPolitik og eksportRåvarer og ingredienserTopØkologi og bæredygtighed02. 10. 2025

Efter årtiers tilbagegang for dansk frugt og grønt lancerer 31 af fødevarebranchens mest centrale aktører nu anbefalinger til en samlet, fremadrettet plan. Den skal vende udviklingen til gavn for Danmarks sundhed, klima og forsyningssikkerhed, og ambitionen er klar: I 2050 skal mindst 50 pct. af

Første supermarkeder i Danmark sætter mål for planteproteiner

Detailhandel og en grosFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed30. 09. 2025

Lidl Danmark og Wolt Market vil fremover måle og følge andelen af plantebaserede proteiner i salget. Vegetarisk Forening håber, at andre kæder vil følge eksemplet. For første gang i Danmark opstiller to supermarkedskæder konkrete mål for planteproteiner i sortimentet. Lidl Danmark og Wolt

Rørt åbner moderne smørrebrøds-restaurant i Bernikow Gården

Foodservice30. 09. 2025

Håndmads-konceptet Rørt udvider igen. Denne gang indtager det moderne smørrebrødskoncept på den mondæne adresse Østergade 26c i Bernikow Gården. Rørt er kendt for at udfordre den traditionelle tilgang til smørrebrød med moderne madder, der toner ned på overflødig pynt og tungt kødpålæg, men skruer

FNs Internationale Madspildsdag: Tusindvis af svenske flag prydede København i går

AktueltMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed30. 09. 2025

Danmark ligger blandt de to dårligste lande i EU, når det gælder madspild, mens vores svenske naboer klarer sig langt bedre. Det synliggjorde Too Good To Go synliggjort i går, på FN's Internationale Madspildsdag, med en klar opfordring til danskerne om at "komme ind i kampen og vise

Nyt Food&Drink på gaden

AktueltFoodservice30. 09. 2025

Årets sjette udgave af branchemagasinet Food&Drink er nu på gaden. Bladet sætter har blandt andet besøgt Restaurant l'Alsace i København, der har revitaliseret sig selv. Og vi har været i Norge for at blive klogere på norsk cider. Bladet sætter som altid også spot på nyheder og udfordringer

Mindre madspild i svanemærkede kantiner

FoodserviceMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed30. 09. 2025

Svanemærkede kantiner har i perioden 2023–2025 i gennemsnit reduceret deres madspild med 11 pct.. Det viser en ny analyse. Reduktionen svarer til en besparelse på 0,11 kg CO₂e pr. frokostportion. Det er ikke bare dyrt at smide mad ud. Det belaster også miljøet, og det skaber et unødigt

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Sådan tjekker du, om dit lithiumbatteri er defekt – og udgør en brandfare

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Højtiden nærmer sig – skal du med til ‘Julens Madscene’?

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mød Busch Vacuum Solutions på DanFish International 2025 i Nordens Paris

  • Spirax Sarco Danmark

    Steam Insight: En digital forbindelse til optimering af dit dampsystem

  • Spirax Sarco Danmark

    Steam Infusion giver lavere energiforbrug og bedre produktion

  • DENIOS ApS

    I morgen sker det

  • DENIOS ApS

    Så er det nu eller aldrig

  • Busch Vakuumteknik A/S

    OTTO Digital Services til systemer

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Ny butikschef i Dagrofa Foodservice Herning har stort lokalt kendskab

  • DENIOS ApS

    Sådan får du op til 50 % mere lagerkapacitet

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Ny frontperson i Alsiks køkken med fokus på madoplevelsen

    02.10.2025

  • Lurpak, Lillebror og islandsk skyr vinder nordisk mejeridyst

    02.10.2025

  • Makrel i frit fald – MSC opfordrer regeringer til at handle nu

    02.10.2025

  • Her er restauranterne, der er nomineret til Årets ret med gris og Årets ret med ost 2025

    02.10.2025

  • Bred alliance klar til et historisk løft af dansk frugt og grønt

    02.10.2025

  • Første supermarkeder i Danmark sætter mål for planteproteiner

    30.09.2025

  • Rørt åbner moderne smørrebrøds-restaurant i Bernikow Gården

    30.09.2025

  • FNs Internationale Madspildsdag: Tusindvis af svenske flag prydede København i går

    30.09.2025

  • Nyt Food&Drink på gaden

    30.09.2025

  • Mindre madspild i svanemærkede kantiner

    30.09.2025

  • Madspild koster en dansk gennemsnitsfamilie 2.150 kr. årligt

    25.09.2025

  • Dagrofa Foodservice donerer 97 tons fødevarer videre til Stop Spild Lokalt i kampen mod madspild

    25.09.2025

  • Hollywood møder europæiske landmænd til plantebaseret topmøde i København

    25.09.2025

  • EU strammer reglerne for listeria i spiseklare fødevarer

    25.09.2025

  • Danske kokkene satte grøntsagerne i front

    25.09.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik