• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltDrikkevarerEmballageMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed03. 09. 2024 | Mikkel Bækgaard

Overvældende stor succes for cirkulære krus på Smukfest

AktueltDrikkevarerEmballageMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed03. 09. 2024 By Mikkel Bækgaard

Royal Unibrew introducerede før sommeren en ny type cirkulære krus, der kræver, at koncertgæsterne efter hver øl eller sodavand returnerer krusene i baren. En dugfrisk opgørelse fra Smukfest har vist, at det er lykkedes at indsamle hele 95 procent af de over en million krus, der var i cirkulation på festivalen.

Sommeren har ikke kun budt på et hav af festivaler og koncerter, men også en helt ny type koncertkrus, der har krævet en lille adfærdsændring af gæsterne. De nye cirkulære koncertkrus, som senest har været testet på Smukfest, skal nemlig indsamles efter brug, så de kan omdannes til nyt materiale. På Smukfest valgte man at lægge et miljøbidrag på fem kroner på gæsternes første krus – dog ikke på de efterfølgende, hvis kruset blev afleveret tilbage for på den måde at motivere til indlevering af krusene. Og det har i den grad virket. Smukfests ”byt-til-nyt”-ordning har således resulteret i, at hele 95 procent af krusene er blevet indsamlet. 

Det er Royal Unibrew, Danmarks næststørste bryggeri, der bl.a. står bag Royal Beer, Albani, Faxe Kondi og Nohrlund, der sammen med emballagevirksomheden Faerch i Holstebro har udviklet de nye cirkulære koncertkrus, som sendes retur til Faerch via Dansk Retur System. Ud over Smukfest har 36 festivaler og koncertbegivenheder rundt om i landet testet de nye krus hen over sommeren – med overraskende positive resultater. En ambitiøs forventning lød på, at Smukfest ville lykkes med at indsamle 75 procent af krusene, og indsamlingsprocenten på 95 er således langt over målet.

“Smukfest har haft 60.000 mennesker på festivalen hver dag – inklusiv 18.000 frivillige. Vi har leveret 1.154.000 krus alene til Smukfest, og vi troede, at målet om at indsamle 75 procent på festivalen var meget ambitiøst. Det har dog vist sig, at intet mindre end 95 procent af krusene er kommet retur, hvilket vi er overordentligt tilfredse med. Det unikke ved krusene er, at de stadigvæk kan indgå i det cirkulære genanvendelsessystem, selvom de skulle gå i stykker under en festival. Det er ikke muligt, hvis man fx vasker krusene under en festival,” siger Casper Frimann, Business Development & CSR Manager hos Royal Unibrew.

Uddannelse og QR-koder

Smukfest har kørt uddannelsesforløb for personalet i de mange barer, og derudover har gæsterne via QR-koder kunnet scanne sig til yderligere information om de nye krus. Over alt på festivalpladsen har nye indsamlingsspande til krusene været meget synlige, og for de professionelle indsamlere har de nye krus givet 20 øre i returpant – mod tidligere 16 øre for tidligere års krus.

“At vi har nået så høj en returprocent skyldes, at vores medhjælpere i barer, returboder, skraldehold, logistik og affaldssortering har gjort en kæmpe indsats, og at kommunikationen til vores gæster har virket. Det er selvfølgelig en succes, når alle tandhjul i maskineriet spiller sammen,” siger Smukfests bæredygtighedskoordinator Cathrine Bianca Christensen og fortsætter:

“Vi har i flere år undersøgt markedet for en mere miljøvenlig løsning med krus, lyttet til erfaringer fra branchen, sammenholdt data på forskellige løsninger og kigget på de praktiske og logistiske muligheder, der er, når man holder festival i en skov. Med det cirkulære krus er vi landet på den løsning, der er rigtig for os på nuværende tidspunkt..”

Mindre miljøbelastende end engangsplastkrus

Danmark er det første marked, hvor Royal Unibrew har testet de nye krus, der i Faerchs cirkulære system omdannes til mindre bestanddele, som siden kan indgå i produktionen af nye krus eller fødevareemballage. Krusene er ifølge en Force Technology-analyse, som Royal Unibrew har fået foretaget, mindre miljøbelastende end fx engangsplastikkrus. Sammenlignet med vaskbare krus kan de nye krus også vise sig at være et godt alternativ, som er mindre miljøskadeligt, idet mange vaskbare krus går i stykker i løbet af en festival eller under vaskeprocessen, og derfor ikke kan genbruges. Det er årsagen til, at Royal Unibrew har ønsket at teste et krus, hvor selve materialet genanvendes.

“Det kan generelt variere, om vaskbare eller genanvendelige krus er den bedste løsning, men med den høje returprocent på fx Smukfest, er vores cirkulære løsning optimal. På den måde kan krusene i princippet indgå i et uendeligt cirkulært loop, hvilket betyder, at vi behøver markant mindre ny plast til produktionen af nye krus. Denne tilgang understøtter Faerchs overordnede målsætning om 100 procent cirkularitet og, inden 2030, genanvendelse af mindst samme mængde plast som den mængde, vi sætter på markedet for at flytte industrien mod cirkularitet og ansvarligt ressourcebrug. Smukfest er et flot eksempel på, hvordan det kan gøres,” siger Jesper Emil Jensen, Regional CEO i Faerch. 

Fakta om de nye krus

  • De nye krus af genanvendt materiale er udviklet af den danske emballagevirksomhed Faerch i samarbejde med Royal Unibrew
  • Krusene indsamles og sendes retur via Dansk Retur System
  • Krusene kræver markant færre råmaterialer, da de indgår i et cirkulært loop, hvor de nedbrydes og indgår i produktionen af nye krus eller emballageprodukter
  • En Life Cycle Assessment viser, at krusene har et lavere miljøaftryk end engangskrus og kan matche vaskbare krus, hvis disse ikke bliver roteret tilstrækkeligt

Skrevet i: Aktuelt, Drikkevarer, Emballage, Miljø og sundhed, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Lagkagehuset henter international marketingchef hos Starbucks London

Brød og kagerMarkedsføring05. 06. 2025

Sarah Harris tiltræder som ny Chief Marketing Officer hos Lagkagehuset. Hun kommer fra en stilling som Marketing Director hos Starbucks UK, og med indgående kendskab til digital marketing og ESG-strategi skal hun styrke bagerkædens kommercielle profil i ind- og udland. Sarah Harris har de

Dansk Vegetarisk Forening: Generalsekretær skal stå i spidsen for international organisation

Frugt og grøntMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed05. 06. 2025

Generalsekretæren i Dansk Vegetarisk Forening (DVF), Rune-Christoffer Dragsdahl, er blevet valgt til forperson for den internationale organsation IVU. Rune-Christoffer Dragsdahl, der er generalsekretær i Dansk Vegetarisk Forening (DVF), er blevet valgt til forperson for den internationale

Sundhedsparadoks: Danske teenagere vil det sunde, men fristelser og fællesskab vinder

AktueltBrød og kager05. 06. 2025

I en ny digital publikation, Kernetal 2025, går Schulstad tæt på de 14-18-åriges madvaner og spørger: hvad spiser de unge egentlig – og hvad styrer deres valg? Tre omfattende undersøgelser tegner et billede af en generation, der gerne vil spise sundere, blive mætte og hygge sig over maden, men som

Arla Foods investerer stort i Linköping for at imødekomme skyr-boom

AktueltFødevareproduktionMejeri05. 06. 2025

Andelsejede Arla Foods investerer 34,5 mio. euro i en ny produktionslinje til skyr på mejeriet i Linköping, Sverige. Investeringen er en del af kooperativets langsigtede strategi og skal imødekomme den stigende efterspørgsel på skyr. Den nye produktionslinje vil primært producere skyr til det

Nye økologiske gourmet-sodavand til de danske café- og restaurantgæster

DrikkevarerFoodserviceTopØkologi og bæredygtighed05. 06. 2025

Når danskerne træder ind på en café eller sætter sig til rette på en restaurant, forventer de mere end blot mad og drikke – Rynkeby Foods lancering af Dagmar-serien tapper direkte ned i den tendens. Produkterne er skabt til den moderne forbruger, der træffer bevidste valg og efterspørger naturlige,

Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

Emballage03. 06. 2025

Nemco opfordrer virksomhederne til at søge rådgivning og medlemskab af en kollektiv ordning. Den 31. maj var der deadline for indberetning af emballagemængder til Dansk Producentansvar. Både fødevarevirksomheder og andre virksomheder med producentansvar for emballage skulle sikre, at deres

Arla slår alarm om manglende madfærdigheder

FoodserviceForskning og uddannelseMiljø og sundhed03. 06. 2025

Danskernes madfærdigheder bliver dårligere og dårligere, og det får nu Danmarks største fødevarevirksomhed Arla til at slå alarm. Madfærdigheder er nemlig afgørende, når det kommer til danskernes sundhed, klimaet og det sociale samvær. 42 pct. af danske børn og unge siger, at de ikke kan koge

Køkkenprisen 2025: Kender du et køkken, der går forrest?

AktueltFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed03. 06. 2025

For sjette år i træk sætter Landbrug & Fødevarer fokus på de offentlige køkkener, der gør en forskel. Med Køkkenprisen 2025 hyldes de madhåndværkere, der kombinerer faglighed, smag og bæredygtighed i hverdagen - og viser vejen for fremtidens offentlige måltider. Hver dag serveres mere end

Programmet klar for Copenhagen Cooking 2025

AktueltMesser og konferencer03. 06. 2025

15.-24. august bliver Københavns gader igen fyldt med langborde og leben, når årets Copenhagen Cooking løber af stablen. I år kan gæsterne glæde sig til 100 oplevelser på tværs af hele byen: Fra petanqueturneringer til pizzakonkurrence, en ny version af Smørrebrødets Dag og middag midt på Kongens

Danskerne skærer ned på chokoladen, men smør og kaffe skal der ikke røres ved

Detailhandel og en grosKonfektureMejeriTop03. 06. 2025

De seneste år har danskerne oplevet prisstigninger på mange varer. Nye tal viser, at danskerne ændrer forbrug på nogle varer, mens andre må koste, hvad de koster. Prisen på chokolade har gennem de seneste år været på himmelflugt. Ifølge nye tal fra analysevirksomheden YouGov er kiloprisen for

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Spirax Sarco Danmark

    Vi sætter fokus på damp som en naturlig energikilde

  • DENIOS ApS

    Lær at håndtere lækager på 90 min.

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mød Busch på Spildevand Teknisk Forenings Årsmøde 2025

  • Nemco Machinery A/S

    Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

  • DENIOS ApS

    Sådan vælger du det rigtige opbevaringsskab til farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Group præsenterer innovative vakuumløsninger på Battery Show Europe 2025 i Stuttgart

  • DENIOS ApS

    Sådan transporterer du lithiumbatterier sikkert

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Deltag i masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

  • DENIOS ApS

    Her er den oversete vej til et sundere arbejdsmiljø

  • Busch Vakuumteknik A/S

    centrotherm clean solutions bliver til Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Lagkagehuset henter international marketingchef hos Starbucks London

    05.06.2025

  • Dansk Vegetarisk Forening: Generalsekretær skal stå i spidsen for international organisation

    05.06.2025

  • Sundhedsparadoks: Danske teenagere vil det sunde, men fristelser og fællesskab vinder

    05.06.2025

  • Arla Foods investerer stort i Linköping for at imødekomme skyr-boom

    05.06.2025

  • Nye økologiske gourmet-sodavand til de danske café- og restaurantgæster

    05.06.2025

  • Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

    03.06.2025

  • Arla slår alarm om manglende madfærdigheder

    03.06.2025

  • Køkkenprisen 2025: Kender du et køkken, der går forrest?

    03.06.2025

  • Programmet klar for Copenhagen Cooking 2025

    03.06.2025

  • Danskerne skærer ned på chokoladen, men smør og kaffe skal der ikke røres ved

    03.06.2025

  • Online dagligvarehandel løfter sløret for omkostningerne ved friskhedsgaranti

    27.05.2025

  • 150-årig familievirksomhed rykker til Aarhus: Oluf Brønnum & Co A/S åbner nyt domicil på Runetoften

    27.05.2025

  • Dansk vinproduktion træder ind i SMVdanmark

    27.05.2025

  • Food&Drink på gaden med fokus på kød

    27.05.2025

  • Premiere på Roskilde Festical: Ny øl brygget på juicerester og øko-boller

    27.05.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik