• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltMejeri11. 08. 2022 | Kasper Mundt-Nielsen

Økologiske single-farm-oste fra Barsø

AktueltMejeri11. 08. 2022 By Kasper Mundt-Nielsen

Hvilket samspil mellem mælkebonde og mejerist kræver det at skabe en ost, der udtrykker det sted, den kommer fra? Og hvordan fastholdes den høje mælkekvalitet, når klimaet kræver omstilling? Landmandsparret på Lillebæltsøen Barsø og ostemesteren på de økologiske mejerier Naturmælk og Øllingegaard udforsker emnerne med tre nye oste.

En sublim ost kræver en sublim mælk og det har man på Lillebæltsøen Barsø.

Som garvede osteelskere vil vide, skabes en væsentlig del af ostens kvalitet gennem ostemagerens kærlige pleje under ostens modning i den proces, man med et fint fransk udtryk kalder ”affinage”. Men ingen affinage kan redde en ostemælk, der er uegnet til formålet. En god ost kræver en god mælk. En sublim ost kræver en sublim mælk. Og hvis man som ostemager er så heldig at stå med sådan et pragteksemplar af en råvare, hvordan sikrer man sig så, at udgangspunktet ikke bliver kompromitteret i produktionsprocessen? Hvordan fastholder man fornemmelsen for mælkens oprindelse og dens stedbundne kvaliteter hele vejen til slutproduktet på tallerkenen?

Højkvalitetsmælk er et tveægget svær

Den øvelse står ostemester Jesper Fogh midt i. Jesper er ansvarlig for ostene fra de økologiske mejerier Naturmælk og Øllingegaard, og sammen med sine kolleger har han vurderet, at mælken fra landbruget Bjerggaardens 185 køer på Lillebæltsøen Barsø er så unik, at det er synd at blande den med mælk fra andre gårde. I stedet er valget faldet på at producere tre forskellige Barsø-oste med det formål nænsomt og respektfuldt at fortolke mælken til oste, der både smager godt og formår at udtrykke, hvor de kommer fra. En udfordring for selv den dygtigste ostemager:

– Det er jo et enormt ansvar og faktisk lidt af et tveægget svær, fortæller ostemesteren.

– Jeg får den her fantastiske mælk ind og vil jo gerne respektere det store arbejde, der er gjort med at lave den. Det kunne tale for kun at lave friske oste med maksimal smag af mælken. På den anden side er det jo netop sådan en mælk, der giver mig mulighed for at teste nogle grænser af, for jeg ved, at den har kvaliteten til det. Udfordringen er at ramme det gyldne punkt, hvor mælken får lov til at vise, hvad den kan, i nogle velsmagende og spændende oste, men hvor råvarens kvalitet ikke forsvinder helt i mejeri- og affineringsteknik. Det er den knivsæg, jeg prøver at balancere på med de tre nye oste.

Ø-økologer uden sojafoder

Bjerggaarden ejes og drives af Helle og Søren Svennesen, som begge er landbrugsuddannet. De har været økologer siden 2016, og at være det på en ø er ikke uden udfordringer. Senest har beslutningen om at udfase den importerede økologiske soja inden udgangen af 2022 krævet nytænkning af det foderregime, som er en hjørnesten i produktionen af mælk af absolut topkvalitet.

– Foderet har en stor indflydelse på mælkens kvalitet, og havde vi plads nok, ville vi dyrke alt vores foder her på øen. Indtil videre har sojaen med sit høje proteinindhold været nøglen til at få produktionen til at hænge sammen. Når vi nu skal over på lokale foderkilder, bliver det sandsynligvis med for eksempel hestebønner og ærter – vi har endnu ikke helt regnet ud, hvordan vi kan skrue mixet sammen. Vi er meget bevidste om vores ansvar for at bidrage til løsningen på klimakrisen, og vi står sammen med resten af leverandørerne hos Naturmælk og Øllingegaard om den her beslutning. Men sådan en omstilling er ikke så let, som man måske kan tro, lyder det fra landmandsparret, som er stolte over, at deres mælk er udvalgt til at blive til selvstændige single farm-produkter.

Single-farm-terroir-oste

– Vi er selv kæmpe ostenørder, og det er vildt motiverende at se vores mælk blive til superlækre oste, der er unge og milde nok til, at vi synes, at vi godt kan fornemme mælken i dem. I al beskedenhed synes vi egentlig, at vi er ret gode til vores håndværk, men vi er dybt afhængige af, at et mejeri og en mejerist kan se den særlige kvalitet i det, vi laver. Det kan Jesper og Naturmælk og Øllingegaard, og det er vi lykkelige for, forklarer Helle og Søren Svennesen fra Barsø, leverandører af den snart soja-foder-fri økologiske mælk til den nye serie af respektfuldt velsmagende terroir-oste, som lanceres både med Naturmælk- og med Øllingegaard-indpakning.

Skrevet i: Aktuelt, Mejeri

Seneste nyt fra redaktionen

McDonald’s og Toms lancerer McFlurry Heksehyl

FoodserviceKonfekture02. 09. 2025

Efter succesen med McFlurry Skildpadde går McDonald’s og Toms igen sammen om at give danskerne en ny is-variant. Denne gang er det den ikoniske lakridsslik Heksehyl, der flytter ind i ismenuen hos McDonald’s. McFlurry Heksehyl kombinerer McDonald’s klassiske vaniljeis med en intens lakridssovs,

Stigende kødpriser tvinger kantiner til omstilling: Food Festival samler branchen om praktiske løsninger

Frugt og grøntKød, fisk og fjerkræMesser og konferencerMiljø og sundhedTop02. 09. 2025

Når Food Festival 5.-7. september slår dørene op til Danmarks største madfestival, sætter det professionelle program fokus på et brændende aktuelt emne: Høje priser på især oksekød tvinger både offentlige og private kantiner og storkøkkener til at tænke nyt og grønt. Med målrettede arrangementer

7-Eleven og Carlsberg lancerer limited edition-øl brygget på upcyclet kaffe

Detailhandel og en grosDrikkevarerØkologi og bæredygtighed02. 09. 2025

7-Eleven gentager succesen med at sætte limited edition-øl på hylderne. Sammen med Husbryggeriet Jacobsen lancerer conveniencekæden ’Jacobsen Coffee Corner’ – en limited edition kaffestout brygget på upcyclet kaffe fra Peter Larsen Kaffe, som ellers ville være gået til spilde. Øllen fås eksklusivt i

45 millioner æbler reddet siden opstarten af Årets Ævlerov

AktueltDrikkevarerFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed02. 09. 2025

Når verden forandrer sig, vokser behovet for det, vi kan regne med. For mange fynboer er Årets Ævlerov netop dét: en årlig, nærværende tradition, hvor man i fællesskab samler æbler i haven og kører dem til Ørbæk, så de kan blive til most – en tradition hvor fællesskab, omtanke og lokale værdier står

Madspild koster Danmark 11 milliarder kroner årligt – kunstig intelligens kan være løsningen

AktueltFoodserviceFødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed02. 09. 2025

En ny rapport fra tænketanken ONE\THIRD afslører, at Danmarks madspild nu koster samfundet 11 milliarder kroner årligt. I lyset af de bekymrende tal peger tænketanken på kunstig intelligens som en afgørende teknologi til at vende udviklingen - både hos private og virksomheder. Den nye rapport,

Findus gør comeback i dansk detailhandel

Detailhandel og en gros28. 08. 2025

Efter flere år med fokus på foodservice gør Findus nu comeback i de danske supermarkedshylder. Med et udvidet sortiment af moderne frostvarer og ny Salgschef, Pia Jensen, i spidsen, vil Findus igen være en synlig spiller i dansk detailhandel. Findus har i årtier haft en solid position i Danmark

Danmark har fået sin første herboende Master of Wine

AktueltDrikkevarerForskning og uddannelse28. 08. 2025

Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for Design og Forbrugeradfærd, kan føje endnu en prestigefyldt titel til sit imponerende CV: Master of Wine. Hun er nu Danmarks første herboende Master of Wine. Efter at have bestået den tredje og sidste del af den krævende eksamensproces, har Qian

Ny madkonkurrence vil samle generationer om kartoflen

AktueltFrugt og grøntMiljø og sundhed28. 08. 2025

Både børn og voksne kan være med i den nye madlavningskonkurrence, Sammen om kartoflen, der opfordrer danskerne til at genfinde kartoflen gennem kreativ madlavning på tværs af generationer. "Tag din far med, tag din bedstemor med, tag din bror eller søster eller din gode ven med." Sådan

Nye tal: Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

FoodserviceTop28. 08. 2025

En ny opgørelse fra fødevaregrossisten Dagrofa Foodservice viser, at klassikere som pølser på grillen, flødeis, pizza og salat igen i år hitter hos gæsterne, der har spist ude i sommerlandet. Samtidig viser tallene, at økologiske og dyrevelfærdsmærkede produkter også har oplevet fremgang denne

Anuga med koreansk partnerskab og ti fagmesser

Messer og konferencer28. 08. 2025

8.-10. oktober er den store fødevaremesse Anuga tilbage i Køln. Ligesom tidligere har messen fokus på bæredygtig vækst, hvilket gennemsyrer alle de ti mindre fagmesser, som messen består af. Og der er asiatisk inspiration at hente, når Sydkorea er årets partnerland. Med sine ti specialiserede

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

  • DENIOS ApS

    Ses vi på HI-messen?

  • DENIOS ApS

    Her er nøglen til at undgå kontakt med defekte lithium-ion-batterier

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Guide: Hvornår skal du reparere vs. udskifte din vakuumpumpe?

  • DENIOS ApS

    NYHED: Brandsikkert opsamlingskar til opbevaring i sprinklerområder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer nyt globalt websted

  • DENIOS ApS

    Slut med at lede – få overblik over dine materialer 24/7

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mindre vedligeholdelse takket være avanceret vakuumgenerering fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Mere end 500 er allerede tilmeldt – skal du med?

  • Alflow Scandinavia A/S

    “Vi sender ikke bare ventiler over Øresund – vi sender ekspertviden med”

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • McDonald’s og Toms lancerer McFlurry Heksehyl

    02.09.2025

  • Stigende kødpriser tvinger kantiner til omstilling: Food Festival samler branchen om praktiske løsninger

    02.09.2025

  • 7-Eleven og Carlsberg lancerer limited edition-øl brygget på upcyclet kaffe

    02.09.2025

  • 45 millioner æbler reddet siden opstarten af Årets Ævlerov

    02.09.2025

  • Madspild koster Danmark 11 milliarder kroner årligt – kunstig intelligens kan være løsningen

    02.09.2025

  • Findus gør comeback i dansk detailhandel

    28.08.2025

  • Danmark har fået sin første herboende Master of Wine

    28.08.2025

  • Ny madkonkurrence vil samle generationer om kartoflen

    28.08.2025

  • Nye tal: Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

    28.08.2025

  • Anuga med koreansk partnerskab og ti fagmesser

    28.08.2025

  • Danske svinefarmere får massiv kritik af uafhængigt råd

    26.08.2025

  • Nyt undervisningsmateriale: Elever skal smage og lære madkultur fra fortiden

    26.08.2025

  • Hele Danmark fejrer Øllets Dag den 6. september

    26.08.2025

  • Historisk dag, mener Brancheforeningen for kaffe og te

    26.08.2025

  • Millionløft til Bocuse d’Or og Kokkelandsholdeti ny finanslov

    26.08.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik