• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltFrugt og grøntMarkedsføring16. 08. 2018 | Peter Friis

Økologisk æbleproduktion fik 1,4 million på seks timer

AktueltFrugt og grøntMarkedsføring16. 08. 2018 By Peter Friis

Med den nye kapital kan Laust Spandet Jensen udvide sin frugtplantage med 8,5 ha.
Bare seks timer efter, at Coop Crowdfunding udbød projektet om flere økologiske æbler fra Fejø, var der rejst 1,4 millioner kroner. Det er det hurtigst finansierede lån i den størrelsesorden, udtaler finansieringsekspert.

1,4 millioner krober til Fejø Frugts udvidelse er finansieret af 128 private investorer, der gerne vil støtte den økologiske produktion og samtidig have et udbytte på 3,25 procent i rente.
Æbleproducent Laust Spandet Jensen er meget overrasket over, at det gik så hurtigt.
– Jeg fatter ikke, at der er så mange, der er interesseret. Men det er jo nok fordi, at Fejø Æbler er rimelig kendt, og det der med at omlægge til økologi, det er noget folk gerne vil, siger Laust Spandet Jensen.
Med den nye kapital kan Laust Spandet Jensen udvide sin frugtplantage med 8,5 ha jord og plante æbletræer, der skal drives økologisk. I dag er der korn og raps på markerne. Der kommer til at gå ca. 5 år før æblerne er i butikkerne.
Nicolai Jæpelt, der er projektleder ved Coop Crowdfunding, har aldrig set et projekt blive tegnet så hurtigt før.
– Det rammer en nerve, det der med, at man kan støtte økologien, selv købe de æbler, der kommer ud af det, og ovenikøbet tjene penge på det. Jeg er sikker på, at vi kommer til at se mange flere af den slags projekter i fremtiden, siger Nicolai Jepælt.
Andreas Helgason fra Lendino, som kreditvurderer flere virksomheders crowdfunding-projekter har heller aldrig set store lån blive finansieret så hurtigt af privatpersoner.
Fejø Frugt gik ligesom 28 andre lokale fødevareproducenter med i Coops Crowdfunding-satsning i 2017, og sidste år fik frugtplantagen på kun to dage finansieret deres omlægning til økologisk drift. Derudover fik Thise på fire dage finansieret 400.000 kr. til produktion af Græsmælk, mens knap 200 forbrugere finansierede udbygning af den knap 100 år gamle Dagli’Brugsen i Stevnstrup, der genåbnede i august.
– Coop Crowdfunding har vist, at danskerne er klar til at skyde penge i spændende fødevareprojekter, og lyder det fra kædeledelsen, der glæder sig over, at danskerne har taget så godt imod deres nye satsning.
– Gennem det seneste år har danskerne været med til at omsætte 29 innovative producenters visioner til nye og spændende fødevarer som insektsnack, økologisk whisky og græsmælk. Vi oplever, at danskerne er villige til at skyde penge i spændende projekter, og derfor er vi altid på udkig efter nye fødevareproducenter med en god idé, siger Nicolai Jæpelt.
Han opfordrer til at læse mere på Coop Crowfundings hjemmeside, hvor man foruden Fejø Frugt bl.a. kan støtte et Whisky- malteri og en snegleproduktion til hverdagskøkkenet.

Der er flere penge til iværksætterne
Crowdfundingplatforme har gjort det nemmere for danskerne at tage aktiv del i mindre fødevarevirksomheders rejse med at udvikle nye, spændende produkter. Hos Dansk Crowdfunding Forening ser de en tydelig lyst hos danskerne til at støtte denne rejse.
– Vores erfaring er, at særligt muligheden for at hjælpe lokale projekter på vej ser ud til at tænde gnisten hos danskerne. Samtidig giver crowdfunding en unik mulighed for at søge medbestemmelse på, hvilke virksomheder og produkter, der skal se dagens lys, og det tror vi, at danskerne som aktive forbrugere finder meget interessant, siger Sigurd Schou Madsen, næstformand i Dansk Crowdfunding Forening og chefkonsulent i Dansk Erhverv.
Coop Crowdfunding startede som et pilotprojekt tilbage i april 2017, men er i dag en veletableret forretning under Coop, hvor målet er at hjælpe endnu flere visionære fødevareproducenter og dermed gøre Danmark rigere på ny og spændende mad.

Skrevet i: Aktuelt, Frugt og grønt, Markedsføring

Seneste nyt fra redaktionen

MLDK: Stærk politisk vilje kan afværge de værste designfejl i det udvidede producentansvar

Detailhandel og en grosEmballageMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 09. 2025

Regeringen har aftalt at ville fjerne emballageafgiften samt udtrykt vilje til at indføre et loft over kommunernes andel af producentansvaret. Det mødes med stor tilfredshed hos Mærkevareleverandørerne. ”Det er stærkt, at regeringen har aftalt en ramme for et loft over, hvor store omkostninger

Flasker gemt i 130 år vidner om dansk smøreventyr og datidens hygiejne

Forskning og uddannelse16. 09. 2025

To glemte flasker i en kælder på Frederiksberg med bakteriekulturer fra 1890’erne har givet forskere fra Københavns Universitet et enestående indblik i Danmarks smøreventyr. Gennem avanceret DNA-analyse har de undersøgt indholdet i flaskerne som blandt andet bød på flere bakterielle overraskelser og

Hotel- og Restaurantskolen partner i udvikling af serviceuddannelser i Sønderjylland

AktueltForskning og uddannelse16. 09. 2025

Sønderborg Kommune, Hotel- og Restaurantskolen i Valby, EUC Syd og lokale samarbejdspartnere vil sammen undersøge muligheden for at etablere serviceuddannelser inden for hotel-, restaurations- og turismebranchen med internationalt udsyn og stærk lokal forankring. Et nyt partnerskab er ved at

Finansminister Nicolai Wammen besøgte økologisk succes, der har reduceret sit klimaaftryk med hele 38 procent udelukkende på fødevarer

AktueltFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 09. 2025

Mandag den 15. september lagde finansminister Nicolai Wammen vejen forbi Regionshospitalet i Randers for at lade sig inspirere af en af landets største økologiske succeser. Kan man reducere sit klimaaftryk, sænke sit madspild, spise langt mere efter kostrådene – for eksempel 580 procent flere

Mere end to ud af tre generation z’ere erstatter ugentligt et måltid med snacks

FoodserviceMiljø og sundhedTop16. 09. 2025

En ny undersøgelse fra analysevirksomheden YouGov viser, at danskerne ikke er blege for at skippe et måltid og erstatte det med en hurtig snack på farten. Specielt den yngre generation tyer oftere til det hurtige og lette alternativ. Den tendens bekymrer ernæringsekspert. Mad på farten kommer i

Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

AktueltMesser og konferencer11. 09. 2025

Onsdag den 10. september var fødevareleverandøren Dagrofa Foodservice værter for inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’ i TAP1 i København. Der var i år rekordstor opbakning til arrangementet med over 160 udstillere og 1.700 deltagere. En stor del af den danske fødevarebranche

Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

Messer og konferencer11. 09. 2025

Med omkring 4.300 udstillere og 135 fællesstande åbner Anuga Fine Food 2025 i Köln i sin hidtil største udgave. Fagmessen under Anuga-paraplyen viser, hvordan delikatesser, gourmetprodukter og basisfødevarer vinder global betydning. Fra Altunkaya Ins. Nak. Gida Tic. A.S. over Calvo

Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

Detailhandel og en gros11. 09. 2025

Dagrofa har stigende salg af kædernes egne mærker. Nu kan kunderne møde mere end 40 nye produkter i premium-mærket OMHU. Ost, pølser, laks, ris, pasta og pastasovs. Dagrofas premiumbrand OMHU har lige fået tilført mere end 40 nye varer, som er rettet mod forbrugere, der også kigger efter luksus

Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

AktueltMejeriMesser og konferencer11. 09. 2025

Lørdag den 20. september serverer ’Cheese Copenhagen’ et stort - og gratis - ostebord i TorvehallerneKBH: 86 danske oste fra store og små mejerier.  Er man interesseret i ost, bør man lægge vejen forbi det københavnske madmekka TorvehallerneKBH lørdag den 20. september. Fra kl. 11 til 16

Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

DrikkevarerMesser og konferencerTop11. 09. 2025

Festivalen Kaffe & Sensorik, der vender tilbage til Aarhus i oktober, samarbejder med den socialøkonomiske virksomhed Social Craft om at skabe nye arbejdspladser til dém, der befinder sig på kanten af arbejdsmarkedet. Når festivalen Kaffe & Sensorik indtager Aarhus Congress Center den

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Ny butikschef i Dagrofa Foodservice Herning har stort lokalt kendskab

  • DENIOS ApS

    Sådan får du op til 50 % mere lagerkapacitet

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Vacuum Solutions fremviser avancerede produkter fra Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions på LabDays

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

  • DENIOS ApS

    Ses vi på HI-messen?

  • DENIOS ApS

    Her er nøglen til at undgå kontakt med defekte lithium-ion-batterier

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Guide: Hvornår skal du reparere vs. udskifte din vakuumpumpe?

  • DENIOS ApS

    NYHED: Brandsikkert opsamlingskar til opbevaring i sprinklerområder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer nyt globalt websted

  • DENIOS ApS

    Slut med at lede – få overblik over dine materialer 24/7

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • MLDK: Stærk politisk vilje kan afværge de værste designfejl i det udvidede producentansvar

    16.09.2025

  • Flasker gemt i 130 år vidner om dansk smøreventyr og datidens hygiejne

    16.09.2025

  • Hotel- og Restaurantskolen partner i udvikling af serviceuddannelser i Sønderjylland

    16.09.2025

  • Finansminister Nicolai Wammen besøgte økologisk succes, der har reduceret sit klimaaftryk med hele 38 procent udelukkende på fødevarer

    16.09.2025

  • Mere end to ud af tre generation z’ere erstatter ugentligt et måltid med snacks

    16.09.2025

  • Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

    11.09.2025

  • Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

    11.09.2025

  • Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

    11.09.2025

  • Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

    11.09.2025

  • Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

    11.09.2025

  • Ny digital løsning skal fjerne administrativt bøvl i danske professionelle køkkener

    09.09.2025

  • Bager fra Ørum skal kæmpe for Danmark ved EuroSkills 2025 i Herning

    09.09.2025

  • DLG Group kickstarter pilotprojekt, der skal dokumentere effekterne af regenerativ dyrkning

    09.09.2025

  • To nye profiler i Danish Crowns bestyrelse

    09.09.2025

  • Nyt ambassadørkorps skal styrke Food Festivals fremtid

    09.09.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik