• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltBrød og kagerDrikkevarerFoodserviceRåvarer og ingredienser16. 05. 2023 | Helle Friemann Nielsen

Nu kan du spise dit kaffegrums

AktueltBrød og kagerDrikkevarerFoodserviceRåvarer og ingredienser16. 05. 2023 By Helle Friemann Nielsen

Hvis ansvarlig produktion skal gøre en forskel, skal gode idéer blive til big business. Som når Danmarks største convenience-bageri, verdens største kæde af nærbutikker, en international kaffevirksomhed og en bioscience-virksomhed arbejder sammen om at gøre kaffe til en cirkulær ressource. Så nu kan kunderne i 7-Elevens danske butikker spise brød med grums fra den kaffe, de måske selv har drukket.

Én pct. Højest!
Så meget – eller rettere lidt – får vi ud af næringsindholdet i kaffebønnerne, når vi brygger en kop kaffe. Og når man tænker på, at det traditionelt er det eneste, vi bruger bønnerne til, går der enorme ressourcer til spilde hver eneste dag. Fremover bliver det anderledes.
-Man kan vælge at se det som et problem, at vi kun udnytter 1 pct. af kaffens næringsværdi. Eller man kan se det som et potentiale, at vi har 99 pct. at arbejde med. Vi vælger det sidste, siger Lars Aaen Thøgersen.
Han er innovationschef hos Peter Larsen Kaffe, der sammen virksomhedens svenske moderkoncern, Löfbergs, har grundlagt The Circular Coffee Community, et fællesskab hvor virksomheder, organisationer og forskere arbejder sammen om at eliminere alt spild fra produktion og forbrug af kaffe.

Kaffegrums bliver til olie og mel
En af de virksomheder, der har set det uudnyttede potentiale i kaffebønnerne, er Kaffe Bueno. Virksomheden udnytter kaffegrums ved først at trække olien ud af grumset, raffinere den og sælge den som ingrediens til bl.a. kosmetik og hudpleje. Derefter er der kaffefibre tilbage, og de kan i et vist omfang bruges som et alternativ til mel med masser af fibre og proteiner, der tilfører både smag, konsistens og farve til brød og andre madvarer.
-Kaffe er en undervurderet super-food med masser af fibre og næring, der gør brød sundere, og samtidig forlænger holdbarheden. Dermed giver det mening, både for dem der skal fremstille, sælge og spise brødet, siger Alejandro Franco, der sammen med to partnere har skabt Kaffe Bueno.

Danmarks største convenience-bageri går nye veje
Flemming Paasch er direktør for Danmarks største bageri inden for convenience-produkter, Easyfood, og her er de begyndt at bruge Kaffe Buenos kaffemel i brødet.
-Vi har haft et udviklingssamarbejde med Kaffe Bueno siden 2018 for at finde frem til den optimale måde at bruge kaffemelet på og få det godkendt som en fødevareingrediens. Hele den filosofi, der ligger til grund for at udnytte ressourcerne i kaffegrumset og for samarbejdet med Kaffe Bueno, Peter Larsen Kaffe og andre i The Circular Coffee Community, passer rigtig godt med vores tilgang til innovation og bæredygtighed, siger han.
De første produkter med kaffemel er på hylderne hos verdens største kæde af nærbutikker. I 7-Elevens danske butikker er kunderne de seneste uger blevet mødt med plakater med teksten: ”Snegl til kaffen & kaffe i sneglen”. Sneglene er bagt af Easyfood med kaffemel fra Kaffe Bueno og solgt til 7-Eleven af Peter Larsen Kaffe.

Ansvarlighed og omtanke bliver nemt og naturligt
Kaffesneglene passer perfekt ind i nærbutik-kædens indsats for at mindske madspild og tilbyde sundere og mere ansvarligt producerede fødevarer, fortæller kategorichef for bageriprodukter, Emilie Skouboe Madsen:
-Når vi kan snakke mindre madspild og bedre udnyttelse af ressourcer i noget så almindeligt og klassisk dansk som en snegl til kaffen, så bliver det håndgribeligt og forståeligt. Det bliver pludselig nemt at være med til at gøre en lille forskel, både for os som virksomhed og for vores kunder. Vi vil gerne være med til at trække fødevareproduktionen i en mere ansvarlig retning. Kaffesneglen er bagt med upcyclet kaffegrums, og den passer perfekt ind i vores sortiment, hvor vi også har skiftet til økologisk surdejsbrød med upcyclede restprodukter fra produktion af fx gulerodsjuice og ost. Omtanke for klodens knappe ressourcer må gerne blive helt naturligt i stedet for noget ekstraordinært og besværligt, siger hun afslutningsvis.

Skrevet i: Aktuelt, Brød og kager, Drikkevarer, Foodservice, Råvarer og ingredienser

Seneste nyt fra redaktionen

Ny institutdirektør på DTU Aqua

Forskning og uddannelseKød, fisk og fjerkræ08. 05. 2025

Professor Anna Rindorf vil som ny leder af DTU Aqua bakke op om innovation på både instituttet og i samfundet: ”Vi skal vokse videre på trods af en usikker verden.” DTU har udpeget professor og sektionsleder Anna Rindorf til ny direktør for DTU Aqua med tiltrædelse den 1. juli. Hun har både

Rynkeby Foods udvider med Valsølille Vitamin Water

DrikkevarerMiljø og sundhed08. 05. 2025

Rynkeby Foods A/S udvider sin produktportefølje under Valsølille-brandet ved at lancere Valsølille Vitamin Water – en vitaminvand uden brus og med 20 procent frugt. Med lanceringen af Valsølille Vitamin Water styrker Rynkeby Foods sin position på markedet for funktionelle drikkevarer og

Dragsbæk: Nordens olivenolie skal være økologisk

AktueltFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed08. 05. 2025

Det handler om at styrke landbrug, folkesundhed og fødevareindustri: Økologien er atter på dagsordenen hos fødevaregiganten Dragsbæk, der nu vil sende klart signal til landmænd, politikere og privatforbrugere om de mange fordele ved den danske raps. Efter en periode med stilstand er økologien

Nyt millionprojekt reducerer madspild og giver restprodukter større værdi

AktueltFødevareproduktionØkologi og bæredygtighed08. 05. 2025

Danmarks fødevareindustri genererer årligt 385.000 tons madspild. Nu skal et nyt projekt til 13 millioner kroner hjælpe virksomheder med at udnytte deres sidestrømme fra fødevareproduktionen mere effektivt og dermed nedbringe madspildet. Projektet er støttet og sat i gang af Industriens Fond,

Lagkagehuset indgår omfattende partnerskab med Dagrofa

Brød og kagerDetailhandel og en grosFoodserviceTop08. 05. 2025

Lagkagehuset har underskrevet deres hidtil største samarbejdsaftale. Valget er faldet på fødevarekoncernen Dagrofa. Fremover skal Dagrofa Foodservice levere fødevarer til bagerkædens 108 danske butikker, og bagerkæden udbygger MENY-samarbejdet med yderligere 10 shop-in-shop-butikker og en fælles

Madiværksættere sigter efter 100 millioner i omsætning efter fire år

FoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed06. 05. 2025

Holdet der driver noon, catering- og kantinevirksomheden, og BaneGaarden, mad- og kulturdestinationen i København, går nu efter en trecifret millionomsætning i 2025 svarende til en vækst på 26 pct. fra 2024 Table, moderselskabet stiftet af Carl Johan Paulsen, Ida Marie Banke André og Karlos

Jagten er gået ind: DM i Bålmad søger deltagere

FoodserviceMesser og konferencer06. 05. 2025

Eftersøgningen efter Danmarks bedste kok til mad over bål er skudt i gang. For andet år i træk afholdes DM i Bålmad – en krævende kokkekonkurrence, hvor kun en lille udvalgt skare får lov at stille til start.  Kan du kreere gastronomiske oplevelser i særklasse – også selv om røgen svider i

Tivoli Food Festival: Fiskeauktion, Danmarksmesterskaber og verdens (måske) bedste bouillabaisse

AktueltFoodserviceMesser og konferencer06. 05. 2025

Mad og drikke bliver de vigtigste forlystelser, når Tivoli igen byder inden for til Tivoli Food Festival. Ni dage i maj bliver Tivoli fyldt med gastronomiske oplevelser, råvarer fra forskellige egne af landet, langbordsmiddage med stjernekokke, workshops og smagninger. Mere end 40.000 madglade

Aflysning af Esrum Kloster Ølfestival

AktueltDrikkevarerMesser og konferencer06. 05. 2025

Et krav om habitatvurdering gør det umuligt for Esrum Kloster & Møllegård at gennemføre årets traditionsrige ølfestival. Esrum Kloster Ølfestival 2025 bliver aflyst. Det står nu klart efter Gribskov Kommune har meddelt, at der skal foretages en habitatvurdering af det naturområde, som Esrum

Salget af miljømærket tun stiger med 24 procent

CertificeringKød, fisk og fjerkræMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed06. 05. 2025

Mængden af tun, der blev solgt globalt med Marine Stewardship Council (MSC)'s blå miljømærke, voksede med 24 pct. fra år til år til næsten 300.000 tons i 24-25 år, ifølge nye data offentliggjort af MSC i den seneste udgave af sin Sustainable Tuna Yearbook. Dataene omfatter både salg af tun fra

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Ved du, hvornår det er tid til at vedligeholde, udskifte eller flytte dit opsamlingskar?

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Nemco Machinery A/S

    Nemco har nyt med hjem fra Europas største fødevaremesse

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch på IFFA 2025: Vacuum Diagnostics til intelligente vakuumløsninger til kødforarbejdning

  • DENIOS ApS

    3 sikkerhedsfunktioner, du skal kigge efter på dit opsamlingskar

  • Spirax Sarco Danmark

    Steam Insight: En digital forbindelse til optimering af dit dampsystem

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Vakuumsystemer: En guide til turn-key projekter

  • DENIOS ApS

    Service og vedligeholdelse – overholder du loven?

  • Busch Vakuumteknik A/S

    De 7 bedste praksisser: Bliv en mester i lækagesøgning

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Inspirationskatalog: 44 siders tips til din menu

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Ny institutdirektør på DTU Aqua

    08.05.2025

  • Rynkeby Foods udvider med Valsølille Vitamin Water

    08.05.2025

  • Dragsbæk: Nordens olivenolie skal være økologisk

    08.05.2025

  • Nyt millionprojekt reducerer madspild og giver restprodukter større værdi

    08.05.2025

  • Lagkagehuset indgår omfattende partnerskab med Dagrofa

    08.05.2025

  • Madiværksættere sigter efter 100 millioner i omsætning efter fire år

    06.05.2025

  • Jagten er gået ind: DM i Bålmad søger deltagere

    06.05.2025

  • Tivoli Food Festival: Fiskeauktion, Danmarksmesterskaber og verdens (måske) bedste bouillabaisse

    06.05.2025

  • Aflysning af Esrum Kloster Ølfestival

    06.05.2025

  • Salget af miljømærket tun stiger med 24 procent

    06.05.2025

  • Højer Pølser vinder guld til buffetklassikere

    01.05.2025

  • 16 ISS-kantiner hos Bygningsstyrelsen får Svanemærket

    01.05.2025

  • Det smager af larm: Hvordan påvirker støj smagsløgene?

    01.05.2025

  • Ældste frigivelse fra Stauning Whisky nogensinde

    01.05.2025

  • 50 år med smag – Bryggeriet Apollo fejrer jubilæum og forvandling

    01.05.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik