• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltPolitik og eksport07. 12. 2020 | Kasper Mundt-Nielsen

Naturli’ og kæmpe kødgrossist spiller sammen om eksporteventyr

AktueltPolitik og eksport07. 12. 2020 By Kasper Mundt-Nielsen

Det er tre år siden, at Naturli’ lancerede deres plantebaseret fars til stor virak herhjemme. En frisk plantefars, som ligger ved siden af hakket oksekød i køledisken og kan erstatte hakket oksekød 1 til 1. Målet var på tre år at tage 3 procent af markedet for hakket oksekød i Danmark. Efter et år på markedet var markedsandelen 5 procent. 19 eksportmarkeder er kommet til – og nu også Home of the Burgers, USA.

– Vi står overfor et historisk gennembrud på det amerikanske marked via en samarbejdsaftale med den kendte og anerkendt kødgrossist, LaFrieda. Virksomheden forsyner flere tusinde restauranter og hoteller i New York-området med kød- og fjerkræprodukter i bedste kvalitet. Virksomheden leverer desuden til 600 supermarkeder, bl.a. til Wakefern/Shoprite med 350 butikker, hvor LaFrieda skal levere Hakket og The Burger fra Naturli’, fortæller Henrik Lund, CEO i Naturli.

Det er i første omgang den grønne succes, der blev grundlagt for tre år siden, Hakket, der kommer i køledisken ’over there’ sammen med The Burger. Naturli’s mål er at sælge for et tocifret millionbeløb over de næste 3 år – i dollars vel at mærke.

Planter til kødelskere

Amerikanerne spiser i snit 100 kilo rødt kød og kylling om året – eller fire gange så meget oksekød som resten af verdens befolkning i gennemsnit, og forbruget er gået op under Corona. Men en stor og grøn fødevarebølge skyller også ind over store dele af den amerikanske befolkning og medfører en markant stigning i efterspørgslen efter plantebaserede fødevarer. Ifølge tal fra Baum & Whiteman samt Mintel vælger 31 procent af amerikanerne at have kødløse dage.

– Globalt er vi first mover på markedet for plantebaserede fødevarer og har været det siden 1988. Vi knokler og udvikler nye produkter hver dag for at yde vores bidrag til smagen af en grønnere fremtid. Derfor tror en del sikkert, at vi drømte om et samarbejde med en plantebaseret spiller på så vigtigt et marked som det amerikanske. Men en stor og anerkendt kødgrossist som LaFrieda er det perfekte match, fordi virksomheden har muskler og anerkender, at planteproteiner er en vigtig del af fremtiden, siger Henrik Lund.

Kendt for kød i topklasse
Virksomheden LaFrieda omsætter årligt for 150 millioner dollars og er synonym med kød i absolut topklasse til bl.a. Michelin restauranter, Shake Shack, Amazon Fresh, Hello Fresh og US Foods. Hver dag producerer virksomheden 75.000 (kød) burgere og leverer kød til mere end 300.000 daglige måltider.

– Vi har indledt samarbejde med Naturli’, fordi virksomheden er innovativ, produkterne er velsmagende og står for høj kvalitet hele vejen igennem. Gennemskuelige produkter lavet på naturlige råvarer, siger CEO Pat LaFrieda og fortsætter:

– Det er vigtigt for os at have velsmagende plantebaserede alternativer til kød i vores sortiment, fordi produkterne er efterspurgte af vores kunder. Og efterspørgslen vokser uge for uge. Vi har ganske enkelt brug for plantebaserede fødevarer og planteproteiner fremad for at mætte alle munde. Vi ser det som et helt naturligt supplement – og i nogle tilfælde som en erstatning – for kødet.

Pat LaFrieda er finansuddannet og arbejdede som børsmægler på Wall Street inden han vendte tilbage til det 100 år gamle familieforetagende, som hans italienske forfædre startede. Siden er virksomheden vokset markant.

Kødgrosist forventer plantevækst
Pat LaFrieda forventer, at de plantebaserede alternativer til kød vil fylde 20 pct. af hans virksomheds omsætning inden for 5 år. Han glæder sig til at tilbyde kunderne Hakket og The Burgers og ser store muligheder for at udvide mere flere af Naturli’s produkter på det amerikanske marked.

Produkterne til det amerikanske marked er baseret på PEA’F, som er Naturli’s eget udviklede ærteprotein.

– Akkurat som i Europa ser vi i USA en voksende del af befolkningen, som bekymrer sig om klimaet og egen sundhed og derfor skifter kød, mælk og smør ud med plantebaserede alternativer – enten helt eller delvist. Vi glæder os rigtig meget til, at amerikanerne kan vælge vores produkter til deres grønne måltider. Vores bidrag til smagen af en grønnere fremtid, siger Henrik Lund.

Skrevet i: Aktuelt, Politik og eksport

Seneste nyt fra redaktionen

Rekordhøj returprocent: Genanvendelige krus satte ny standard på Smukfest 2025

DrikkevarerEmballageMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed23. 10. 2025

Ét år efter introduktionen af Danmarks første genanvendelige festivalkrus har Smukfest, Royal Unibrew og Faerch bevist, at cirkularitet ikke bare er en ambition – det er noget, der virker i praksis. På Smukfest 2025 nåede returprocenten for de genanvendelige krus hele 97 procent – et resultat,

Plant Food Festival: Øksnehallen bliver til plantemekka

Messer og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed23. 10. 2025

Øksnehallen i København bliver fyldt med smagsoplevelser, inspiration og grønne løsninger, når Plant Food Festival åbner dørene for tusindvis af besøgende. Den første weekend i november forvandles hallen til et mødested for alle, der er nysgerrige på fremtidens mad. Plant Food Festival

Hørkram-stifter er død

AktueltDetailhandel og en grosFoodservice23. 10. 2025

Stifteren af en af Danmarks største fødevaregrossister er død, 84 år gammel. Alex Buchardt Pedersen, der døde d. 18. oktober, betragtes som en pioner indenfor den danske fødevarebranche. Han stod nemlig bag Hørkram, som stiftede tilbage i 1978. Det skete i første omgang som en lokal

Arla vil kåre Årets Madsjæl 2025 – se de nominerede

AktueltFoodservice23. 10. 2025

Hvert år hylder Arla dem, der gør noget særligt for at skabe sundere og mere bæredygtige madvaner blandt børn og unge. Det gør de med prisen Årets Madsjæl, hvor årets tre nominerede nu er klar. Årets Madsjæl er en pris, der gives til personer, som inspirerer, engagerer og gør en forskel i

Linse-bolo på menuen i hele Danmark: Ny kampagne skal få flere til at spise bælgfrugter

FoodserviceFrugt og grøntMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserTopØkologi og bæredygtighed23. 10. 2025

Fra kantiner til køkkenborde: Ny landsdækkende kampagne sætter fokus på, hvor nemt bælgfrugter kan blive en del af hverdagsmaden. Aviser og kantiner landet over vil i dag være krydret med lækre linser, når Bælgfrugtspartnerskabet lancerer en landsdækkende kampagne, der skal inspirere danskerne

Vin kan også komme nordfra

AktueltDrikkevarer21. 10. 2025

Selvom breddegraderne ligger højt mod nord, og klimaet er koldt, er vin fra Norge på vej op. For i små lommer med særlige mikroklimaer langs fjordene og især i Sydnorge er det faktisk muligt med produktion af druevin. Og kvaliteten er stigende, siger producenterne selv. Kan man virkelig dyrke

Økologer diskuterer trepart og grøn omstilling med minister og borgmester

AktueltLandbrugMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed21. 10. 2025

Hvordan kan økologien drive den grønne omstilling og treparten? Det spørgsmål stiller Økologisk Landsforening til trepartsminister Jeppe Bruus og Middelfarts borgmester Johannes Lundsfryd Jensen, når foreningens medlemmer og andre interesserede møder de to politikere i Middelfart. Minister for

Dansk Akvakultur: Lystfiskeri, spildevand og turisme presser havmiljøet langt mere end havbrug

FødevareproduktionKød, fisk og fjerkræMiljø og sundhed21. 10. 2025

Marin akvakultur udgør en meget begrænset del af det samlede pres på de danske havområder. Det mener Dansk Akvakultur efter nye besvarelse af dokumenter fra miljøministeren. Et svar fra Miljøministeren siger, at havbrug kun udgør 0,3 procent af den samlede presfaktor i de danske farvande. Det

Køkkenchef og restaurantchef bliver medejere, når Domestic fejrer 10 år

Foodservice21. 10. 2025

Da Restaurant Domestic i Aarhus i sidste uge fejrede sit 10-års jubilæum, markerede det samtidig begyndelsen på et nyt kapitel. Køkkenchef Ben Hurley og restaurantchef Mathias Thorstein Breinholtbliver medejere af restauranten og træder dermed ind i ejerkredsen sammen med stifter, medejer og

Danmarks madspild er dobbelt så stort som det europæiske gennemsnit

Miljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed21. 10. 2025

Danmark ligger fortsat i bunden af Europa, når det gælder madspild. Det viser de nye tal fra Eurostat, der er blevet offentliggjort i dag. Ifølge opgørelsen har Danmark et samlet madspild på 261 kilo pr. indbygger, hvor det europæiske gennemsnit ligger på 130 kilo pr. indbygger. I sidste uge

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Stor fødevaremesse med juletema kommer igen i år til Brande

  • Spirax Sarco Danmark

    Skal vi hjælpe jer med at nå jeres mål for bæredygtighed?

  • DENIOS ApS

    Spar 432 kr* hver gang, du tømmer din IBC

  • DENIOS ApS

    Sådan tjekker du, om dit lithiumbatteri er defekt – og udgør en brandfare

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Højtiden nærmer sig – skal du med til ‘Julens Madscene’?

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mød Busch Vacuum Solutions på DanFish International 2025 i Nordens Paris

  • Spirax Sarco Danmark

    Steam Insight: En digital forbindelse til optimering af dit dampsystem

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Rekordhøj returprocent: Genanvendelige krus satte ny standard på Smukfest 2025

    23.10.2025

  • Plant Food Festival: Øksnehallen bliver til plantemekka

    23.10.2025

  • Hørkram-stifter er død

    23.10.2025

  • Arla vil kåre Årets Madsjæl 2025 – se de nominerede

    23.10.2025

  • Linse-bolo på menuen i hele Danmark: Ny kampagne skal få flere til at spise bælgfrugter

    23.10.2025

  • Vin kan også komme nordfra

    21.10.2025

  • Økologer diskuterer trepart og grøn omstilling med minister og borgmester

    21.10.2025

  • Dansk Akvakultur: Lystfiskeri, spildevand og turisme presser havmiljøet langt mere end havbrug

    21.10.2025

  • Køkkenchef og restaurantchef bliver medejere, når Domestic fejrer 10 år

    21.10.2025

  • Danmarks madspild er dobbelt så stort som det europæiske gennemsnit

    21.10.2025

  • Ny professor i grøntsagsvidenskab: ”Vi skal tage grøntsagerne langt mere alvorligt”

    16.10.2025

  • Første hotel vest for Storebælt med ny Michelin-nøgle: Falsled Kro sætter Sydfyn på landkortet

    16.10.2025

  • Is-gigant overtager Mejerigaardens isforretning

    16.10.2025

  • Forskningsprojekt undersøger, om PFAS fra foder havner i grisekød

    16.10.2025

  • Horesta: Rekrutteringspresset aftager – men forskelle mellem landsdele består

    16.10.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik