• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltPolitik og eksport07. 12. 2020 | Kasper Mundt-Nielsen

Naturli’ og kæmpe kødgrossist spiller sammen om eksporteventyr

AktueltPolitik og eksport07. 12. 2020 By Kasper Mundt-Nielsen

Det er tre år siden, at Naturli’ lancerede deres plantebaseret fars til stor virak herhjemme. En frisk plantefars, som ligger ved siden af hakket oksekød i køledisken og kan erstatte hakket oksekød 1 til 1. Målet var på tre år at tage 3 procent af markedet for hakket oksekød i Danmark. Efter et år på markedet var markedsandelen 5 procent. 19 eksportmarkeder er kommet til – og nu også Home of the Burgers, USA.

– Vi står overfor et historisk gennembrud på det amerikanske marked via en samarbejdsaftale med den kendte og anerkendt kødgrossist, LaFrieda. Virksomheden forsyner flere tusinde restauranter og hoteller i New York-området med kød- og fjerkræprodukter i bedste kvalitet. Virksomheden leverer desuden til 600 supermarkeder, bl.a. til Wakefern/Shoprite med 350 butikker, hvor LaFrieda skal levere Hakket og The Burger fra Naturli’, fortæller Henrik Lund, CEO i Naturli.

Det er i første omgang den grønne succes, der blev grundlagt for tre år siden, Hakket, der kommer i køledisken ’over there’ sammen med The Burger. Naturli’s mål er at sælge for et tocifret millionbeløb over de næste 3 år – i dollars vel at mærke.

Planter til kødelskere

Amerikanerne spiser i snit 100 kilo rødt kød og kylling om året – eller fire gange så meget oksekød som resten af verdens befolkning i gennemsnit, og forbruget er gået op under Corona. Men en stor og grøn fødevarebølge skyller også ind over store dele af den amerikanske befolkning og medfører en markant stigning i efterspørgslen efter plantebaserede fødevarer. Ifølge tal fra Baum & Whiteman samt Mintel vælger 31 procent af amerikanerne at have kødløse dage.

– Globalt er vi first mover på markedet for plantebaserede fødevarer og har været det siden 1988. Vi knokler og udvikler nye produkter hver dag for at yde vores bidrag til smagen af en grønnere fremtid. Derfor tror en del sikkert, at vi drømte om et samarbejde med en plantebaseret spiller på så vigtigt et marked som det amerikanske. Men en stor og anerkendt kødgrossist som LaFrieda er det perfekte match, fordi virksomheden har muskler og anerkender, at planteproteiner er en vigtig del af fremtiden, siger Henrik Lund.

Kendt for kød i topklasse
Virksomheden LaFrieda omsætter årligt for 150 millioner dollars og er synonym med kød i absolut topklasse til bl.a. Michelin restauranter, Shake Shack, Amazon Fresh, Hello Fresh og US Foods. Hver dag producerer virksomheden 75.000 (kød) burgere og leverer kød til mere end 300.000 daglige måltider.

– Vi har indledt samarbejde med Naturli’, fordi virksomheden er innovativ, produkterne er velsmagende og står for høj kvalitet hele vejen igennem. Gennemskuelige produkter lavet på naturlige råvarer, siger CEO Pat LaFrieda og fortsætter:

– Det er vigtigt for os at have velsmagende plantebaserede alternativer til kød i vores sortiment, fordi produkterne er efterspurgte af vores kunder. Og efterspørgslen vokser uge for uge. Vi har ganske enkelt brug for plantebaserede fødevarer og planteproteiner fremad for at mætte alle munde. Vi ser det som et helt naturligt supplement – og i nogle tilfælde som en erstatning – for kødet.

Pat LaFrieda er finansuddannet og arbejdede som børsmægler på Wall Street inden han vendte tilbage til det 100 år gamle familieforetagende, som hans italienske forfædre startede. Siden er virksomheden vokset markant.

Kødgrosist forventer plantevækst
Pat LaFrieda forventer, at de plantebaserede alternativer til kød vil fylde 20 pct. af hans virksomheds omsætning inden for 5 år. Han glæder sig til at tilbyde kunderne Hakket og The Burgers og ser store muligheder for at udvide mere flere af Naturli’s produkter på det amerikanske marked.

Produkterne til det amerikanske marked er baseret på PEA’F, som er Naturli’s eget udviklede ærteprotein.

– Akkurat som i Europa ser vi i USA en voksende del af befolkningen, som bekymrer sig om klimaet og egen sundhed og derfor skifter kød, mælk og smør ud med plantebaserede alternativer – enten helt eller delvist. Vi glæder os rigtig meget til, at amerikanerne kan vælge vores produkter til deres grønne måltider. Vores bidrag til smagen af en grønnere fremtid, siger Henrik Lund.

Skrevet i: Aktuelt, Politik og eksport

Seneste nyt fra redaktionen

Dansk teknologi garanterer fødevaresikkerhed i hollandsk råmælksost

FødevareproduktionFødevaresikkerhedMejeri12. 06. 2025

Nu kan råmælksost sikres mod uønskede bakterier, samtidig med at den unikke smag bevares. Det hollandske gårdmejeri Novelle Kaas bruger den energi- og vandbesparende teknologi raslysering fra danske Lyras. Det giver både høj fødevaresikkerhed og en god smag, da ostens naturlige vitaminer, enzymer og

Videnskabsfolk fra alle kontinenter: Havet er ved et tippepunkt

AktueltCertificeringForskning og uddannelseKød, fisk og fjerkræMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed12. 06. 2025

En ny undersøgelse viser, at videnskabsfolk fra alle kontinenter siger, at havets sundhed og biodiversitet er ved et tippepunkt. Der er dog optimisme i forhold til muligheden for at vende de negative påvirkninger af havet, hvis der handles nu. Forskere fra hvert eneste beboede kontinent er

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri får ny departementschef

Politik og eksport12. 06. 2025

Henrik Kjærgaard er udnævnt som ny departementschef i Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Henrik Kjærgaard kommer fra Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, hvor han har været afdelingschef siden 2020. Minister for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Jacob Jensen siger om den nye

Ny restaurant i Carlsberg Byen sætter fisken og det frie valg i front

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræØkologi og bæredygtighed12. 06. 2025

I går den 12. juni fik Carlsberg Byen et nyt gastronomisk pejlemærke, da Paula åbnede dørene til en restaurant, der hylder nordisk skånsomt fanget fisk og skaldyr, fritlevende vildt og danske grøntsager.   Køkkenchefen Stefan Hansen medbringer erfaring fra bl.a. Kong Hans Kælder og

Michelin-opvarmning: Madfestival med fri entré, koncerter og stjernestøv

MarkedsføringMesser og konferencerTop12. 06. 2025

På mandag bliver de eftertragtede Michelinstjerner uddelt ved et arrangement i Odsherred. Og som optakt til stjerneuddelingen er der fra 13. til 15. juni der liv og glade dage i Anneberg Kulturpark, når madfestivalen ’Smag på Anneberg’ løber af stablen for allerførste gang. Festivalen markerer

Lagkagehuset henter international marketingchef hos Starbucks London

Brød og kagerMarkedsføring05. 06. 2025

Sarah Harris tiltræder som ny Chief Marketing Officer hos Lagkagehuset. Hun kommer fra en stilling som Marketing Director hos Starbucks UK, og med indgående kendskab til digital marketing og ESG-strategi skal hun styrke bagerkædens kommercielle profil i ind- og udland. Sarah Harris har de

Dansk Vegetarisk Forening: Generalsekretær skal stå i spidsen for international organisation

Frugt og grøntMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed05. 06. 2025

Generalsekretæren i Dansk Vegetarisk Forening (DVF), Rune-Christoffer Dragsdahl, er blevet valgt til forperson for den internationale organsation IVU. Rune-Christoffer Dragsdahl, der er generalsekretær i Dansk Vegetarisk Forening (DVF), er blevet valgt til forperson for den internationale

Sundhedsparadoks: Danske teenagere vil det sunde, men fristelser og fællesskab vinder

AktueltBrød og kager05. 06. 2025

I en ny digital publikation, Kernetal 2025, går Schulstad tæt på de 14-18-åriges madvaner og spørger: hvad spiser de unge egentlig – og hvad styrer deres valg? Tre omfattende undersøgelser tegner et billede af en generation, der gerne vil spise sundere, blive mætte og hygge sig over maden, men som

Arla Foods investerer stort i Linköping for at imødekomme skyr-boom

AktueltFødevareproduktionMejeri05. 06. 2025

Andelsejede Arla Foods investerer 34,5 mio. euro i en ny produktionslinje til skyr på mejeriet i Linköping, Sverige. Investeringen er en del af kooperativets langsigtede strategi og skal imødekomme den stigende efterspørgsel på skyr. Den nye produktionslinje vil primært producere skyr til det

Nye økologiske gourmet-sodavand til de danske café- og restaurantgæster

DrikkevarerFoodserviceTopØkologi og bæredygtighed05. 06. 2025

Når danskerne træder ind på en café eller sætter sig til rette på en restaurant, forventer de mere end blot mad og drikke – Rynkeby Foods lancering af Dagmar-serien tapper direkte ned i den tendens. Produkterne er skabt til den moderne forbruger, der træffer bevidste valg og efterspørger naturlige,

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Høj præcision i CNC-fræsning takket være vakuum

  • DENIOS ApS

    Sikker tøndehåndtering starter her

  • Spirax Sarco Danmark

    Vi sætter fokus på damp som en naturlig energikilde

  • DENIOS ApS

    Lær at håndtere lækager på 90 min.

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mød Busch på Spildevand Teknisk Forenings Årsmøde 2025

  • Nemco Machinery A/S

    Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

  • DENIOS ApS

    Sådan vælger du det rigtige opbevaringsskab til farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Group præsenterer innovative vakuumløsninger på Battery Show Europe 2025 i Stuttgart

  • DENIOS ApS

    Sådan transporterer du lithiumbatterier sikkert

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Deltag i masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Dansk teknologi garanterer fødevaresikkerhed i hollandsk råmælksost

    12.06.2025

  • Videnskabsfolk fra alle kontinenter: Havet er ved et tippepunkt

    12.06.2025

  • Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri får ny departementschef

    12.06.2025

  • Ny restaurant i Carlsberg Byen sætter fisken og det frie valg i front

    12.06.2025

  • Michelin-opvarmning: Madfestival med fri entré, koncerter og stjernestøv

    12.06.2025

  • Lagkagehuset henter international marketingchef hos Starbucks London

    05.06.2025

  • Dansk Vegetarisk Forening: Generalsekretær skal stå i spidsen for international organisation

    05.06.2025

  • Sundhedsparadoks: Danske teenagere vil det sunde, men fristelser og fællesskab vinder

    05.06.2025

  • Arla Foods investerer stort i Linköping for at imødekomme skyr-boom

    05.06.2025

  • Nye økologiske gourmet-sodavand til de danske café- og restaurantgæster

    05.06.2025

  • Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

    03.06.2025

  • Arla slår alarm om manglende madfærdigheder

    03.06.2025

  • Køkkenprisen 2025: Kender du et køkken, der går forrest?

    03.06.2025

  • Programmet klar for Copenhagen Cooking 2025

    03.06.2025

  • Danskerne skærer ned på chokoladen, men smør og kaffe skal der ikke røres ved

    03.06.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik