Der er nydesignede ølglas på bordet, der både hylder design og den delikate smag af øl. Mikrobryggeriet Mikkeller og Holmegaard har nemlig designet og lanceret en række nye ølglas.
Det sidste årti har der været voldsom gære i specialølkategorien. Mikrobryggerier er blevet en global megatrend, som ikke blot har skabt tørst efter IPA, pilsner og lager, men også har sat Danmark på specialøllenes verdenskort.
Med Mikkel Bjergsø i spidsen har craft beer pioneren Mikkeller således udvidet grænserne for ølbrygning og både smagsmæssigt og visuelt hældt tidsånden på flaske – og nu er turen kommet til i samarbejde med Holmegaard at skænke øl-elskere det ultimative specialglas med plads til seriøsitet og skum, men også den legende livsglæde, der kendetegner tidens designkultur.
Da Holmegaard mødte Henry & Sally
Mikkeller er kendt over hele verden for sit håndværk og specialøl af højeste kvalitet, men med til historien hører også brandets visuelle identitet, der både begejstrer øl-entusiaster og fans af grafisk design.
Det humoristiske, enkle og underfundige univers med maskotterne Henry og Sally i spidsen har været med til at bygge brandet, og inspirerer i Holmegaard X Mikkeller til et kurvet og naivistisk glasdesign, som med udgangspunkt i figurernes hat og hår lægger op til tre forskellige smagsoplevelser:
Det høje, voluminøse IPA glas med smal talje og topdiameter, som giver øllet den fulde oplevelse af smag og duft; Det let åbne, cylindriske Pint glas, som på ægte bodegamanér kan stables og egner sig specifikt til lager og pilsner; samt det korte Universal glas på stilk, der elegant løfter mørke, stærkere øltyper og med sin vinglasinspirerede tuilpanform holder på øllets unikke aromaer og har ekstra plads til skum.
Ud over de bølgende former lægger Henry & Sally også motiv til to særudgaver af Holmegaard x Mikkeller samarbejdet: Et Universal Juleårsglas og et Pint Årsglas. Begge med 2024 på foden og illustration rundt om glassets midte, hvor Henry og Sally i fuldfarvet streg skøjter ud i vinteren og smilende skåler for mødet mellem de to ikoniske brands.