• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

DrikkevarerTop27. 05. 2020 | Kasper Mundt-Nielsen

Mikkeller anmeldt for vildledende markedsføring

DrikkevarerTop27. 05. 2020 By Kasper Mundt-Nielsen

Tirsdag morgen i den forgangne uge dukkede der uventede gæster op på Mikkellers kontor i Carlsbergbyen. Ikke af den slags som man byder Gevalia, men dem man hellere så skosålerne af. Det var Fødevarestyrelsen, som var sendt i byen for at kortlægge en anmeldelse om vildledende markedsføring af et Mikkeller-produkt.

Mikkel Borg Bjergsø, der her ses her ved åbningen af sin og musikeren Rick Astleys bar i London undrer sig over anmeldelsen, der lander i en periode hvor de danske bryggerier er presset grundet corona-situationen. (Foto: PR)

Det stod hurtigt klart, at der var noget i gære, da Fødevarestyrelsen meldte sin ankomst på Mikkellers hovedkontor i Carlsbergbyen. Med sig havde de en anmeldelse om vildledende markedsføring. En anmeldelse indgivet af kollega fra bryggeribranchen.

– Vi blev under det tre timer lange besøg bekendte anmelders identitet, og var ærligt talt noget overrasket over den fremgangsmåde fra en kollega i branchen, fortæller Mikkellers administrerende direktør Mikkel Borg Bjergsø.

Det er ikke første gang, at Mikkeller har oplevet uenigheder med andre bryggerier, men en anmeldelse uden kommunikation parterne imellem, er alligevel første gang.

– Vi har oplevet nogle få sager med uenighed mellem bryggerier, bl.a. fra Louis Vuitton som ejer Chateau d’Yquem. Vi havde brugt deres fade til en øl og havde skrevet det bag på etiketterne. Det måtte vi ikke. Vi sagde undskyld og alt var godt. Heineken henvendte sig engang og bad os stoppe med at sælge Santas Little Helper i Storbritannien, da de ejer rettighederne til dette navn. Vi kunne bevise at vi havde solgt øllen, før de havde fået rettighederne, så det kom aldrig videre. Men vi er aldrig tidligere blevet anmeldt til nogle myndigheder uden at bryggeriet har kontaktet os først. Jeg tror det sker meget sjældent i branchen, og har aldrig hørt om det i Danmark, forklarer Mikkel Borg Bjergsø.

Ukorrekt brug af sundhedsanprisninger

Hos anmelderen, Skovlyst Production, melder communications director, Simon Jørgensen, at det heller ikke er normal kutyme, at de melder deres kollegaer til myndighederne, men uddyber:

– I dette tilfælde hvor vildledningen er så tydelig, synes jeg alle i branchen har et ansvar over for forbrugeren at de ikke bliver vildledt med sundhedsanprisninger medmindre de er korrekt dokumenteret. Jeg kunne også have valgt at gå direkte til Mikkeller, men jeg kender dem ikke og vi har ikke nogen dialog med dem til dagligt, så jeg ved ikke om de ville have taget mig seriøst.

Han fortæller desuden at han ikke var bekendt med produktet indtil for nylig, hvor han så det på hjemmesiden Løberen.dk.

Varemærke med flere år på bagen

Øllen det hele handler om er Energibajer, en øl som Mikkeller lancerede helt tilbage i 2016 i forbindelse med deres løbeklub, Mikkeller Running Club.

(Foto: Mikkeller Webshop)

– De fleste drikker energidrik når de dyrker sport, men vi mener at man skal drikke alkoholfri øl, da det indeholder en masse af de samme gode ting som energidrik, men uden tilsætningsstoffer. Navnet er en joke og et lille vink til energidrikkene, forklarer Mikkel Borg Bjergsø.

Som en del af markedsføringen skriver Mikkeller at den alkoholfri øl er et godt alternativ til energidrik og at man oplever “a boost of energy to keep going”. Det er de betegnelser, samt oplysninger om referenceindtag, som fik Skovlyst Production til at kontakte myndighederne, som sidenhen fastslog at der var tale om vildledende markedsføring, da de ikke mener forbrugere kan gennemskue produktets reelle virkning.

– Det er en øl, der har været på markedet i 4 år, uden at det har været et problem. Så jeg stiller mig selvfølgelig lidt undrende over at det skulle være så grelt og vildledende, som Skovlyst og Fødevarestyrelsen vil gøre det til. Når det er sagt ændrer vi selvfølgelig det vi bliver bedt om. Det kommer dog ikke til at ændre på måden hvorpå vi navngiver vores øl i fremtiden. Vi vil stadig give dem sjove navne, men vi sørger naturligvis for at overholde reglerne, siger Mikkel Borg Bjergsø

Dårlig timing

Besøget fra Fødevarestyrelsen bliver en halvdyr fornøjelse for Mikkeller, som foruden betaling af en række kontrolbesøg også skal ændre etiketterne på deres øl fremadrettet.

– Det er rigtig dårlig timing med den slags unødvendige udgifter oven i corona-perioden, hvor vi står overfor fyringer af medarbejdere, jo flere udgifter og tabte indtægter vi har.

Den alkoholfri ølkategori boomer

Skovlyst Production lancerede i øvrigt selv i starten af 2020 deres alkoholfrie IPA og serverer den bl.a. ved Soul Trail-løbene i Nordsjælland for de tørstige sjæle, der er kommet godt i mål og er trængende.

– Den alkoholfrie kategori er vokset eksponentielt de seneste år og det ligner at det fortsætter. I takt med at kategorien vokser, så har branchen et fælles ansvar om at alt kommunikation til vores forbrugere om alkoholfri øl, er i tråd med lovgivningen på området, mener Simon Jørgensen og understreger at han i øvrigt ikke mener at markedet generelt er vildledende.

Skovlyst Production A/S er opstået som en del af skilsmissen omkring det der startede som Bryggeri Skovlyst i Hareskoven. Skovlyst Production valgte i den forbindelse at fokusere på produktion til de danske supermarkeder. Man flyttede produktionen til udlandet (bl.a. Polen og Frankrig), men fastholdt en, sammenholdt med Bryggeri Skovlyst, stort set identisk visuel identitet og et navn som lå helt tæt opad fordums tilknytning til den danske skov.

Update: Mikkeller har fået lov til at beholde navnet Energibajer, da navnet alene ikke vurderes til at være vildledende.

Af Niklas Scharnowsky Dietz, Beerbloggers.dk

Skrevet i: Drikkevarer, Top

Seneste nyt fra redaktionen

Online dagligvarehandel løfter sløret for omkostningerne ved friskhedsgaranti

Detailhandel og en grosFrugt og grønt27. 05. 2025

Nemlig.com offentliggør sit "garantiregnskab" for at vise, hvad det koster at stå bag kvaliteten og friskheden af varer solgt online. I en tid hvor danske forbrugere i stigende grad kræver gennemsigtighed og høj kvalitet, vælger Nemlig som en af de første dagligvareaktører åbent at dele tallene

150-årig familievirksomhed rykker til Aarhus: Oluf Brønnum & Co A/S åbner nyt domicil på Runetoften

Foodservice27. 05. 2025

En af landets ældste og mest erfarne leverandører til professionelle køkkener, Oluf Brønnum & Co A/S, åbner 1. juli nyt showroom, kontor og Food Lab på Runetoften 15 i Aarhus – i det tidligere Ken Storkøkken-domicil. Virksomheden, der i 2024 kunne fejre sit 150-års jubilæum, får dermed sin

Dansk vinproduktion træder ind i SMVdanmark

AktueltDrikkevarer27. 05. 2025

Dansk vin er en voksende branche med stolte rødder og høj kvalitet. Nu bliver Foreningen Dansk Vin en del af SMVdanmark. SMVdanmark vokser med endnu en medlemsorganisation. Foreningen Dansk Vin (FDV) er den syvende organisation, der har meldt sig ind under SMVdanmarks faner det seneste år. FDV

Food&Drink på gaden med fokus på kød

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ27. 05. 2025

Seneste udgave af branchemagasinet Food&Drink er på gaden. I dette nummer har vi fokus på kød og er blandt andet på besøg hos Grambogård på Fyn. Vi har også lært om grønt charcuteri, været (næsten) i luften med Restaurant AOC og været hos en fantastisk producent af Pinot Noir i

Premiere på Roskilde Festical: Ny øl brygget på juicerester og øko-boller

Brød og kagerDrikkevarerMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed27. 05. 2025

I år kan festivalgæsterne på Roskilde Festival glæde sig til en helt unik øloplevelse, der ikke kun slukker tørsten, men også bidrager til bæredygtighed. Husbryggeriet Jacobsen lancerer en specialbryg, der er skabt af juicerester og økologiske boller – et innovativt skridt mod at minimere madspild

Topsommelierer fra Michelin-restauranter anbefaler vine fra lokale vinhandlere på dansk vinplatform

Drikkevarer22. 05. 2025

Nu kan vinentusiaster modtage vinanbefalinger fra Danmarks dygtigste sommelierer og samtidigt støtte lokale vinhandlere. Initiativet er blevet taget så godt imod, at vinplatformen Bottle Hero nu gør klar til at gå internationalt med frisk kapital i ryggen.  Nu kan man få vinoplevelsen fra

Green Innovation Week: Gråærter og rapskage på menuen: Unge madhåndværkere former fremtidens køkken

Forskning og uddannelseMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed22. 05. 2025

Når tusindvis af unge, undervisere, virksomheder og organisationer samles til Green Innovation Week i Skive den 25. september, bliver det med bæredygtighed på både programmet og menuen. I år er det nemlig elever fra tre fødevareuddannelser – Nordic Food College, FGU Skolen Skive og Aarhus Tech – der

Gæsterne foretrækker Carlsberg: Oslobåden får ny ølleverandør

AktueltDrikkevarerFoodservice22. 05. 2025

Go Nordic Cruiseline, selskabet bag Oslobåden, skifter fra Heineken til Carlsberg som ny ølleverandør på ruten mellem København og Oslo. Skiftet er led i en større rebranding med øget fokus på nordisk identitet, hvor Carlsberg viser sig at være gæsternes foretrukne øl. Fremover vil passagererne

Få del i millionpulje til udvikling af plantebaserede fødevarer

AktueltFrugt og grøntFødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed22. 05. 2025

Små og mellemstore fødevarevirksomheder kan søge om at deltage i PlanteVÆKST - et skræddersyet udviklingsforløb med adgang til ekspertise, testfaciliteter og professionelt netværk. Teknologisk Institut åbner døren for små og mellemstore fødevarevirksomheder, der ønsker at styrke deres position

Skoleelever fik første måltid fra nyt kæmpekøkken

FoodserviceTop22. 05. 2025

Da tusindvis af københavnske skoleelever tirsdag satte sig til frokost, var det ikke bare dagens ret, de fik serveret – det var den allerførste, der er produceret i skolemadordningen EAT’s nye storkøkken. På menuen står der enten klassisk hønsekødssuppe med hvidløgsbrød eller pasta med

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Nemco Machinery A/S

    Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

  • DENIOS ApS

    Sådan vælger du det rigtige opbevaringsskab til farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Group præsenterer innovative vakuumløsninger på Battery Show Europe 2025 i Stuttgart

  • DENIOS ApS

    Sådan transporterer du lithiumbatterier sikkert

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Deltag i masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

  • DENIOS ApS

    Her er den oversete vej til et sundere arbejdsmiljø

  • Busch Vakuumteknik A/S

    centrotherm clean solutions bliver til Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer den nye HiCube Neo RGA

  • DENIOS ApS

    Ved du, hvornår det er tid til at vedligeholde, udskifte eller flytte dit opsamlingskar?

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Online dagligvarehandel løfter sløret for omkostningerne ved friskhedsgaranti

    27.05.2025

  • 150-årig familievirksomhed rykker til Aarhus: Oluf Brønnum & Co A/S åbner nyt domicil på Runetoften

    27.05.2025

  • Dansk vinproduktion træder ind i SMVdanmark

    27.05.2025

  • Food&Drink på gaden med fokus på kød

    27.05.2025

  • Premiere på Roskilde Festical: Ny øl brygget på juicerester og øko-boller

    27.05.2025

  • Topsommelierer fra Michelin-restauranter anbefaler vine fra lokale vinhandlere på dansk vinplatform

    22.05.2025

  • Green Innovation Week: Gråærter og rapskage på menuen: Unge madhåndværkere former fremtidens køkken

    22.05.2025

  • Gæsterne foretrækker Carlsberg: Oslobåden får ny ølleverandør

    22.05.2025

  • Få del i millionpulje til udvikling af plantebaserede fødevarer

    22.05.2025

  • Skoleelever fik første måltid fra nyt kæmpekøkken

    22.05.2025

  • Foodexpo lancerer nyt messekoncept

    20.05.2025

  • Ny AI skal nudge til at spise grønnere

    20.05.2025

  • Finalister til Produktprisen og Irmaprisen 2025 er fundet

    20.05.2025

  • Madens Folkemøde trak 35.000 mennesker til Nykøbing Falster

    20.05.2025

  • Christian Wellendorf er Danmarks næste Bocuse D´Or kandidat

    20.05.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik