• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

DrikkevarerTop27. 05. 2020 | Kasper Mundt-Nielsen

Mikkeller anmeldt for vildledende markedsføring

DrikkevarerTop27. 05. 2020 By Kasper Mundt-Nielsen

Tirsdag morgen i den forgangne uge dukkede der uventede gæster op på Mikkellers kontor i Carlsbergbyen. Ikke af den slags som man byder Gevalia, men dem man hellere så skosålerne af. Det var Fødevarestyrelsen, som var sendt i byen for at kortlægge en anmeldelse om vildledende markedsføring af et Mikkeller-produkt.

Mikkel Borg Bjergsø, der her ses her ved åbningen af sin og musikeren Rick Astleys bar i London undrer sig over anmeldelsen, der lander i en periode hvor de danske bryggerier er presset grundet corona-situationen. (Foto: PR)

Det stod hurtigt klart, at der var noget i gære, da Fødevarestyrelsen meldte sin ankomst på Mikkellers hovedkontor i Carlsbergbyen. Med sig havde de en anmeldelse om vildledende markedsføring. En anmeldelse indgivet af kollega fra bryggeribranchen.

– Vi blev under det tre timer lange besøg bekendte anmelders identitet, og var ærligt talt noget overrasket over den fremgangsmåde fra en kollega i branchen, fortæller Mikkellers administrerende direktør Mikkel Borg Bjergsø.

Det er ikke første gang, at Mikkeller har oplevet uenigheder med andre bryggerier, men en anmeldelse uden kommunikation parterne imellem, er alligevel første gang.

– Vi har oplevet nogle få sager med uenighed mellem bryggerier, bl.a. fra Louis Vuitton som ejer Chateau d’Yquem. Vi havde brugt deres fade til en øl og havde skrevet det bag på etiketterne. Det måtte vi ikke. Vi sagde undskyld og alt var godt. Heineken henvendte sig engang og bad os stoppe med at sælge Santas Little Helper i Storbritannien, da de ejer rettighederne til dette navn. Vi kunne bevise at vi havde solgt øllen, før de havde fået rettighederne, så det kom aldrig videre. Men vi er aldrig tidligere blevet anmeldt til nogle myndigheder uden at bryggeriet har kontaktet os først. Jeg tror det sker meget sjældent i branchen, og har aldrig hørt om det i Danmark, forklarer Mikkel Borg Bjergsø.

Ukorrekt brug af sundhedsanprisninger

Hos anmelderen, Skovlyst Production, melder communications director, Simon Jørgensen, at det heller ikke er normal kutyme, at de melder deres kollegaer til myndighederne, men uddyber:

– I dette tilfælde hvor vildledningen er så tydelig, synes jeg alle i branchen har et ansvar over for forbrugeren at de ikke bliver vildledt med sundhedsanprisninger medmindre de er korrekt dokumenteret. Jeg kunne også have valgt at gå direkte til Mikkeller, men jeg kender dem ikke og vi har ikke nogen dialog med dem til dagligt, så jeg ved ikke om de ville have taget mig seriøst.

Han fortæller desuden at han ikke var bekendt med produktet indtil for nylig, hvor han så det på hjemmesiden Løberen.dk.

Varemærke med flere år på bagen

Øllen det hele handler om er Energibajer, en øl som Mikkeller lancerede helt tilbage i 2016 i forbindelse med deres løbeklub, Mikkeller Running Club.

(Foto: Mikkeller Webshop)

– De fleste drikker energidrik når de dyrker sport, men vi mener at man skal drikke alkoholfri øl, da det indeholder en masse af de samme gode ting som energidrik, men uden tilsætningsstoffer. Navnet er en joke og et lille vink til energidrikkene, forklarer Mikkel Borg Bjergsø.

Som en del af markedsføringen skriver Mikkeller at den alkoholfri øl er et godt alternativ til energidrik og at man oplever “a boost of energy to keep going”. Det er de betegnelser, samt oplysninger om referenceindtag, som fik Skovlyst Production til at kontakte myndighederne, som sidenhen fastslog at der var tale om vildledende markedsføring, da de ikke mener forbrugere kan gennemskue produktets reelle virkning.

– Det er en øl, der har været på markedet i 4 år, uden at det har været et problem. Så jeg stiller mig selvfølgelig lidt undrende over at det skulle være så grelt og vildledende, som Skovlyst og Fødevarestyrelsen vil gøre det til. Når det er sagt ændrer vi selvfølgelig det vi bliver bedt om. Det kommer dog ikke til at ændre på måden hvorpå vi navngiver vores øl i fremtiden. Vi vil stadig give dem sjove navne, men vi sørger naturligvis for at overholde reglerne, siger Mikkel Borg Bjergsø

Dårlig timing

Besøget fra Fødevarestyrelsen bliver en halvdyr fornøjelse for Mikkeller, som foruden betaling af en række kontrolbesøg også skal ændre etiketterne på deres øl fremadrettet.

– Det er rigtig dårlig timing med den slags unødvendige udgifter oven i corona-perioden, hvor vi står overfor fyringer af medarbejdere, jo flere udgifter og tabte indtægter vi har.

Den alkoholfri ølkategori boomer

Skovlyst Production lancerede i øvrigt selv i starten af 2020 deres alkoholfrie IPA og serverer den bl.a. ved Soul Trail-løbene i Nordsjælland for de tørstige sjæle, der er kommet godt i mål og er trængende.

– Den alkoholfrie kategori er vokset eksponentielt de seneste år og det ligner at det fortsætter. I takt med at kategorien vokser, så har branchen et fælles ansvar om at alt kommunikation til vores forbrugere om alkoholfri øl, er i tråd med lovgivningen på området, mener Simon Jørgensen og understreger at han i øvrigt ikke mener at markedet generelt er vildledende.

Skovlyst Production A/S er opstået som en del af skilsmissen omkring det der startede som Bryggeri Skovlyst i Hareskoven. Skovlyst Production valgte i den forbindelse at fokusere på produktion til de danske supermarkeder. Man flyttede produktionen til udlandet (bl.a. Polen og Frankrig), men fastholdt en, sammenholdt med Bryggeri Skovlyst, stort set identisk visuel identitet og et navn som lå helt tæt opad fordums tilknytning til den danske skov.

Update: Mikkeller har fået lov til at beholde navnet Energibajer, da navnet alene ikke vurderes til at være vildledende.

Af Niklas Scharnowsky Dietz, Beerbloggers.dk

Skrevet i: Drikkevarer, Top

Seneste nyt fra redaktionen

Lagkagehuset leverer rekordomsætning i 2024 og forbedrer driften markant

Brød og kagerDetailhandel og en gros19. 06. 2025

Efter et år med skærpet fokus på effektiv drift, kunderelevans og digital udvikling besøger flere kunder end nogensinde Lagkagehusets butikker i Danmark, Storbritannien og USA. Det resulterer i en rekordomsætning for 2024 med en vækst på 7,8 pct. og en markant forbedring af

Energidrik bliver officiel partner på Roskilde Festival

DrikkevarerØkologi og bæredygtighed19. 06. 2025

Nørrebrews naturlige energidrik Maté Maté bliver officiel energidrikpartner på Nordeuropas største festival. Det danske energidrikbrand Maté Maté fra Nørrebrew har indgået en millionaftale som officiel energidrikpartner på Roskilde Festival. Aftalen cementerer Maté Matés indtog blandt de danske

Klar til indstillinger til Årets Ret Med Gris og Årets Ret med Ost

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræMejeri19. 06. 2025

Kender du en restaurant, der for alvor mestrer smag, håndværk og råvareforståelse? Så er det nu, du kan indstille den til de prestigefyldte kokkekonkurrencer: Årets ret med gris og Årets ret med ost 2025. Konkurrencerne, der afvikles af Landbrug & Fødevarer, fejrer det kulinariske håndværk

Nyt innovationsprogram skal skabe mere bæredygtige løsninger i convenience-branchen

AktueltDetailhandel og en grosFoodserviceØkologi og bæredygtighed19. 06. 2025

Reitan Convenience lancerer et nyt innovationsprogram, Convenience Growth Camp, som samler udvalgte medarbejdere fra syv lande og et internationalt panel af eksperter. Sammen skal de udvikle løsninger på nogle af convenience-branchens største udfordringer – særligt med fokus på bæredygtig

Pantsystem sparer over 50 kg engangsplast årligt i Nordhavn-kantine

EmballageFoodserviceTopØkologi og bæredygtighed19. 06. 2025

I havnens kantine i Nordhavn i København sparer man årligt over 50 kg engangsplast. Det gør man med et pantsystem på netop engangsplast - og det virker! De fleste kan blive enige om, at vi skal have flere grønne tiltag i vores hverdag. Det er dog de færreste, der vil betale lidt ekstra, de

Michelin 2025: Stjerneregn til Danmark

FoodserviceTop17. 06. 2025

Danmark udbyggede sin position som gastronomisk stormagt, da Michelin i aftes tildelte dansk gastronomi hele otte nye stjerner, så der i dag er 52 stjerner fordelt på 38 restauranter i Danmark. Bag succesen står en hel branche, der gennem to årtier har arbejdet kompromisløst med talentudvikling,

Live dataovervågning af larveproduktion vil revolutionere insektopdræt

FødevareproduktionRåvarer og ingredienser17. 06. 2025

Insektproduktionssektoren er en hastigt voksende industri, men produktionseffektiviteten og skalerbarheden er udfordret. Et nyt forskningsprojekt vil udvikle smarte overvågnings- og realtidsanalysesystemer til produktion af sort soldaterfluelarver. Innovationsfonden har investeret 6 millioner kroner

Direktørskifte i Danish Crowns handelsselskab ESS-FOOD

Kød, fisk og fjerkræ17. 06. 2025

Danish Crown har ansat Anders Boecker Pedersen som ny CEO for ESS-FOOD, der er koncernens handelsselskab. Med en fortid i bl.a. PepsiCo og Carlsberg er han en stærk lederprofil, som skal overtage posten efter den mangeårige CEO, Morten Holm, der har valgt at gå på pension. Anders Boecker

Pioner for plantebaserede fødevarer fylder 75 år

AktueltFrugt og grøntFødevareproduktionMejeriMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed17. 06. 2025

Poul Agger, iværksætteren bag Naturli’ Foods og SOY4YOU - begge solgt til Orkla - fylder 75 år tirsdag i dag den 17. juni. Han har spillet en central rolle i udviklingen af den plantebaserede fødevarebranche i Danmark og har modtaget flere priser for sit arbejde med bæredygtige løsninger. Poul

Sol over Gudhjem 2025: Danmarks gastronomiske folkefest bliver endnu større

AktueltFoodserviceMesser og konferencer17. 06. 2025

Stjernekokke, dessertduel, pop-up gourmetrestaurant og masser af musik på havnefronten i Gudhjem. Om blot to dage bringer Sol over Gudhjem dansk gastronomi tæt på, så den både kan smages, mærkes og forstås. På torsdag den 19. til lørdag den 21. juni 2025 bliver Bornholm igen gastronomisk

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Så er det sidste chance

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Høj præcision i CNC-fræsning takket være vakuum

  • DENIOS ApS

    Sikker tøndehåndtering starter her

  • Spirax Sarco Danmark

    Vi sætter fokus på damp som en naturlig energikilde

  • DENIOS ApS

    Lær at håndtere lækager på 90 min.

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mød Busch på Spildevand Teknisk Forenings Årsmøde 2025

  • Nemco Machinery A/S

    Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

  • DENIOS ApS

    Sådan vælger du det rigtige opbevaringsskab til farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Group præsenterer innovative vakuumløsninger på Battery Show Europe 2025 i Stuttgart

  • DENIOS ApS

    Sådan transporterer du lithiumbatterier sikkert

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Lagkagehuset leverer rekordomsætning i 2024 og forbedrer driften markant

    19.06.2025

  • Energidrik bliver officiel partner på Roskilde Festival

    19.06.2025

  • Klar til indstillinger til Årets Ret Med Gris og Årets Ret med Ost

    19.06.2025

  • Nyt innovationsprogram skal skabe mere bæredygtige løsninger i convenience-branchen

    19.06.2025

  • Pantsystem sparer over 50 kg engangsplast årligt i Nordhavn-kantine

    19.06.2025

  • Michelin 2025: Stjerneregn til Danmark

    17.06.2025

  • Live dataovervågning af larveproduktion vil revolutionere insektopdræt

    17.06.2025

  • Direktørskifte i Danish Crowns handelsselskab ESS-FOOD

    17.06.2025

  • Pioner for plantebaserede fødevarer fylder 75 år

    17.06.2025

  • Sol over Gudhjem 2025: Danmarks gastronomiske folkefest bliver endnu større

    17.06.2025

  • Dansk teknologi garanterer fødevaresikkerhed i hollandsk råmælksost

    12.06.2025

  • Videnskabsfolk fra alle kontinenter: Havet er ved et tippepunkt

    12.06.2025

  • Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri får ny departementschef

    12.06.2025

  • Ny restaurant i Carlsberg Byen sætter fisken og det frie valg i front

    12.06.2025

  • Michelin-opvarmning: Madfestival med fri entré, koncerter og stjernestøv

    12.06.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik