Fra nyhøstede lokale asparges til røde øl lavet på rødbederester; varer fra små producenter er både sjove at lege med i køkkenet og for gæsterne. Alligevel køber mange kokke ikke fra de små producenter. Råhandel har med stor succes taget udfordringen op, hvor 60 små producenter nu har solgt varer gennem en online markedsplads for foodservice og detail.

Går man ind på raahandel.dk med en forventning om at se en grossists hjemmeside, får man sig en overraskelse. På markedspladsen, som bryster sig af at være et alternativ til grossisten, er der fyldt med billeder af varer og producenter, som man ikke finder hos grossisterne. Blandt godterne finder man blandt meget andet gedefriskost fra Copenhagen Goat Milk, lokale æg fra Holmstedgård og pølser fra Lejre Mikropølsemageri.
En mellemting mellem en grossist og direkte handel
– Vores vision er at skabe bedre vilkår for små fødevareproducenter og mere gennemsigtighed i fødevaresystemet, fortæller Solveig Felbo, leder af Råhandel. Derfor kan man på markedspladsen se producenternes kontaktoplysninger. Hun fortsætter:
– Jeg bliver ofte spurgt, om vi er nervøse for udenomshandel, men producenterne sparer en masse tid ved, at vi samler bestilling, levering og fakturering for både dem og kokkene. Derfor vil varerne ofte ligge til samme pris, som hvis man købte udenom.
Det handler om at fjerne flaskehalsen i fødevaresystemet
Solveig mener, at grossisterne skaber en flaskehals i fødevaresystemet. Det skyldes ifølge hende, at de ofte ikke kan tage varer ind fra de lokale producenter. Heller ikke de mest innovative er der plads til, da det er for stort et sats.
– Vi satte os for at gøre det lige så let at handle samlet fra de små producenter, som det er at handle fra grossisten. Men uden flaskehalsen. Løsningen blev en mellemting mellem direkte handel og grossisten, hvor man som kok kan bestille varer løbende og få dem leveret samlet om torsdagen. Også faktureringen er samlet til én faktura.
Hundredvis af varer fra små producenter
I dag har 60 små producenter solgt varer på Råhandels markedsplads, og som kok kan man p.t. lægge 260 forskellige varer i kurven.
– Det er dog bare den spæde start. Vi bliver kontaktet af små fødevareproducenter næsten hver dag og glæder os til også snart at kunne levere varer på tværs af landet, fortæller Solveig.
Særligt interessant for kæder
Råhandel har et partnerskab med Coop, hvor deres supermarkeder kan købe et udsnit af varerne på markedspladsen, afhængigt af producentens ønsker og Coop selv. Solveig uddyber om deres kædeløsninger:
– Næste partnerskab bliver formodentlig med en hotel- eller kantinekæde. Vi ser frem til at skabe en lignende løsning for dem, hvor hovedkontoret har kontrol med compliance, pris, kvalitet og koncept, mens kokkene får adgang til en masse nye og spændende varer.