Den danske leverandør af friske og hjemmelavede aftensmadsløsninger, Homemate, er nu klar med nyt emballagekoncept, der mindsker plastforbruget med knap 94 pct. hvor hver af deres bakker.
Siden 2015 har Homemate været den lette vej til frisk og hjemmelavet aftensmad. Med smarte måltidsløsninger, der bare skal have 15 minutter i ovnen, har convenience-kæden talt direkte til den moderne forbruger, der ønsker kvalitet, variation og god smag, men ikke altid har tiden til stil at stå foran kødgryderne.
I det forgangne halve år har været travlt for Homemate, hvor efteråret bød på nye partnerskaber med både Føtex Food og det danske online-supermarked nemlig.com. Siden da har Homemate arbejdet på at tilpasse konceptet, emballagen og retterne. Målet var at ramme forbrugernes behov og samtidig tage endnu større ansvar ift. bæredygtighed. En løsning man nu er klar med.
– Vi tænker aftensmad på en ny måde og tilbyder en hånd i en travl hverdag, så du ikke behøver at gå på kompromis med et friskt og hjemmelavet måltid, selvom der skal være til tid til arbejde, lektier og børnenes fritidsaktiviteter. Derfor er vores mål stadig, at vi skal være det nemme, tilgængelige, men kvalitetsbevidste valg. Her er det afgørende, vi er dér, hvor og når kunderne har behovet. Derfor har vi de sidste måneder haft vores bedste folk på at videreudvikle koncept og emballage, siger Niels Andreæ, direktør i Homemate.
En tryggere og mere bæredygtig spiseoplevelse
Homemates velkendte måltidsbakker bliver en anelse mindre, og samtidig har emballagen fået et ansigtsløft, hvor plastiklåget udskiftes med folie. Med den nye emballage mindskes plastforbruget per bakke med 94 pct., ligesom den tættere pakning øger holdbarheden og sikrer, at bakken har en mere sikker rejse hjem til spisebordet.
– Vi bestræber os hele tiden efter at være ansvarlige i vores produktion, og i disse tider, er vi glade for at introducere en ny emballage, der gør, at der ikke er nogen håndtering af maden rundt om i butikkerne, og at forbrugerne får en så tryg spiseoplevelse som muligt – særligt lige nu hvor vi har mest brug for den, siger Niels Andreæ, der fortæller, at løsningen var efterspurgt fra flere af deres samarbejdspartnere.
– Den nye emballage hjælper os med at skubbe på vej for den bæredygtige udvikling, der også økonomisk kan svare sig for både os og forbrugerne. Vi arbejder hele tiden for at optimere vores produktion, ligesom vi kigger på de ressourcer, vi bruger. Med de portionsanrettede retter, øget holdbarhed og med den nye emballage kan vi bekæmpe madspild, samtidig med vi årligt vil mærke en reduktion i vores plastforbrug på 3,1 tons. Det er derfor nu blevet lettere at spise forskelligt, sammen – og uden der hverken går penge, mad eller plastik til spilde, slutter Niels Andreæ.