Mens tallene for salget af alkoholfri øl på landsplan, for 2020 ikke ligger klar endnu, kan ny dansk øl-webshop bevidne om stor succes med salget af alkoholfri øl fra mikrobryggerier. Bottle & Can måtte således melde udsolgt af deres ølpakker med alkoholfri øl i december

December plejer at være julefrokosternes tid. Den står på julebryg, snaps, vin og anden spiritus i lange baner. Kommer januar, kommer lysten til at skrue ned, og vi har derfor set tiltaget kaldet Hvid Januar, hvor man netop holder pause fra alkoholindtaget, få masser af omtale, samtidig med, at ølbranchen melder om stigende salg af alkoholfri- og lavalkohol øl.
Derfor er det overraskende, at det alkoholfrie salg allerede er boomet i den traditionelt alkoholrige december. En af årsagerne kan selvfølgelig være forsamlingspåbuddet.
Corona betød generelt, at vi drak mindre øl i 2020. Ikke blot på grund af de nedlukkede restaurationer og udskænkningssteder, men også i privaten. I april meldte Coops kommunikations- og analysechef i Coop, Lars Aarup, at salget er faldt 10 til 12 procent i forhold til samme periode sidste år.
Men nu er der noget der kan tyde på, at vi ikke blot drikker mindre, men det vi drikker så også gerne må være alkoholfri. Mådehold er ligefrem blevet moderne og ethvert bryggeri med respekt for sig selv har nemlig efterhånden mindst én velsmagende alkoholfri øl i deres sortiment eller én på vej.
Salget af alkoholfrie alternativer er eksploderet de seneste år, og trendeksperter peger på, at det er fordi, der endelig er varianter af høj kvalitet på markedet. Ifølge Coop Analyse var forbruget af alkoholfri- og lav-alkohol øl hele 37 % højere i 2020 end i 2019, og fremtidsforsker Jesper Bo Nielsen forklarer til Berlingske, at det store globale fokus på sundhed, hvor ønsket om at drikke øl uden for mange kalorier og procenter, i høj grad også spiller ind i den store efterspørgsel på alkoholfri øl.
Udsolgt på alkoholfrie øl i december Webshoppen Bottle & Can, der både byder på ølpakker og et særligt øl-univers, oplever også, at der er stor interesse for deres alkoholfri ølpakker. I december blev deres alkoholfri alternativer udsolgt, uden at webshoppen havde gjort særligt opmærksom på netop disse kasser:
– Vi kan sagtens mærke, at det er et område i vækst. Flere og flere ønsker måske ikke at blive nær så fulde – eller også har de køretjansen hjem fra middagen. Og så er det dejligt, at der er kommet så mange varianter af høj kvalitet fra de danske mikrobryggerier at vælge imellem, fortæller medejer af Bottle & Can, Anders Damm Christensen.