Selskabet bag det nye initiativ har ifølge Landbrugsavisen en startkapital på 5 millioner kroner, en nyansat direktør, der tidligere har været chef i Adidas og over 100 egenproducerede varer fra lokale producenter.
– Det kan være svært for de små producenter at få fodfæste i den store industri. Sammen med de lokale producenter udvikler vi deres produkter, giver dem en etiket og en stemme på den store scene, siger Jeppe Blas Kvorning, der er ny direktør i Landmad til avisen.
Landmad blev efter konkursen i 2017 opkøbt af ejerkredsen bag De 5 Gaarde, og er nu hundrede procent ejet af godsejer Troels Holch Poulsen, der slår fast, at det er den oprindelige idé og dna’et fra det tidligere Landmad, om at bringe gårdprodukterne tæt på forbrugerne, der skal leve videre.
– Efterspørgslen efter lokale varer hos forbrugeren er stor. Vi har indgået et samarbejde med de små producenter. Vi sørger for at den marmelade, man før skulle køre langt til gårdbutikken efter nu lander i butikken rundt om hjørnet, siger Jeppe Blas Kvorning, der kender Troels Holch Poulsen efter flere år som ansvarlig for salg og butikker i Bestseller. Han tilføjer, at Landmad i øjeblikket har et sortiment på godt 100 produkter fra 20 lokale producenter. De 150 butikker, som de skal sælges fra findes både i en større detailkæde og i mindre specialbutikker.