Den amerikanske fødevarekoncern Kraft Heinz slog et kæmpe hul i jorden i 2018, der bød på et stort milliardunderskud, men i 2019 er udviklingen vendt til det bedre, skriver Ritzau og oplyser, at koncernen kommer ud af året med et overskud på 13 milliarder kroner.
Koncernen, der er kendt for blandt andet Heinz-ketchup og Philadelphia-smøreost kom ud med et katastroferegnskab i 2018, hvor man foretog nedskrivninger på over 100 milliarder dollar på varemærkerne fra Kraft og Oscar Mayer.
Nedskrivningen betøde, at bundlinjen gik i minus med 70 milliarder kroner, og selv om 2019 er hået i plus kalder adm. direktør Miguel Patricio resultatet som utilfredsstillende. Dette skyldes bl.a., at det samlede salg i 2019 faldt med cirka ni milliarder kroner til 171 milliarder kroner.
– Vores turnaround vil tage tid, men vi forventer at lave store fremskridt i 2020, der kan lægge et solidt fundament for fremtidig vækst, siger han i en kommentar til regnskabet.
Kraft Heinz henter langt størstedelen af sine penge på det amerikanske marked, hvor man har måttet registrere den største procentvise salgsnedgang. Salget er dog også faldende eller stagnerende i både Canada, Europa, Afrika og Mellemøsten.