• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Detailhandel og en grosFoodserviceForskning og uddannelseFødevareproduktionTop27. 05. 2021 | Kasper Mundt-Nielsen

Kødbyen: Inkubator for morgendagens madiværksættere

Detailhandel og en grosFoodserviceForskning og uddannelseFødevareproduktionTop27. 05. 2021 By Kasper Mundt-Nielsen

Hvordan står det til med madiværksætterbranchen i Danmark? Besøger man CPH Food Space i Kødbyen i København er svaret, at der er et kæmpe potentiale og stort vækstlag. Her holder acceleratorprogrammet Greater Copenhagen Food Startup til, og lige nu får 11 nye madiværksættere undervisning og rådgivning for at blive klar til at indtage markedet. Iværksætterforløbet kulminerer med foodpitch 17. juni.

I Kødbyen på Vesterbro i København kan man få et kig ind i fremtidens madscene for Danmark. Her er 11 madiværksættere i gang med at flyve fra reden. De deltager netop nu i Greater Copenhagen Food Startup, et accelerator-program, som består af både mentorsparring, mulighed for at teste produkter i op til 40 Irma-butikker, matchmaking med og indspark fra indkøbere, fageksperter og andre startups, samt en kontorplads i madinnovationshuset CPH Food Space. Programmet har tidligere udklækket virksomheder som Råhandel, Planteslagterne, Banana CPH og Rebæl, der nyder stor succes rundt omkring i landet efter deltagelse i programmet. 

Fra idé til marked

Greater Copenhagen Food Startups acceleratorprogram er første vigtige skridt på iværksætterrejsen og munder gerne ud i enten at få produkter på hylderne i Irma, få en investor med på deres videre rejse eller åbne egen butik. Over de sidste tre år har over 60 madiværksættere med fokus på bæredygtighed været igennem programmet, og langt størstedelen har klaret sig godt på markedet efterfølgende. I løbet af et halvt år arbejder iværksætterne med at få grundfundamentet for deres virksomhed på plads. 

I år er Science Brew Food Hub med på acceleratorprogrammet. De bruger overskudsprodukter og upcycler det til nye produkter – eksempelvis øl brygget på ris, som er i overskud fra sushirestauranter. En anden iværksættervirksomhed, Kleen Hub, er godt i gang med at udvikle et system for genanvendelig takeaway-emballage til restauranter og caféer. 

– Målet med programmet er at få madiværksætterne på markedet med en skarp forretningsmodel. Alle, der kommer igennem hos os, har fokus på at løse fremtidens sundheds- og bæredygtighedsudfordringer og har en klar holdning til råvarer og madsystemer. Undervejs i forløbet tester de produkter og salg via samarbejder med eksempelvis Irma eller Coop Crowdfunding, som er en stor succes for både iværksætterne og for Irma og Coop Crowdfunding, siger Anne Handlos, der er projektleder for Greater Copenhagen Food Startup. Et samarbejde mellem Copenhagen Business Hub, CPH Food Space, Københavns Kommune og Smag på Nordsjælland og støttet af EU’s Social Fond og Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.

Springbræt til at komme ud til danskerne

Forrige år var Planteslagterne, der producerer en række plantebaserede produkter til folk, der ønsker at skære ned på kødet, en del af acceleratorprogrammet. Under programmet testede virksomheden nye metoder og muligheder af på markedet, fik aftaler med en række supermarkeder og har efterfølgende desuden tiltrukket ressourcer fra partnere, der har gjort en markant øget vækst mulig. 

– Under acceleratorprogrammet har vi haft fokus på, hvad der er vigtigst i virksomheden. Da vi startede på holdet, havde vi allerede de første af vores produkter klar og kunne gå i gang med at få afdækket virksomhedens svageste punkter, som vi skulle arbejde med og få styr på for at komme bredt ud til danskerne. Programmet er et springbræt for de iværksættere, der har en idé eller er nået til et stadie, hvor de omsætter for omkring 2-3 millioner kroner, men som mangler at få fundamentet for hele virksomheden på plads, fortæller medstifter af Planteslagterne Henrik Have Christensen om acceleratorprogrammet. 

Forsætter under billedet

Netværket baner vejen for iværksætterne
Også Vera Mexicana, som sammen med lokale bønder i Mexico producerer højkvalitetsprodukter til det mexicanske køkken, har tidligere været en del af acceleratorprogrammet hos Greater Copenhagen Food Startup. De har i dag deres bæredygtige mexicansk-producerede produkter ude hos forskellige samarbejdspartnere, blandt andet hos Irma:  

– Greater Copenhagen Food Startup har for os været et vidunderligt netværk og vidensforum at træde ind i. Når man starter op som iværksætter, kan man nemt stå ret alene, men her kan man trække på forskellige kræfter og ekspertise hos fagfolk og andre madiværksættere, fortæller Søren Hove, medstifter hos Vera Mexicana, der var en del af programmet i 2019. Vera Mexicana havde på daværende tidspunkt en god indsigt i markedet, men manglede en fornemmelse af, i hvilken retning de skulle tage virksomheden:

– I dag er vi markant tættere på at være etablerede og en forretning, som fungerer. Vi er ikke økonomisk på det rette sted endnu, men vi er kommet ind på markedet og folk ved nu, hvem vi er. Det har gavnet os meget, at vi kom ind i Coop, og det var vores relationer gennem acceleratorprogrammet, der gjorde det muligt. Næste skridt er nu er at få vores produkter ud til hele Danmark.

Coop Crowdfunding har været partner på Greater Copenhagen Food Startup i tre år, og det gavner både madiværksætterne og funding-platformen at sidde så tæt på hinanden i hverdagen. Josefina Estrada, der er kommunikationsansvarlig i Coop Crowdfunding, er ofte tilstede i CPH Food Space, hvor hun dagligt har kontakt med iværksætterne:

– Vi ønsker at få flere iværksættere til at lykkes, og når vi her kan få lov at arbejde tæt sammen med en lang række madiværksættere fra deres spæde start, giver det os en mulighed for at justere på vores platform i forhold til, hvad iværksætterne har brug for. De bliver gennem acceleratorprogrammet meget klare på prissætning, pitch, mission, forretningsgrundlag – de får formet deres virksomhed, og det, kan jeg sagtens se, hjælper på madiværksætternes videre færd, fortæller hun. 

Stærkt og personligt mentorprogram

Noget særligt for Greater Copenhagen Food Startups acceleratorprogram er mentorordningen, hvor iværksætterne får én til én sparring under hele forløbet og sættes sammen med den type mentor, der passer til deres virksomhed. Det har vist sig at fungere rigtig godt under alle programmerne, som har varet fra 2019 og til i dag. 

Hele programmet afsluttes med et foodpitch, hvor alle iværksættere får 6 minutter til at pitche deres produkter og ideer til en række indkøbere og producenter – lidt som man kender det fra DR-programmet, Løvens Hule. Her er målet dog ikke at hente en stor investering i land, men at få feedback på ens virksomhed og produkt. 

Årets foodpitch finder sted i København 17. juni 2021.  Det er endnu ikke klart, om det er muligt at overvære foodpitchen, pga. corona-restriktionerne.

Skrevet i: Detailhandel og en gros, Foodservice, Forskning og uddannelse, Fødevareproduktion, Top

Seneste nyt fra redaktionen

Geia Group køber bake & take

Brød og kagerFoodservice20. 11. 2025

Med opkøbet styrker Geia Group sin position inden for bl.a. instore-bagerier og convenience-kæder, hvor der vil blive sat yderligere fokus på innovation til både danske og udenlandske kunder. bake & take er en velrenommeret leverandør af innovative og kundetilpassede bageriprodukter til

Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

Forskning og uddannelseFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

Torsdag modtager Bornholms Lakseklækkeri i Nexø de allerførste larver af varmtvandsrejer. Det er en vigtig milepæl i opbygningen af en helt ny fødevareproduktion på øen og etableringen af Danmarks første lokale produktion af varmtvandsrejer. I alt 10.000 rejelarver er på vej til Bornholm, efter

Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

I løbet af 2027 åbner Sticks’n’Sushi sin første lufthavnsrestaurant som en del af udvidelsen af Terminal 3 i Københavns Lufthavn. Med panoramaudsigt over landingsbanen, en ny bar og et specialdesignet koncept for rejsende kan både faste gæster og førstegangsbesøgende se frem til et nyt sted, hvor de

30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

AktueltDetailhandel og en gros20. 11. 2025

Julen handler om at dele, og i år kan støtten blive til 6 måltider. Støt FødevareBankens indsamling i Netto, og køb julens smukkeste til- og fra-mærker. For kun 30 kroner får du fire juleornamenter, der støtter en vigtig sag, pynter på gaverne og sikrer seks måltider til borgere som denne jul spiser

Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

Miljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed20. 11. 2025

Nyt innovativt fellowship-program, støttet af Novo Nordisk Fonden, skal uddanne nye frontløbere, der skal bekæmpe madspild og bane vejen for bæredygtige fødevaresystemer. Teknologisk Institut står i spidsen for at drive BioSustainability Design Fellowship Programmet, der samlet set er

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Nemco Machinery A/S

    Ny serie termoformere vil blive en gamechanger inden for pakkemaskiner

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Geia Group køber bake & take

    20.11.2025

  • Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

    20.11.2025

  • Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

    20.11.2025

  • 30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

    20.11.2025

  • Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

    20.11.2025

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik