
Jespers Torvekøkken og Convi Food har nu indsendt ansøgningen om at blive B-Corp-certificereret og dermed færdiggjort et omfattende analysearbejde af virksomhedens indsats inden for bæredygtighedens mange facetter. Kommerciel direktør og strategisk ansvarlig for bæredygtighed, Kristina Steenfeldt Madsen, siger:
– At indsende ansøgningen til en B-Corp-certificering er en kæmpe milepæl for os. Halvandet års arbejde har betydet, at vi er blevet utrolig skarpe på hvordan vi tager ansvar for fremtiden. Vi har rent faktisk, i mange år, gjort en kæmpe indsats på området, og med vores iværksætter-DNA har vi prøvet initiativer og tiltag af på adskillige områder. B-Corp-arbejdet har sat den ramme for os, som vi har søgt efter og struktureret ledt os igennem alle de områder hvor vi skal stille krav til os selv, vores kunder og vores leverandører. Selve processen med at svare på alle spørgsmålene viste os, at vi rent faktisk lever utroligt meget i forvejen. B-Corp-certificeringen er formålsdrevet og kræver, at vi forbedrer os år for år, og det kan vi godt lide i Jespers Torvekøkken.
At understøtte den grønne rejse
I Jespers Torvekøkken har bæredygtighed fyldt meget i mange år, ikke mindst at tage kunderne med på en rejse ind i grøntsagernes univers og udfordre holdningen om at kød partout hører til i alle måltider. En grøn rejse som sætter sine fodspor direkte i det klimaregnskab som virksomheden laver, men allermest på den daglige tallerken. Kristina Steenfeldt Madsen siger videre:
– Kunderne vælger os til, fordi vi vil mere på bæredygtighed og fordi vi er ambitiøse. At servere grønt på tallerkenen er det meget konkrete og håndgribelige tegn i hverdagen for kunder og kokke. B-Corpen understøtter vores ambitiøse rejse ved at skabe strukturen for os, så det ikke kun er på tallerkenen, vi ser en forskel. Og så ser vi frem til at blive en del af de mange seje B-Corps, som gør en forskel for verden.
Nye strategier i en vækstorganisation
Jespers Torvekøkken er en virksomhed i vækst, og alene det at fordoble forretningen i forhold til medarbejdere og omsætning på et år, har krævet et skarpt fokus. Nye strategier sætter scenen for arbejdet med bæredygtighed og at ville en B-Corp-certificering kræver at alt fra indkøb til økonomi, HR og daglig drift hænger sammen i et meningsfuldt perspektiv ud fra strategier, der kan leves i hverdagen. Det har sat store krav til organisationen og ikke mindst at tænke langsigtet i en 360 graders vurdering af bæredygtighed midt i et væksteventyr.
Arbejdet med at indsende ansøgningen til B-Corpen betyder at vi nu favner bæredygtighed på en mere struktureret måde. Bæredygtigheden bliver integreret meget bedre i hele organisationen. For kokken betyder det ét, for lederen betyder det noget andet, i stabsfunktionerne betyder det noget tredje, men alt hænger uløseligt sammen, lyder det fra Kristina Steenfeldt Madsen.