Hver femte forbruger går efter et spisested med Det Økologiske Spisemærke, når de går ud og spiser på fx café eller restaurant. Det tal skal være højere, mener Fødevarestyrelsen, der lancerer en ny kampagne som skal skabe mere opmærksomhed om Det Økologiske Spisemærke og de fordele, der er ved at spise økologisk. Samtidig skal kampagnen motivere endnu flere hoteller, restauranter og caféer til at få mærket.

I Danmark er vi gode til at putte økologiske fødevarer i indkøbskurven, når vi køber ind i supermarkedet, men indsatsen halter bagefter, når vi går ud og spiser på hotel, restaurant og café. En YouGov-undersøgelse foretaget for Fødevarestyrelsen viser, at knap hver femte (22 %) går efter spisesteder, der har økologi på menuen.
Samtidig viser undersøgelsen, at hver tredje (37%) er villig til at betale ekstra for at få økologi på tallerkenen og i glasset på fx restauranter og caféer.
– Rigtig mange er formentligt ikke opmærksomme på, at de også kan vælge økologi, når de går ud og spiser på restaurant, café og hotel. Vi håber, at vi kan motivere flere forbrugere til at vælge økologisk, når de spiser ude – og her gør Det Økologiske Spisemærke det nemt for forbrugerne. Samtidig skal den nye kampagne være med til at skubbe på i forhold til, at flere spisesteder får mærket,” siger Simon Rask, sektionsleder i afdelingen Bæredygtig Mad og Sundhed i Fødevarestyrelsen.
Økologi er godt for dyr, natur og vandmiljø
Derfor kan forbrugerne fra den 28. marts og frem til den 25. april rundt om i gadebilledet, medierne og online møde kampagnen fra Fødevarestyrelsen.
Den skal skabe opmærksomhed om Det Økologiske Spisemærke og de mange fordele, der er ved at spise økologisk mad – f.eks. bedre dyrevelfærd, mere biodiversitet og hensyn til vandmiljøet. Kampagnen er samtidig også rettet mod hoteller, restauranter og caféer, der gratis kan ansøge om Det Økologiske Spisemærke hos Fødevarestyrelsen.
Kampagnen følges op af en kampagneindsats i efteråret 2022.