Ny strategisk retning og ny visuel identitet skal styrke fødevarevirksomheden Nordic Quinoa. Den skal samtidig sætte handling bag visionen om at bidrage med positive forandringer i fødevarebranchen og inspirere danskerne til en sundere og mere bæredygtig livsstil. Nordic Quinoas nye identitet har et enkelt nordisk udtryk og en tydelig grafik forbindelse til quinoafrøet.
Som led i udviklingen af en strategisk retning og positionering af den to år gamle fødevarevirksomhed Nordic Quinoa, lanceres nu en ny visuel identitet og et nyt logo. Det hele er udviklet i samarbejde med rådgivervirksomheden WeTogether og med støtte fra Erhvervshus Sjælland.
Nordic Quinoa, der er etableret i 2018, udvikler og sælger plantebaserede fødevarer med udgangspunkt i dansk økologisk quinoa, der er fri for bitterstoffet saponin. Saponinfri quinoa har den fordel, at det smager bedre og er mere klima- og miljøvenlig end mange andre quinoasorter, da den bl.a. ikke skal skylles før brug, hvilket sparer vand i produktionen og madlavningen.
-Nordic Quinoa er, for mig, en investering og et bidrag til at gøre plantebaserede fødevarer til en international styrkeposition for Danmark. Det har vi også lagt vægt på i udviklingen af både strategi og vores nye visuelle identitet. Ansvarlighed, bæredygtighed og økologi står højt på vores agenda, og så er vi stolte af vores danske rødder, derfor er det vigtigt, at vores brand udstråler nordisk enkelhed og kvalitet, udtaler Lars Eghøj, stifter og direktør i Nordic Quinoa, der bl.a. står bag den første glutenfrie Quinoa Øl, som er brygget udelukkende på quinoa, gær og humle.
Plantebaserede fødevarer i kraftig vækst
Markedet for plantebaserede fødevarer er i kraftig vækst og forbrugerne efterspørger i stigende grad fødevare til en sundere og mere bæredygtig livsstil, hvor især de unge efterspørger et større udbud og mere variation i plantebaserede produkter. En analyse fra Landbrug og Fødevarer viser, at 84 procent af danskerne forestiller sig, at de i fremtiden vil spise plantebaserede fødevarer produceret i Danmark. Kun en femtedel af danskerne forestiller sig at spise plantebaserede fødevarer, der er produceret uden for EU.
-Jeg tror på, at quinoa er en af fremtidens afgrøder. Det er en vigtig ingrediens i det sundere og mere plantebaserede køkken, fordi quinoa har en række unikke egenskaber, et højt indhold af protein og fiber, og så er den naturligt glutenfri. Jeg ser et stort potentiale for dansk dyrket quinoa og en række muligheder for at indfase quinoa i mange af vores fødevarer, uden at vi behøver at ændre på vores vaner, siger Lars Eghøj videre.
En iværksætter historie
Bag Nordic Quinoa står Lars Eghøj, der har en baggrund fra landbrug og økonomi. Han er en passioneret iværksætter, der er drevet af hans interesse for sundere, mere bæredygtige og klimavenlige fødevarer.
Udviklingen af det første produkt, som var en glutenfri Quinoa Øl, tog cirka et år. En såkaldt 1’st edition blev lanceret på Coop Crowdfundings platform i foråret 2020. Crowdfundingen blev en succes, og Lars Eghøj besluttede herefter at styrke udviklingen af virksomheden ved at invitere nye ressourcer og kompetencer ind til at hjælpe ham med at få sat en tydelig strategisk retning.
-Jeg vil gerne gøre det nemmere for forbrugerne at træffe sundere og mere klimavenlige valg uden at gå på kompromis med vigtige parametre som f.eks. økologi, kvalitet og smag, siger Lars Eghøj, der fortsætter:
-Det er med stor ydmyghed, at jeg har bevæget mig fra landbrug til fødevareproduktion. Det kræver et anderledes mindset og benarbejde, hvor det ikke handler om, hvor hurtigt man skaber vækst, men om hvordan man skaber en langsigtet og bæredygtig vækst. Samtidig betyder netværk og stærke samarbejder rigtig meget, når man etablerer og udvikler en fødevarevirksomhed.
Udover at levere dansk økologisk og saponinfri quinoafrø til forskellige producenter, udvikler Nordic Quinoa også produkter under eget brand. Sammen med den nye visuelle identitet er Nordic Quinoa klar til at sende quinoa frø, to nye glutenfrie knækbrød og en kiks under eget brand på markedet. Målet er at udvikle en alkoholfri Quinoa Øl samt en række andre produkter, baseret på dansk økologisk og saponinfri quinoa, til lancering på markedet i løbet af efteråret.