Den Aarhus-baserede virksomhed, der udvikler fødevarer uden tilsat sukker, har valgt at ændre sit omdiskuterede navn til et nyt navn uden politisk slagside. Det nye navn baner også vejen for eksport – hvilket det gamle navn gjorde væsentligt mere kompliceret. Med det nye navn Easis kan der nu lægges en klar eksportstrategi, der skal sikre flere EASIS fødevarer uden tilsat sukker på udenlandske markeder.
Virksomheden har oplevet en fordobling i omsætningen i Danmark de senere år og forventer en øget omsætning i 2016. I Danmark, som i udlandet, er uden tilsat sukker en voksende trend, og med det nye navn forventer direktør i EASIS Thomas Møberg, at det bliver væsentligt nemmere at komme ind på store udenlandske markeder:
”Det gamle navn var en reel udfordring for os på eksportmarkedet. For år tilbage var navnet ISIS varemærkeregistreret af andre firmaer på alle de markeder, vi gerne ville ind på, og nu er der ingen, der vil associeres med navnet,” forklarer Thomas Møberg og fortsætter:
”Vi har oplevet stor vækst i Danmark de seneste år, og forventer i løbet af få år at få fodfæste i udlandet også. I første omgang satser vi på Norge, Sverige, Finland og England, men andre markeder har også interesse.”
Virksomheden, der begyndte i det små i 1993 med en lille produktion af is uden tilsat sukker, har nu et bredt sortiment med mere end 65 varenumre, der gør det nemt at leve uden sukker. Netop dette ønskede EASIS at afspejle i det nye navn og samtidig sikre så meget genkendelighed som muligt efter i mere end 20 år at