• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltDetailhandel og en grosForskning og uddannelse31. 03. 2022 | Helle Friemann Nielsen

Indkøb i et virtual reality-supermarked

AktueltDetailhandel og en grosForskning og uddannelse31. 03. 2022 By Helle Friemann Nielsen

Ved hjælp af avanceret teknologi kan Aarhus Universitet nu sende forbrugere på indkøb i et virtual reality-supermarked, og det er der mange gode grunde til. Ved at skrue på en lang række parametre i supermarkedet kan forskerne nemlig få en bedre forståelse af, hvad der påvirker vores indkøb.

Mennesker, lokaler og produkter er noget af det, som forskere på Aarhus Universitet kan skrue på i et nyt virtual reality-supermarked.
Lyde kan ændres, så vi for eksempel køber ind til forskellige former for musik eller støj. Produkter kan justeres, så vi kan vælge imellem forskellige fødevarer med forskellige mærkninger. Hylder, vægge og gulve kan ændres. Priser kan ændres. Belysning og farver kan ændres. Ja, selv de butiksansatte og andre handlende kan ændres, ikke blot i antal, men også deres hud-, hår- og øjenfarve.
Det giver alt sammen helt nye muligheder for at forstå, hvorfor vi køber ind, som vi gør.
Anne Peschel fra MAPP Centret på Aarhus Universitet er ansvarlig for det nye udstyr:
-Det er vanskeligt at lave forbrugerundersøgelser i et supermarked i den virkelige verden, for her er vi stærkt begrænsede i forhold til, hvad vi kan få lov til at ændre på. Med et virtual reality-supermarked kan vi til gengæld ændre på alt muligt! Vi får mulighed for at opbygge lige præcis det scenarium, som vi gerne vil have. Det er en kæmpe gevinst for vores forskning, at vi nu har adgang til noget af verdens mest avancerede teknologi på området.

Flere headsets – flere muligheder
Til virtual reality-supermarkedet findes der to typer af headsets med hver sine fordele. Det ene headset har en meget høj opløsning, som gør det muligt at besvare forskningsspørgsmål, der omhandler detaljerne på produktet. Det kan være spørgsmål om anprisningsmærker eller andet, der har med labels at gøre.Derudover har det eyetracking, så man kan følge øjnenes bevægelser og dermed finde ud af, hvad det rent faktisk er, folk kigger på, når de står i indkøbssituationen, forklarer Anne Peschel.
Det andet headset har en lavere opløsning. Det gør, at man ikke i samme grad kan tage stilling til tekster og detaljer på produktet, men til gengæld er headsettet anvendeligt til spørgsmål, der vedrører det overordnede setup og selve atmosfæren i supermarkedet, blandt andet i forhold til lys, lyd og andre mennesker. Til gengæld har det en anden klar fordel:
-Det er trådløst, så vi kan faktisk bruge det hvor som helst. Vi kan for eksempel tage det med ud i et almindeligt supermarked, siger Anne Peschel.

Opfører vi os anderledes i virtual reality?
Anne Peschel er sammen med sin kollega Lina Jacobsen lige nu i gang med at undersøge, om supermarkedet fungerer som det var tiltænkt:
-Der er forskning, der tyder på, at forbrugere er mindre prisfølsomme, når de handler i en virtuel verden, fordi de ser det som ”et spil”, men vi har brug for at gennemføre et valideringsstudie, der er skræddersyet til vores udstyr, og det er vi så i gang med nu, fortæller Lina Jacobsen:
-Vi har netop indsamlet data i et rigtigt supermarked, hvor vi har bedt forbrugere om at købe tre produkter og om at besvare nogle spørgsmål om deres indkøb. Det er vi så ved at sammenligne med data fra vores virtual reality-supermarkedet, hvor vi har bedt forbrugere om at købe de samme tre produkter og besvare de samme spørgsmål. Så kan vi se, om der virkelig er en forskel i prisfølsomheden, som vi skal tage hensyn til, når vi bruger udstyret fremadrettet.

Til gavn for forskning i hele landet
Forskerne på Aarhus Universitet er allerede i gang med at planlægge undersøgelser med virtual reality-supermarkedet.
Blandt andet er det planen, at supermarkedet skal anvendes i et EU-projekt, der skal se nærmere på, hvordan forbrugerne reagerer, hvis prisen på fødevaren afspejler fødevarens klimabelastning.
Men det nye udstyr skal faktisk komme endnu flere forskere og virksomheder til gode. Det er nemlig indkøbt som en del af den danske forskningsinfrastruktur FOODHAY – et laboratoriecenter for fødevareinnovation støttet af Uddannelses- og Forskningsministeriet og med partnere i hele landet.
-Hvis man er interesseret i at vide, hvordan man kan få adgang til at bruge udstyret, skal man endelig tage fat i mig, understreger Anne Peschel.

Du kan læse mere om FOODHAY samarbejdet her.

Se Anne Peschel præsentere virtual reality-supermarkedet her.

Skrevet i: Aktuelt, Detailhandel og en gros, Forskning og uddannelse

Seneste nyt fra redaktionen

Grisene strømmer til Danish Crown

FødevareproduktionKød, fisk og fjerkræLandbrug21. 08. 2025

Kombinationen af en målrettet indsats og en konkurrencedygtig afregning har nu sikret Danish Crown over én million ekstra grise det kommende år. Derfor opretter koncernen nu reelt en venteliste og lukker for nye aftaler om blandt andet væksttillæg. Det er under et halvt år siden, at Danish

Ny koffeinfri kaffe fra Lavazza

Drikkevarer21. 08. 2025

Produkter fri for udvalgte ingredienser vinder frem og præger danskernes forbrugsvaner. Flere og flere vælger alkoholfrie løsninger, og positive tendenser ses også inden for koffeinfri kaffe. Stadig flere vælger koffeinfri alternativer, men det betyder ikke, at de behøver at gå på kompromis med

Med nyt charter udstikker Organic Summit vejen mod 25 pct. økologi i 2030

AktueltFødevareproduktionLandbrugMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed21. 08. 2025

Ved afslutningsdebatten på Organic Summit fik finansminister Nicolai Wammen overrakt det charter, som deltagerne på Organic Summit i løbet af de sidste to dage har tilsluttet sig. Charteret udstikker vejen mod 25 pct. økologi i EU i 2030. Et nyt europæisk charter har taget form på Organic

Brønnum inviterer til åbningsfest i Aarhus

AktueltFoodservice21. 08. 2025

Oluf Brønnum & Co. A/S har eksisteret i 150 år. Altid med Herlev som base, men nu slår de også dørene op til ny lokation og showroom i Aarhus. Derfor inviterer virksomheden til åbningsfest d. 12. september. "Vi har eksisteret i 150 år, og selvom vores base altid har været i Herlev, har vi

Smag på succesen: Hoteller bruger mad og forkælelse til at skille sig ud

FoodserviceTop21. 08. 2025

En ny rapport fra en af verdens allerstørste ejendomsmæglervirksomheder JLL viser, hvordan internationale hoteller opnår markant højere belægning og indtjening ved at integrere restauranter med kendte kokke og prisvindende køkkener. Samme tendens gør sig også gældende for hotelbranchen i

Dagrofa går på barrikaderne for dansk frugt og grønt

Detailhandel og en grosFoodserviceFrugt og grønt19. 08. 2025

Nyt initiativ fra Dagrofa skal løfte andelen af dansk frugt og grønt med 10 pct. inden 2030. Med initiativet ”Styrk Rødderne” tager Dagrofa kampen op for at sikre flere danske varer på frugt og grønt hylderne. Det er en udløber af Dagrofas strategi Gro’27 - vækst på vores måde at initiativet nu

McDonald’s og Danish Crown sikrer nye danske arbejdspladser

FoodserviceFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ19. 08. 2025

Et nyt samarbejde mellem McDonald's i Norden og Danish Crown kommer til at skabe op mod 100 nye arbejdspladser i Vejen Kommune frem mod sommeren 2026. Danish Crown er allerede begyndt at indrette en spritny produktion i Vejen. Over 5.000 kvadratmeter skal udstyres til at producere burgerbøffer

Mere grønt på gaflen: Den Nationale Grøntuge skal inspirere og vende ærgerlig udvikling

AktueltFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed19. 08. 2025

Halvdelen af danskerne undlader at spise grøntsager på daglig basis, og de fleste kender ikke de officielle anbefalinger. Den Nationale Grøntuge, der løber af stablen fra i dag, har til formål at vende udviklingen og gøre danskerne klogere på grøntsagernes kvalitet og mangfoldighed. I går

Madland åbner Madsystemskole, der vil styrke unge i systemforandring fra jord til bord

AktueltForskning og uddannelseFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed19. 08. 2025

Madland, det madpolitiske samlingspunkt og fællesskab, går nu i luften med Madland Madsystemskole. Skolen er for unge og andre nysgerrige i København og Aarhus og løfter madsystemiske emner som EUs landbrugspolitik, global retfærdighed, regenerativt hav, fællesskab og engagement og socialøkonomi.

Millionindsprøjtning på vej til dansk mad- og gastronomiturisme

FoodservicePolitik og eksportTop19. 08. 2025

Lokale råvarer, store madoplevelser med stærke fortællinger og gastronomi i verdensklasse tiltrækker hvert år mange danske og udenlandske turister til hele landet. Den styrkeposition vil regeringen nu understøtte med over 40 millioner kroner; et imitativ, som flere parter hilser velkommen. De

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Her er nøglen til at undgå kontakt med defekte lithium-ion-batterier

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Guide: Hvornår skal du reparere vs. udskifte din vakuumpumpe?

  • DENIOS ApS

    NYHED: Brandsikkert opsamlingskar til opbevaring i sprinklerområder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer nyt globalt websted

  • DENIOS ApS

    Slut med at lede – få overblik over dine materialer 24/7

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mindre vedligeholdelse takket være avanceret vakuumgenerering fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Mere end 500 er allerede tilmeldt – skal du med?

  • Alflow Scandinavia A/S

    “Vi sender ikke bare ventiler over Øresund – vi sender ekspertviden med”

  • DENIOS ApS

    Ny certificering: Vores batteriskabe bestod testen

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch præsenterer verdens største tørtløbende og luftkølede vakuumpumpe: COBRA NC 2500 C

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Grisene strømmer til Danish Crown

    21.08.2025

  • Ny koffeinfri kaffe fra Lavazza

    21.08.2025

  • Med nyt charter udstikker Organic Summit vejen mod 25 pct. økologi i 2030

    21.08.2025

  • Brønnum inviterer til åbningsfest i Aarhus

    21.08.2025

  • Smag på succesen: Hoteller bruger mad og forkælelse til at skille sig ud

    21.08.2025

  • Dagrofa går på barrikaderne for dansk frugt og grønt

    19.08.2025

  • McDonald’s og Danish Crown sikrer nye danske arbejdspladser

    19.08.2025

  • Mere grønt på gaflen: Den Nationale Grøntuge skal inspirere og vende ærgerlig udvikling

    19.08.2025

  • Madland åbner Madsystemskole, der vil styrke unge i systemforandring fra jord til bord

    19.08.2025

  • Millionindsprøjtning på vej til dansk mad- og gastronomiturisme

    19.08.2025

  • Fødevarevirksomheder i chok: Producentansvar for emballage bliver meget dyrere end forventet

    14.08.2025

  • Organic Summit samler fødevareaktører fra hele Europa i Danmark

    14.08.2025

  • Clever går til kamp mod motorvejsjunk: Åbner caféer i Odense og Kolding

    14.08.2025

  • Nyt danmarkskort skal gøre det nemt at finde vej til de økologiske spisesteder

    14.08.2025

  • Ny analyse dokumenterer klimaaftrykket for dansk frugt og grønt

    14.08.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik