• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltDetailhandel og en grosForskning og uddannelse31. 03. 2022 | Helle Friemann Nielsen

Indkøb i et virtual reality-supermarked

AktueltDetailhandel og en grosForskning og uddannelse31. 03. 2022 By Helle Friemann Nielsen

Ved hjælp af avanceret teknologi kan Aarhus Universitet nu sende forbrugere på indkøb i et virtual reality-supermarked, og det er der mange gode grunde til. Ved at skrue på en lang række parametre i supermarkedet kan forskerne nemlig få en bedre forståelse af, hvad der påvirker vores indkøb.

Mennesker, lokaler og produkter er noget af det, som forskere på Aarhus Universitet kan skrue på i et nyt virtual reality-supermarked.
Lyde kan ændres, så vi for eksempel køber ind til forskellige former for musik eller støj. Produkter kan justeres, så vi kan vælge imellem forskellige fødevarer med forskellige mærkninger. Hylder, vægge og gulve kan ændres. Priser kan ændres. Belysning og farver kan ændres. Ja, selv de butiksansatte og andre handlende kan ændres, ikke blot i antal, men også deres hud-, hår- og øjenfarve.
Det giver alt sammen helt nye muligheder for at forstå, hvorfor vi køber ind, som vi gør.
Anne Peschel fra MAPP Centret på Aarhus Universitet er ansvarlig for det nye udstyr:
-Det er vanskeligt at lave forbrugerundersøgelser i et supermarked i den virkelige verden, for her er vi stærkt begrænsede i forhold til, hvad vi kan få lov til at ændre på. Med et virtual reality-supermarked kan vi til gengæld ændre på alt muligt! Vi får mulighed for at opbygge lige præcis det scenarium, som vi gerne vil have. Det er en kæmpe gevinst for vores forskning, at vi nu har adgang til noget af verdens mest avancerede teknologi på området.

Flere headsets – flere muligheder
Til virtual reality-supermarkedet findes der to typer af headsets med hver sine fordele. Det ene headset har en meget høj opløsning, som gør det muligt at besvare forskningsspørgsmål, der omhandler detaljerne på produktet. Det kan være spørgsmål om anprisningsmærker eller andet, der har med labels at gøre.Derudover har det eyetracking, så man kan følge øjnenes bevægelser og dermed finde ud af, hvad det rent faktisk er, folk kigger på, når de står i indkøbssituationen, forklarer Anne Peschel.
Det andet headset har en lavere opløsning. Det gør, at man ikke i samme grad kan tage stilling til tekster og detaljer på produktet, men til gengæld er headsettet anvendeligt til spørgsmål, der vedrører det overordnede setup og selve atmosfæren i supermarkedet, blandt andet i forhold til lys, lyd og andre mennesker. Til gengæld har det en anden klar fordel:
-Det er trådløst, så vi kan faktisk bruge det hvor som helst. Vi kan for eksempel tage det med ud i et almindeligt supermarked, siger Anne Peschel.

Opfører vi os anderledes i virtual reality?
Anne Peschel er sammen med sin kollega Lina Jacobsen lige nu i gang med at undersøge, om supermarkedet fungerer som det var tiltænkt:
-Der er forskning, der tyder på, at forbrugere er mindre prisfølsomme, når de handler i en virtuel verden, fordi de ser det som ”et spil”, men vi har brug for at gennemføre et valideringsstudie, der er skræddersyet til vores udstyr, og det er vi så i gang med nu, fortæller Lina Jacobsen:
-Vi har netop indsamlet data i et rigtigt supermarked, hvor vi har bedt forbrugere om at købe tre produkter og om at besvare nogle spørgsmål om deres indkøb. Det er vi så ved at sammenligne med data fra vores virtual reality-supermarkedet, hvor vi har bedt forbrugere om at købe de samme tre produkter og besvare de samme spørgsmål. Så kan vi se, om der virkelig er en forskel i prisfølsomheden, som vi skal tage hensyn til, når vi bruger udstyret fremadrettet.

Til gavn for forskning i hele landet
Forskerne på Aarhus Universitet er allerede i gang med at planlægge undersøgelser med virtual reality-supermarkedet.
Blandt andet er det planen, at supermarkedet skal anvendes i et EU-projekt, der skal se nærmere på, hvordan forbrugerne reagerer, hvis prisen på fødevaren afspejler fødevarens klimabelastning.
Men det nye udstyr skal faktisk komme endnu flere forskere og virksomheder til gode. Det er nemlig indkøbt som en del af den danske forskningsinfrastruktur FOODHAY – et laboratoriecenter for fødevareinnovation støttet af Uddannelses- og Forskningsministeriet og med partnere i hele landet.
-Hvis man er interesseret i at vide, hvordan man kan få adgang til at bruge udstyret, skal man endelig tage fat i mig, understreger Anne Peschel.

Du kan læse mere om FOODHAY samarbejdet her.

Se Anne Peschel præsentere virtual reality-supermarkedet her.

Skrevet i: Aktuelt, Detailhandel og en gros, Forskning og uddannelse

Seneste nyt fra redaktionen

Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

Frugt og grøntKød, fisk og fjerkræ06. 11. 2025

Danish Crown har rundet 2,5 millioner solgte pakker hakket oksekød blandet med grønt det første år og har dermed overgået de oprindelige forventninger til produktet. I en tid hvor stigende fødevarepriser - herunder prisen på oksekød - er et varmt samtaleemne hen over de danske køkkenborde, kan

RAWBITE udvider produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

Ikke kategoriseret06. 11. 2025

Virksomheden bag de populære økologiske frugt- og nøddebarer har de seneste år oplevet en stabil tocifret vækst i Danmark, Tyskland og Sverige samt en markant stigning i online-salget. For at imødekomme den voksende efterspørgsel og stimulere en fortsat vækst på de europæiske markeder, udvider

7-Eleven åbner ny runde af Innovation Corner og sætter fjerde iværksætterprodukt på hylderne

AktueltDrikkevarerMarkedsføringMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed06. 11. 2025

7-Elevens iværksætterforløb Innovation Corner, der blev lanceret sidste år, er blevet taget så godt imod, at kæden nu åbner op for en ny runde. Samtidig kommer det fjerde produkt fra første runde – en alkoholfri elektrolytdrik ’Dansevand’ – på hylderne. Sidste år deltog Dansevand, en alkoholfri

Årets Wiuff 2025: Marie Bojsen fra Birthesminde modtager Danmarks første råvarepris

AktueltFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræLandbrugRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed06. 11. 2025

Ved en højtidelig fejring hos Søren Wiuff i Lammefjorden lørdag den 1. november blev Årets Wiuff 2025 uddelt for allerførste gang. Prisen er opfundet og etableret af Lokale Fødevarer Danmarks stifter og formand, Jesper Zeihlund, og siden blevet medstiftet af HORESTA. Formålet med prisen er at hædre

Sund jord giver sunde grøntsager – og det kan smages

Frugt og grøntLandbrugMiljø og sundhedTop06. 11. 2025

I årevis har de arbejdet med jordforbedring via næringsrige kompostblandinger på en gård i Nordjylland. Resultatet er klart: Den sunde jord giver ikke bare sundere og stærkere grøntsager – men også bedre smag. På gården Ny Vraa i Tylstrup har man i årevis arbejdet med at udvikle og teste

Techmedia får ny ejer

AktueltFoodservice04. 11. 2025

Techmedia A/S, der blandt andet driver Fødevarekus og magasinet Food&Drink, er blevet købt af FrontMedia ApS, der dermed styrker positionen på markedet for fag- og branchemedier. Handelen er gennemført 6. oktober 2025, og begge selskaber fortsætter i deres nuværende

Wassim Hallal vinder hædersprisen som Kokkenes Kok

Foodservice04. 11. 2025

Kokkene har talt: Wassim Hallal er kåret som Kokkenes Kok 2024 – en af de største hædersbevisninger i dansk gastronomi. Prisen gives til en kok, der med talent, generøsitet og faglig styrke har gjort en særlig forskel for branchen. Den prestigefyldte pris blev overrakt ved Fonden Dansk Gastronomis

Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

FoodserviceMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed04. 11. 2025

På bare ti år er danske Too Good To Go blevet til et globalt eksempel på, hvordan teknologi, forretning og bæredygtighed kan trække i samme retning. Med over 130 millioner brugere og 500 millioner reddede måltider har virksomheden gjort kampen mod madspild til en hverdagsvane for brugere i over 20

Juleudgave af Food&Drink på gaden

AktueltFoodservice04. 11. 2025

Julen sig nærmer, og det betyder, at nyeste nummer af Food&Drink sætter fokus på julen og alle dens glæder. Læs blandt andet om spændende jule-nyheder, men kom også med til Aalborg for at besøge byens første Michelin-restaurant. Udover at drage nordpå og se på julen har Food&Drink også

Her er Danmarks bedste plantebaserede takeaway

FoodserviceFrugt og grøntMesser og konferencerMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed04. 11. 2025

Pico Pizza vandt Årets plantebaserede takeaway-måltid ved weekendens Plant Food Festival, hvor Dansk Vegetarisk Forening og Plantebranchen hyldede årets bedste plantebaserede madoplevelser på farten. Hvem laver landets bedste plantebaserede måltid to go? Det blev afgjort i weekenden, da

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Stor fødevaremesse med juletema kommer igen i år til Brande

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

    06.11.2025

  • RAWBITE udvider produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

    06.11.2025

  • 7-Eleven åbner ny runde af Innovation Corner og sætter fjerde iværksætterprodukt på hylderne

    06.11.2025

  • Årets Wiuff 2025: Marie Bojsen fra Birthesminde modtager Danmarks første råvarepris

    06.11.2025

  • Sund jord giver sunde grøntsager – og det kan smages

    06.11.2025

  • Techmedia får ny ejer

    04.11.2025

  • Wassim Hallal vinder hædersprisen som Kokkenes Kok

    04.11.2025

  • Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

    04.11.2025

  • Juleudgave af Food&Drink på gaden

    04.11.2025

  • Her er Danmarks bedste plantebaserede takeaway

    04.11.2025

  • Sukaiba vinder ”Denmark’s Best Hotel Restaurant” for anden gang

    30.10.2025

  • En rigtig god kop kaffe er det nye personalegode

    30.10.2025

  • Dansk sommelier vinder den første udgave af Master of Port Scandinavia 2025

    30.10.2025

  • Når regler spænder ben for naturen: 16 nye anbefalinger til bedre biodiversitet i fødevaresektoren

    30.10.2025

  • Prestigefyldt kåring: Den danske Spiseguide hylder AOC som Årets Restaurant

    30.10.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik