• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltDetailhandel og en grosFoodserviceMesser og konferencer02. 03. 2020 | Kasper Mundt-Nielsen

Ildsjæle og virksomheder hyldet for at forbedre børn og unges madvaner

AktueltDetailhandel og en grosFoodserviceMesser og konferencer02. 03. 2020 By Kasper Mundt-Nielsen

Fire ildsjæle og tre virksomheder har fået titlen som vinder af Generation Food Award 2020. De har alle vundet en pris for deres ekstraordinære arbejde for at forbedre børn og unges madvaner.

En dedikeret slagtermester fra Gistrup, en inspirerende madkundskabslærer fra Køge og stifter af Det Kærlige Måltid i Aarhus, der sørger for mad til sygdomsramte familier, er blot nogle af dem, der løb med titlen ”vinder af Generation Food Award 2020”.

Generation Food Award, som Arla står bag, har fokus på og hylder de initiativer og ildsjæle, der gør en forskel for at sikre gode madvaner for børn og unge.
– Rigtig mange danske børn kan ikke finde rundt i et køkken og kender ofte utrolig lidt til råvarerne. Og det kommer til at have stor betydning for deres sundhed på sigt. Derfor er det vigtigt for os at være med til at hylde de mennesker, der gør noget ekstraordinært på det område. Og det er fantastisk at se, hvor mange gode, forskellige initiativer og tiltag, der kan gøres, for at støtte op om de sunde madvaner hos den næste generation, siger Jakob Bernhard Knudsen, landedirektør for Arla Danmark.

Aarhus-initiativ løb med to priser
I år blev nonprofit-organisationen Det Kærlige Måltid i Aarhus den store vinder. Selve organisationen løb med prisen som Social Food Hero, mens stifteren Charlotte Thyberg blev Årets Madsjæl.

Hos Det Kærlige Måltid laver frivillige unge på 15-25 år mad til familier i Aarhus, der er ramt af alvorlig sygdom eller traume. Og netop dét havde betydning for juryen, da de delte priserne ud. Begrundelsen for at tildele to priser til organisationen var netop, at det er win-win, når unge i praksis lærer at lave mad, samtidig med at de gør noget godt for andre.

Ud over Det Kærlige Måltid talte vinderne børnekogebogsforfatter og køkkenleder Nana Lyzet, madkundskabslærer Rasmus Breuning fra Køge, DM i Skills, slagtermester Claus Jensen fra Gistrup og kokkeskole-app’en GoCook.

Et kæmpe klap på skulderen
Årets vindere blev fundet i syv kategorier, der fokuserede på hver deres målgruppe – fra de helt små til de unge. Bag voteringen af vinderne stod en jury, der bestod af professor i smagsdidaktik Karen Wistoft, ernæringsekspert og forfatter Christian Bitz, direktør for Arla Fonden Sanne Vinther, formand for Rådet for Børns Læring Charlotte Rønhof og direktør for Madkulturen Judith Kyst.
– Der var tæt løb i alle kategorierne, for alle de nominerede initiativer og privatpersoner har gjort sig fortjent til en vinderpris. De kan alle klappe sig selv på skulderen, og vi håber selvfølgelig, at de vil fortsætte med deres fantastiske arbejde, siger Sanne Vinther, direktør i Arla Fonden og medlem af årets jury.
En hyldest i en god sags tjeneste

Udover at hylde initiativer og ildsjæle, er Generation Food Award med til på sigt at sikre flere børn og unges gode madvaner. Alle indtægter og sponsorater fra showet går nemlig ubeskåret til Arla Fondens initiativ MADlejr, en madlejrskole, hvor børn og unge lærer om bæredygtighed og sunde madvaner. MADlejr findes på både Helnæs på Sydfyn og i Højer i Sønderjylland.

Industriens Hus på Rådhuspladsen i København havde sponsoreret lokaler, og indtægterne fra en charity bar med drikkevarer sponsoreret af Carlsberg går ubeskåret til MADlejrene. Det gør også indtægterne fra de virksomheder, der har sponsoreret de enkelte priser: Madkulturen, DI Fødevarer, Danish Crown, Fireball, Føtex, Danske Slagtermestre og Arla selv.
– Generation Food Award er skabt for at sætte fokus på én vigtig sag, nemlig at skabe bedre madvaner for den næste generation. Som Danmarks største fødevareselskab er det naturligt for os at tage et ansvar på området, og vi er glade for, at så prominente spillere i fødevarebranchen vil være med til at støtte Generation Food Award, siger Jakob Knudsen.

Vinderne af Generation Food Award 2020 er:
Mini Food Hero

Prisen var sponseret af Fireball og hylder den bedste i daginsitutioner
Vinderen blev:
• Nana Lyzet, børnekogebogsforfatter og køkkenleder, fordi hun er en ildsjæl, hvis professionelle virke er gennemsyret af en mission om maddannelsen af vores alleryngste. Nana er desuden forud for sin tid og udgav sammen med kollegaer en vegetarisk klimakogebog. målrettet daginstitutioner for snart syv år siden.
De øvrige nominerede var:
• Maddag 2019 – Sammen om Maden, Kost & Ernæringsforbundet, FOA, m.fl.
• Børnenes Maddannelse, Børne- og Undervisningsministeriet, UCL Erhvervsakademi, m.fl.

School Food Hero

Prisen var sponsoreret af Madkulturen og hylder den bedste for madkundskab i grundskolen
Vinderen blev:
• Rasmus, madkundskabslærer på Asgård Skole i Køge, fordi han er den madkundskabslærer, alle drømmer om, at deres børn skal have i skolen. Rasmus’ madglæde og begejstring smitter, når han nørder igennem madfagligt og præsenterer eleverne for alverdens råvarer og metoder. Dertil finder han alternative løsninger på en stram økonomi i faget.
De øvrige nominerede var:
• Morten Tido Madsen, madkundskabslærer på Bankagerskolen i Horsens
• Mie Reihs Hegnar, medstifter af Madfærd

Youth Food Hero:

Prisen var sponseret af Danish Crown og hylder den bedste inden for bedre madvaner til unge
Vinderen blev:
• DM i Skills – konkurrencefag inden for fødevarehåndværk, SkillsDenmark, fordi Skills styrker fødevarefagene, skaber positive fortæller og flot medieomtale om madhåndværket og fødevareuddannelserne. Skills gør indtryk på unge talenter, som der er brug for i håndværksfagene.
De øvrige nominerede var:
• Tyg på det, Forbrugerrådet Tænk
• Jens Janniche, underviser

Food Skills Hero

Prisen var sponseret af Danske Slagtermestre og hylder den bedste inden for fødevarehåndværk: Slagter
Vinderen blev:
• Slagtermester Claus Jensen, der siden 2005 har drevet Slagteren og Kokken i Gistrup, brænder virkelig for sine elever. Han uddanner gourmetslagtere og catere og har hele tiden 4-5 elever fordelt over uddannelsestiden. Igennem sine 15 år har Claus Jensen uddannet op mod 20 elever. Han arrangerer desuden studieture for sine elever, som også skal opleve, hvordan slagterfaget foregår i andre butikker i Danmark.
De øvrige nominerede var:
• Palle Christensen, slagtermester i Roskilde
• René Madsen, slagtermester i Viborg

Social Food Hero

Prisen var sponseret af føtex og hylder den bedste i forenings- og fritidslivet
Vinderen blev:
• Det Kærlige Måltid stiftet af Charlotte Thyberg er en non-profitorganisation, der laver mad til familier i Aarhus ramt af alvorlig sygdom eller traume. Det er unge frivillige på 15-25 år, der laver maden, og det er win-win, når unge i praksis lærer at lave mad, have styr på hygiejnen og vise værtskab, samtidig med at de gør noget godt for andre, der har brug for hjælp.
De øvrige nominerede var:
• Fars Køkkenskole, Hello Kitchen
• Hanne Nikolajsen, spejderleder i Tåstrup

Digital Food Hero

Prisen var sponseret af DI Fødevarer og hylder det bedste digitale initiativ
Vinderen blev:
• GoCook, kokkeskole-app fra Coop Danmark, fordi GoCook er en velbesøgt app, der udnytter digitale muligheder til at bygge oven på en analog succes og skaber sammenhæng mellem skole og madlavning hjemme. Desuden er det positivt, at GoCook har en grøn mission og har klimamad som tema i 2019.
De øvrige nominerede var:
• Vild Mad – undervisning, website og app, MAD
• Clio – digital undervisningsportal til madkundskab

Årets Madsjæl

Prisen var sponseret af Arla og hylder den bedste lokale rollemodel
Vinderen blev:
• Charlotte Thyberg, fordi hun er stifter af Det Kærlige Måltid, en nonprofit-organisation, der laver mad til familier i Aarhus Kommune, der er ramt af alvorlig sygdom eller traume. Charlotte Thyberg gør en tydelig forskel for kriseramte familie og unge studerende, der lærer at lave sund og nærende mad. De unge lærer samtidig om at give noget uden selv at modtage noget.
De øvrige nominerede var:
• Trine Wettendorff Hasling, ernæringsassistent i daginstitutionen Myretuen i Skævinge
• Keld Svendsen, tovholder på Børnebørnenes Madværksted i Egedal

Skrevet i: Aktuelt, Detailhandel og en gros, Foodservice, Messer og konferencer

Seneste nyt fra redaktionen

Medaljeregn til Slagter Lampe

FødevareproduktionKød, fisk og fjerkræMesser og konferencer15. 05. 2025

Det blev til hele 22 medaljer - 21 af guld og sølv - da Slagter Lampe deltog med deres produkter ved fagkonkurrencen på IFA-messen i Frankfurt. Kvaliteten er i fokus i det sønderjyske, familiedrevet pølsemageri i Hammelev, og produkterne testes løbende i fagkonkurrencer i ind- og udland. I en

Ukraine og Danmark udbygger samarbejdsaftale på landbrugsområdet

FødevareproduktionLandbrugPolitik og eksport15. 05. 2025

Fødevareminister Jacob Jensen (V) og den ukrainske landbrugsminister Vitalii Koval har på et møde i København underskrevet en aftale, der skal udbygge det samarbejde, som landene etablerede i 2023. Aftalen styrker det gode forhold mellem Danmark og Ukraine og samarbejdet om landbrug, fiskeri og

Simon Mosegaard Fibiger bliver ny CEO for Orkla Danmark

AktueltFødevareproduktion15. 05. 2025

Orkla Danmark har ansat Simon Mosegaard Fibiger som ny administrerende direktør med tiltrædelse den 1. august 2025. Simon Mosegaard Fibiger kommer med solid ledelseserfaring og har arbejdet med nogle af de allerstørste FMCG-brands, senest som direktør for Carlsberg Tyskland. Tidligere har Simon

Her er de danske mejeriprodukter med mest x-faktor 2025

MejeriTop15. 05. 2025

Årets vindere af Mejeriforeningens Gourmetprisen er Syrnet fåremælksfløde fra Hårbølle Mejeri, Fyrtårnsost fra Thise Mejeri og Sølvræv fra Arla Unika samt Gammeldags kærnet smør med Læsø sydesalt og flødeis med pistacie begge fra Aabybro Mejeri. Vinderne blev fundet af en stærk dommertrio bestående

Det er blevet dyrere at spise varme hveder

AktueltBrød og kagerDetailhandel og en grosMejeriRåvarer og ingredienser15. 05. 2025

Selvom Store Bededag ikke længere er en helligdag, så ynder danskerne fortsat at spise varme hveder aftenen inden. Men med stigende fødevarepriser er denne tradition blevet dyrere at holde i hævd. En krydderbolle med smør er tradition for mange dagen inden Store Bededag. Men med stigende

Alternativ til amerikansk cola: Hallernes Smørrebrød lancerer BRØL Kola Kola

DrikkevarerFoodservice13. 05. 2025

I maj måned siger Hallernes Smørrebrød farvel til Coca Cola og byder i stedet velkommen til BRØL Kola Kola – en danskproduceret, økologisk og cirkulær cola, som matcher både smag og værdier bag Hallernes Smørrebrød. BRØL Kola Kola er brygget lokalt på genanvendte kaffekirsebær, der er et biprodukt

Mejeriprisen 2025: Nu med nyt koncept og forbrugerperspektiv

Detailhandel og en grosMejeri13. 05. 2025

I 2025 relanceres Mejeriprisen med et nyt og styrket koncept. For første gang bliver prisen landsdækkende - og det er nu hele butikskædens mejeriafdeling, der vurderes og kan vinde – ikke blot én enkelt butik. Samtidig får forbrugerne en større stemme i bedømmelsen. Landbrug & Fødevarer

Fra startup til storkøkkener: FÆRM vinder Mavens Hule og sikrer foodservice-samarbejde

AktueltFoodserviceFødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed13. 05. 2025

Det plantebaserede mejeriprodukt FÆRM er blevet kåret som vinder af Mavens Hule 2025 – en innovationskonkurrence for grønne fødevareiværksættere, arrangeret af Compass Group og Dagrofa Foodservice. Sejren åbner døren til et skræddersyet udviklingsforløb og muligheden for at få produktet ud og leve

Nyt liveformat bringer kvæget direkte ind i de professionelle køkkener 

AktueltFoodserviceFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræLandbrug13. 05. 2025

Hvordan taler vi om kvæg, bæredygtighed og ernæring på en måde, der giver mening både for dem, der passer dyrene, og dem, der laver maden til tusindvis af danskere hver dag? Det spørgsmål undersøger en ny webinar-serie for madprofessionelle.   Oksekød og mejeri står ofte for

Dansk forbud mod PFAS i pizzabakker og engangsemballage virker

EmballageFoodserviceFødevaresikkerhedMiljø og sundhedTop13. 05. 2025

Paptallerkener, pizzabakker og bagepapir købt i udlandet er ofte produceret med PFAS, som kan være sundhedsskadeligt. I Danmark har forhandlerne stort set fjernet problemet med PFAS i fødevarekontaktmaterialer, viser Fødevarestyrelsens kontrol. PFAS kan bruges til at gøre pap og papir fedt- og

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    centrotherm clean solutions bliver til Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer den nye HiCube Neo RGA

  • DENIOS ApS

    Ved du, hvornår det er tid til at vedligeholde, udskifte eller flytte dit opsamlingskar?

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Nemco Machinery A/S

    Nemco har nyt med hjem fra Europas største fødevaremesse

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch på IFFA 2025: Vacuum Diagnostics til intelligente vakuumløsninger til kødforarbejdning

  • DENIOS ApS

    3 sikkerhedsfunktioner, du skal kigge efter på dit opsamlingskar

  • Spirax Sarco Danmark

    Steam Insight: En digital forbindelse til optimering af dit dampsystem

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Vakuumsystemer: En guide til turn-key projekter

  • DENIOS ApS

    Service og vedligeholdelse – overholder du loven?

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Medaljeregn til Slagter Lampe

    15.05.2025

  • Ukraine og Danmark udbygger samarbejdsaftale på landbrugsområdet

    15.05.2025

  • Simon Mosegaard Fibiger bliver ny CEO for Orkla Danmark

    15.05.2025

  • Her er de danske mejeriprodukter med mest x-faktor 2025

    15.05.2025

  • Det er blevet dyrere at spise varme hveder

    15.05.2025

  • Alternativ til amerikansk cola: Hallernes Smørrebrød lancerer BRØL Kola Kola

    13.05.2025

  • Mejeriprisen 2025: Nu med nyt koncept og forbrugerperspektiv

    13.05.2025

  • Fra startup til storkøkkener: FÆRM vinder Mavens Hule og sikrer foodservice-samarbejde

    13.05.2025

  • Nyt liveformat bringer kvæget direkte ind i de professionelle køkkener 

    13.05.2025

  • Dansk forbud mod PFAS i pizzabakker og engangsemballage virker

    13.05.2025

  • Ny institutdirektør på DTU Aqua

    08.05.2025

  • Rynkeby Foods udvider med Valsølille Vitamin Water

    08.05.2025

  • Dragsbæk: Nordens olivenolie skal være økologisk

    08.05.2025

  • Nyt millionprojekt reducerer madspild og giver restprodukter større værdi

    08.05.2025

  • Lagkagehuset indgår omfattende partnerskab med Dagrofa

    08.05.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik