Den 24. maj bliver Danmarks bedste alkoholfri øl igen kåret i Tivoli, og i år har tilslutningen fra landets bryggerier været endnu større end sidste år. Hele 29 forskellige bryggerier har sendt i alt 58 forskellige alkoholfri øl ind til vurdering. Et dommerpanel bestående af syv uvildige, professionelle øldommere har blindsmagt de indsendte øl, hvorfra de har udvalgt ni finalister, der skal dyste om titlen som Danmarks bedste, som bliver kåret under Tivoli Food Festival. Se hvilke bryggerier, der klarede sig igennem nåleøjet.

Sidste år var det Royal Unibrew, der løb med titlen som Danmarks bedste alkoholfri øl. I år har endnu flere bryggerier meldt sig klar til kamp, og det uvildige dommerpanel bestående af 7 Danske Øldommere havde således hele 58 forskellige øl fra 29 bryggerier at vælge fra, da finalisterne skulle findes. Efter flere timers blindsmagning kunne dommerne kåre dette års finalister i det kommende Danske Mesterskab i Alkoholfri Øl, som løber af stablen ved Tivoli Food Festival i samarbejde med Danske Ølentusiaster lørdag den 24. maj.
De ni finalister kommer fra bryggerierne: Skovlyst Production A/S, Royal Unibrew, Skagen Bryghus A/S, Åben, Amager Bryghus Aps, Hjort Beer Aps, Mikkeller Aps, TeeDawn og Carlsberg A/S – altså en bred pallette af øl fra både store og små bryggerier fra hele landet.
Susanne Y. Kragh, øldommer i foreningen Danske Øldommere, var en af dem, som smagte sig frem til de ni finalister. Hun siger om bedømmelsen:
“Vi har vurderet og bedømt ud fra, om vi kunne genkende, at det er øl, og at det har de smagsprofiler, som øl skal have i de forskellige kategorier, samt at urten ikke dominerer hverken i aroma eller smag. Vi har også dømt ud fra, at man stadigvæk får en rigtig god øloplevelse, når nu man har købt en alkoholfri øl.”
Non-alkoholisk medvind
Alkoholfri øl har medvind i disse år. Salget af de alkoholfri varianter er gået fra at ligge under grape-sodavand til at være mangedoblet de seneste år. Salget af alkoholfri øl er således steget hvert eneste år siden 2014, og det er femdoblet siden da. Og det er der god grund til. Hvor alkoholfri øl tidligere kun kunne fås i ganske få varianter – ofte uden så megen smag – fås de i dag i et utal af varianter, som seriøse ølbryggere har gjort sig umage med. Det er altså blevet mere velsmagende at slippe for tømmermændene eller at skulle køre hjem efter en frokost.
Den udvikling hylder Tivoli og Danske Ølentusiaster ved at afholde endnu et DM i alkoholfri øl – en kåring som altså står mellem ni yderst skarpe kombattanter.
Kasper Mundt-Nielsen fra Danske Ølentusiaster, som er medarrangør af konkurrencen siger:
“Interessen for alkoholfri øl fortsætter med at vokse eksplosivt, og det mærker vi tydeligt ved dette års DM i Alkoholfri Øl, hvor endnu flere bryggerier deltager med et imponerende udvalg af øl. Hvor IPA og pale ale sidste år dominerede konkurrencen, ser vi nu en klar bevægelse mod klassiske øltyper som pilsner og hvedeøl, hvilket understreger, hvor bred og moden kategorien efterhånden er blevet. Det er fantastisk at opleve, hvordan bryggerne fortsætter med at udfordre grænserne for smag og kvalitet, og dermed viser, at alkoholfri øl ikke blot er et alternativ, men en seriøs del af fremtidens ølkultur i Danmark.”
Mikkel Ustrup, som er senior director for Tivoli High End og en af arrangørerne bag Tivoli Food Festival siger om det nye DM:
”Sidste års Danske Mesterskab i Alkoholfri Øl var en stor succes, og vi er glade for at kunne gentage og udvikle konkurrencen. Alkoholfri øl er i en rivende kvalitetsmæssig udvikling, som det er spændende at være med til at støtte op om. Det er dejligt, at endnu flere bryggerier har sendt deres bud på alkoholfri øl ind i år. Nu glæder vi os til at hylde finalisterne og slå Dansk Mesterskab i Alkoholfri Øl fast som en tradition ved Tivoli Food Festival”.
Fakta om alkoholfri øl
Det er ti år siden, at grænsen for, hvornår en øl må kaldes for alkoholfri, blev hævet fra 0,1% til 0,5%. Dengang var alkoholfri øl en raritet, siden er salget eksploderet. Det viser den årlige undersøgelse fra Bryggeriforeningen, der undersøger volumen og antal af forskellige typer solgte øl med lav- eller nulprocent alkohol. Her fremgår det, at de danske bryggerier solgt 11,5 pct. flere alkoholfri øl i 2023 end de gjorde i 2022. Dermed drak danskerne 8,3 mio. liter alkoholfri øl i 2023. Det betyder, at tendensen fra de forrige år fortsætter og salget af alkoholfri øl er – ifølge Bryggeriforeningens tal – firedoblet over de seneste ti år.