• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltDrikkevarer15. 04. 2025 | Mikkel Bækgaard

Her er finalisterne til Dansk Mesterskab i Alkoholfri Øl

AktueltDrikkevarer15. 04. 2025 By Mikkel Bækgaard

Den 24. maj bliver Danmarks bedste alkoholfri øl igen kåret i Tivoli, og i år har tilslutningen fra landets bryggerier været endnu større end sidste år. Hele 29 forskellige bryggerier har sendt i alt 58 forskellige alkoholfri øl ind til vurdering. Et dommerpanel bestående af syv uvildige, professionelle øldommere har blindsmagt de indsendte øl, hvorfra de har udvalgt ni finalister, der skal dyste om titlen som Danmarks bedste, som bliver kåret under Tivoli Food Festival. Se hvilke bryggerier, der klarede sig igennem nåleøjet.

Sidste år var det Royal Unibrew, der løb med titlen som Danmarks bedste alkoholfri øl. I år har endnu flere bryggerier meldt sig klar til kamp, og det uvildige dommerpanel bestående af 7 Danske Øldommere havde således hele 58 forskellige øl fra 29 bryggerier at vælge fra, da finalisterne skulle findes. Efter flere timers blindsmagning kunne dommerne kåre dette års finalister i det kommende Danske Mesterskab i Alkoholfri Øl, som løber af stablen ved Tivoli Food Festival i samarbejde med Danske Ølentusiaster lørdag den 24. maj.

De ni finalister kommer fra bryggerierne: Skovlyst Production A/S, Royal Unibrew, Skagen Bryghus A/S, Åben, Amager Bryghus Aps, Hjort Beer Aps, Mikkeller Aps, TeeDawn og Carlsberg A/S – altså en bred pallette af øl fra både store og små bryggerier fra hele landet.

Susanne Y. Kragh, øldommer i foreningen Danske Øldommere, var en af dem, som smagte sig frem til de ni finalister. Hun siger om bedømmelsen:

“Vi har vurderet og bedømt ud fra, om vi kunne genkende, at det er øl, og at det har de smagsprofiler, som øl skal have i de forskellige kategorier, samt at urten ikke dominerer hverken i aroma eller smag. Vi har også dømt ud fra, at man stadigvæk får en rigtig god øloplevelse, når nu man har købt en alkoholfri øl.”

Non-alkoholisk medvind

Alkoholfri øl har medvind i disse år. Salget af de alkoholfri varianter er gået fra at ligge under grape-sodavand til at være mangedoblet de seneste år. Salget af alkoholfri øl er således steget hvert eneste år siden 2014, og det er femdoblet siden da. Og det er der god grund til. Hvor alkoholfri øl tidligere kun kunne fås i ganske få varianter – ofte uden så megen smag – fås de i dag i et utal af varianter, som seriøse ølbryggere har gjort sig umage med. Det er altså blevet mere velsmagende at slippe for tømmermændene eller at skulle køre hjem efter en frokost.

Den udvikling hylder Tivoli og Danske Ølentusiaster ved at afholde endnu et DM i alkoholfri øl – en kåring som altså står mellem ni yderst skarpe kombattanter.

Kasper Mundt-Nielsen fra Danske Ølentusiaster, som er medarrangør af konkurrencen siger:

“Interessen for alkoholfri øl fortsætter med at vokse eksplosivt, og det mærker vi tydeligt ved dette års DM i Alkoholfri Øl, hvor endnu flere bryggerier deltager med et imponerende udvalg af øl. Hvor IPA og pale ale sidste år dominerede konkurrencen, ser vi nu en klar bevægelse mod klassiske øltyper som pilsner og hvedeøl, hvilket understreger, hvor bred og moden kategorien efterhånden er blevet. Det er fantastisk at opleve, hvordan bryggerne fortsætter med at udfordre grænserne for smag og kvalitet, og dermed viser, at alkoholfri øl ikke blot er et alternativ, men en seriøs del af fremtidens ølkultur i Danmark.”

Mikkel Ustrup, som er senior director for Tivoli High End og en af arrangørerne bag Tivoli Food Festival siger om det nye DM:

”Sidste års Danske Mesterskab i Alkoholfri Øl var en stor succes, og vi er glade for at kunne gentage og udvikle konkurrencen. Alkoholfri øl er i en rivende kvalitetsmæssig udvikling, som det er spændende at være med til at støtte op om. Det er dejligt, at endnu flere bryggerier har sendt deres bud på alkoholfri øl ind i år. Nu glæder vi os til at hylde finalisterne og slå Dansk Mesterskab i Alkoholfri Øl fast som en tradition ved Tivoli Food Festival”.

Fakta om alkoholfri øl

Det er ti år siden, at grænsen for, hvornår en øl må kaldes for alkoholfri, blev hævet fra 0,1% til 0,5%. Dengang var alkoholfri øl en raritet, siden er salget eksploderet. Det viser den årlige undersøgelse fra Bryggeriforeningen, der undersøger volumen og antal af forskellige typer solgte øl med lav- eller nulprocent alkohol. Her fremgår det, at de danske bryggerier solgt 11,5 pct. flere alkoholfri øl i 2023 end de gjorde i 2022. Dermed drak danskerne 8,3 mio. liter alkoholfri øl i 2023. Det betyder, at tendensen fra de forrige år fortsætter og salget af alkoholfri øl er – ifølge Bryggeriforeningens tal – firedoblet over de seneste ti år.

Skrevet i: Aktuelt, Drikkevarer

Seneste nyt fra redaktionen

Geia Group køber bake & take

Brød og kagerFoodservice20. 11. 2025

Med opkøbet styrker Geia Group sin position inden for bl.a. instore-bagerier og convenience-kæder, hvor der vil blive sat yderligere fokus på innovation til både danske og udenlandske kunder. bake & take er en velrenommeret leverandør af innovative og kundetilpassede bageriprodukter til

Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

Forskning og uddannelseFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

Torsdag modtager Bornholms Lakseklækkeri i Nexø de allerførste larver af varmtvandsrejer. Det er en vigtig milepæl i opbygningen af en helt ny fødevareproduktion på øen og etableringen af Danmarks første lokale produktion af varmtvandsrejer. I alt 10.000 rejelarver er på vej til Bornholm, efter

Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

I løbet af 2027 åbner Sticks’n’Sushi sin første lufthavnsrestaurant som en del af udvidelsen af Terminal 3 i Københavns Lufthavn. Med panoramaudsigt over landingsbanen, en ny bar og et specialdesignet koncept for rejsende kan både faste gæster og førstegangsbesøgende se frem til et nyt sted, hvor de

30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

AktueltDetailhandel og en gros20. 11. 2025

Julen handler om at dele, og i år kan støtten blive til 6 måltider. Støt FødevareBankens indsamling i Netto, og køb julens smukkeste til- og fra-mærker. For kun 30 kroner får du fire juleornamenter, der støtter en vigtig sag, pynter på gaverne og sikrer seks måltider til borgere som denne jul spiser

Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

Miljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed20. 11. 2025

Nyt innovativt fellowship-program, støttet af Novo Nordisk Fonden, skal uddanne nye frontløbere, der skal bekæmpe madspild og bane vejen for bæredygtige fødevaresystemer. Teknologisk Institut står i spidsen for at drive BioSustainability Design Fellowship Programmet, der samlet set er

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Geia Group køber bake & take

    20.11.2025

  • Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

    20.11.2025

  • Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

    20.11.2025

  • 30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

    20.11.2025

  • Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

    20.11.2025

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik