• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltMarkedsføring22. 11. 2021 | Kasper Mundt-Nielsen

Guerilla-tilgang skal sælge bæredygtigt tyggegummi

AktueltMarkedsføring22. 11. 2021 By Kasper Mundt-Nielsen

85% ved ikke, hvad de egentligt tygger på, når de tygger tyggegummi, lyder det fra danske True Gum. Samtidig vil de færreste nok også have gættet på, at der rent faktisk er plastik i meget konventionelt tyggegummi. Det har True Gum nu gjort opmærksom på ved at rydde en hel bydel i Berlin for tyggegummi fyldt med plastik.

Medarbejdere fra True Gum ryddede en hel bydel for konkurrenternes tyggegummi.

Der er ingen tvivl om, at bæredygtighed fylder mere og mere i vores bevidsthed. Og særligt er vi bevidste om én synder: plastikken. Plastik er ekstremt holdbart og derfor også nærmest umuligt at nedbryde i naturen. Det resulterer i, at tonsvis af svært nedbrydelige plastikposer, plastikflasker og mikroplast flyder rundt i verdenshavene, hvor de gør stor skade på dyre- og menneskeliv.

Ifølge en undersøgelse fra England er mange imidlertid ikke bevidste om, at helt almindeligt tyggegummi kan indeholde plastik. Det anslås desuden, at hver fjerde stykke affald, der bliver smidt i Danmark, er tyggegummi, hvilket udgør et stort affaldsproblem, fordi det skjulte plastik i tyggegummi ikke kan nedbrydes.

– Alt for mange glemmer, at tyggegummi skal i skraldespanden efter brug, og det resulterer i mange klistrede fortove med gamle tyggegummiklatter fyldt med mikroplastik. Denne mikroplastik slides af klatterne og via regnvandet skylles det ud i kloakkerne og ender i havet. Tyggegummi i naturen bliver altså endnu et bidrag til den voksende plastikforurening, understreger strategisk direktør, Anne Aittomaki fra Plastic Change.

Ifølge danske True Gum er det en branchehemmelighed, forbrugerne fortjener at kende.

– Meget traditionelt tyggegummi laves på en syntetisk gummi base, som er en blanding af en række syntetiske stoffer og plastik. Det er der bare rigtig mange, der ikke ved. Hos True Gum synes vi, at tiden er kommet til at afsløre hemmeligheden, fastslår Peter Juul Regnersgaard, medstifter og marketingdirektør hos True Gum.

Tømmer bydel for tyggegummi med skjult plastik
For at sætte fokus på indholdet af plastik i traditionelt tyggegummi, tog danske True Gum nye metoder i brug. I sidste uge tømte de unge danske iværksættere således alle hylder i supermarkeder og kiosker i Prenzlauer Berg i Berlin for traditionelt tyggegummi.

I stedet for at ødelægge det, gav de tyggegummiet gratis tilbage til tyskerne, dog pakket ind i ny indpakning, der viser sandheden om, hvad det egentlig indeholder. Sammen med True Gums eget plastikfrie alternativ kunne de lokale beboer selv vælge, hvilket slags tyggegummi de helst ville have.

– Folk tænker sikkert, at vi er skøre, når vi vælger at tømme en hel bydel i en af Europas største byer for tyggegummi. Vi gør det for at skabe noget opmærksomhed og larm om det faktum, at traditionelt tyggegummi, som mange bare smider på gaden, kan indeholde plastik og dermed skabe mere plastik forurening. Vi vil gerne bevise, at der findes en grønnere og mere bæredygtigt vej, fortæller Peter Juul Regnersgaard. Han fortsætter:

– Hele idéen med True Gum er at fornye tyggegummiet ud fra et ønske om at undgå plastik og andre unødvendige tilsætningsstoffer. Vores tyggegummi er baseret på naturgummi udvundet fra gummitræer i modsætning til konventionelt tyggegummi, der kan indeholde flere syntetiske ingredienser. Vi håber samtidig, at vi kan medvirke til at trække hele tyggegummibranchen i en mere bæredygtig retning.

I dag sælges True Gums tyggegummi i mere end 15.000 butikker fordelt over 20 lande i og uden for Europa. Det er dog ikke tilfældigt, at begivenheden netop fandt sted i Tyskland, hvor True Gum i dag henter over halvdelen af sin omsætning og er til stede i 6.000 butikker landet over.

Skrevet i: Aktuelt, Markedsføring

Seneste nyt fra redaktionen

Charcuteri kan også være grønt

FoodserviceFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed26. 06. 2025

Charcuteri er normalt lavet på kød, men sådan behøver det ikke at være, hvis man spørger slagter Michael Museth. Han har gennem flere år eksperimenteret med plantebaseret charcuteri. Det har givet både spændende resultater og masser af udfordringer. Hvad laver en slagter egentlig? Er det noget

Partnerskab: Madens Folkemøde skal være et fast event i Nykøbing Falster

Messer og konferencer26. 06. 2025

Det var positivt for både antallet af gæster og omsætningen i byens butikker, at Madens Folkemøde i år blev afholdt i Nykøbing Falster. Økonomiudvalget i Guldborgsund Kommune har derfor besluttet at indgå en partnerskabsaftale med Madens Folkemøde og støtte eventet økonomisk de næste tre

To dages burgerfest: Burgerlegenden George Motz vender tilbage til Gasoline Grill

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ26. 06. 2025

Den amerikanske ”Burger Scholar” og manden bag den ikoniske dokumentar HamburgerAmerica, George Motz, gæster Gasoline Grill igen den 2. og 3. juli. Hvis man missede ham i2019 og 2022, får du man en ny og eksklusiv chance for at sætte tænderne i hansverdensberømte Fried Onion Burger – direkte fra

Ni grønne organisationer: Danmark bør bruge EU-formandskabet til at gentænke landbrugsstøtten

LandbrugMiljø og sundhedPolitik og eksportTopØkologi og bæredygtighed26. 06. 2025

Når Danmark overtager EU-formandskabet i 2025, falder det sammen med opstarten af forhandlingerne om EU’s landbrugspolitik efter 2027. I den forbindelse opfordres regeringen til at bruge formandskabet aktivt til at fremme en grøn omstilling af landbruget på europæisk plan. Økologisk

Dagrofas inspirationsmesse vender tilbage med endnu flere masterclasses

AktueltFoodserviceMesser og konferencer26. 06. 2025

Den 10. september bliver TAP1 i København omdannet til et madmekka, når ’Madscenen - for professionelle’ finder sted. Her bliver det muligt at opleve over 150 udstillere og masser af gastronomiske events/masterclasses. Sidste år deltog mere end 1.400 madentusiaster i inspirationsmessen, som

Organic Summit 2025 i København præsenterer sit speaker line-up

LandbrugMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed24. 06. 2025

Stærke speakere fra hele Europa samles til Organic Summit i København den 18. og 19. august for at blive enige om et fælles charter med konkrete anbefalinger til, hvordan økologisk produktion og forbrug i EU kan vokse til 25 procent i 2030 og dermed bidrage til omstillingen af den fremtidige

Gode tilbud – dårligt for klimaet: Supermarkeders mængderabat fører til madspild

Detailhandel og en grosFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed24. 06. 2025

Et nyt studie afslører en uheldig effekt af supermarkedernes populære “2 for 1”-tilbud: De får os ikke bare til at købe mere – de får os også til at smide mere mad ud. Madspild er et enormt globalt problem – både økonomisk og klimamæssigt. FN estimerer, at en tredjedel af al mad går til

Veteran og nyslået Michelinkok vinder Sol over Gudhjem

AktueltFoodserviceMesser og konferencer24. 06. 2025

Sidste uge var en god uge for kokkeveteranen Allan Schultz. Først fik hans restaurant Parsley Salon i Hellerup tildelt i Michelinstjerne, og lørdag kunne han hæve trofæet som vinder af Danmarks største kokkekonkurrence kokkekonkurrence, Sol over Gudhjem. Det blev Allan Schultz, som med teknisk

De nominerede til Køkkenprisen 2025 er nu fundet

AktueltFoodserviceØkologi og bæredygtighed24. 06. 2025

Landbrug af Fødevarer kan nu afsløre, hvilke tre offentlige køkkener, der er nomineret til Køkkenprisen 2025. Landbrug & Fødevarer og Køkkenprisens jury er klar til at hædre de offentlige køkkener, hvor faglighed, smag og bæredygtighed går op i en højere enhed. For sjette år i træk uddeles

AAU-forskere: Proteiner fra græs kan være fremtiden

Forskning og uddannelseFrugt og grøntFødevareproduktionMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserTopØkologi og bæredygtighed24. 06. 2025

Indenfor få år kan protein udvundet fra almindeligt kløvergræs være en hovedingrediens i en lang række almindelige fødevarer som f.eks. is, yoghurt og proteindrikke. Forskere på AAU har længe arbejdet på at trække de rene proteinstrenge ud af græsset, og nu er det lykkes at fjerne både smag og farve

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Vacuum Solutions præsenterer den intelligente TYR PLUS kapselblæser

  • DENIOS ApS

    Dette er, hvad der sker, når batterier bryder i brand

  • Spirax Sarco Danmark

    Bestil en anlægsgennemgang af dit dampsystem

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Sommer vedligeholdelsestips til din vakuumpumpe: 6 gode anbefalinger

  • DENIOS ApS

    Sådan udnytter du den stille periode i sommerferien

  • DENIOS ApS

    Så er det sidste chance

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Høj præcision i CNC-fræsning takket være vakuum

  • DENIOS ApS

    Sikker tøndehåndtering starter her

  • Spirax Sarco Danmark

    Vi sætter fokus på damp som en naturlig energikilde

  • DENIOS ApS

    Lær at håndtere lækager på 90 min.

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Charcuteri kan også være grønt

    26.06.2025

  • Partnerskab: Madens Folkemøde skal være et fast event i Nykøbing Falster

    26.06.2025

  • To dages burgerfest: Burgerlegenden George Motz vender tilbage til Gasoline Grill

    26.06.2025

  • Ni grønne organisationer: Danmark bør bruge EU-formandskabet til at gentænke landbrugsstøtten

    26.06.2025

  • Dagrofas inspirationsmesse vender tilbage med endnu flere masterclasses

    26.06.2025

  • Organic Summit 2025 i København præsenterer sit speaker line-up

    24.06.2025

  • Gode tilbud – dårligt for klimaet: Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    24.06.2025

  • Veteran og nyslået Michelinkok vinder Sol over Gudhjem

    24.06.2025

  • De nominerede til Køkkenprisen 2025 er nu fundet

    24.06.2025

  • AAU-forskere: Proteiner fra græs kan være fremtiden

    24.06.2025

  • Lagkagehuset leverer rekordomsætning i 2024 og forbedrer driften markant

    19.06.2025

  • Energidrik bliver officiel partner på Roskilde Festival

    19.06.2025

  • Klar til indstillinger til Årets Ret Med Gris og Årets Ret med Ost

    19.06.2025

  • Nyt innovationsprogram skal skabe mere bæredygtige løsninger i convenience-branchen

    19.06.2025

  • Pantsystem sparer over 50 kg engangsplast årligt i Nordhavn-kantine

    19.06.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik