• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Frugt og grøntFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræTop11. 08. 2016 | Kasper Mundt-Nielsen

Glade dyr smager bedst

Frugt og grøntFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræTop11. 08. 2016 By Kasper Mundt-Nielsen

852_1
Det tilstræbes at give gårdens dyr absolut maksimalt dyrevelfærd inden for de rammer, der arbejdes med. Foto: Skovdal & Skovdal

På Grambogård vægter man dyrevelfærden meget højt, for de mener, at dyrevelfærd utvivlsomt hænger sammen med kødets kvalitet og smagsegenskaber

Af Kasper Mundt-Nielsen

 I Tommerup, nogle kilometer sydvest for Odense, ligger det lille slagteri Grambogård. Slagteriet er landskendt for sit kød af meget høj kvalitet, og jeg har taget en snak med Grambogårds direktør, Alex Lysemose, om blandt andet dyrevelfærd, smag og kødkvalitet. Grambogård vil gerne være et reelt alternativ til den etablerede kødproduktion, og derfor har de rent værdisætmæssigt valgt at gå deres egen vej.
-I alt, vi arbejder med, har vi to grundelementer, vi har rigtig meget fokus på. Det ene er dyrevelfærd, og det andet er høj kødkvalitet. Heldigvis er det sådan, at god dyrevelfærd ofte understøtter god kødkvalitet, starter Alex Lysemose.

852_2
Det er vigtigt, at vores kød har en karakterfuld smag, og det indebærer en vis fedme i kødet. Det vigtigste er det smagsmæssige, og så vil vi hellere have, at der bliver spist lidt mindre kød og så få noget med en masse smag i stedet, forklarer Alex Lysemose.

Et godt stykke kød
Der er mange meninger om, hvad der skaber et godt stykke kød, og man hører ofte, at mørheden på et stykke kød er en afgørende faktor for folks opfattelse af kødets kvalitet.
– At kødet er mørt er også en god ting og et nødvendigt minimum for vores kød, men vi vil gerne trække det et niveau højere op. Vi arbejder meget med smagen i kødet, og så skal det selvfølgelig også være mørt, men det tager vi som en selvfølge. Råvaren skal nemlig have en sådan beskaffenhed, at tilberedningen altid kan give et mørt stykke kød. Smagen skal være karakterfuld i det kød, vi sælger, og det betyder, at vores kød ofte er lidt federe end andet kød. Vi kan godt lide en markant fedtmarmorering i vores kød, for det er med til at understøtte kødets smag. Ikke fordi at fedt i sig selv er god smag, men det er en god smagsbærer, fortæller Alex Lysemose.

Kvalitet er ikke bare smag
For Grambogård er god kvalitet ikke blot, at kødet skal smage godt, men de ønsker også, at man skal have en god smag i munden, efter man har spist. På slagteriet i Tommerup har de derfor et veldefineret dyrevelfærdskoncept. Defineret helt ned til, at landbruget skal lægge en fornuftig afstand til slagteriet, der er rammer for hvordan dyrene skal gå, hvilket foder de skal have, og kvalitetsmæssigt hvilken slags dyr de får ind. For som Alex Lysemose siger:
-Kvalitet er både det, man smager, og det man oplever. Det er vigtigt, at vi fortæller en god historie, helt ude fra landmanden og ind i køkkenet, og han fortsætter:
-Vi udvikler hele tiden på konceptet, som skal sikre trivsel og et bedre kødprodukt.

852_3
Vores kernekunder er gourmanderne, hvad enten det er i restauranterne eller er madnørderne, der står derhjemme og laver mad. Det er det segment, vi tager udgangspunkt i, når vi arbejder med vores kød, forklarer Alex Lysemose.

Velfærd er en grundpille
Forholdet til dyrevelfærd stammer fra et moralsk og etisk værdisæt hos folkene bag Grambogård. Grundlæggende er de af den overbevisning, at dyr bliver sat i verden for vores skyld. For at vi kan få noget at spise. Og derfor mener virksomheden, at vi har et ansvar for, hvad vi spiser. De kan se på kødets kvalitet, at når dyret fungerer godt socialt, er i psykisk balance, så er dyret også i en bedre fysisk forfatning. Så ved at give deres dyr masser af velfærd og velvære, så fungerer de også bedre fysisk, og det giver i sidste ende en bedre kødkvalitet.

Grambogård-kød skal skille sig ud
På Grambogård tilstræber de at producere kød, som markant skiller sig ud på det rent smagsmæssige plan. Det skal ikke bare have den rette farve, men også den rette smag. Derfor gør de deres kalvekød yngre, og derved lysere og lettere, og deres oksekød gør de ældre for at give det mere karakter, en mørkere farve og mere smag.
-Rent fodringsmæssigt arbejder vi hen imod, at vores kød skal have en større fedtmarmorering end vores konkurrenters kød, forklarer han, og fortæller videre om, hvordan den faglige kvalitet også er en måde at skille sig ud fra mængden på:
-Vi kan rigtig godt lide, at der er en direkte kontakt mellem slutbrugeren og os på slagteriet. Vi tilsigter, at kunden får præcis det kød, den udskæring og den vejledning, som kunden skal have. Kunden er ofte gourmetkok på meget højt niveau og derved exceptionel til at tilberede kødet, men vi skal være mindst lige så gode til at levere den råvare, som er bedst mulig at arbejde videre med.

Gode produkter kan godt gøres bedre
Der bliver hele tiden drejet på velfærds- og kvalitetsbarometret for de fire dyrearter, gris, kalv, lam og okse. Men for Grambogård var det med grisen, det hele startede. I forhold til velfærd er deres grise unikke på markedet. De går i relativt små hold på 40 grise, i dybstrøelse og med halm op til halvanden meter. Der arbejdes også på at udvikle specielle svinekødsprodukter, og et af dem, de er særligt stolte af, er Æblegrisen. De sidste par måneder af grisenes levetid får de to kilo æbler om dagen. Det giver kødet en masse saftighed og passer perfekt til julebordet.
Og deres grise afføder også mange positive kommentarer fra kunderne, der fortæller om godt smagsmæssigt, saftigt og fyldigt kød. For at opretholde den gode kvalitet og samtidig kunne forbedre allerede gode produkter har de et tæt samarbejde med både landmænd, grossister og kunderne ude i køkkenerne.
-Det er en glæde at arbejde i et spændingsfelt med vores engagerede landmænd, der brænder for deres arbejde på den ene side og kunder med deres egne markante holdninger på den anden side. Det er noget, som jeg arbejdsmæssigt aldrig har prøvet før, det er en gave, slutter Alex Lysemose af.

852_5
Grambogård vil gerne have historien helt ude fra landmanden og ud til restauranten, og kommentarerne fra restauranten skal også tilbage til landmanden. Foto Skovdal & Skovdal

Skrevet i: Frugt og grønt, Fødevareproduktion, Kød, fisk og fjerkræ, Top

Seneste nyt fra redaktionen

Online dagligvarehandel løfter sløret for omkostningerne ved friskhedsgaranti

Detailhandel og en grosFrugt og grønt27. 05. 2025

Nemlig.com offentliggør sit "garantiregnskab" for at vise, hvad det koster at stå bag kvaliteten og friskheden af varer solgt online. I en tid hvor danske forbrugere i stigende grad kræver gennemsigtighed og høj kvalitet, vælger Nemlig som en af de første dagligvareaktører åbent at dele tallene

150-årig familievirksomhed rykker til Aarhus: Oluf Brønnum & Co A/S åbner nyt domicil på Runetoften

Foodservice27. 05. 2025

En af landets ældste og mest erfarne leverandører til professionelle køkkener, Oluf Brønnum & Co A/S, åbner 1. juli nyt showroom, kontor og Food Lab på Runetoften 15 i Aarhus – i det tidligere Ken Storkøkken-domicil. Virksomheden, der i 2024 kunne fejre sit 150-års jubilæum, får dermed sin

Dansk vinproduktion træder ind i SMVdanmark

AktueltDrikkevarer27. 05. 2025

Dansk vin er en voksende branche med stolte rødder og høj kvalitet. Nu bliver Foreningen Dansk Vin en del af SMVdanmark. SMVdanmark vokser med endnu en medlemsorganisation. Foreningen Dansk Vin (FDV) er den syvende organisation, der har meldt sig ind under SMVdanmarks faner det seneste år. FDV

Food&Drink på gaden med fokus på kød

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ27. 05. 2025

Seneste udgave af branchemagasinet Food&Drink er på gaden. I dette nummer har vi fokus på kød og er blandt andet på besøg hos Grambogård på Fyn. Vi har også lært om grønt charcuteri, været (næsten) i luften med Restaurant AOC og været hos en fantastisk producent af Pinot Noir i

Premiere på Roskilde Festical: Ny øl brygget på juicerester og øko-boller

Brød og kagerDrikkevarerMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed27. 05. 2025

I år kan festivalgæsterne på Roskilde Festival glæde sig til en helt unik øloplevelse, der ikke kun slukker tørsten, men også bidrager til bæredygtighed. Husbryggeriet Jacobsen lancerer en specialbryg, der er skabt af juicerester og økologiske boller – et innovativt skridt mod at minimere madspild

Topsommelierer fra Michelin-restauranter anbefaler vine fra lokale vinhandlere på dansk vinplatform

Drikkevarer22. 05. 2025

Nu kan vinentusiaster modtage vinanbefalinger fra Danmarks dygtigste sommelierer og samtidigt støtte lokale vinhandlere. Initiativet er blevet taget så godt imod, at vinplatformen Bottle Hero nu gør klar til at gå internationalt med frisk kapital i ryggen.  Nu kan man få vinoplevelsen fra

Green Innovation Week: Gråærter og rapskage på menuen: Unge madhåndværkere former fremtidens køkken

Forskning og uddannelseMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed22. 05. 2025

Når tusindvis af unge, undervisere, virksomheder og organisationer samles til Green Innovation Week i Skive den 25. september, bliver det med bæredygtighed på både programmet og menuen. I år er det nemlig elever fra tre fødevareuddannelser – Nordic Food College, FGU Skolen Skive og Aarhus Tech – der

Gæsterne foretrækker Carlsberg: Oslobåden får ny ølleverandør

AktueltDrikkevarerFoodservice22. 05. 2025

Go Nordic Cruiseline, selskabet bag Oslobåden, skifter fra Heineken til Carlsberg som ny ølleverandør på ruten mellem København og Oslo. Skiftet er led i en større rebranding med øget fokus på nordisk identitet, hvor Carlsberg viser sig at være gæsternes foretrukne øl. Fremover vil passagererne

Få del i millionpulje til udvikling af plantebaserede fødevarer

AktueltFrugt og grøntFødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed22. 05. 2025

Små og mellemstore fødevarevirksomheder kan søge om at deltage i PlanteVÆKST - et skræddersyet udviklingsforløb med adgang til ekspertise, testfaciliteter og professionelt netværk. Teknologisk Institut åbner døren for små og mellemstore fødevarevirksomheder, der ønsker at styrke deres position

Skoleelever fik første måltid fra nyt kæmpekøkken

FoodserviceTop22. 05. 2025

Da tusindvis af københavnske skoleelever tirsdag satte sig til frokost, var det ikke bare dagens ret, de fik serveret – det var den allerførste, der er produceret i skolemadordningen EAT’s nye storkøkken. På menuen står der enten klassisk hønsekødssuppe med hvidløgsbrød eller pasta med

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Sådan transporterer du lithiumbatterier sikkert

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Deltag i masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

  • DENIOS ApS

    Her er den oversete vej til et sundere arbejdsmiljø

  • Busch Vakuumteknik A/S

    centrotherm clean solutions bliver til Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer den nye HiCube Neo RGA

  • DENIOS ApS

    Ved du, hvornår det er tid til at vedligeholde, udskifte eller flytte dit opsamlingskar?

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Nemco Machinery A/S

    Nemco har nyt med hjem fra Europas største fødevaremesse

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch på IFFA 2025: Vacuum Diagnostics til intelligente vakuumløsninger til kødforarbejdning

  • DENIOS ApS

    3 sikkerhedsfunktioner, du skal kigge efter på dit opsamlingskar

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Online dagligvarehandel løfter sløret for omkostningerne ved friskhedsgaranti

    27.05.2025

  • 150-årig familievirksomhed rykker til Aarhus: Oluf Brønnum & Co A/S åbner nyt domicil på Runetoften

    27.05.2025

  • Dansk vinproduktion træder ind i SMVdanmark

    27.05.2025

  • Food&Drink på gaden med fokus på kød

    27.05.2025

  • Premiere på Roskilde Festical: Ny øl brygget på juicerester og øko-boller

    27.05.2025

  • Topsommelierer fra Michelin-restauranter anbefaler vine fra lokale vinhandlere på dansk vinplatform

    22.05.2025

  • Green Innovation Week: Gråærter og rapskage på menuen: Unge madhåndværkere former fremtidens køkken

    22.05.2025

  • Gæsterne foretrækker Carlsberg: Oslobåden får ny ølleverandør

    22.05.2025

  • Få del i millionpulje til udvikling af plantebaserede fødevarer

    22.05.2025

  • Skoleelever fik første måltid fra nyt kæmpekøkken

    22.05.2025

  • Foodexpo lancerer nyt messekoncept

    20.05.2025

  • Ny AI skal nudge til at spise grønnere

    20.05.2025

  • Finalister til Produktprisen og Irmaprisen 2025 er fundet

    20.05.2025

  • Madens Folkemøde trak 35.000 mennesker til Nykøbing Falster

    20.05.2025

  • Christian Wellendorf er Danmarks næste Bocuse D´Or kandidat

    20.05.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik