• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Frugt og grøntFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræTop11. 08. 2016 | Kasper Mundt-Nielsen

Glade dyr smager bedst

Frugt og grøntFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræTop11. 08. 2016 By Kasper Mundt-Nielsen

852_1
Det tilstræbes at give gårdens dyr absolut maksimalt dyrevelfærd inden for de rammer, der arbejdes med. Foto: Skovdal & Skovdal

På Grambogård vægter man dyrevelfærden meget højt, for de mener, at dyrevelfærd utvivlsomt hænger sammen med kødets kvalitet og smagsegenskaber

Af Kasper Mundt-Nielsen

 I Tommerup, nogle kilometer sydvest for Odense, ligger det lille slagteri Grambogård. Slagteriet er landskendt for sit kød af meget høj kvalitet, og jeg har taget en snak med Grambogårds direktør, Alex Lysemose, om blandt andet dyrevelfærd, smag og kødkvalitet. Grambogård vil gerne være et reelt alternativ til den etablerede kødproduktion, og derfor har de rent værdisætmæssigt valgt at gå deres egen vej.
-I alt, vi arbejder med, har vi to grundelementer, vi har rigtig meget fokus på. Det ene er dyrevelfærd, og det andet er høj kødkvalitet. Heldigvis er det sådan, at god dyrevelfærd ofte understøtter god kødkvalitet, starter Alex Lysemose.

852_2
Det er vigtigt, at vores kød har en karakterfuld smag, og det indebærer en vis fedme i kødet. Det vigtigste er det smagsmæssige, og så vil vi hellere have, at der bliver spist lidt mindre kød og så få noget med en masse smag i stedet, forklarer Alex Lysemose.

Et godt stykke kød
Der er mange meninger om, hvad der skaber et godt stykke kød, og man hører ofte, at mørheden på et stykke kød er en afgørende faktor for folks opfattelse af kødets kvalitet.
– At kødet er mørt er også en god ting og et nødvendigt minimum for vores kød, men vi vil gerne trække det et niveau højere op. Vi arbejder meget med smagen i kødet, og så skal det selvfølgelig også være mørt, men det tager vi som en selvfølge. Råvaren skal nemlig have en sådan beskaffenhed, at tilberedningen altid kan give et mørt stykke kød. Smagen skal være karakterfuld i det kød, vi sælger, og det betyder, at vores kød ofte er lidt federe end andet kød. Vi kan godt lide en markant fedtmarmorering i vores kød, for det er med til at understøtte kødets smag. Ikke fordi at fedt i sig selv er god smag, men det er en god smagsbærer, fortæller Alex Lysemose.

Kvalitet er ikke bare smag
For Grambogård er god kvalitet ikke blot, at kødet skal smage godt, men de ønsker også, at man skal have en god smag i munden, efter man har spist. På slagteriet i Tommerup har de derfor et veldefineret dyrevelfærdskoncept. Defineret helt ned til, at landbruget skal lægge en fornuftig afstand til slagteriet, der er rammer for hvordan dyrene skal gå, hvilket foder de skal have, og kvalitetsmæssigt hvilken slags dyr de får ind. For som Alex Lysemose siger:
-Kvalitet er både det, man smager, og det man oplever. Det er vigtigt, at vi fortæller en god historie, helt ude fra landmanden og ind i køkkenet, og han fortsætter:
-Vi udvikler hele tiden på konceptet, som skal sikre trivsel og et bedre kødprodukt.

852_3
Vores kernekunder er gourmanderne, hvad enten det er i restauranterne eller er madnørderne, der står derhjemme og laver mad. Det er det segment, vi tager udgangspunkt i, når vi arbejder med vores kød, forklarer Alex Lysemose.

Velfærd er en grundpille
Forholdet til dyrevelfærd stammer fra et moralsk og etisk værdisæt hos folkene bag Grambogård. Grundlæggende er de af den overbevisning, at dyr bliver sat i verden for vores skyld. For at vi kan få noget at spise. Og derfor mener virksomheden, at vi har et ansvar for, hvad vi spiser. De kan se på kødets kvalitet, at når dyret fungerer godt socialt, er i psykisk balance, så er dyret også i en bedre fysisk forfatning. Så ved at give deres dyr masser af velfærd og velvære, så fungerer de også bedre fysisk, og det giver i sidste ende en bedre kødkvalitet.

Grambogård-kød skal skille sig ud
På Grambogård tilstræber de at producere kød, som markant skiller sig ud på det rent smagsmæssige plan. Det skal ikke bare have den rette farve, men også den rette smag. Derfor gør de deres kalvekød yngre, og derved lysere og lettere, og deres oksekød gør de ældre for at give det mere karakter, en mørkere farve og mere smag.
-Rent fodringsmæssigt arbejder vi hen imod, at vores kød skal have en større fedtmarmorering end vores konkurrenters kød, forklarer han, og fortæller videre om, hvordan den faglige kvalitet også er en måde at skille sig ud fra mængden på:
-Vi kan rigtig godt lide, at der er en direkte kontakt mellem slutbrugeren og os på slagteriet. Vi tilsigter, at kunden får præcis det kød, den udskæring og den vejledning, som kunden skal have. Kunden er ofte gourmetkok på meget højt niveau og derved exceptionel til at tilberede kødet, men vi skal være mindst lige så gode til at levere den råvare, som er bedst mulig at arbejde videre med.

Gode produkter kan godt gøres bedre
Der bliver hele tiden drejet på velfærds- og kvalitetsbarometret for de fire dyrearter, gris, kalv, lam og okse. Men for Grambogård var det med grisen, det hele startede. I forhold til velfærd er deres grise unikke på markedet. De går i relativt små hold på 40 grise, i dybstrøelse og med halm op til halvanden meter. Der arbejdes også på at udvikle specielle svinekødsprodukter, og et af dem, de er særligt stolte af, er Æblegrisen. De sidste par måneder af grisenes levetid får de to kilo æbler om dagen. Det giver kødet en masse saftighed og passer perfekt til julebordet.
Og deres grise afføder også mange positive kommentarer fra kunderne, der fortæller om godt smagsmæssigt, saftigt og fyldigt kød. For at opretholde den gode kvalitet og samtidig kunne forbedre allerede gode produkter har de et tæt samarbejde med både landmænd, grossister og kunderne ude i køkkenerne.
-Det er en glæde at arbejde i et spændingsfelt med vores engagerede landmænd, der brænder for deres arbejde på den ene side og kunder med deres egne markante holdninger på den anden side. Det er noget, som jeg arbejdsmæssigt aldrig har prøvet før, det er en gave, slutter Alex Lysemose af.

852_5
Grambogård vil gerne have historien helt ude fra landmanden og ud til restauranten, og kommentarerne fra restauranten skal også tilbage til landmanden. Foto Skovdal & Skovdal

Skrevet i: Frugt og grønt, Fødevareproduktion, Kød, fisk og fjerkræ, Top

Seneste nyt fra redaktionen

Lagkagehuset leverer rekordomsætning i 2024 og forbedrer driften markant

Brød og kagerDetailhandel og en gros19. 06. 2025

Efter et år med skærpet fokus på effektiv drift, kunderelevans og digital udvikling besøger flere kunder end nogensinde Lagkagehusets butikker i Danmark, Storbritannien og USA. Det resulterer i en rekordomsætning for 2024 med en vækst på 7,8 pct. og en markant forbedring af

Energidrik bliver officiel partner på Roskilde Festival

DrikkevarerØkologi og bæredygtighed19. 06. 2025

Nørrebrews naturlige energidrik Maté Maté bliver officiel energidrikpartner på Nordeuropas største festival. Det danske energidrikbrand Maté Maté fra Nørrebrew har indgået en millionaftale som officiel energidrikpartner på Roskilde Festival. Aftalen cementerer Maté Matés indtog blandt de danske

Klar til indstillinger til Årets Ret Med Gris og Årets Ret med Ost

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræMejeri19. 06. 2025

Kender du en restaurant, der for alvor mestrer smag, håndværk og råvareforståelse? Så er det nu, du kan indstille den til de prestigefyldte kokkekonkurrencer: Årets ret med gris og Årets ret med ost 2025. Konkurrencerne, der afvikles af Landbrug & Fødevarer, fejrer det kulinariske håndværk

Nyt innovationsprogram skal skabe mere bæredygtige løsninger i convenience-branchen

AktueltDetailhandel og en grosFoodserviceØkologi og bæredygtighed19. 06. 2025

Reitan Convenience lancerer et nyt innovationsprogram, Convenience Growth Camp, som samler udvalgte medarbejdere fra syv lande og et internationalt panel af eksperter. Sammen skal de udvikle løsninger på nogle af convenience-branchens største udfordringer – særligt med fokus på bæredygtig

Pantsystem sparer over 50 kg engangsplast årligt i Nordhavn-kantine

EmballageFoodserviceTopØkologi og bæredygtighed19. 06. 2025

I havnens kantine i Nordhavn i København sparer man årligt over 50 kg engangsplast. Det gør man med et pantsystem på netop engangsplast - og det virker! De fleste kan blive enige om, at vi skal have flere grønne tiltag i vores hverdag. Det er dog de færreste, der vil betale lidt ekstra, de

Michelin 2025: Stjerneregn til Danmark

FoodserviceTop17. 06. 2025

Danmark udbyggede sin position som gastronomisk stormagt, da Michelin i aftes tildelte dansk gastronomi hele otte nye stjerner, så der i dag er 52 stjerner fordelt på 38 restauranter i Danmark. Bag succesen står en hel branche, der gennem to årtier har arbejdet kompromisløst med talentudvikling,

Live dataovervågning af larveproduktion vil revolutionere insektopdræt

FødevareproduktionRåvarer og ingredienser17. 06. 2025

Insektproduktionssektoren er en hastigt voksende industri, men produktionseffektiviteten og skalerbarheden er udfordret. Et nyt forskningsprojekt vil udvikle smarte overvågnings- og realtidsanalysesystemer til produktion af sort soldaterfluelarver. Innovationsfonden har investeret 6 millioner kroner

Direktørskifte i Danish Crowns handelsselskab ESS-FOOD

Kød, fisk og fjerkræ17. 06. 2025

Danish Crown har ansat Anders Boecker Pedersen som ny CEO for ESS-FOOD, der er koncernens handelsselskab. Med en fortid i bl.a. PepsiCo og Carlsberg er han en stærk lederprofil, som skal overtage posten efter den mangeårige CEO, Morten Holm, der har valgt at gå på pension. Anders Boecker

Pioner for plantebaserede fødevarer fylder 75 år

AktueltFrugt og grøntFødevareproduktionMejeriMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed17. 06. 2025

Poul Agger, iværksætteren bag Naturli’ Foods og SOY4YOU - begge solgt til Orkla - fylder 75 år tirsdag i dag den 17. juni. Han har spillet en central rolle i udviklingen af den plantebaserede fødevarebranche i Danmark og har modtaget flere priser for sit arbejde med bæredygtige løsninger. Poul

Sol over Gudhjem 2025: Danmarks gastronomiske folkefest bliver endnu større

AktueltFoodserviceMesser og konferencer17. 06. 2025

Stjernekokke, dessertduel, pop-up gourmetrestaurant og masser af musik på havnefronten i Gudhjem. Om blot to dage bringer Sol over Gudhjem dansk gastronomi tæt på, så den både kan smages, mærkes og forstås. På torsdag den 19. til lørdag den 21. juni 2025 bliver Bornholm igen gastronomisk

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Så er det sidste chance

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Høj præcision i CNC-fræsning takket være vakuum

  • DENIOS ApS

    Sikker tøndehåndtering starter her

  • Spirax Sarco Danmark

    Vi sætter fokus på damp som en naturlig energikilde

  • DENIOS ApS

    Lær at håndtere lækager på 90 min.

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mød Busch på Spildevand Teknisk Forenings Årsmøde 2025

  • Nemco Machinery A/S

    Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

  • DENIOS ApS

    Sådan vælger du det rigtige opbevaringsskab til farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Group præsenterer innovative vakuumløsninger på Battery Show Europe 2025 i Stuttgart

  • DENIOS ApS

    Sådan transporterer du lithiumbatterier sikkert

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Lagkagehuset leverer rekordomsætning i 2024 og forbedrer driften markant

    19.06.2025

  • Energidrik bliver officiel partner på Roskilde Festival

    19.06.2025

  • Klar til indstillinger til Årets Ret Med Gris og Årets Ret med Ost

    19.06.2025

  • Nyt innovationsprogram skal skabe mere bæredygtige løsninger i convenience-branchen

    19.06.2025

  • Pantsystem sparer over 50 kg engangsplast årligt i Nordhavn-kantine

    19.06.2025

  • Michelin 2025: Stjerneregn til Danmark

    17.06.2025

  • Live dataovervågning af larveproduktion vil revolutionere insektopdræt

    17.06.2025

  • Direktørskifte i Danish Crowns handelsselskab ESS-FOOD

    17.06.2025

  • Pioner for plantebaserede fødevarer fylder 75 år

    17.06.2025

  • Sol over Gudhjem 2025: Danmarks gastronomiske folkefest bliver endnu større

    17.06.2025

  • Dansk teknologi garanterer fødevaresikkerhed i hollandsk råmælksost

    12.06.2025

  • Videnskabsfolk fra alle kontinenter: Havet er ved et tippepunkt

    12.06.2025

  • Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri får ny departementschef

    12.06.2025

  • Ny restaurant i Carlsberg Byen sætter fisken og det frie valg i front

    12.06.2025

  • Michelin-opvarmning: Madfestival med fri entré, koncerter og stjernestøv

    12.06.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik