• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltFoodservice04. 03. 2020 | Kasper Mundt-Nielsen

Ny finsk pizzakæde populær blandt københavnske forbrugere

AktueltFoodservice04. 03. 2020 By Kasper Mundt-Nielsen

Det er ingen hemmelighed, at vi i Danmark elsker pizza. De senere år, er konkurrencen blandt pizzaproducenter, der leverer pizzaoplevelser lidt ud over det sædvanlige steget til et hidtil uset niveau. Nu har en hjemmeside dedikeret til at kåre landets bedste oplevelser kåret den finske restaurantkæde Classic Pizza Restaurant til Københavns Bedste Pizza. Det sker blot to år efter kæden åbnede deres første restaurant i København.
Foto: PR

Det er sitet OpdagDanmark.dk, der årligt laver afstemninger for at finde de bedste lokale livsstilsoplevelser, der kårer den nye kædes pizzaer til hovedstadens bedste.

Prisen er særligt vigtig i København, fordi byen er kendt for hård konkurrence i restaurationsbranchen. København har bl.a. flere Michelin-stjerner end nogen anden by i Skandinavien. I København findes der pt. to Classic Pizza-restauranter, som byder på premium-pizzaer og eksklusiv vin og champagne.

Det er også i København nogle af verdens bedste pizzarestauranter findes. Pizzeria Luca og Bæst er således begge at finde i top fem i verden i følge den internationalt anerkendte side 50 Top Pizza. Klik her og læs.

Classic Pizza Magasin ligger i det stormagasinet Magasin du Nord på Kgs. Nytorv, og i FRB.C., et indkøbscenter på Frederiksberg. Begge restauranter har kun været åbne i to år.

Vi har arbejdet på konceptet i 25 år

Trods den hårde konkurrence blandt pizzarestauranter i hovedstaden, kommer førstepladsen ikke som en overraskelse for ledelsen i den finske restaurantkæde.

– Vi ved fra den positive kunderespons, vi har fået på vores pizzaer og vores service, at vores restauranter også har vakt interesse i Danmark. Vi har f.eks. fået en hel del søde stamkunder. Vi valgte at satse på, at vores hårde arbejde nok skulle blive belønnet – og at vi derfor nok skulle klare os fremover på trods af den store konkurrence, vi er havnet i. Konkurrencen i København er hård, fordi der i forvejen findes flere, større og og mere kendte gourmet- pizzarestauranter. Derfor er det også bare fantastisk at se, hvordan vores team har taget konkurrencen op, og de har fået alle vores stamkunder til at stemme på os, svarer Classic Pizza Restaurants business director Tommi Altonen.

Det finske koncept har mange år på bagen, men kæden har blot haft to år i den København, hvor gæsterne allerede har taget konceptet til sig.

– Selve konceptet har vi finpudset på i 25 år. Vi startede i sin med samme idé i den finske by Hangö tilbage i 1996. Det er de små detaljer vi arbejder med til hverdag, der er garant for at konceptet også fungerer på Københavns benhårde marked. Jeg vil også gerne takke vores fantastiske restaurantchefer, der sammen med deres gode teams lykkes med at forkæle vores kunder hver eneste dag. Dette samt en ydmyg indstilling og hårdt arbejde er simplethen nøglen til vores fremgang, fortsætter Tommi Altonen.

Danskerne elsker kartoffelpizza

Konkurrencen i den danske restaurantbranche er hård sammenlignet med den finske, hvor der også er en tydelig forskel i hvordan gæsterne bruger restauranterne.

– Konkurrencen er vældig hård (i Danmark, red.), men samtidig er der store muligheder. Da Danmark ligger længere sydpå end Finland, har man ikke den samme type shopping mall-kultur, som vi har i Finland. Det er ellers det marked, som vi er rigtig gode til. Danskerne har heller ikke den samme tradition for at spise frokost ude, som vi har i Finland og Sverige, hvilket helt klart giver en afmatning i salget midt på dagen, udtaler Tommi Altonen

Der er også forskel på de to nationers preferencer når det kommer til pizzafyldet. Det betyder nye opskrifter.

– Ja, smagsløgene er ikke helt ens. Men en god pizza vil altid have fans. En interessant forskel på de to lande er kartoflerne. Danskerne elsker simpelthen kartoffelpizza. Det er derfor, vi har skabt vores egen ultimative version ‘Kartoffel Lover’.

Ekspansionen fortsætter

Trods kåringen fra OpdagDanmark.dk er Classic Pizza Restaurant stadig relativt små på det danske marked. Men planen er i følge adm. direktør Juha Toivanen at udvide forretningen yderligere i Danmark:

– Vi er stadig nye på markedet i Danmark, så vi har måtte starte helt fra schratch. Vi er heller ikke lige så kendte i Danmark som i Finland, så vi har væbnet os med tålmodighed. Men vi vækster hele tiden.

– At være målrettede. Vi er en familieejet virksomhed, så vi har intet pres fra eksterne investorer. Vi ekspanderer med ønsket om at vækste i de nordiske lande, men uden overhovedet at gå på kompromis med kvalitet eller service. Vi er hele hele tiden på udkig efter nye lokationer. Alt handler om placering. Vi ser vores forretning på samme måde, som McDonalds og Burger King. De tre vigtigste parametre for succes er beliggenhed, beliggenhed og beliggenhed, slutter Juha Toivanen.

Classic Pizza Restaurant har i dag 21 restauranteri Finland, Sverige og Danmark. Classic Pizza fejrer i år 25-års jubilæum. Fremover er det planen at åbne fire til seks nye restauranter om året. Afhængigt af sæsonen har Classic Pizza 250 ansatte. Classic Pizza Restaurant vandt ”Kasvu Open 2016, den såkaldte ”Start Again-serien” for succesfulde virksomheder med de største ekspansionsmuligheder i udlandet (Kasvuopen.fi)”. Og restaurantkæden var også med i finalen i ”EY Entrepreneur Of The Year 2017”. Classic Pizza Restaurant har endvidere vundet afstemningen for bedste pizzaer i Finland.

Den københavnske pizzascene er i rivende udvikling. Udover Classic Pizza Restaurant, Bæst og Pizzeria Luca er også MaMeMi på Vesterbro et spændende bekendtskab. Det kan du læse mere om her: MaMeMi.

Skrevet i: Aktuelt, Foodservice

Seneste nyt fra redaktionen

Forskere genopliver gamle ærtesorter i enorm frøsamling: ”Et uudnyttet guldkammer til fremtiden”

Forskning og uddannelseMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 12. 2025

Med en ny AI-metode har forskere fra Københavns Universitet genopdaget 51 gamle ærtesorter, som ikke længere bruges i landbruget, men som kan vise sig lovende til produktion af plantebaserede fødevarer. Metoden er en genvej til at finde nye ressourcer i de grønne skatkamre, som genbankers enorme

Ny kvælstofaftale: Fødevareerhvervet frygter konsekvenserne for dansk fødevareproduktion

FødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed16. 12. 2025

Brancheorganisationen FødevareDanmark frygter konsekvenserne af den nye kvælstofaftale. Sammen med seks andre organisationer fra landbrugs- og fødevareerhvervene opfordrer organisationen til, at den grønne trepart sættes på pause, indtil konsekvenserne er fuldt belyst. Det er stort set umuligt

Bryggeriforeningen: Danske EU-politikere kæmper for pantsystemet

AktueltDrikkevarerPolitik og eksport16. 12. 2025

Det danske pant- og retursystem bliver undergravet af EU-krav om genpåfyldelige emballager, der vil lukke størstedelen af Danmarks mikrobryggerier, mener Bryggeriforeningen. Fra 2030 pålægger EU alle supermarkeder og barer at sikre, at mindst 10% af deres emballager til øl, sodavand og

Lidl Danmark sætter kurs mod Net Zero og sundere produkter i indkøbskurven

AktueltDetailhandel og en grosMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 12. 2025

Lidl Danmark har forpligtet sig til Science Based Targets Initiative (SBTi) og har validerede Net Zero-mål for 2050 – foruden validerede FLAG- og E&I-mål for 2034. Som Europas største dagligvarekæde er ambitionen, at Lidl vil være med til at vise vejen mod en verden, hvor der bliver tænkt på

CBP slår stort brød op og åbner innovationscenter

Brød og kagerTop16. 12. 2025

CBP fra Vejle, leverandør af råvarer til produktion af brød og kager, udvider nu sit hovedsæde med et topmoderne innovationscenter og fuldt udstyret bageri. Hvor brød dufter, finder mennesker hinanden – og nye ideer opstår for morgendagens brød og kager. Med det afsæt har CBP lavet et 250

Foodexpo favner både kød, klima og grøn kost med inspirerende events

Messer og konferencer11. 12. 2025

Kød, klima og grøn kost er alt sammen på tallerkenen, når Foodexpo samler fødevarebranchen til tre horisontudvidende dage spækket med spændende oplevelsesuniverser og fremsynede events. Nordens største faglige mødested for alle, der lever for og arbejder med mad, finder sted i MCH Messecenter

Arla: Erfaren mejerimand tager over i Nr. Vium

Mejeri11. 12. 2025

Der er masser af erfaring fra både Arla og resten af verden med i bagagen, når Henrik Jessen nu overtager ledelsen af Arla i Nr. Vium 350 medarbejdere hos Arla i Nr. Vium har nu fået vished om, hvem der fremover skal stå i spidsen for mejeriet. Det bliver 60-årige Henrik Jessen, der i

Pincho Nation: Succesfulde franchise-åbninger i 2025

AktueltFoodservice11. 12. 2025

2025 har været et markant vækstår for Pincho Nation i Danmark. Med fire nye restauranter og stærke resultater i de etablerede enheder runder man 700.000 gæster og passerer en vigtig milepæl: ti restauranter på det danske marked. Udviklingen afspejler både en stigende efterspørgsel og en solid

Rekord i antal julebryg

AktueltDrikkevarer11. 12. 2025

Aldrig før har der været så mange forskellige julebryg at vælge imellem som denne jul. Desuden er paletten af julebryg i 2025 den mest farverige. Danske øl-nydere kan glæde sig over, at de har rekordmange julebryg at vælge imellem i december 2025. Hele 219 forskellige julebryg står på

NOTCH, et nyt kakaofrit chokoladealternativ lavet på mask

KonfektureTop11. 12. 2025

Fra d. 10. december kan kunderne i alma madmarked smage på fremtidens fødevarer fra innovationscenteret Spora, grundlagt af kokken Rasmus Munk. Det første projekt, der bliver præsenteret, er chokoladealternativet NOTCH, udviklet af mask, et restprodukt fra ølbrygning. Rasmus Munk lancerede i

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Gemmer dit løfteudstyr på skjulte farer?

  • Ardo NV Denmark Office

    Sødme møder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Fra vindtunneller til rumfart: Vakuum til rumfarts undersøgelser

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Dagrofa Foodservice juleindsamler til fordel for JunkFood

  • Spirax Sarco Danmark

    Undgå kontaminering med rendamp i fødevareproduktion

  • Ardo NV Denmark Office

    Slank, sprød og …

  • Ardo NV Denmark Office

    Ready to eat or not?

  • Ardo NV Denmark Office

    Nyt år, nye favoritter – Ardo lancerer 9 nyheder på frost i 2026

  • DENIOS ApS

    Har du den rigtige pumpe?

  • Spirax Sarco Danmark

    Guide: Find den korrekte dampkvalitet

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Forskere genopliver gamle ærtesorter i enorm frøsamling: ”Et uudnyttet guldkammer til fremtiden”

    16.12.2025

  • Ny kvælstofaftale: Fødevareerhvervet frygter konsekvenserne for dansk fødevareproduktion

    16.12.2025

  • Bryggeriforeningen: Danske EU-politikere kæmper for pantsystemet

    16.12.2025

  • Lidl Danmark sætter kurs mod Net Zero og sundere produkter i indkøbskurven

    16.12.2025

  • CBP slår stort brød op og åbner innovationscenter

    16.12.2025

  • Foodexpo favner både kød, klima og grøn kost med inspirerende events

    11.12.2025

  • Arla: Erfaren mejerimand tager over i Nr. Vium

    11.12.2025

  • Pincho Nation: Succesfulde franchise-åbninger i 2025

    11.12.2025

  • Rekord i antal julebryg

    11.12.2025

  • NOTCH, et nyt kakaofrit chokoladealternativ lavet på mask

    11.12.2025

  • Ny forskning: Vandmænd kan bruges til at lave mayonnaise og smør

    09.12.2025

  • Fermentering gør havets grøntsager mere spiselige

    09.12.2025

  • Dansk økologieksport når rekordhøjt niveau

    09.12.2025

  • Mindre madspild: Nu bliver det lettere at donere overskudsmad

    09.12.2025

  • Stigende fødevarepriser kan flytte to ud af tre stemmer

    09.12.2025

Alle nyheder ›

Læs Food & Drink gratis online

Annoncering i Food & Drink

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik