Det er ingen hemmelighed, at vi i Danmark elsker pizza. De senere år, er konkurrencen blandt pizzaproducenter, der leverer pizzaoplevelser lidt ud over det sædvanlige steget til et hidtil uset niveau. Nu har en hjemmeside dedikeret til at kåre landets bedste oplevelser kåret den finske restaurantkæde Classic Pizza Restaurant til Københavns Bedste Pizza. Det sker blot to år efter kæden åbnede deres første restaurant i København.

Det er sitet OpdagDanmark.dk, der årligt laver afstemninger for at finde de bedste lokale livsstilsoplevelser, der kårer den nye kædes pizzaer til hovedstadens bedste.
Prisen er særligt vigtig i København, fordi byen er kendt for hård konkurrence i restaurationsbranchen. København har bl.a. flere Michelin-stjerner end nogen anden by i Skandinavien. I København findes der pt. to Classic Pizza-restauranter, som byder på premium-pizzaer og eksklusiv vin og champagne.
Det er også i København nogle af verdens bedste pizzarestauranter findes. Pizzeria Luca og Bæst er således begge at finde i top fem i verden i følge den internationalt anerkendte side 50 Top Pizza. Klik her og læs.
Classic Pizza Magasin ligger i det stormagasinet Magasin du Nord på Kgs. Nytorv, og i FRB.C., et indkøbscenter på Frederiksberg. Begge restauranter har kun været åbne i to år.
Vi har arbejdet på konceptet i 25 år
Trods den hårde konkurrence blandt pizzarestauranter i hovedstaden, kommer førstepladsen ikke som en overraskelse for ledelsen i den finske restaurantkæde.
– Vi ved fra den positive kunderespons, vi har fået på vores pizzaer og vores service, at vores restauranter også har vakt interesse i Danmark. Vi har f.eks. fået en hel del søde stamkunder. Vi valgte at satse på, at vores hårde arbejde nok skulle blive belønnet – og at vi derfor nok skulle klare os fremover på trods af den store konkurrence, vi er havnet i. Konkurrencen i København er hård, fordi der i forvejen findes flere, større og og mere kendte gourmet- pizzarestauranter. Derfor er det også bare fantastisk at se, hvordan vores team har taget konkurrencen op, og de har fået alle vores stamkunder til at stemme på os, svarer Classic Pizza Restaurants business director Tommi Altonen.
Det finske koncept har mange år på bagen, men kæden har blot haft to år i den København, hvor gæsterne allerede har taget konceptet til sig.
– Selve konceptet har vi finpudset på i 25 år. Vi startede i sin med samme idé i den finske by Hangö tilbage i 1996. Det er de små detaljer vi arbejder med til hverdag, der er garant for at konceptet også fungerer på Københavns benhårde marked. Jeg vil også gerne takke vores fantastiske restaurantchefer, der sammen med deres gode teams lykkes med at forkæle vores kunder hver eneste dag. Dette samt en ydmyg indstilling og hårdt arbejde er simplethen nøglen til vores fremgang, fortsætter Tommi Altonen.
Danskerne elsker kartoffelpizza
Konkurrencen i den danske restaurantbranche er hård sammenlignet med den finske, hvor der også er en tydelig forskel i hvordan gæsterne bruger restauranterne.
– Konkurrencen er vældig hård (i Danmark, red.), men samtidig er der store muligheder. Da Danmark ligger længere sydpå end Finland, har man ikke den samme type shopping mall-kultur, som vi har i Finland. Det er ellers det marked, som vi er rigtig gode til. Danskerne har heller ikke den samme tradition for at spise frokost ude, som vi har i Finland og Sverige, hvilket helt klart giver en afmatning i salget midt på dagen, udtaler Tommi Altonen
Der er også forskel på de to nationers preferencer når det kommer til pizzafyldet. Det betyder nye opskrifter.
– Ja, smagsløgene er ikke helt ens. Men en god pizza vil altid have fans. En interessant forskel på de to lande er kartoflerne. Danskerne elsker simpelthen kartoffelpizza. Det er derfor, vi har skabt vores egen ultimative version ‘Kartoffel Lover’.
Ekspansionen fortsætter
Trods kåringen fra OpdagDanmark.dk er Classic Pizza Restaurant stadig relativt små på det danske marked. Men planen er i følge adm. direktør Juha Toivanen at udvide forretningen yderligere i Danmark:
– Vi er stadig nye på markedet i Danmark, så vi har måtte starte helt fra schratch. Vi er heller ikke lige så kendte i Danmark som i Finland, så vi har væbnet os med tålmodighed. Men vi vækster hele tiden.
– At være målrettede. Vi er en familieejet virksomhed, så vi har intet pres fra eksterne investorer. Vi ekspanderer med ønsket om at vækste i de nordiske lande, men uden overhovedet at gå på kompromis med kvalitet eller service. Vi er hele hele tiden på udkig efter nye lokationer. Alt handler om placering. Vi ser vores forretning på samme måde, som McDonalds og Burger King. De tre vigtigste parametre for succes er beliggenhed, beliggenhed og beliggenhed, slutter Juha Toivanen.
Classic Pizza Restaurant har i dag 21 restauranteri Finland, Sverige og Danmark. Classic Pizza fejrer i år 25-års jubilæum. Fremover er det planen at åbne fire til seks nye restauranter om året. Afhængigt af sæsonen har Classic Pizza 250 ansatte. Classic Pizza Restaurant vandt ”Kasvu Open 2016, den såkaldte ”Start Again-serien” for succesfulde virksomheder med de største ekspansionsmuligheder i udlandet (Kasvuopen.fi)”. Og restaurantkæden var også med i finalen i ”EY Entrepreneur Of The Year 2017”. Classic Pizza Restaurant har endvidere vundet afstemningen for bedste pizzaer i Finland.
Den københavnske pizzascene er i rivende udvikling. Udover Classic Pizza Restaurant, Bæst og Pizzeria Luca er også MaMeMi på Vesterbro et spændende bekendtskab. Det kan du læse mere om her: MaMeMi.

