• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

DrikkevarerMejeri30. 10. 2025 | Mikkel Bækgaard

En rigtig god kop kaffe er det nye personalegode

DrikkevarerMejeri30. 10. 2025 By Mikkel Bækgaard

God kaffe er god medarbejderpleje. Flere virksomheder investerer i kaffemaskiner med friskmalet kaffe og frisk mælk for at tiltrække og fastholde medarbejdere. Kaffe er nemlig ikke bare kaffe – det er en vigtig del af hverdagen, der kan gøre en forskel for både trivsel og tilknytning på arbejdspladsen, siger virksomheder og kaffeproducenter.

Friskbrygget kaffe, hvor bønnerne males til hver enkelt kop og hvor mælken er frisk, er noget mange medarbejdere sætter pris på. Foto: Niels Aage Skovbo.

Hvordan smager god trivsel på jobbet? Måske som en stærk espresso, en silkeblød flat white eller en varm caffè latte.

Kaffemaskinen har længe været et naturligt samlingspunkt på arbejdspladsen. Men i dag stiller  medarbejdere i stigende grad også krav til kvaliteten af den kaffe, de får på jobbet – og til mælken i kaffen.

Kaffe, der er en god oplevelse

Kaffen på arbejdspladsen har flere steder fået så stor betydning, at nogle større virksomheder er begyndt at have baristaer ansat, fortæller facility servicechef, Metta Andreasen hos Dansk Arbejdsgiverforening:

”Så behøver medarbejderne ikke gå ned til den nærmeste café, men kan blive in-house og få den gode kaffeoplevelse,” siger Metta Andreasen.

”Det er vigtigt, at kaffen kan lidt ekstra. Det er et personalegode, der gerne må være tæt på den kaffe, du kan få på en café. Det betyder noget, at det ikke bare er et plastikkrus, som du kan brænde dig på, og at der er rigtig mælk i kaffen. Vi skal have det godt, selvom vi er på arbejde,” siger hun.

I det netværk af facility-medarbejdere, som Metta Andreasen er en del af, taler de om, hvor meget en god kaffeoplevelse betyder:

”Det er ikke afgørende for, om man skifter job, men den lille bonus, det er, betyder noget, når man starter et nyt sted. Det hører jeg, når jeg onboarder folk. Derfor kan arbejdsgiver overveje at prioritere det for at fastholde og tiltrække medarbejdere,” siger Metta Andreasen. 

Hos Dansk Industri er det også en prioritering at kræse om medarbejdernes kaffeoplevelse. Det fortæller køkkenchef i organisationen, Jan Echberg-Bauerfind:

”Det er vigtigt, fordi vi som med alt andet i vores virksomhed har fokus på kvalitet. Der skal være en sammenhæng mellem den kaffe, mad og service, vi leverer,” siger han.

En forkælelse i løbet af dagen

Kvaliteten af en god kop kaffe handler ikke kun om bønnerne, men også om at mælken er frisk, smager af noget og giver den rette konsistens i koppen.

Det fortæller senior- og salgskonsulent hos Peter Larsen Kaffe, Thomas Munk.

”Der har altid været meget fokus på en god kop kaffe på arbejdspladserne, men medarbejdere og virksomheder er begyndt at gå mere op i, hvilke forskellige elementer, der hører til kaffen, og hvad der giver god smag,” siger han.

Thomas Munk fortæller, at kaffemaskinen generelt fungerer som et sted, hvor de ansatte plejer deres relationer, og hvor de kan tale om stort og småt og mødes på tværs af afdelinger.

”Men folk gider ikke bruge deres pause på en dårlig kop kaffe. De forventer, at den har en vis kvalitet. Mange medarbejdere ser det som en forkælelse i løbet af dagen, at de lige kan få en cappuccino med frisk mælk,” siger han.

Det bekræfter Michael Schiedel, der direktør i Freehand Coffee, der er en af landets største indenfor firmakaffeløsninger og forhandlere af kaffemaskiner.

”For få år tilbage var det tilstrækkeligt med en kolbekaffeløsning, men nu ser vi en kraftig stigning i friskmælksmaskiner, fordi folk gerne vil have en god kaffeoplevelse,” siger han. 

Mejerierne mærker efterspørgslen  

Kaffetrangen hos de kvalitetsbevidste medarbejdere mærkes også hos mejerierne. 
”Interessen for god kaffe med frisk mælk, som vi kender det fra cafeerne, flytter med videre ind i kantinerne. Kaffemaskiner med frisk mælk i kontorområder bruges mere og mere, som det sted, hvor gæster får deres kaffe med ind til møder i stedet for at få kaffen serveret i termokander i selve mødelokalet,” fortæller Berith Koed Christiansen, som er Thise Mejeris key account manager for food service Danmark.

Det kan Arla tale med om:

”Vi oplever en øget opmærksomhed på mælk, der kan levere den rette tekstur og smagsoplevelse, og en stigende efterspørgsel efter baristamælkevarianter, der sikrer en fyldig og ensartet skum, som vi kender det fra cafeen,” siger Thor Ahmé Jakobsen, der er channel manager hos Arla Pro med ansvar for marketing i foodservice.

“For mange virksomheder er det blevet et vigtigt personalegode, som er med til at skabe trivsel blandt medarbejderne. Flere virksomheder prioriterer også økologi, fordi det stemmer overens med deres bæredygtighedspolitik,” siger han. 

De Økologiske Mejerier Naturmælk/Øllingegaard har haft tocifrede vækstrater på området gennem de seneste fem år. 

”Vi oplever stigende efterspørgsel efter de typer mælk, der egner sig til fuldautomatiske kaffemaskiner i kontormiljøer, altså mælk med en højere fedtprocent, men uden at dominere smagen. Det er blevet ’en ting’ at servere en god ristet kaffe og en frisk, økologisk mælk, fordi det har stor betydning for den totale kaffeoplevelse både smagsmæssigt og etisk,” siger salgs- og marketingchef Nelly Frees Riggelsen, Naturmælk/Øllingegaard.

Kaffe i medarbejdertilfredsundersøgelser

For at sikre sig, at det ikke bare er en mavefornemmelse, at kaffeoplevelsen er vigtig, har flere virksomheder medtaget kaffeordningen som en del af deres medarbejdertilfredsundersøgelser. Resultaterne understreger vigtigheden af ordningen:

”Vi har lige fået nye kaffemaskiner, så det var vigtigt for os at måle, om det var investeringen værd. Betyder det virkelig så meget?”, siger Metta Andreasen fra Dansk Arbejdsgiverforening og tilføjer:

”Vi kan godt have en tendens til at undervurdere betydningen af en god kaffeoplevelse, for det er noget, folk sætter meget pris på,” siger hun.

”Hvis man har en arbejdsplads med kaffemaskiner med både pulvermælk og rigtig mælk, så er det maskinen med rigtig mælk, de ansatte søger. Det er mere lækkert. De føler i højere grad, at de får en baristaoplevelse,” siger hun.

Hos Dansk Industri måler man også på medarbejdertilfredsheden, og kaffe er et punkt i en undersøgelse, som foretages cirka en gang om året:

”Kaffe er noget, alle har en holdning til. Det er vigtigt, hvordan kaffen og mælken er produceret og håndteret. Det nytter ikke noget at købe en kvalitetskaffe og så ikke en kvalitetsmælk – så ødelægger man kaffen,” siger køkkenchef i Dansk Industri, Jan Echberg-Bauerfind.

Frisk mælk versus pulvermælk 

Ulempen ved en friskmælksmaskine er, at den kræver daglig rengøring. Alligevel oplever Freehand Coffee en stor efterspørgsel:

”Især i årene efter corona, hvor arbejdsgivere er forhippet på at få folk tilbage på arbejde. De lokker bl.a. med lækker kaffe og kantine,” siger Michael Schiedel.

Det samme oplever senior- og salgskonsulent hos Peter Larsen Kaffe, Thomas Munk:

“Det har især fået en opblomstring efter corona, hvor folk begyndte at lave surdej eller at opgradere deres kaffesystem med egne baristamaskiner. Kaffen betyder meget for medarbejderne, mere end ledelsen måske tror,” siger Thomas Munk.

Danskernes kaffevaner på jobbet

  • 90 procent drikker kaffe på arbejdspladsen.
  • En medarbejder drikker i gennemsnit 3,3 kopper kaffe pr dag. 
  • Medarbejdere angiver i undersøgelsen om de vigtigste personalegoder, at kaffeordningen betyder mere end sundhedsforsikning, gratis frugt, frokostordning og julegaver. Det er tredje år i træk kaffeordningen rangerer øverst på listen.

Kilde: Danskernes kaffevaner på arbejdspladsen – udført af YouGov for BKI i 2024.

Skrevet i: Drikkevarer, Mejeri

Seneste nyt fra redaktionen

Sukaiba vinder ”Denmark’s Best Hotel Restaurant” for anden gang

Foodservice30. 10. 2025

World Culinary Awards har offentliggjort årets vinder af ”Denmark’s Best Hotel Restaurant”. Siden 2020 har World Culinary Awards kåret verdens bedste gastronomiske oplevelser, både internationale og nationalt.  I år har de nomineret blandt andet været Radissons Blue Elephant, Nimb Brasserie

En rigtig god kop kaffe er det nye personalegode

DrikkevarerMejeri30. 10. 2025

God kaffe er god medarbejderpleje. Flere virksomheder investerer i kaffemaskiner med friskmalet kaffe og frisk mælk for at tiltrække og fastholde medarbejdere. Kaffe er nemlig ikke bare kaffe – det er en vigtig del af hverdagen, der kan gøre en forskel for både trivsel og tilknytning på

Dansk sommelier vinder den første udgave af Master of Port Scandinavia 2025

AktueltDrikkevarer30. 10. 2025

Efter en todages konkurrence den 19. og 20. oktober blev danske Ketil Sauer kåret som vinder af den første udgave af Master of Port Scandinavia, og kunne tage den prestigefyldte Silver Goblet med hjem. Den danske sommelier imponerede juryen med sin dybe viden om portvin, sine sommelierfærdigheder og

Når regler spænder ben for naturen: 16 nye anbefalinger til bedre biodiversitet i fødevaresektoren

AktueltFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed30. 10. 2025

En ny publikation fra Tænketanken Frej peger på, hvordan regler og rammer kan ændres, så det bliver lettere for fødevaresektoren at fremme natur og biodiversitet. Over hele Danmark står lodsejere, landmænd og virksomheder klar til at skabe mere natur. Men alt for ofte bliver de bremset af

Prestigefyldt kåring: Den danske Spiseguide hylder AOC som Årets Restaurant

Detailhandel og en grosFoodserviceTop30. 10. 2025

Den danske Spiseguide har kåret AOC som Årets Restaurant ved en gallamiddag på Kokkedal Slot, hvor også Peter Trauboth fra Restaurant Levi blev hædret for sin rolle som restaurantchef. Den danske Spiseguide er en årlig guide, som siden 1978 har bedømt danske restauranter i forskellige

Spiser du, som var det sommer året rundt? Det kan forvirre dit indre ur

Forskning og uddannelseMiljø og sundhed27. 10. 2025

Det er ikke kun sollys, men også kosten, der styrer vores indre biologiske ur og dets evne til at tilpasse sig årstiderne, viser ny forskning i mus. Derfor kan det have betydning for vores sundhed, at vi spiser sæsonens lokalt producerede fødevarer, vurderer forsker. Vores blodtryk stiger fra

Fremtidens mad risikerer at blive ensformig

Frugt og grøntFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed27. 10. 2025

Mangfoldigheden af planter bliver begrænset, hvis EU vedtager ny lov om bytte og handel med frø, mener Frie Bønder – Levende Land og Landsforeningen Praktisk Økologi. En menu med høj biodiversitet er den sundeste - det er efterhånden almen viden, mener Levende Land og Landsforeningen Praktisk

Madens Folkemøde skal samle Danmark om unges sundhed

AktueltForskning og uddannelseMiljø og sundhedPolitik og eksport27. 10. 2025

Årets finanslov er blevet offentliggjort, og her modtager Madens Folkemøde 1 mio. kroner til at afholde et Nationalt Forum for Ung Sundhed i 2026. Indsatsen skal samle en breds kreds af aktører for at forebygge overvægt og styrke sundhed og madvaner blandt børn og unge både lokalt og

Fødevaregigant gearer op i Danmark – en stigning på 25,6 %

AktueltFødevareproduktionMiljø og sundhed27. 10. 2025

Greenfood fortsætter med at vokse hurtigt på det danske marked. I år forventes koncernen at opnå en volumen på næsten 3.500 ton – en stigning på 25,6 % sammenlignet med sidste år. Bag succesen ligger en stærk efterspørgsel efter ultrafriske råvarer, strategiske partnerskaber inden for restaurant- og

Køkkenprisen 2025 går til Skolerne i Oure

FoodserviceForskning og uddannelseMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed27. 10. 2025

Landbrug & Fødevarer har kåret Skolerne i Oure på Fyn som vinder af Køkkenprisen 2025 ved Økologisektionens årsmøde på Kalø Økologisk Landbrugsskole. Køkkenprisen 2025 uddeles til det offentlige køkken, der bedst formår at kombinere sundhed, smag og økologi. I år har Skolerne i Oure

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Stor fødevaremesse med juletema kommer igen i år til Brande

  • Spirax Sarco Danmark

    Skal vi hjælpe jer med at nå jeres mål for bæredygtighed?

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Sukaiba vinder ”Denmark’s Best Hotel Restaurant” for anden gang

    30.10.2025

  • En rigtig god kop kaffe er det nye personalegode

    30.10.2025

  • Dansk sommelier vinder den første udgave af Master of Port Scandinavia 2025

    30.10.2025

  • Når regler spænder ben for naturen: 16 nye anbefalinger til bedre biodiversitet i fødevaresektoren

    30.10.2025

  • Prestigefyldt kåring: Den danske Spiseguide hylder AOC som Årets Restaurant

    30.10.2025

  • Spiser du, som var det sommer året rundt? Det kan forvirre dit indre ur

    27.10.2025

  • Fremtidens mad risikerer at blive ensformig

    27.10.2025

  • Madens Folkemøde skal samle Danmark om unges sundhed

    27.10.2025

  • Fødevaregigant gearer op i Danmark – en stigning på 25,6 %

    27.10.2025

  • Køkkenprisen 2025 går til Skolerne i Oure

    27.10.2025

  • Rekordhøj returprocent: Genanvendelige krus satte ny standard på Smukfest 2025

    23.10.2025

  • Plant Food Festival: Øksnehallen bliver til plantemekka

    23.10.2025

  • Hørkram-stifter er død

    23.10.2025

  • Arla vil kåre Årets Madsjæl 2025 – se de nominerede

    23.10.2025

  • Linse-bolo på menuen i hele Danmark: Ny kampagne skal få flere til at spise bælgfrugter

    23.10.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik