• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

CertificeringDrikkevarer31. 01. 2022 | Kasper Mundt-Nielsen

Direktør: vi kan ikke bare tale om bæredygtighed

CertificeringDrikkevarer31. 01. 2022 By Kasper Mundt-Nielsen

Virksomheder vil gerne tale om bæredygtighed, men for den enkelte forbruger er det ikke altid gennemskueligt, hvad begrebet dækker over. Er det isoleret til bionedbrydelig emballage, eller er der tale om en bæredygtig værdikæde? 

Virksomhederne har et ansvar for at gøre tale til handling, lyder budskabet fra CleverCoffees direktør og medejer Lars Frello.

Hos kafferisteriet CleverCoffee hænger specialkaffe og kvalitet uløseligt sammen med at drive en ansvarlig forretning. Her taler de ikke blot om bæredygtig kaffe, men om ansvarlighed hele vejen rundt. I bund og grund arbejder CleverCoffee for at ændre kaffeindustrien til det bedre – både for kaffefarmene og for miljøet. De dokumenterer deres indsats løbende, bl.a. med deres B Corp-certificering. 

– Det ligger i vores DNA at være en så ansvarlig virksomhed som muligt på alle parametre. Vi prioriterer tiltag, der gør det muligt for os at skrue på knapperne og drive vores virksomhed på den måde, der er bedst for verden. Vi kan ikke bare tale om bæredygtighed. Derfor er det altafgørende for os, at arbejde databaseret og være transparente, siger direktør og medejer i CleverCoffee Lars Frello. 

Og netop derfor har CleverCoffee indgået et nyt samarbejde, der netop giver dem en ekstra knapper at skrue på. De vil forbedre deres strømforbrug ved hjælp af data. 

Løsningen hedder Grønt Aftryk og er udviklet af den aarhusianske IT-virksomhed Systemate. Tanken er: Hvad, der kan måles, kan forbedres.

– Mange ved ikke, hvor de skal starte i den grønne omstilling. Man er kommet langt, men vi har faktisk viden på området, der kan bidrage til nemmere og bedre løsninger. CleverCoffee er en ansvarlig virksomhed, der gerne vil sørge for, at fra jord til den endelige kop kaffe, er det en god forretning for alle – også jorden – og der kommer vi ind i ligningen, siger Morten Randrup, Head of Business Development ved Systemate.

Grønt Aftryk giver virksomheden konkrete data for, præcis hvordan deres energiforbrug er. 

Ikke noget med svært afkodelige miljømærker – efter en kafferistning har CleverCoffee viden om, præcis hvor meget energi, der er brugt. Og den oplysning kan kunden også få.

Men viden er forandring. Og hvorfor riste kaffe klokken 15, hvis strømmen er grøn klokken 7? Grønt Aftryk giver som det første digitale redskab virksomheder mulighed for både at få et fuldstændigt transparent overblik over deres energiaftryk, samtidig med det foreslår, hvordan aftrykket kan forbedres. Og for CleverCoffee kræver det så lidt som et login med NemID på iPad’en, så er de rå data klar.

– Når vi måler, hvilket aftryk, vi reelt sætter, så har vi en mulighed for at ændre det – hvis vi ikke har den præcise viden, så er det gætværk det hele. Vi skal turde at gøre noget, ingen andre har gjort før os. Og så kan vi forhåbentlig vise de store spillere, hvordan det skal gøres, afslutter Lars Frello.

Skrevet i: Certificering, Drikkevarer

Seneste nyt fra redaktionen

Delitaste styrker markedspositionen – klar til næste fase

FoodserviceFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ07. 10. 2025

Lidt over halvvejs i strategiperioden gør Delitaste status: en styrket markedsposition, øget kundeorientering og et bedre fundament for videre vækst. Efter en gradvis sammenlægning af Stryhns Foodservice og Delitaste er foodserviceaktiviteterne i Stryhns Gruppen nu samlet. I starten af 2024

Udstillere roser Foodexpos nye messekoncept

Messer og konferencer07. 10. 2025

Opbakningen til Foodexpos nye messekoncept er stor blandt udstillerne, der fremhæver de nye, branche-samlende zoner og den deraf optimerede mulighed for at møde alle de mest relevante kunder. Foodexpo 2026 finder sted i MCH Messecenter Herning 22.-24. marts. Når Foodexpo til marts atter fylder

Danske husholdninger strammer livremmen, og det rammer dagligvaremarkedet

AktueltDetailhandel og en gros07. 10. 2025

Det danske dagligvaremarked har som det eneste i Europa oplevet et fald det seneste halve år ifølge nye tal fra YouGov. Mens forbrugere i store dele af Europa både handler mere og bruger flere penge per indkøbstur, peger pilen nedad i Danmark. Ifølge ny data fra YouGov handler danskerne 2,2

Fødevareminister Jacob Jensen

Ny praksis: Lavere bøder for mindre fejl ved allergenmærkning

AktueltDetailhandel og en grosFoodserviceFødevaresikkerhedPolitik og eksport07. 10. 2025

Mindre fejl i mærkning af fødevarer skal fremover ikke koste virksomheder store bøder, mener fødevareminister Jacob Jensen (V), der ønsker en praksisændring. Det skal ikke længere koste den lille slagter 40.000 kr. at glemme at skrive ”æg” i stedet for ”ÆG” med fed eller versaler på

Rasmus Munk er stadig verdens bedste kok

FoodserviceMesser og konferencerTop07. 10. 2025

Danske Rasmus Munk fra Alchemist i København blev i sidste uge hædret som “The Best Chef in the World” ved The Best Chef Awards 2025 i Milano. Han modtog prisen for første gang i 2024 og bliver dermed den første nordiske kok, der har vundet titlen mere end én gang. ”Det er en kæmpe ære at få

Ny frontperson i Alsiks køkken med fokus på madoplevelsen

Foodservice02. 10. 2025

Hotel Alsik i Sønderborg opruster på den gastronomiske front med Mette Gassner som ny Food & Beverage Director. Hun kommer med erfaring fra den roste Michelinrestaurant 10 Trin Ned i Fredericia. Og nu skal hotellet smage endnu mere af Sønderjylland. Mette Grassner er kendt fra den

Lurpak, Lillebror og islandsk skyr vinder nordisk mejeridyst

MejeriMesser og konferencer02. 10. 2025

Årets vindere i International Food Contest: Laktosefri skyr med mokka fra det islandske mejeri MS Selfossi, LURPAK usaltet smør fra Arla Holstebro Mejeri og Lillebror Ostehaps fra Arla Birkum Ost på Fyn. Det blev to danske og et islandsk produkt, der løb med sejren i mejeridysten ved dette års

Makrel i frit fald – MSC opfordrer regeringer til at handle nu

AktueltCertificeringKød, fisk og fjerkræMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed02. 10. 2025

Den globale standard for bæredygtigt fiskeri, MSC, opfordrer nordatlantiske nationer til at indgå en retfærdig kvoteaftale for at beskytte fiskerier, marine økosystemer og lokalsamfund. Marine Stewardship Council (MSC) advarer om, at de nordøstatlantiske bestande af makrel, sild og blåhvilling

Her er restauranterne, der er nomineret til Årets ret med gris og Årets ret med ost 2025

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræMejeri02. 10. 2025

Siden sommeren er det strømmet ind med indstillinger fra hele landet til dette års kokkekonkurrencer, Årets ret med gris og Årets ret med ost, og nu er de nominerede fundet. I løbet af efteråret skal de norminerede til de to priser præsentere deres retter for den besøgende fagjury. Her skal

Bred alliance klar til et historisk løft af dansk frugt og grønt

Detailhandel og en grosFoodserviceFrugt og grøntMiljø og sundhedPolitik og eksportRåvarer og ingredienserTopØkologi og bæredygtighed02. 10. 2025

Efter årtiers tilbagegang for dansk frugt og grønt lancerer 31 af fødevarebranchens mest centrale aktører nu anbefalinger til en samlet, fremadrettet plan. Den skal vende udviklingen til gavn for Danmarks sundhed, klima og forsyningssikkerhed, og ambitionen er klar: I 2050 skal mindst 50 pct. af

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Sådan tjekker du, om dit lithiumbatteri er defekt – og udgør en brandfare

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Højtiden nærmer sig – skal du med til ‘Julens Madscene’?

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mød Busch Vacuum Solutions på DanFish International 2025 i Nordens Paris

  • Spirax Sarco Danmark

    Steam Insight: En digital forbindelse til optimering af dit dampsystem

  • Spirax Sarco Danmark

    Steam Infusion giver lavere energiforbrug og bedre produktion

  • DENIOS ApS

    I morgen sker det

  • DENIOS ApS

    Så er det nu eller aldrig

  • Busch Vakuumteknik A/S

    OTTO Digital Services til systemer

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Ny butikschef i Dagrofa Foodservice Herning har stort lokalt kendskab

  • DENIOS ApS

    Sådan får du op til 50 % mere lagerkapacitet

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Delitaste styrker markedspositionen – klar til næste fase

    07.10.2025

  • Udstillere roser Foodexpos nye messekoncept

    07.10.2025

  • Danske husholdninger strammer livremmen, og det rammer dagligvaremarkedet

    07.10.2025

  • Ny praksis: Lavere bøder for mindre fejl ved allergenmærkning

    07.10.2025

  • Rasmus Munk er stadig verdens bedste kok

    07.10.2025

  • Ny frontperson i Alsiks køkken med fokus på madoplevelsen

    02.10.2025

  • Lurpak, Lillebror og islandsk skyr vinder nordisk mejeridyst

    02.10.2025

  • Makrel i frit fald – MSC opfordrer regeringer til at handle nu

    02.10.2025

  • Her er restauranterne, der er nomineret til Årets ret med gris og Årets ret med ost 2025

    02.10.2025

  • Bred alliance klar til et historisk løft af dansk frugt og grønt

    02.10.2025

  • Første supermarkeder i Danmark sætter mål for planteproteiner

    30.09.2025

  • Rørt åbner moderne smørrebrøds-restaurant i Bernikow Gården

    30.09.2025

  • FNs Internationale Madspildsdag: Tusindvis af svenske flag prydede København i går

    30.09.2025

  • Nyt Food&Drink på gaden

    30.09.2025

  • Mindre madspild i svanemærkede kantiner

    30.09.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik