• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

FoodserviceForskning og uddannelseTop06. 03. 2019 | Kasper Mundt-Nielsen

Danskerne spiser mere ude

FoodserviceForskning og uddannelseTop06. 03. 2019 By Kasper Mundt-Nielsen

 (Arkivfoto).

Danskerne spiser mere ude end tidligere, og unge tager mere på gourmetrestaurant end ældre. Det er bare et par af konklusionerne på en undersøgelse, som forskere ved Aarhus Universitet her gennemført. Målet har været at belyse en række aspekter af danskernes relationer til mad og spisning, samt undersøge hvordan vores opfattelser af fødevarekvalitet udvikler sig over tid.

Vi forbrugere skal have kvalitetsfødevarer, og det ønsker Miljø- og Fødevareministeriet at understøtte. For at kunne det har ministeriet brug for at vide, hvad forbrugernes opfattelse af fødevarekvalitet egentlig er. For at fremme den gode sag har ministeriet derfor bedt DCA – Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug ved Aarhus Universitet om at skaffe veldokumenteret viden om udviklingen i danskernes forbrug, opfattelser, kompetencer, tilfredshed og betalingsvillighed i relation til fødevarer. For at løse opgaven udviklede MAPP Center ved Institut for Virksomhedsledelse, Aarhus Universitet, i 2014 et kvalitetsindeks. Indekset måler, hvad der påvirker forbrugernes opfattelser af fødevarers kvalitet, og hvordan disse opfattelser ændrer sig over tid. Kvalitetsindekset har lige siden ligget til grund for vurdering af forbrugernes opfattelse af kvalitet og tilfredshed med fødevarer generelt og af convenience og færdigretter specifikt samt forbrugernes madlavningskompetencer og måltidsstruktur. I 2018 har forskerne sat fokus på forbrugernes spisning uden for hjemmet. Resultaterne af deres seneste undersøgelser, som bygger på både gennemgang af litteraturen og spørgeskemaer, er udgivet som DCA-rapport.

Madspild er på dagsordenen
Forskerne har blandt andet taget pulsen på, hvordan forbrugernes kvalitetsopfattelserne vedrørende fødevarer og måltidskvalitet har udviklet sig over tid og har lavet en analyse af de nyere trends vedrørende forbrugernes kvalitetsopfattelse. De fandt, at gruppen af kvalitetsbevidste forbrugere er stærkt optaget af den aktuelle diskussion om madspild. På mange måder er der sammenhæng mellem den offentlige debat, forbrugernes adfærd og de tiltag, som politikerne tager.
– Vi så en sammenhæng mellem udviklingen i de kriterier, der ligger til grund for opfattelsen af kvalitet, og de politiske initiativer der tages på området. Kriterierne i denne forbindelse kan eksempelvis være madspild, dyrevelfærd eller autenticitet, siger en af forfatterne, videnskabelig assistent Gitte Lundberg Hansen fra MAPP Center ved Institut for Virksomhedsledelse, Aarhus Universitet.

Tid og penge har en betydning for madoplevelsen
Forskerne undersøgte også de forhold, som forbrugerne oplever som barrierer for, at de kan blive tilfredse med deres madliv. Når forskerne så på den samlede gruppe af forbrugere, der deltog i spørgeskemaundersøgelsen, tydede det på, at forbrugerne ikke oplevede hverken tidsmæssige eller økonomiske barrierer for, at de kunne spise, som de helst ville. Dog var der forskelle mellem befolkningsgrupper. Gruppen med lavere indtægter synes ikke, at tid var et problem, men synes i højere grad, at økonomien kunne være en barriere. Det modsat gjorde sig gældende for gruppen med højere husstandsindkomst. Her stod penge ikke i vejen for, at de kunne have de madoplevelser, de gerne ville have, men i stedet var manglende tid en hindring.
– Det samme gjorde sig gældende for hustande med hjemmeboende børn sammenlignet med husstande uden børn, fortæller Gitte Lundberg Hansen. Undersøgelsen viste dog, at tid og maddannelse er de væsentligste faktorer for følelsen af madtilfredshed, når det drejer sig om madlavning og spisning i hjemmet.

At spise ude er blevet mere populært
Forbrugernes holdninger til udespisning kom også under forskernes lup. Undersøgelsen afslørede, at de fleste danskere går oftere på restaurant, end de gjorde for tre år siden. Gruppen under 30 år kommer oftere på gourmetrestaurant end de ældre grupper, som til gengæld er mere villige til at betale mere pr. restaurantbesøg. Det, der især holder folk tilbage fra at gå ud og spise, er familiære forpligtelser og mangel på nogen at spise sammen med.  De forbrugere, der er mest kvalitetsbevidste i forhold til madoplevelserne derhjemme, spiser oftere ude og er mere engagerede i udespisningen end andre forbrugere.
– Det bekræfter, at der er sammenhæng mellem interessen for kvalitet ved ude- og hjemmespisning. En styrkelse af forbrugernes interesse for udespisning og for kvaliteten af de fødevarer, der købes med henblik på spisning i hjemmet, kan virke gensidigt bekræftende, siger Gitte Lundberg Hansen.

Skrevet i: Foodservice, Forskning og uddannelse, Top

Seneste nyt fra redaktionen

Medaljeregn til Slagter Lampe

FødevareproduktionKød, fisk og fjerkræMesser og konferencer15. 05. 2025

Det blev til hele 22 medaljer - 21 af guld og sølv - da Slagter Lampe deltog med deres produkter ved fagkonkurrencen på IFA-messen i Frankfurt. Kvaliteten er i fokus i det sønderjyske, familiedrevet pølsemageri i Hammelev, og produkterne testes løbende i fagkonkurrencer i ind- og udland. I en

Ukraine og Danmark udbygger samarbejdsaftale på landbrugsområdet

FødevareproduktionLandbrugPolitik og eksport15. 05. 2025

Fødevareminister Jacob Jensen (V) og den ukrainske landbrugsminister Vitalii Koval har på et møde i København underskrevet en aftale, der skal udbygge det samarbejde, som landene etablerede i 2023. Aftalen styrker det gode forhold mellem Danmark og Ukraine og samarbejdet om landbrug, fiskeri og

Simon Mosegaard Fibiger bliver ny CEO for Orkla Danmark

AktueltFødevareproduktion15. 05. 2025

Orkla Danmark har ansat Simon Mosegaard Fibiger som ny administrerende direktør med tiltrædelse den 1. august 2025. Simon Mosegaard Fibiger kommer med solid ledelseserfaring og har arbejdet med nogle af de allerstørste FMCG-brands, senest som direktør for Carlsberg Tyskland. Tidligere har Simon

Her er de danske mejeriprodukter med mest x-faktor 2025

MejeriTop15. 05. 2025

Årets vindere af Mejeriforeningens Gourmetprisen er Syrnet fåremælksfløde fra Hårbølle Mejeri, Fyrtårnsost fra Thise Mejeri og Sølvræv fra Arla Unika samt Gammeldags kærnet smør med Læsø sydesalt og flødeis med pistacie begge fra Aabybro Mejeri. Vinderne blev fundet af en stærk dommertrio bestående

Det er blevet dyrere at spise varme hveder

AktueltBrød og kagerDetailhandel og en grosMejeriRåvarer og ingredienser15. 05. 2025

Selvom Store Bededag ikke længere er en helligdag, så ynder danskerne fortsat at spise varme hveder aftenen inden. Men med stigende fødevarepriser er denne tradition blevet dyrere at holde i hævd. En krydderbolle med smør er tradition for mange dagen inden Store Bededag. Men med stigende

Alternativ til amerikansk cola: Hallernes Smørrebrød lancerer BRØL Kola Kola

DrikkevarerFoodservice13. 05. 2025

I maj måned siger Hallernes Smørrebrød farvel til Coca Cola og byder i stedet velkommen til BRØL Kola Kola – en danskproduceret, økologisk og cirkulær cola, som matcher både smag og værdier bag Hallernes Smørrebrød. BRØL Kola Kola er brygget lokalt på genanvendte kaffekirsebær, der er et biprodukt

Mejeriprisen 2025: Nu med nyt koncept og forbrugerperspektiv

Detailhandel og en grosMejeri13. 05. 2025

I 2025 relanceres Mejeriprisen med et nyt og styrket koncept. For første gang bliver prisen landsdækkende - og det er nu hele butikskædens mejeriafdeling, der vurderes og kan vinde – ikke blot én enkelt butik. Samtidig får forbrugerne en større stemme i bedømmelsen. Landbrug & Fødevarer

Fra startup til storkøkkener: FÆRM vinder Mavens Hule og sikrer foodservice-samarbejde

AktueltFoodserviceFødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed13. 05. 2025

Det plantebaserede mejeriprodukt FÆRM er blevet kåret som vinder af Mavens Hule 2025 – en innovationskonkurrence for grønne fødevareiværksættere, arrangeret af Compass Group og Dagrofa Foodservice. Sejren åbner døren til et skræddersyet udviklingsforløb og muligheden for at få produktet ud og leve

Nyt liveformat bringer kvæget direkte ind i de professionelle køkkener 

AktueltFoodserviceFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræLandbrug13. 05. 2025

Hvordan taler vi om kvæg, bæredygtighed og ernæring på en måde, der giver mening både for dem, der passer dyrene, og dem, der laver maden til tusindvis af danskere hver dag? Det spørgsmål undersøger en ny webinar-serie for madprofessionelle.   Oksekød og mejeri står ofte for

Dansk forbud mod PFAS i pizzabakker og engangsemballage virker

EmballageFoodserviceFødevaresikkerhedMiljø og sundhedTop13. 05. 2025

Paptallerkener, pizzabakker og bagepapir købt i udlandet er ofte produceret med PFAS, som kan være sundhedsskadeligt. I Danmark har forhandlerne stort set fjernet problemet med PFAS i fødevarekontaktmaterialer, viser Fødevarestyrelsens kontrol. PFAS kan bruges til at gøre pap og papir fedt- og

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    centrotherm clean solutions bliver til Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer den nye HiCube Neo RGA

  • DENIOS ApS

    Ved du, hvornår det er tid til at vedligeholde, udskifte eller flytte dit opsamlingskar?

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Nemco Machinery A/S

    Nemco har nyt med hjem fra Europas største fødevaremesse

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch på IFFA 2025: Vacuum Diagnostics til intelligente vakuumløsninger til kødforarbejdning

  • DENIOS ApS

    3 sikkerhedsfunktioner, du skal kigge efter på dit opsamlingskar

  • Spirax Sarco Danmark

    Steam Insight: En digital forbindelse til optimering af dit dampsystem

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Vakuumsystemer: En guide til turn-key projekter

  • DENIOS ApS

    Service og vedligeholdelse – overholder du loven?

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Medaljeregn til Slagter Lampe

    15.05.2025

  • Ukraine og Danmark udbygger samarbejdsaftale på landbrugsområdet

    15.05.2025

  • Simon Mosegaard Fibiger bliver ny CEO for Orkla Danmark

    15.05.2025

  • Her er de danske mejeriprodukter med mest x-faktor 2025

    15.05.2025

  • Det er blevet dyrere at spise varme hveder

    15.05.2025

  • Alternativ til amerikansk cola: Hallernes Smørrebrød lancerer BRØL Kola Kola

    13.05.2025

  • Mejeriprisen 2025: Nu med nyt koncept og forbrugerperspektiv

    13.05.2025

  • Fra startup til storkøkkener: FÆRM vinder Mavens Hule og sikrer foodservice-samarbejde

    13.05.2025

  • Nyt liveformat bringer kvæget direkte ind i de professionelle køkkener 

    13.05.2025

  • Dansk forbud mod PFAS i pizzabakker og engangsemballage virker

    13.05.2025

  • Ny institutdirektør på DTU Aqua

    08.05.2025

  • Rynkeby Foods udvider med Valsølille Vitamin Water

    08.05.2025

  • Dragsbæk: Nordens olivenolie skal være økologisk

    08.05.2025

  • Nyt millionprojekt reducerer madspild og giver restprodukter større værdi

    08.05.2025

  • Lagkagehuset indgår omfattende partnerskab med Dagrofa

    08.05.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik