Tasteful Foods er på tre år gået fra at være en mindre, dansk leverandør til at have en trecifret millionomsætning og kontorer i fem lande. Nu henter den fremstormende conveniencevirksomhed to erfarne folk ind i bestyrelsen.
Der bliver bippet conveniencevarer, som aldrig før i både dagligvarekæder og butikker, og forbrugerne køber i stigende grad både ready-to-eat og ready-to-heat produkter i hverdagen, hvor 19 pct af os spiser helt eller delvist tilberedte retter på en vilkårlig dag i ugen. Men selvom udviklingen ikke er ny, så er markedet først ved at nå sit potentiale, siger Anders P. Christensen, stifter og CEO i conveniencevirksomheden Tasteful Foods.
Virksomheden har i 2021 investeret kraftigt i produktudvikling, nye europæiske markeder og forbrugerindsigt – og nu henter Tasteful to erfarne folk i ind i bestyrelsen med Ida Mykland og Harald Grøn.
– Vores sortiment og tilstedeværelse vokser i norden, og det giver os en stærkere position både overfor forbrugerne og for dagligvarekæderne. Samtidig har vi med vores plantebaserede serie GRÖNT åbnet op for det europæiske marked. Dermed står vi langt stærkere end sidste år, og derfor styrker vi nu organisationen yderligere med to store profiler i bestyrelsen, siger Anders P. Christensen, der i dag har kontorer i fem lande.
Ida Mykland kommer med mange års erfaring indenfor FMCG, og skal med sine over 10 års erfaring i analysevirksomheden YouGov bidrage med kompetencer indenfor forbruger-insights, trends og produkter, mens Harald Grøn kommer med en baggrund som strategisk rådgiver hos kapitalfonden ICG med fokus på investering og vækst.
Begge skal bidrage til den fremadrettede strategiske udvikling af potentialet hos Tasteful Foods og deres tre hovedbrands: Tasteful, Food Collective og GRÖNT.
Læs mere om Tasteful Foods i Food&Drink: Smagfuld convenienceproducent rykker ind i foodservice
Specialisering og produktudvikling giver unik position
Tasteful Foods er en af de få fødevarevirksomheder i Europa, der satser udelukkende på at udvikle convenienceprodukter, og den specialisering har ramt et hul i markedet. De oplevede tocifret vækst i 2021 og de første måneder af 2022 viser en vækst på 25% sammenlignet med sidste år.
Den flotte vækst gennem tre år giver rum til at investere yderligere i virksomheden, og selvom det koster noget på bunden, er det ifølge Anders P. Christensen afgørende for deres ambitioner om årlig tocifret vækst.
– Det er klart, at når man satser så markant på både produktudvikling og på at etablere og vækste nye markeder, så reflekteres det direkte i indtjeningen i 2021. Den store indsats og investering betyder, at vi nu har platformen på plads og kan fokusere på at øge toplinjen på alle markeder og kontinuerligt udvide vores sortiment. Samtidig skal vi udbygge vores position som den foretrukne leverandør af convenience food, siger Anders P. Christensen.
Vækst på tværs af alle markeder
Han fortæller, at de oplever vækst på tværs af alle produktområder og alle markeder, hvor både færdiglavede middagsretter og de hurtige måltider, som salater og sandwich er efterspurgte. Samtidig har deres plantebaserede GRÖNT-produkter kommet ud i mere end 3.000 butikker på kort tid.
– Tasteful Foods er en volumenforretning, og nu skal vi holde næsen i sporet og få vores produkter ud på hylderne og spisebordene i Norden og Europa. Produktudvikling vil fortsat være vores førsteprioritet, da det giver os en unik position og relevans for både forbrugerne og for vores kunder i detailhandlen og food service, siger Anders P. Christensen.
Læs mere om Grönt-ekspansionen i LevnedsmiddelBladet: Nu er der Grönt i hele Norden – Nächster halt: Deutschland