• Facebook
  • Instagram
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Certificering
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Emballage
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Klimateknologi

FoodserviceMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed23. 05. 2022 | Kasper Mundt-Nielsen

Danmarks mest innovative madspildsiværksætter kåret

FoodserviceMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed23. 05. 2022 By Kasper Mundt-Nielsen

En tredjedel af verdensbefolkningens mad ender i skraldespanden, og netop det, vil vinderen af titlen som Danmarks mest innovative madspildsiværksætter FoodOp gøre noget ved. Og skal man tro dommerne, så er ideen internationalt skalérbar, dataorienteret og økonomisk attraktiv.

– Det er vores ambition, at vores datadrevne løsning skal udbredes internationalt, og vores mål er, at vi i 2025 findes på 700 lokationer globalt, siger Nichlas Saul fra FoodOp.

FoodOp er kåret som Danmarks mest innovative madspildsiværksætter af SPISBAR’- konkurrencen afholdt af tænketankenONE\THIRD. FoodOp har udviklet en digital platform, der hjælper professionelle køkkener med at måle madspild og gæsternes smag, og bruge indsigten til at lave bedre mad – for miljøet og gæsterne. Når alt bliver målt, vejet, vægtet og viden bliver brugt til at tilpasse udbuddet af mad, giver det klima- og økonomigevinst.

Madspild er en global klimaopgave. På verdensplan kommer cirka 8% af de totale menneskeskabte emissioner af drivhusgas fra madspild og madaffald. Det skyldes, at 34% af al den mad, vi i dag producerer i verden, ender i skraldespanden.

– Vi er så enormt glade for at have vundet. At en jury med så store kompetencer og indsigt i arbejdet med reduktion af madspild kårer FoodOp, ser vi som en kæmpe anerkendelse, siger Nichlas Saul fra FoodOp og fortsætter:

– Vi vil bruge præmien på at videreudvikle FoodOp, så det bliver endnu bedre og lettere for kokke, køkkener og deres gæster at bruge vores platform, så vi sammen kan reducere madspildet yderligere. Det er vores ambition, at vores datadrevne løsning skal udbredes internationalt, og vores mål er, at vi i 2025 findes på 700 lokationer globalt.

Det var Tommy Ahlers, klimainvestor, tidligere uddannelses- og forskningsminister, og juryformand i SPISBAR’, der overrakte prisen til vinderne. I sin tale til FoodOp havde han fokus skarpt rettet på klimadagsordenen, og på, at idéen er økonomisk realisérbar. Juryen kunne se potentialet i FoodOps datadrevne koncept, der ifølge Ahlers er skalérbart til industrielle køkkener og kantiner globalt. FoodOps idé er både med til at ændre adfærd hos brugerne og skaber også hurtig gevinst og klimaeffekt for de virksomheder og kantiner, der benytter FoodOps innovative løsning.

Artiklen forsætter under billedet

Nichlas Saul og FoodOp vil bruge præmien på at videreudvikle konceptet.

Ifølge FoodOp har virksomhedens kunder tjent deres investering ind på 3-6 måneder, og samtidig opnået en besparelse på omkostninger til råvarer på op til 25 procent.

Formand for Tænketanken ONE\THIRD Flemming Besenbacher viste stor begejstring for de innovative ideer, der skal skabe forandring i vores forbrug:

– En tredjedel af verdens fødevarer går tabt fra jord til bord, hvilket er et klimamæssigt, økonomisk og etisk kæmpeproblem. I tænketanken ONE\THIRD vil vi gerne sætte fokus på, hvorledes innovation kan medvirke til at nedbringe madspild, og derfor tog vi initiativet til at arrangere SPIS\BAR, fortæller Besenbacher og fortsætter:

– Udover FoodOps meget innovative vinderprojekt, viste f.eks. også AmiNIC stort potentiale med deres håndholdte og højteknologiske sensor til bestemmelse af friskhed og holdbarhed for kød og fisk. Også Restill havde en meget innovativ idé til at anvende brød til produktion af alkohol. De tre, og en lang række andre projekter, der blev præsenteret på SPISBAR’, viser, at når man bringer innovation i spil på tværs af faggrænserne, kan det skabe arbejdspladser, mindske madspild og fødevaretab og dermed hjælpe med at nå vores klimamål.

Læs mere om FoodOp i Food&Drink: Værktøj til nemt at reducere madspild og planlægge menuer

Juryen for SPISBAR’ bestod ud over Tommy Ahlers og bestyrelsesformand for ONE\THIRD Flemming Besenbacher af direktør og partner i tænketanken DareDisrupt Anders Hvid, Nicolai Bech fra Opfinderrådgivningen på Teknologisk Institut, Mads Werge, partner i rådgivningshuset PlanMiljø, og landechefen fra TooGoodToGo, Heidi Boye.

Skrevet i: Foodservice, Miljø og sundhed, Top, Økologi og bæredygtighed

 

Seneste nyt fra redaktionen

Er du klar til at skifte bøffen ud med portobelloburger?

Miljø og sundhedØkologi og bæredygtighed08. 08. 2022

Investering og udvikling af plantebaserede fødevarer er buldret frem de seneste år. Drevet af teknologiske fremskridt og forandrede forbrugsvaner hos især yngre forbrugere kan det potentielt betyde en stor reduktion i CO2 på globalt plan. Det viser en ny rapport fra Boston Consulting Group

Ikke nødvendigt at vælge mellem akustik og hygiejne

AktueltFoodserviceFødevareproduktion08. 08. 2022

Efter to år med coronapandemien er kravene til hygiejne højere end nogensinde før. Samtidig lægges der i stigende grad vægt på en god akustik, der fremmer indeklimaet og det generelle velvære. Nu introduceres akustiklofter til fødevarebranchen, hvor der er behov for sterile

Cateringplatform: vi vil ændre branchen

Foodservice04. 08. 2022

Online platformen Wecater markerer sin entre på markedet med et ønske om at simplificere cateringbranchen. De mener, at cateringvirksomhederne burde lade sig inspirere af take-away branchen, og gøre op med bøvlede henvendelser og uklare menuer. Siden fremmarchen af de mange take-away platforme,

Mulighederne for international øl bobler under overfladen

AktueltDrikkevarer04. 08. 2022

Den globale ølbranche har de seneste mange år kæmpet mod en forventet nedgang i salget af øl, og dommedagsprofetien blev opfyldt fra en noget uventet kant, da corona viste sit grimme ansigt i 2020. Men der er muligheder for at skabe endnu et opsving i branchen. Det globale marked for øl var på

Tre stærke profiler hos Lakrids by Bülow

Konfekture04. 08. 2022

Det velkendte gourmetlakridsbrand Lakrids by Bülow henter seniorprofilen Martin Lyngaa Simonsen ind fra Implement Consulting Group til en nyoprettet stilling som Chief Commercial Officer. Samtidig tiltræder to interne profiler nye stillinger hos lakridsfabrikanten, når Patricia Winkel-Pedersen gør

Stort gastronomisk fokus på Formland i Herning

FoodserviceMesser og konferencer04. 08. 2022

To Michelin-kokke og en hel række kendte madinfluencere gæster Formland Autumn, der i år mere end nogensinde favner gastronomi og kulinariske oplevelser. Det sker i messens nye Event-Zone, der foruden bar og café byder på trendtalks og masterclasses, borddækning med kreative trendsættere og masser

Fødevareprisernes himmelflugt får flere til at dyrke deres egne grøntsager

Frugt og grøntFødevareproduktion04. 08. 2022

Stigende fødevarepriser får flere til at dyrke grøntsagerne selv. Plantorama har i år solgt for 23,6 procent flere drivhusplanter end før nedlukningerne og inflationen ramte. Coronanedlukninger og de stigende fødevarepriser har fået flere danskere til at kaste sig ud i at dyrke deres egne

Danskerne spiser ikke lige så sundt som de tror

Miljø og sundhedTop04. 08. 2022

Vi overvurderer os selv, når det kommer til sundheden af det, vi spiser. Det viser en ny undersøgelse udarbejdet af Epinion for Arla, hvor 8 ud af 10 danskere svarer, at de spiser enten lige så sundt eller sundere i dag end for 3 år siden. Sundhedsstatistikker tegner en anden virkelighed. 40

Fiskeristyrelsen lancerer udviklingsprojektbank

AktueltForskning og uddannelseKød, fisk og fjerkræ04. 08. 2022

Fiskeristyrelsen lancerer nu en projektbank, der giver overblik over udviklings- og innovationsprojekter, som er støttet af Den Europæiske Hav- og Fiskerifond (EHFF). Den nye projektbank skal inspirere og sikre bred formidling af viden. Projekterne spænder vidt lige fra eksempelvis udvinding af nye

Dansk conveniencekomet fortsætter med tocifret vækst

Detailhandel og en grosFoodservice02. 08. 2022

Tasteful Foods er på tre år gået fra at være en mindre, dansk leverandør til at have en trecifret millionomsætning og kontorer i fem lande. Omsætningen vokser igen tocifret i 2021, mens markante investeringer i organisation, produkter og salgskanaler gør bundlinjen mindre. Direktøren er glad for

Tilmeld Nyhedsbrev

Arkiv over seneste nyhedsbreve
 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Merrild Lavazza Danmark ApS

    Kaffeflødeis med brændt marengs, klar jordbærsauce/coulis, sprøde tuilles og urter

  • Merrild Lavazza Danmark ApS

    Kaffens smag

  • DENIOS ApS

    Hvad skal du gøre med dit defekte lithiumbatteri?

  • DENIOS ApS

    To redskaber der kan skåne din ryg i din håndtering

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Produktion af drivremme med vakuum

  • DENIOS ApS

    God sommer fra DENIOS

  • Merrild Lavazza Danmark ApS

    Giver god kaffe sunde og glade medarbejdere?

  • DENIOS ApS

    Sådan udnytter du den stille periode i sommerferien

  • Beckhoff Automation ApS

    Med integreret EtherCAT får du transparent net- og systemovervågning

  • Beckhoff Automation ApS

    EtherCAT i EXP-serien kombinerer for første gang IP67 beskyttelsesklasse med egensikre I/O´er

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Er du klar til at skifte bøffen ud med portobelloburger?

    08.08.2022

  • Ikke nødvendigt at vælge mellem akustik og hygiejne

    08.08.2022

  • Cateringplatform: vi vil ændre branchen

    04.08.2022

  • Mulighederne for international øl bobler under overfladen

    04.08.2022

  • Tre stærke profiler hos Lakrids by Bülow

    04.08.2022

  • Stort gastronomisk fokus på Formland i Herning

    04.08.2022

  • Fødevareprisernes himmelflugt får flere til at dyrke deres egne grøntsager

    04.08.2022

  • Danskerne spiser ikke lige så sundt som de tror

    04.08.2022

  • Fiskeristyrelsen lancerer udviklingsprojektbank

    04.08.2022

  • Dansk conveniencekomet fortsætter med tocifret vækst

    02.08.2022

  • Robotter skal i fremtiden udføre rengøringsopgaver i kantinen

    02.08.2022

  • Restaurant Flammen skruer op for digital workforce management

    02.08.2022

  • Lyras A/S udvalgt til prestigefyldt amerikansk projekt

    02.08.2022

  • GUDP-projekt vil producere fødevarer, dér hvor de skal spises

    02.08.2022

  • Flyselskab åbner vertikalt landbrug i giga-skala

    02.08.2022

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 3 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 3 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk

Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk

Privatlivspolitik
Denne hjemmeside benytter cookies. Acceptér Afvis Læs mere om vores brug af cookies her: Brug af cookies
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altid aktiveret
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
GEM & ACCEPTÈR