Coop og Dansk Supermarked erklærer nu deres fulde støtte til det nye mobile dankort, som Nets til foråret står klar med, oplyser TV2 Nyheder, der tilføjer, at detailhandelsgiganterne samtidig skrotter MobilePay.
– Vi er positive over for det mobile dankort, fordi det vil gøre det nemmere for vores kunder, siger Jan Madsen, direktør i Coop, til TV 2 Business.
Dermed er Danske Bank oppe imod de helt store spillere indenfor detailhandlen. Banken har nemlig besluttet sig for, at MobilePay ikke skal have det nye mobile dankort fra Nets integreret.
– De butikker, der støtter os, ønsker ikke at være ensidigt afhængig af én betalingsløsning, siger Danske Banks direktør, Jesper Nielsen, til TV 2 Business.
MobilePay er lige nu tilgængeligt i flere end 40.000 butikker, der tæller kæder som Matas og Rema 1000.
Coop og Dansk Supermarked, der dækker omkring 65 procent af den danske dagligvarehandel, har taget ensidigt parti for det nye mobile dankort – og interesseorganisationen Dansk Erhverv, der organiserer mange af detailhandelens butikker, ønsker også en stærk fremtid for det mobile dankort. Det samme gælder butikkerne, der selv er med til at bære en række af udviklingsomkostningerne for dankortet.
Ifølge TV 2s oplysninger har de to supermarkedsgiganter en omkostning på mellem 25-30 øre for hver dankorttransaktion – og for de mindre butikker ligger omkostningen på mellem 42-50 øre.
Det gør dankortet til et af verdens billigste betalingskort og har været afgørende for, at de tager parti for dankortet.
– Vi forventer at rulle det ud i alle vores butikker i løbet af 2017, siger Coop-direktøren.
Også de små bankers organisation, Bokis, der tæller medlemmer fra Sydbank og ned til de helt små banker i Danmark, har bedt om at få det nye digitale dankort i deres digitale pengepung, oplyser TV 2.